Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Så det ska låta, ut och samla visdom bara!

Nu är jag sur och bitter. Klev upp nu ( börjar jobba 12 ) för att ringa distrikarn. Inte nog med ett jag fått en räkning på 4 tusen, när förrättningsunderlaget var på 2, utan de svarar inte heller. Under telefontid. Ringtoner går fram men nejdå. Då har det tutat upptaget i 20 minuter. :mad: Grr!
 
Sv: Vi Newbies

Du menar den som alltid har matsörja i topparna? Har funderat på att korta den men njääe, vågar inte :p
 
Sv: Vi Newbies

Hahaha :D Du får börja fläta den så den hålls undan och så får du släppa ut den så alla kan få beundra!

Vilka skitar som inte svarar. Jag har förhoppningsvis inga viktiga samtal alls att göra idag, bara träna unghäst och testa vad jag kan göra mer med stoppull än att just stoppa saker.
 
Sv: Vi Newbies

Här är en bild på min vita förresten!

western_brunrd1_160008933.jpg
 
Sv: Vi Newbies

Haha hon hälsar och tackar er båda! Tycker hon är väldigt hårfager för att vara ynka 2 år. Tjock svans som räckte till marken också.

Jättefin vit springare cahs!
 
Sv: Vi Newbies

Nä absolut inte. Det är en liten ponny/shettis sadel som mamma har till sin shettis. Ligger ok över ryggen så hon får ha den att vänja sig vid sadel bara.

Tur det....fast måste erkänna att jag tycker synd om shettisen som måste ha den, de där sadlarna duger knappt som prydnader. :(
 
Sv: Vi Newbies

*kl*

Du som bor i matfors kan ju ta och kolla in tävlingen i timrå i oktober? Kommer vara 2st leda i grimmaklasser och inget licenskrav :-)
i timrå är det både vecko och månadsträningar i western!
Har hört att det även ska bli veckoträningar i njurunda
en gång om året så är det nybörjartävling i njurunda, och nu i höst blir det nog bruksridning i njurunda/timråtrakten, det är ganska mycket aktivitet här :-)
 
Sv: Vi Newbies

Jag vet inte om jag kommer våga delta själv, har ju precis köpt henne och innan dess har hon inte gjort mycket. Men jag ska fundera på det! Om inte annat ska jag titta på. Finns det någon prop någonstans?

Idag gick det inte särskilt bra. Spänd, ofokuserad häst så det blev ingenting gjort. Gav upp det företaget ganska snart. Hatar att vara stressad i stallet
 
Sv: Vi Newbies

I showmanship är det bara krav att hästen är ledbar i grimma ungefär, är du lite osäker på hur man gör så kan jag hjälpa dig me grunderna :-)

proppen har inte kommit ut än men snart borde allt vara klart,
15oktober kommer det vara iallafall :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi Newbies

Ja då kan det ju vara något för oss ändå. Vad går det ut på riktigt? Var det fler klasser för bäbyhästar? Bor du häromkring? :)
 
Sv: Vi Newbies

Showmanship går ut på att visa hur 'väluppfostrad' hästen är i grimma, tex halt-trav-halt utan att behöva dra i grimskaftet, och hur du som HAndler kan visa upp din häst för domaren, (stå fint med benen' och hur välkammad den är,
Jag är ingen tränare men ska du miljöträna någon dag runt njurunda/timrå så skulle det vara nära mig, matfors är lite outforskat område för mig ;-)
 
Sv: Vi Newbies

Showmanship går ut på att visa hur 'väluppfostrad' hästen är i grimma, tex halt-trav-halt utan att behöva dra i grimskaftet, och hur du som HAndler kan visa upp din häst för domaren, (stå fint med benen' och hur välkammad den är,
Jag är ingen tränare men ska du miljöträna någon dag runt njurunda/timrå så skulle det vara nära mig, matfors är lite outforskat område för mig ;-)

jag har en inte så bra video på min youtube, showmanship at halter C,
www.youtube.com/sella88
Finns mycket bra på tuben från stora tävlingar, lättaste klassen är på E nivå, sen kommer D och filmen är på C nivå så du får lite hum om vilken nivå vi är på på i norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Vi Newbies

Min mobil är lite knäpp så det krånglar lite när jag skriver

det är showmanship at halter och trail in hand som kommer att vara på tävlingen
trail in hand är ungefär som showmanship fast över trailhinder :-)
jag har inte senaste wrasregelboken men tror att 2-3-åringar får vara med,
 
Sv: Vi Newbies

Jag tycker det är jättetrevligt att du kommer in och hjälper till här lite då och då! Det får gärna dyka upp någon som har koll på mitt område :angel:
 
Sv: Vi Newbies

Det låter ju jätteroligt, och jag blir faktiskt sugen på att delta, men det slog mig att jag nog inte får det. Hon var inte vaccinerad mot hästinfluense när jag köpte henne, bara stelkramp, så vi har bara hunnit ta första sprutan. Den andra blir nu i början på september. Men hon anses inte färdigvaccinerad förrän efter en 3e spruta va?

Det vore jätteroligt om du kunde hjälpa mig litegrann ändå naturligtvis! Antingen via datorn eller irl. Tycker det verkar vara ett himla jox att hitta utbildade tränare i trakten, har ju funnit en då, men alla som kan mer än mig får gärna rycka in.
 
Sv: Vi Newbies

Jag har en undran också, kom jag ju på. När jag rider in Fippel har jag tänkt göra mitt bästa för att få en häst som svarar på tryck och vikten, istället för så mycket tygeltag. Det ska helst bara vara i början, för att svänga. Men - har börjat se fler och fler bilder där westernryttare rider med korta tyglar. Alltså, sträckta, korta tyglar, gärna på volt. Varför? Ska det vara så? ( Även om det tillhör vanligheterna kan väl inte "mitt sätt" vara särskilt konstigt, eller? ) Jag vet ju att man kan ta i tygeln tills hästen gör det man ber den om och sedan ge eftergift. Men här har det inte sett ut som att hästen fått samma eftergift, utan gått kvar med korta tyglar.

Hur rider ni, tygelmässigt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 750
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 696
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 352
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp