Bukefalos 28 år!

Veterinären tycker vi ska Avliva...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Du svarar inte riktigt på frågorna som ställs i tråden!!! Bakgrundsfakta saknas!!!!!

*Hur gammal är hästen? 1 år?
* Hur länge har ni haft honom?
*Hur länge har ni tränat med grimma?
* Varför har ni inte bara gått in ett par te fyra stycken och manövrerat på grimman med mer eller mindre tvång?
*Hur har träningen sett ut?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

hade det varit min häst hade jag låtit den gå med grimma på sig när jag väl fått på den. Eftersom han stått på box måste ni ju lett honom till och från hagen och således haft grimma?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Han är 2 år!
Vi har haft han sen i januari så sen dess har vi tränat med grimman.
Och även hon som hade han innan tränade honom innan han kom till oss.
Vi har försökt tvinga på den med, men fler personer inne i hagen
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

För det första borde den komma på stall, så det går att hantera den dagligen.
Sätt på en halsring.
För att få på grimma finns många olika metoder vilken som passar bäst beror på häst och tillgång till medhjälpare osv.

Grimman skall inte träs över huvudet utan knäppas i nacken.
Första gångerna får man kanske hyra in tre starka hästkarlar som trycker fast hästen med bakdelen mot väggen, medans grimman tas på.

När detta börjar funka så kan man lägga grimman i en hink med kraftfoder så hästen stoppar ner mulen och sedan knäppa grimman runt nacken.

ledarskapsövningar kan ni slänga i bäcken så länge.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Ja den dagen får han gå med grimman på sig sen...
Han har gått lös till och från hagen, då han följt de andra hästarna...
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

även under transporten till er måste han ha haft grimma, varför tar man av grimman på en häst som är sådär? och tar han av sig grimman själv så kan man ju faktiskt spänna den ett hål extra så han inte klarar av det.

får han gå med grimma hela tiden en tid så går det kanske bättre.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Försökt med halsring.
Försökt med allt det du skrivit...
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

ta in honom i en box, gå in flera stycken, lägg ett grimskaft runt halsen, och på med grimma. vet inte vad det är för ras, men eftersom han bara är tåv så är han nog inte så jättestor oavsett ras.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Han stod lös i transporten med sin mamma....
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Så du menar att tre starka vana HÄST karlar inte kunde få på en grimma på en tvååring i en box?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Precis, välkommen själv att försöka....
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

håller med som någon skrivit ovan, träng in han i en box och på med grimman, har såvrt att tro att det kan vara så svårt faktiskt. Står han i en box och ni är tre fyra stycken som tränger in han i ett hörn och håller fast han, då gär det väl inte att misslyckas.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Vi trodde inte heller det skulle vara såna problem med denna häst...
Och när även en erfaren veterinär tycker vi ska avliva är det nåt som är fel...
Inget biter på denna hästen... Alla som vill är välkommna att försöka...
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Om ni får på en grimma, se till att den sitter ordentligt så han inte får av den, sen så tränar ni med en annan grimma att ta på och av, helst flera ggr per dag.
Får ni över ett rep/grimskaft runt halsen så det går att hålla honom? då inne i en box. Min unghäst var inte hanterad överhuvudtaget när jag fick honom, och tog en massa tid och tålamod till att träna med grimman. Men har alltid låtit grimman suttit på i hagen, även inne i boxen i början.
Har ni försökt att knäppa upp nackremmen, och sätta på den på det sättet?
Nu när han går på lösdrift har ni tillgång till en box och kunna träna han där? Lättare med mindre utrymme så han inte kan springa ifrån er hela tiden. Att träna i en hage är alltså inte det bästa då han lätt kan komma undan.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

jamem, om det nu ÄR fel på hsäten, vad är problemet?
Gör som vet rekomenderar då och avliva?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Vi har stängt in han inne i lösdriftet så det blev så litet som en liten box...
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Håller med dig, detta låter otroligt, inte ens hästvana karlar lyckas få på en grimma, hur svårt kan det vara?

Har varit med om liknande, bara tränga in i ett hörn och ha någon/några till hjälp är det relativt snabbt ordnat.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

uppenbarligen gör ni fel.

vad är det för ras, hur stor är han, och vart bor du?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Den som kommer kan få se själv, hur svårt det kan vara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 742
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp