Bukefalos 28 år!

Veterinären tycker vi ska Avliva...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Jag hade varit nyfiken på hur hästen fungerar i halsring. Accepterar den halsring? Om inte, vad gör den med halsring på? Om den accepterar halsring, accepterar den att sitta fast? Bli ledd?

Eftersom den uppenbarligen inte är huvudskygg (tyckte jag läste att den kommit och stoppat huvudet i famnen m e m) borde det inte vara omöjligt att leka fram en relation med grimskaft över näsan i kombination med halsring. Givetvis i ett boxliknande utrymme där hästen inte kan fara iväg och vara av med "obehaget" genom att placera sig två tunnland bort.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Har bett moderatorn att stänga ner tråden..

Vi ska ta ut en veterinär imorgon och hoppas på det bästa. Vi har en del duktiga inom distriktsveterinärena:)

startar en ny tråd längre fram om hur det gått eller går...

Hoppas ni får hjälp, men räkna med att det nog kommer ta tid och en massa tålamod, jag har sett några Isl.h genom åren som är som honom du beskriver och det är ingen lätt väg så fundera ordentligt så det inte blir övermäktigt för er.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Så du menar att tre starka vana HÄST karlar inte kunde få på en grimma på en tvååring i en box?

Det där låter som en livsfarlig ide!

En travtränare i Luleåtrakten (somliga här på buke vet vem han är...) väger över 140 kg, (fett).
Han hade en ettåring som inte fått av sig grimman på så länge att den började växa fast, så han tyckte att starka han, hans kompis och hans kusin, alla över 120 kg... kunde minsan tvinga hästen.

Hästen, ett ettårigt vbl, kastade in honom i en balk i stallet så han fick grav hjärnskaning...

Så nej, det är inte så "lätt" oavsett om det är starka karlar eller inte.

Och att tro att man kan med våld är bara korkat.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Vålda mig hit och vålda mig dit.
Märkligt att jag kunnat göra så på flertalet hästar då?
Hjälm är inte förbjudet vad jag vet helelr.

Är det grimma på elelr avlivning som gäller så ser jag baske mig till att få på en grimma. På stört, inte om några månader..
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

*Knapplån*

Ts har fått många bra svar och jag känner att jag låser tråden här och nu, då det för tillfället känns som att tips och råd är uttömda. TS får återkomma med uppföljning senare.

Mvh

moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 585
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp