Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är visserligen en rörlig sadel men det där är att ta i. Hur är det med luften i din? Jag vet flera som levererats med vad jag upplever vara för lite luft... min har gått bättre med mer luft i.
Det är visserligen en rörlig sadel men det där är att ta i. Hur är det med luften i din? Jag vet flera som levererats med vad jag upplever vara för lite luft... min har gått bättre med mer luft i.

har en bossa som är kombinerad latex och lite luft.
 
Och det betyder att den inte är lika mjuk som en med bara luft? Eller? Tror också att du har fel bom. Att han ändrar sig så mkt i arbete att den han har inte passar. Har det här kommit på senare tid?

Bossan är mjuk. Fick sadeln 1 juli och ena bilden är fotad på dagen då den kom och vi hade utprovning så problemet har funnits hela tiden.
 
Vad säger ÅF?
Vid utprovning för löst spänd gjord och nu pga luften samt ta på en balance strap på ena sidan. Och det är därför jag nu klagar av mig då jag inte har en bra känsla i magen. Det är mycket pengar för mig och väntan på sadeln har redan varit lång.
 
Vid utprovning för löst spänd gjord och nu pga luften samt ta på en balance strap på ena sidan. Och det är därför jag nu klagar av mig då jag inte har en bra känsla i magen. Det är mycket pengar för mig och väntan på sadeln har redan varit lång.
Är det vad hon sa? Det är ju ett väldigt underligt svar i så fall. Hon är ju skyldig att åtgärda problemet, eftersom du påpekat det inom rimlig tid.
 
Det kanske dom gör, men första lösningen är en rem på posten, sedan ev. möte och vad händer därefter, flera månader till utan sadel? Vår tillfälliga sadel sitter bättre men är inte heller ultimat då han behöver bredare kanal än vad den har, men eftersom jag visste att vi skulle få en utprovad sadel och då spelade det ingen roll för en kort period, men jag har ju inte planerat att jag skulle behöva rida i den i flera månader heller.
 
här är några ex på andra sadel (ej utprovade och vissa sitter bättre/sämre) men ingen av dom blir ju lika sneda på ryggen iaf. Detta är bla County, Sommer, Equipe, Isabell, Innova, Jeffries...Lite olika bommar på dessa modeller....sen har vi haft childeric och även jeremy rudgen då och så har vi testat en bunt andra sadlar som prestige, flera equipe modeller etc.

s1county_597b165f2a6b22bbbf0cc03e.jpg
s3jeffries_597b16652a6b22bbb24a23bb.jpg
s4sommer_597b166a2a6b22bb99e40ba7.jpg
s7equipe_597b1672e087c372f8d73aab.jpg
sinnova_597b16792a6b22bb8a8f657c.jpg
 
Åt höger
w3_597a3b12e087c372fe849ed1.jpg

Vänster
w7_597a3b2d9606ee17de2bdc0a.jpg
Du vågar inte prova att pumpa i mer luft själv? För jag tänker om bossorna blir ngt styvare så kanske sadeln inte ger med sig lika mycket i sidled. Om balansen är bra så måste du ju i så fall pumpa samtliga kuddar för att behålla samma balans i sadeln.

Inte kul att vara missnöjd med utprovningen!! Men jag tänker om du är nöjd med sadeln i övrigt så kan det ju vara värt att prova lite själv? Jag köpte ju min från England utan utprovning så har laborerat och testat själv, tycker det är jätte smidigt att kunna justera själv eftersom hästen ändrar sig.
 
Du vågar inte prova att pumpa i mer luft själv? För jag tänker om bossorna blir ngt styvare så kanske sadeln inte ger med sig lika mycket i sidled. Om balansen är bra så måste du ju i så fall pumpa samtliga kuddar för att behålla samma balans i sadeln.

Inte kul att vara missnöjd med utprovningen!! Men jag tänker om du är nöjd med sadeln i övrigt så kan det ju vara värt att prova lite själv? Jag köpte ju min från England utan utprovning så har laborerat och testat själv, tycker det är jätte smidigt att kunna justera själv eftersom hästen ändrar sig.

Har ingen pump. Men vi pumpa lite extra luft när den kom. Är ingen ren luftbossa då det är nya lägre bossan.. så det är inte mycket som går att pumpa. Vill inte ha hög bossa...utan så låg som möjligt då han blir hög i rygg i arbete.
 
Har ingen pump. Men vi pumpa lite extra luft när den kom. Är ingen ren luftbossa då det är nya lägre bossan.. så det är inte mycket som går att pumpa. Vill inte ha hög bossa...utan så låg som möjligt då han blir hög i rygg i arbete.
Fast i det här fallet kanske du inte har ngt val. För för mig ser det ut som bossorna ger med sig och att det kanske är därför den hamnar på sniskan. Iom att det är den bossan med latex så kanske det går att pumpa i så bossan blir lite hårdare utan att sadeln blir hög över hästen. Jag har inte känt på dom nya bossorna men det kan ju vara värt att prova? Det kanske bara är lite luft som saknas?
Jag köpte med ett pumpkit när jag köpte min sadel men tycker att den pumpen är ganska dålig så pumpar med en vanlig bollpump. Finns på dom flesta sportaffärer för ca 100:-
 
Jag vågar inte mixa på egen hand just nu då då den är inställd för honom från provdagen...ifall att om det får bli reklamation. Sadeln sätter sig snett redan man sadlar och går iväg på stallgången.

Fast i det här fallet kanske du inte har ngt val. För för mig ser det ut som bossorna ger med sig och att det kanske är därför den hamnar på sniskan. Iom att det är den bossan med latex så kanske det går att pumpa i så bossan blir lite hårdare utan att sadeln blir hög över hästen. Jag har inte känt på dom nya bossorna men det kan ju vara värt att prova? Det kanske bara är lite luft som saknas?
Jag köpte med ett pumpkit när jag köpte min sadel men tycker att den pumpen är ganska dålig så pumpar med en vanlig bollpump. Finns på dom flesta sportaffärer för ca 100:-
 
Jag vet inte hur det är med just de där men flairbossorna jag hade skulle förseglas när man pumpat, räckte inte bara sätta i "korken". Dvs man behövde mer än en pump.
 
@DrT så fruktansvärt illa ! :(

Självklart är inte någon sidogjord/extra hårt spänd gjord någon lösning . Helt oacceptabelt . Reklamera köpet direkt då sadeln uppenbarligen inte ligger ens basic på din häst ? Annars får ju säljaren isåfall komma ut, justera sadeln och du får rida i den efter och isåfall se att den inte rullar runt .
Det är ju verkligen helt korrekt som du resonerar att utifrån hur illa den ligger direkt efter köp självklart då själv inte börja mixtra med att pumpa här eller där osv.
 
sadeln sätter sig snett redan när man sadlar.
Upplevde samma sak på min bredryggade häst med min Wow, att den inte riktigt ville ligga stilla, trots H-gjord.
Det som funkade på den var så löst pumpade bossor som möjligt (!), främre stroppen fäst direkt i fronten och även på nedre delen av kåpan för att inte halka omkring, och fårskinnspadd som tillåter att den ändå anpassar sig lite efter ryggen. Fick bredda kanalen en centimeter till (vilket görs på 2 minuter genom att flytta ut de bakre skruvarna, men förstår att du inte vill mixtra med din nya sadel själv) men nu får fårskinnet plats utan att sno vidd i kanalen.

Wowsadlarna har väldigt korta ortspetsar och rätt stort spann mellan bomvidderna (på en sadel med långa ortspetsar hade det möjligen diffat två bomvidder) vilket gör att man måste satsa brett men sen saknar stabiliteten sidledes, funkar inte helt hundra att kompensera såpass med bara luft för det finns inget som stoppar, kanske din sadel är bättre på den punkten med foampaneler.
 
Jag vågar inte mixa på egen hand just nu då då den är inställd för honom från provdagen...ifall att om det får bli reklamation. Sadeln sätter sig snett redan man sadlar och går iväg på stallgången.
Förresten, vad har du för bomvidd, säte och paneler på din sadel?
 
Förresten, vad har du för bomvidd, säte och paneler på din sadel?
Upplevde samma sak på min bredryggade häst med min Wow, att den inte riktigt ville ligga stilla, trots H-gjord.
Det som funkade på den var så löst pumpade bossor som möjligt (!), främre stroppen fäst direkt i fronten och även på nedre delen av kåpan för att inte halka omkring, och fårskinnspadd som tillåter att den ändå anpassar sig lite efter ryggen. Fick bredda kanalen en centimeter till (vilket görs på 2 minuter genom att flytta ut de bakre skruvarna, men förstår att du inte vill mixtra med din nya sadel själv) men nu får fårskinnet plats utan att sno vidd i kanalen.

Wowsadlarna har väldigt korta ortspetsar och rätt stort spann mellan bomvidderna (på en sadel med långa ortspetsar hade det möjligen diffat två bomvidder) vilket gör att man måste satsa brett men sen saknar stabiliteten sidledes, funkar inte helt hundra att kompensera såpass med bara luft för det finns inget som stoppar, kanske din sadel är bättre på den punkten med foampaneler.

fårskinnspad är big no no för mig, det använder jag helst så lite jag kan.
Vi har pad till medryttarens egen sadel som just nu är lite för vid så den måste ha padden, men varken hon eller jag gillar att ha pad på honom så det rör sig bara om en mycket kort period, just för det känns som man kommer för långt ovanpå hans rygg. Har testat ett par ggr i andra sadlar, men trivs inte med det.

Han har xvid bred kanal just nu. 2UU koppjärn, continental säte och dxwg1 paneler.
 
fårskinnspad är big no no för mig, det använder jag helst så lite jag kan.
Vi har pad till medryttarens egen sadel som just nu är lite för vid så den måste ha padden, men varken hon eller jag gillar att ha pad på honom så det rör sig bara om en mycket kort period, just för det känns som man kommer för långt ovanpå hans rygg. Har testat ett par ggr i andra sadlar, men trivs inte med det.

Han har xvid bred kanal just nu. 2UU koppjärn, continental säte och dxwg1 paneler.
Svängda eller flata sätet?
Provat annat koppjärn? (Såg att du letat motsv 3+ amerigo eller blandar jag ihop det? Prova 4U i järn o seom den kommer ner bättre?
 
Svängda eller flata sätet?
Provat annat koppjärn? (Såg att du letat motsv 3+ amerigo eller blandar jag ihop det? Prova 4U i järn o seom den kommer ner bättre?

Det flata sätet tror jag, det var iaf ett flat säte jag ville ha.
Jag har haft en +3 Amerigo men den va för vid och fel i bommen för min pålle.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 126
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp