Vi Newbies Nr 2!

Tråkigt att det körde ihop sig..
Men å så kul att det fungerade bra, så himla kul varje gång man får plocka fram de där verktygen ett efter ett och de fungerar! Antar att ni har en del kvar i bakfickan att plocka upp under lång til framöver..?
 
Tråkigt att det körde ihop sig..
Men å så kul att det fungerade bra, så himla kul varje gång man får plocka fram de där verktygen ett efter ett och de fungerar! Antar att ni har en del kvar i bakfickan att plocka upp under lång til framöver..?

Hej, ja dessa verktyg kommer kunna användas hela livet hoppas jag.
Ser fram emot att få kunna rida för Håkan igen nån gång och få ta mer del utav vertygen i samma anda, får se om det blir nått mer sånt i vinter.
 
Uppdaterar för att hålla liv i tråden..
Sitter nu i skolan poch väntar på läraren för att få redovisa det aaallra sista jag har kvarhär.
Imorgon går flyttlasset till Kalmar där vi ska stå i världens bästa stall hos mina vänner!

Redan ikväll åker den kära Tanten iväg med hästbuss, känns lite nervöst att släppa iväg henne ensam, men hellre det än att åka finka på de hemska 2+1 vägarna...
Igår åkte Lilleman som vi haft på foder, han åkte hem till sin ägare igen, som tyckte att det var väldigt roligt att få honom åter. 6 år har vi haft honom nu, så jag borde inte vara förånad över att det skar lite i hjärtat när han åkte.. Tanten som stått ensam i natt tog det lugnt, men blev snopen imorse när hon kom ut i hagen och han inte var där heller! Tog ett tag innan höet var mer intressant än att spana efter honom..

Ska bli så skönt att komma ner på plats i Kalmar, tror att hon kommer gilla att få fler kompisar i stallet. Jag kommer garanterat att uppskatta det efter 14 år ensam i eget stall!

Längtar nu bara efter att komma fram och packa upp så resten av livet kan fortsätta!

(Just det, resan utnyttjas maximalt, säljer en sadel i uppsala när jag passerar, och köper en ny på en liten omväg till Vimmerby!)
 
Uppdaterar för att hålla liv i tråden..
Sitter nu i skolan poch väntar på läraren för att få redovisa det aaallra sista jag har kvarhär.
Imorgon går flyttlasset till Kalmar där vi ska stå i världens bästa stall hos mina vänner!

Redan ikväll åker den kära Tanten iväg med hästbuss, känns lite nervöst att släppa iväg henne ensam, men hellre det än att åka finka på de hemska 2+1 vägarna...
Igår åkte Lilleman som vi haft på foder, han åkte hem till sin ägare igen, som tyckte att det var väldigt roligt att få honom åter. 6 år har vi haft honom nu, så jag borde inte vara förånad över att det skar lite i hjärtat när han åkte.. Tanten som stått ensam i natt tog det lugnt, men blev snopen imorse när hon kom ut i hagen och han inte var där heller! Tog ett tag innan höet var mer intressant än att spana efter honom..

Ska bli så skönt att komma ner på plats i Kalmar, tror att hon kommer gilla att få fler kompisar i stallet. Jag kommer garanterat att uppskatta det efter 14 år ensam i eget stall!

Längtar nu bara efter att komma fram och packa upp så resten av livet kan fortsätta!

(Just det, resan utnyttjas maximalt, säljer en sadel i uppsala när jag passerar, och köper en ny på en liten omväg till Vimmerby!)

Varifrån flyttar du?
Uppdatera mera sen o nån härlig bild oxå vettja :)
 
*kl*

Hej på er alla! :)

Sitter här och funderar på om jag ska gå över till western, jag har en egenuppfödd 1,5-åring (Sv.Ridponny) som blir antingen maxad D-ponny eller liten stor häst, när hon är färdig växt ( är just nu lite över 140 i mkh)

Tänkte dels att Western-inriktningen verkar spännande men också att man som vuxen får lov att tävla ponny.

Har ni några tips på utrustning som kan vara bra? ( vilken typ av sadel/träns/bett?)

Har någon lust att berätta grunderna i western och om det finns något bra western-ställe omkring Gbg/Stenungsund/Tjörn (skicka PM) där man kan få träningshjälp samt inspiration? :)

Bifogar bilder på fröken imorgon em.
 
Innan du vet om western är något för dig så kan du använda den utrustning du har :) Vill du absolut köpa utrustning på en gång så:

Westernsadel av vettigt märke (akta dig för Hööks Quarter Canyon, billiga men riktigt skräp) Som ny är det lättast att kolla märkena, ex. Crates, Premier, Billy Cook, Courts, Tex Tan, Saddlesmith, Pools, Circle Y och Deuber&Partner)

Träns (utan nosgrimma). Tränsen med futurity-knot är rätt poppis som träningsträns. Jag körde med enöras i början men fick fläta fast det i manen varje gång jag skulle rida efter att hon lyckades skaka av sig det några gånger.

Ska du börja träna spinn och slidestopp (om det är reining du vill hållas med) så slideboots bak och skydd (ex. Professionals Choice VenTech Elite) fram.

Det finns massor av bra videos på youtube där du kan lära dig en del nu i början. Bra att du tänkt anlita tränare också då det behövs någon kunnig på backen som ser om ni är på rätt spår.

Det första du vill göra är att jobba fram en lång, låg och mjuk form på långa tyglar och sätta neckreiningen.

Neckreining är när du styr hästen genom att lägga an yttertygeln mot nacken, då ska hästen svänga bort från tygeln. Det behövs för att senare kunna rida på en hand. Övas in genom att alltid börja med att lägga an yttertygeln mot nacken och sedan ta ledande tygeltag i bettet.

Arbeta också mycket med ben och sits.

Känns som det blev en hel novell här! :)
 
Just ja, det du verkligen behöver byta ut är tyglarna! För att kunna sätta neckreiningen lättare så är det bra med tyngd i tyglarna. I western rider man oftast på delade långa tyglar, leta video på Youtube för att veta hur du ska hålla dem :)
 
@Emi Jag tränar för Anthon Hagstöm. Han bor utanför Bräkne Hoby men åker runt. Nu är han dock i Tyskland och jobbar till April. Men sedan finns Madlen Thorvaldsson, Therese Jörgensen & Ida Ljunkvist. Medlen och Therese är mer inriktat reining medan Ida trail, western horsemanship och liknande :)
 
Hur går det för alla där ute i mörkret?

Här tränas det på för fullt, vette tusan var all energi kom från! Det hjälpte nog en hel del att byta stall.
Har inte haft tillgång till bana på över en månad, men nu har vi fått klartecken att använda åkrarna. Passade på att köra ett rejält pass! Tränar förvänd galopp och lite byten. Hittills går det rätt kasst med bytena. Hon byter efter lite tjat (ganska mycket tjat) men det brukar bli rena byten när de väl kommer. Inte alltid, men oftast. Tror problemet är att jag tar bak skänkeln för långt och inte sitter ordentligt. Men vi tragglar vidare! Hästen kan, det är ryttaren som inte tränar ordentligt ;) Målet är att det ska funka hyfsat till våren!
 
Hur går det för alla där ute i mörkret?

Här tränas det på för fullt, vette tusan var all energi kom från! Det hjälpte nog en hel del att byta stall.
Har inte haft tillgång till bana på över en månad, men nu har vi fått klartecken att använda åkrarna. Passade på att köra ett rejält pass! Tränar förvänd galopp och lite byten. Hittills går det rätt kasst med bytena. Hon byter efter lite tjat (ganska mycket tjat) men det brukar bli rena byten när de väl kommer. Inte alltid, men oftast. Tror problemet är att jag tar bak skänkeln för långt och inte sitter ordentligt. Men vi tragglar vidare! Hästen kan, det är ryttaren som inte tränar ordentligt ;) Målet är att det ska funka hyfsat till våren!


Hej i mörkret!!!
Här härjar vi för fullt oxå, både tant fuxfia och jag har fått en vitaminkick av att byta stall och landsände! Drog ju med mig min 21 åring 60 mil från Gävletrakten till Kalmar. min transportovana tant (som föddes 4 mil ifrån där vi bott vilket säger en del om hennes resande) tog det hela med ro, och hann med att charma alla på vägen!
Nu är hon drottning i stallet och även alla människor är småkära i henne.. =) Sedan har hon fått förnyad spänst i steget av att ha två alldeles egna toyboys i hagen! -varav en följer efter henne som en skugga för att alltid vara nära.. ;)

men utan sadel är vi ännu, och för ryggträning utan sadel får man gå lite utanför westernvärlden. Så skickar med en bild från löshoppning där hon helt oväntat tände till rejält!

10405474_987407367953163_6569073028937581522_n_zps98659746.jpg
 
Haha, egna toyboys är aldrig fel! :p

Säger ju att det är bra med inkörda hästar, då kan man träna superbra utan sadel. Tömkörning är ju också bra förstås, men det är lite roligare om man har en vagn.
 
Jag vet, och hon är inkörd. Från den tiden jag inte kunde rida pga ryggproblem... Men när jag flyttade så kunde jag inte på ngt sätt få med min rockard.. -Som jag fick av vänner till familjen och sedan ägnat oräknerliga timmar och många ryggskott åt att renovera. <har inte alls tillbringat lika mycket tid sittandes i den...
Finns vagnar i nya stallet som man kanske skulle kunna få låna, men de är i storlek nordsvensk och russ.... :cool:
 
Men då tar du ju bara och korsar en vagn för russ och en för nordsvensk så blir det lagom! Duh!
:p

Löshoppning är skitkul! Det brukar hästarna med tycka.
Min Fergus brukar visserligen strunta i själva hoppet och bara fortsätta i sitt eget tempo rakt fram, allt annat flyttar på sig bara man tar i tillräckligt :angel:
Den andra, d-ponnyn, däremot! Hon hoppade 1,40 sist vi var på löshoppning :o
 
Men då tar du ju bara och korsar en vagn för russ och en för nordsvensk så blir det lagom! Duh!
:p

Löshoppning är skitkul! Det brukar hästarna med tycka.
Min Fergus brukar visserligen strunta i själva hoppet och bara fortsätta i sitt eget tempo rakt fram, allt annat flyttar på sig bara man tar i tillräckligt :angel:
Den andra, d-ponnyn, däremot! Hon hoppade 1,40 sist vi var på löshoppning :o


Avel! Att jag inte tänkte på det!!! Då får jag ju en alldeles lagom och dessutom sprillans ny vagn till våren! ;)

Haha snyggt att bara dra igenom! Min brukar stanna o äta framför hindret annars!
Men lite kapacitet fanns det visst i din andra! Jäklar!
Vi stannade på betydligt blygsammare höjder, jag är livrädd för skador på de gamla benen.. ( att min feta ponny på 142 i mkh inte har kapacitet för 140 riktigt behöver vi inte nämna... ;) )
 
Exakt! Vagnar har rätt kort dräktighetstid, så man behöver inte vänta så länge. Och dessutom är det ju alltid lika spännande att se vad man får för något. Tänk om det blir en blå gigg liksom!

Ja, Noreena hoppar som en jäkla kanonkula. Jag blir rädd bara av att titta på :o Hon själv är 147 cm, så precis maxad d-ponny. Ser helt galet ut när hon tar sig över såna höjder. Tror väl inte det skulle gå med ryttare förstås, men tänk bara.. Jäkla häst alltså!

Var och tränade i onsdags. Wow vad bra det gick! Kort samlad galopp, bra övergångar, lätt att styra på en hand, bra spin åt ena hållet, stod stilla i halterna. Både häst och ryttare (och tränare) nöjda efteråt och smått chockade över framgången med tror jag.
Taggad inför nästa tävlingssäsong!
 
Exakt! Vagnar har rätt kort dräktighetstid, så man behöver inte vänta så länge. Och dessutom är det ju alltid lika spännande att se vad man får för något. Tänk om det blir en blå gigg liksom!

Ja, Noreena hoppar som en jäkla kanonkula. Jag blir rädd bara av att titta på :o Hon själv är 147 cm, så precis maxad d-ponny. Ser helt galet ut när hon tar sig över såna höjder. Tror väl inte det skulle gå med ryttare förstås, men tänk bara.. Jäkla häst alltså!

Var och tränade i onsdags. Wow vad bra det gick! Kort samlad galopp, bra övergångar, lätt att styra på en hand, bra spin åt ena hållet, stod stilla i halterna. Både häst och ryttare (och tränare) nöjda efteråt och smått chockade över framgången med tror jag.
Taggad inför nästa tävlingssäsong!

Oo så tillochmed!
Ja med en nätt liten rockard - röd till mamma och en bilaxelrockard -blå till pappa, så hoppas jag såklart på en marinblå gigg i gammal stil med röda stripes! Sen ja jag självklart erbjuda de bästa uppväxtförhållandena här, med vagnsskjul i den stora hagen där den lugnt kan umgås med hästarna eller välja att gå undan med de andra vagnarna, samt miltals med fina körvägar! Ack! *suckar somom ja vore askungen* ;)

Men hoppsan! Då har fuxtant inte ens höjden att skylla på, jäklar!
Tur ändå att du inte kastar bort talangen på såna grenar som hoppning utan tränar i en bättre gren! ;) grattis till en bra träning!

På mitt håll blir jag bara gång på gång förvånad över hur oengagerade sadelsäljare är! Får man svar på en annons som legat ute i en månad eller mer och sadeln är osåld så borde man passa på att svara i telefon/ mail som säljare, men icke!
 

Liknande trådar

Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 809
Senast: Mirtai
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp