Bukefalos 28 år!

Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon ska ha en sele, han tycker det är töntigt med sjal (hur man nu kan tycka det!!) men han har insett att det är guld värt att bära barnet :)
Så frågan är, tula baby, manduca, beco eller annat? Tulan ligger bra till eftersom det är så roliga mönster, sambon vill dock han en plain, typ enfärgad.... Men jag kan ju köpa en till mig senare med roligt mönster på :) Men då blir det nog en mei tai... Har ju bara en, och är sjukt sugen på en från fidella eller lenny lamb. Det finns så mycket roligt!
Bebis är 57 cm lång och väger ca 5 kg, så blir det en tula måste vi ha inlägget. Vad säger ni? Vad ska vi satsa på? Ergo är jag inte sugen på eftersom den är så vanlig, roligare med annat :)
Beco Gemini. I den kan ni bära inåtvänt, framåtvänt, på höften och så klart på ryggen. Inget extra spädbarnsinlägg behövs. Axelremmarna kan korsas vilket ger ökade inställningsmöjligheter. Hade jag inte kommit över en begagnad Manduca hade jag köpt en sån.

Manducan är också bra men jag (och dottern) gillade inte det integrerade spädbarnsinlägget och det går inte att bära framåtvänt i den. Vi hade en period kring 4-6 månader då hon inte ville sitta inåtvänt på magen, jag tyckte hon var för liten för att hänga på ryggen (pga svårt att ha uppsikt) och inte tillräckligt stadig för höftläget.
 
Hej, jag heter Nina och jag är beroende av sjalar och selar. :angel::laugh:

Kan inte låta bliiii, köpte en ellevill förra veckan, en yaro innan dess och nu kommer jag nog att köpa en didytai. Sen kommer jag nog köpa en tula också till sambon som inte vill bära i sjal utan sele. Senare kommer jag köpa en ringsjal (till) och en lenny lamb när bebis är tillräckligt stor (selen). Fördelen är ju att en får pengarna tillbaka när(/om) de säljs :p
 
Det är väl egentligen en gränspuck att fråga om här, men jag gör ett försök ;) Någon som testat att bära i bärstol? Hade velat ha något stadigare och enklare att ha dottern i för längre promenader, och funderar på en Osprey AG. Någon med erfarenhet, eller av andra märken? Hon är 1 år och väger kanske 11 kg ungefär.
 
Det är väl egentligen en gränspuck att fråga om här, men jag gör ett försök ;) Någon som testat att bära i bärstol? Hade velat ha något stadigare och enklare att ha dottern i för längre promenader, och funderar på en Osprey AG. Någon med erfarenhet, eller av andra märken? Hon är 1 år och väger kanske 11 kg ungefär.
Vi, eller mest sambon, bär en del i bärstol.

Fördelen är att hon kommer upp högt i den så hon ser bra vilket hon gillar. Det är också väldigt lätt att ta i och ur henne. Vi bor "i skogen" och har bärstolen mest för att gå ut kortare stunder, bära henne till en glänta och leka där tex.
Vi har en Vaude som hon sitter bra i. Kolla så att bärstolen har en ordentlig sits är mitt tips, vi hade en annan förut som hon hängde lite i, ungefär som en BB sele.

Jag tycker dock inte den är så himla bekväm att bära i. Tyngden kommer liksom för långt ifrån mig, men den är ju stadig och bra så det funkar. Sjal är bekvämare för mig dock. Sambon tycker att bärstolen är bekvämare.
 
Det är väl egentligen en gränspuck att fråga om här, men jag gör ett försök ;) Någon som testat att bära i bärstol? Hade velat ha något stadigare och enklare att ha dottern i för längre promenader, och funderar på en Osprey AG. Någon med erfarenhet, eller av andra märken? Hon är 1 år och väger kanske 11 kg ungefär.

Varför inte en bra toddlersele istället? Betydligt lättare att bära länge i. I bärstol hamnar ju barnets vikt långt bort från din kropp.
 
Vi, eller mest sambon, bär en del i bärstol.

Fördelen är att hon kommer upp högt i den så hon ser bra vilket hon gillar. Det är också väldigt lätt att ta i och ur henne. Vi bor "i skogen" och har bärstolen mest för att gå ut kortare stunder, bära henne till en glänta och leka där tex.
Vi har en Vaude som hon sitter bra i. Kolla så att bärstolen har en ordentlig sits är mitt tips, vi hade en annan förut som hon hängde lite i, ungefär som en BB sele.

Jag tycker dock inte den är så himla bekväm att bära i. Tyngden kommer liksom för långt ifrån mig, men den är ju stadig och bra så det funkar. Sjal är bekvämare för mig dock. Sambon tycker att bärstolen är bekvämare.
Jag ska säga också att det jag gillar mest med att ta bärstolen för kortare utfärder är att det går att ha samma kläder i stolen som när hon inte sitter i den, både för henne och mig. Kan lyfta i och ur utan att fundera över om hon blir kallare eller varmare av det.
För att gå längre sträckor skulle jag nog ändå föredra sjal/sele.
 
Varför inte en bra toddlersele istället? Betydligt lättare att bära länge i. I bärstol hamnar ju barnets vikt långt bort från din kropp.
Hon har inte trivts i sele på ett bra tag, upplever att hon blir för låst när hon sitter så nära. Och jag tror inte det är för att selen är liten, hon har tyckt det sen i somras.
Sen är tanken att jag främst ska ha den i stallet när jag promenerar med hästen, så jag vill inte behöva klä på/av och jag gillar att bärstolen kan stå för sig själv och är lättare att få på och av (samt i och ur henne). Plus regnskydd och grejer som ju inte finns i en sele. Tidigare använde vi selen flitigt men nu känns bärstol som ett bättre alternativ för oss :)
 
Hon har inte trivts i sele på ett bra tag, upplever att hon blir för låst när hon sitter så nära. Och jag tror inte det är för att selen är liten, hon har tyckt det sen i somras.
Sen är tanken att jag främst ska ha den i stallet när jag promenerar med hästen, så jag vill inte behöva klä på/av och jag gillar att bärstolen kan stå för sig själv och är lättare att få på och av (samt i och ur henne). Plus regnskydd och grejer som ju inte finns i en sele. Tidigare använde vi selen flitigt men nu känns bärstol som ett bättre alternativ för oss :)

Det är det jag var ute efter, att saker som att behöva klä av, komplicerad påtagning eller saknas regnskydd, det stämmer ju inte. Toddlerselarna är lättare och enklare än bärstolarna och givetvis existerar regnskydd.

Vad har ni för bebis-sele?
 
Det är det jag var ute efter, att saker som att behöva klä av, komplicerad påtagning eller saknas regnskydd, det stämmer ju inte. Toddlerselarna är lättare och enklare än bärstolarna och givetvis existerar regnskydd.

Vad har ni för bebis-sele?
Fast jag tycker att en sele är besvärligare att ta på på ryggen. Sen gillar hon fortfarande inte att vara så låst som hon blir i en sele eftersom den är tajtare inpå min kropp. Vad finns det för regnskydd som enkelt kan krängas på? Fördelen med bärstolen jag tittat på är att regnskyddet redan finns med stolen, så jag behöver inte bära med mig något extra.

Vi har en Manduca.
 
@Flixon. Vi har Ospreys värsting. Dottern (2 igår) älskar den. Hon sitter högre upp så hon ser mer än i selen, hon kan plocka i saker med båda händerna, sitter friare etc än i selen (Manduca). Och regnskyddet är bättre på bärstolen som du själv är inne på. Inte enklare att ta på men skyddar bättre. Dottern älskar nog regnskyddet allra mest för det blir som en koja där inne :D

Nackdelar med stolen är att det blir tungt (stolen väger 4-4,5 kg och tyngdpunkten blir annan), blir mer skrymmande och inte alls lika bekvämt som med Manducan. Det går kanske att ställa in Ospreyen så att den blir bekvämare men jag har inte fått till det. Den är ändå helt ok i bärkomfort, men Manducan är bättre.
 
@Flixon. Vi har Ospreys värsting. Dottern (2 igår) älskar den. Hon sitter högre upp så hon ser mer än i selen, hon kan plocka i saker med båda händerna, sitter friare etc än i selen (Manduca). Och regnskyddet är bättre på bärstolen som du själv är inne på. Inte enklare att ta på men skyddar bättre. Dottern älskar nog regnskyddet allra mest för det blir som en koja där inne :D

Nackdelar med stolen är att det blir tungt (stolen väger 4-4,5 kg och tyngdpunkten blir annan), blir mer skrymmande och inte alls lika bekvämt som med Manducan. Det går kanske att ställa in Ospreyen så att den blir bekvämare men jag har inte fått till det. Den är ändå helt ok i bärkomfort, men Manducan är bättre.
Det är den lite mindre Ospreyen jag kikat på, tänker att vi inte behöver allt det packutrymmet som är i värstingen. Den ska väga 3 kg enligt produktspecifikationerna så lite mindre i alla fall :p men kul att höra att ni är nöjda, då blir förhoppningsvis vi det med :)
 
Hjälp sökes av experterna :D;)

Har en elastisk bomulls? sjal och bär i. Hon trivs jättebra och somnar typ direkt. Men både jag och framförallt sambon tycker den är knölig. Han tycker de är svårt att knyta och placera henne, klart han kan lära sig men ändå, jag har inga problem att knyta men tycker den är för lång och tar för mycket plats. Om jag ska ha den i stallet tex så släpar ändarna i backen medans jag knyter vilket inte är så kul.
Händer att jag inte tar med den när jag borde för den tar en del plats..
Hon är snart 6 v. Strax över 4000 och 55 cm.
Vad föreslår ni som kompliment?
Tack på förhand :D
 
Hjälp sökes av experterna :D;)

Har en elastisk bomulls? sjal och bär i. Hon trivs jättebra och somnar typ direkt. Men både jag och framförallt sambon tycker den är knölig. Han tycker de är svårt att knyta och placera henne, klart han kan lära sig men ändå, jag har inga problem att knyta men tycker den är för lång och tar för mycket plats. Om jag ska ha den i stallet tex så släpar ändarna i backen medans jag knyter vilket inte är så kul.
Händer att jag inte tar med den när jag borde för den tar en del plats..
Hon är snart 6 v. Strax över 4000 och 55 cm.
Vad föreslår ni som kompliment?
Tack på förhand :D
Ergonomisk sele med spädbarnsinlägg rekommenderar jag, eller rmöjliftvis en ringsjal beroende på i vilka situationer du mest använder den? Eller varför inte både och ;) :idea: Den elastiska sjalen kan du såsmåningom byta till en vävd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
566
Senast: MJLee
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Shaggy
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
850
Senast: Krumben
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 327
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp