Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bluefish

Trådstartare
Tycker det dyker upp trådar titt som tätt där man blivit intresserad av western. Av dessa trådar att döma finns det uppenbarligen några nykomlingar i westernvärlden, så kan vi inte samlas och följas åt i den här tråden? Stötta, hjälpa och fråga oss fram. Det skulle åtminstone jag ha glädje av. Finns det månne fler av oss?

Hittade ingen liknande tråd när jag sökte så jag hoppas denna får vara kvar och blir aktiv! Funderade på att lägga den på Gnägg men eftersom det rör westernridning är den kanske lättare att hitta här på western.

:)
 
Sv: Vi Newbies

Jag har föresten en väldigt amatörmässig fråga. Köpte en sånhär skapelse häromveckan på rearearea. Inte ens en tredjedel av ursprungspriset, så den tog jag hem. Det var ödet att det fanns en gömd i rätt storlek. MEN..

mg_8495.jpg


Vad har man den till? :confused: Läst om folk som är sååå nöjd med att den har dragkedja osv, men ja, vad har den för funktion?
 
Sv: Vi Newbies

Haha, varför köpa något man inte vet vad det är? :p

Jag vet inte heller, men har en teori om två saker: Häst som får skav av täcket eller för att hålla frisyren på plats.
Själv kör jag på frisyr a la superfluff (island/fjordkorsning, hallå snygg frilla :D) och eksemtäcken som sitter som för stora korvskinn på ponnyskrället.
 
Sv: Vi Newbies

Billigt.. :angel:

Tanken har slagit mig att vara rånare på någon maskeradhoppning, men sedan tog det stopp. Känns som flätor mest skulle nötas under den. Får ha den i Roliga attribut-lådan och ta fram den när jag behöver ett gott skratt.

Du kanske är i behov av min luva? Platta till frillan lite. ;)
 
Sv: Vi Newbies

Rånare! Perfekt ju! Så matchar man med sån där "under-hjälmen-luva" på sig själv, och en knallpulverpistol i fickan! Astufft!

Haha, nää jag tror vi behåller vårt ultrafluff ett tag till. Det är rätt gulligt, som en förväxt shettis :D
 
Sv: Vi Newbies

Vad det heter vet jag inte, tror det helt enkelt brukar kallas "hood". Min gissning är att man använder det mycket för att hålla en nybadad häst ren innan tävlingen, tex om den badas dagen innan tävlingen, om man tävlar i flera dagar och vill hålla den ren under natten mellan tävlingarna osv osv.

Finns "hoods" som är som hela täcken också.

594_35-1530.jpg
 
Sv: Vi Newbies

Åh, va roligt! Och det finns nog fler. Jag är iallafall en av dom. :D Har innan tävlat mycket hoppning och lite dressyr, men fick nog av det och började med western istället. Tycker det passar bättre både för mig och för hästen. Men jag kan inte särskilt mycket om det än och skulle mer än gärna vilja dela lite tankar och funderingar med andra newbies och kunniga ;)
 
Sv: Vi Newbies

Det är en hood och den ser lite för stor ut för din häst ;)

Man använder dom för att få pälsen och framförallt manen att ligga "slick". Ï vissa klasser bandar man manen och sedan sätter man på en hood för att platta till manen ordentligt, den ska ligga platt och lydigt och hooden ska sitta som en andra hud på hästen.

Den hjälper också till att hålla hela pälsen platt och snygg (lyckran "polerar" lite) därav hela täcket. Dessa kallas sheets.

Visst hjälper det lite mot smuts också men ofta har man ett annat täcke över som står emot smutsen bättre om man har en skitgris. :)
 
Sv: Vi Newbies

JAAA, en till! Vad har du för häst? Vad gör ni för dagen? Varför "konverterade" ni?

Men tack för förklaringarna, kanske är på sin plats att ha en hood då. Fullfjädrad westernryttare. Och jo.. hon får allt växa i den :o
 
Sv: Vi Newbies

Jajjamen! En pinto valack, 8 år gammal som jag har haft i 3 år. Supertrevlig häst som verkligen gör allt för mig! Hade innan han kom verkligen inte haft det lätt, så jag har gjort väldigt mycket jobb med honom. Vilket också gjort att vi "växt ihop" väldigt väl!

Tjaa, för dagen gör vi inte så mycket. ;) Jag är nyopererad och har inte fått rida på några veckor. Men innan dess så har vi väl... eh inte gjort så mycket! :o Jag har tränat på en annan häst samt varit i USA och ridit, men inte tränat för tränare på min egna. Tanken var ju att börja träna nu i sommar men det blev ju inte riktigt så med operationen. Men vi har börjat med lite jogg osv hemma. Testat att backa mellan bommar och gå över broar osv, och det har gått bra. Men självklart behövs det en tränare om det ska utvecklas (iallafall åt rätt håll!).

För att jag var så trött på ridningen samt miljön/endel av folket runtomkring hoppningen och dressyren. Gillar det lite friare ridsättet, hästen likaså. Och när vi åkte till USA och jag såg ridningen/red själv där vart jag helt fast. Och på den vägen är det.. :D Dessutom tycker jag klimatet verkar mycket trevligare inom westernfolket.

Själv? Vad har du för häst? Mål? Vill du tävla något, och i vad isåfall? :D
 
Sv: Vi Newbies

En paint alltså? Jag hade tänkt glida omkring på min welsh PB, men det går nog det med!

Vilket sammanträffande, vad opererade du? ;) Nu var min senaste visserligen i april men är inte helt 100 ännu. Så jag hade tänkt lägga ridningen på hyllan för något år, men så blev det en häst ändå. Min är ju däremot ynka 2 år så jag har gott om tid att läka ordentligt.

Men gud vad avundsjuk jag blir, USA. Då är ni ändå på väg någonstans, om det rids och trailas. Har du någon tränare i åtanke?
Jag hade sån braktur så hovslagaren jag anlitat är en utav typ 10 westernintresserade häromkring, som i sin tur kände till en tränare som bor i samma lilla by som jag. Helt sanslös tur. Men jag vet inte när jag ska kontakta henne, redan nu är kanske lite tidigt? Om hon inte kan bidra med lite tips inför inridning och hjälpa till från marken. Men vill gärna göra en intresseanmälan så hon vet att hon har en kund bakom knuten.

Håller med dig ang. folk och ridningen. Tycker det är mer hacka inom det engelska. Har hittills bara mött westernmänniskor som är glada att ha värvat någon ny och varit hjälpsamma.


Mitt egentliga mål är väl att ha en häst som är välutbildad, lyhörd och vansinnigt känslig och välriden. :D Och jo, jag vill tävla. Skulle vilja prova på det mesta för skojs skull, men barrel race har jag fastnat ordentligt för, så där vill jag satsa lite mer. Du då? Ambitioner?
 
Sv: Vi Newbies

Jag har börjat lite smått med Western på min häst, tidigare har vi tävlat upp till nationell nivå i dressyr.
Hon är en d-ponny importerad från holland. Nästa år har jag förhoppningsvis även ett litet welsh partbred föl då hon är dräktig,
så några tävlingar eller någon intensivträning lär det inte bli i höst, men jag hade tänkt att testa bland annat trail med henne sen
när det går an. Det nya lilla livet får vi se vad den passar bäst till, hoppning, dressyr, körning eller western. :)
 
Sv: Vi Newbies

Av någon anledning slutar det alltid med att jag rider western på alla mina hästar. Har alltid haft som mål och alltid velat rida engelsk, men av någon anledning kommer jag aldrig dit. Båda mina förra hästar reds western och jag mer eller mindre gör det på min nuvarande häst också. Han har en westernsadel och ekonomin tillåter inget köp av någon engelsk sadel just nu. Eller jo det gör den, men jag prioriterar annat i livet just nu än en ny sadel jag inte har något akut behov av. Så just nu är det fortfarande "western" mer eller mindre som gäller för oss.

Hästen i fråga är ett 9 årigt varmblod, valack på 173 cm som slutade på travet för 4 år sedan. Luffa i skogen är det bästa han vet. Har väl inga direkta planer mer än att rida, ha roligt och utvecklas i vår egen takt. Inga tävlingsambitioner eller liknande, bara ha kul helt enkelt.
 
Sv: Vi Newbies

*kl*

Va kul! Jag har precis börjat intressera mig för western oxå. Har alltid hållt på med dressyr och hoppning men förra året blev jag intresserad av körning och har inte ridit på jättelänge. Har nu en 09:a korsning islänning/welsh som jag ska köra in men har nu oxå börjat fundera om jag ska utbilda henne enligt "western" och kanske vara med på nå trail in hand och showmanship in halter eller vad det hette :D Jag hoppas att hon kommer växa på sig en del så att hon kommer passa till ridning oxå annars kanske jag köper en till häst att ha till det.
 
Sv: Vi Newbies

Nej, en dansk pinto! Och klart det går bra med en welsh PB!

Jaså, vad opererade du? Jag fick bara ta bort lite "skit" i kroppen som inte fick vara kvar. Får egentligen inte rida än men jag har börjat tjuvstarta litegrann.. Hade problem med läkningen. Ganska svårt att hålla sig ifrån hästryggen! ;) Vilken tur att du har en så ung häst så du kan få tid till att läka ordentligt!

Nja, påväg någonstanns tror jag inte vi är men vi testar på lite allt möjligt, haha! Det är så roligt med western för det finns så mycket att göra! Har några tränare jag funderar på att testa, vet bara inte riktigt vart jag ska börja. ;) Förövrigt låter det precis som min hovslagare.. Han rider western och känner de flesta runtomkring. Vart bor du? Jag bor också i en liten by! (Du kan ju skicka pm om du inte vill säga rakt ut) Och jag tycker absolut inte det är för tidigt att ta kontakt med henne redan nu, lite tips och råd inför inridning kan ju alltid vara bra att ha.

Åh, vi är på samma plan! Barrel racing är drömmen, reining likaså. Men jag tror min häst skulle fungera bäst inom barrel racingen. Det verkar dock vara ganska svårt att få någon tränare i närheten till det. Sen skulle jag även vilja tävla lite då också, och till en början vill jag testa på lite av varje. Så vi får väl se hur det går! Hade vart grymt kul att få tävla i barrel racing iallafall. Gillar farten och fläkten! :bump:
 
Sv: Vi Newbies

Va roligt att det är fler som ska börja med western! Såg en liten filmsnutt på din häst i en annan tråd och hon såg jättefin ut! Roligt med en liten bebis också. Är det något särskilt du vill testa utöver trail?
 
Sv: Vi Newbies

Det är helt enkelt meningen att du ska rida western. ;) :angel:
 
Sv: Vi Newbies

Vi blir fler och fler! :D Kul med fler halvwelshar! Klart du ska rida lite western med henne ;)

Kan vi inte lägga in varsin bild på våra hästar och presentera dem ordentligt?
 
Sv: Vi Newbies

Jag tog bort gallblåsan och blev akut sjuk så de öppnade upp 4 gånger till. Det ska dröja ett år innan jag har kommit till hur kroppen kommer kännas och se ut i framtiden. Men jag känner mig i princip som innan redan nu. Ja, det blir onekligen svårt att inte tjyvrida. Kanske är lika så bra att jag inte har möjlighet till det ;)

Ja precis, ledsnar man på en gren finns det 30 till att pröva på. Man kan alltid utmana sig själv. Jag bor i lilla Matfors, strax utanför Sundsvall. Så norrut, tyvärr. Men lite aktivitet är det här, en tävling 28e som jag inte kan gå och se på :mad: Bortrest just då, skitans. Vi får åka på clinics och träna BR över nätet med varandra. Jag ska höra av mig till tränaren när hästen är hemma ( har henne på andra sidan stan just nu, bete ) och se om hon vill ta sig en kik på oss. Klart vi ska få tävla, banne mig. Och fort ska det gå!
 
Sv: Vi Newbies

Låter som en bra idé med presentation! Intressant och se vad alla har för hästar :D

Ajajaj, lät inge vidare. Ja, ibland är det bra med en icke inriden häst. ;)

Attans! Jag som bor söderut. Eller ja, iallafall just nu. Varför är det alltid så? Det händer grejer när man inte är hemma och så missar man det man jättegärna hade velat se på. Ja, är lite intresserad av att veta hur man tränar en barrel racing häst, hoppas man kan få något svar på det. Fort som snabba blixten! :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 529
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 551
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 682
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 251
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp