Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
[QUOTE="DrT, post: 18181807, member: 132451]

När det gäller Childeric så kan jag ev. tänka mig det om jag inte hittar något annat, men ingen ny. [/quote] Till växande häst är det ju knappast idealiskt ur just den synpukten!

Har funderat på den nya Prestige Denni sadeln,
prestige är tyvärr ett märke som helt fallit bort, inte vida nog ens i vidaste, och för långa ortspetsar.

Har även kontaktat Equipe och frågat om man kan göra en sk hybrid sadel, dvs bygga ihop två olika modeller

.
Sett några sådana beg. så det har gjorts iaf.
 
@DrT
Vi pratade sadlar i stallet idag och då var det en tjej som nämnde att dk sadlar var väldigt poppis.. Jag hade aldrig hört talas om dom så var tvungen att surfa lite.. Inte billiga eller jätte snygga men kanske deras islandssadel kan vara ngt? Jag menar iom att du provat så mycket redan. Låter ju bra med bred kanal osv...
 
@DrT
Vi pratade sadlar i stallet idag och då var det en tjej som nämnde att dk sadlar var väldigt poppis.. Jag hade aldrig hört talas om dom så var tvungen att surfa lite.. Inte billiga eller jätte snygga men kanske deras islandssadel kan vara ngt? Jag menar iom att du provat så mycket redan. Låter ju bra med bred kanal osv...

Min tillridare har DK och är nöjd! Tyvärr går dom över min budget.
[QUOTE="DrT, post: 18181807, member: 132451]

När det gäller Childeric så kan jag ev. tänka mig det om jag inte hittar något annat, men ingen ny.
Till växande häst är det ju knappast idealiskt ur just den synpukten!

prestige är tyvärr ett märke som helt fallit bort, inte vida nog ens i vidaste, och för långa ortspetsar.


Sett några sådana beg. så det har gjorts iaf.

Ja det finns lite hybrider ute. Jag funderar på Evans sits (ev bom) och en kåpa från tex Victoria/Olympia och bredda kanalen. Men sist jag frågade om dom kunde sälja en flat sits med annan kåpa sa dom nej för ett par års sen, får se om jag får svar denna gång. Hade Victoria utprovad till förra hästen och vi trivdes bra med stöd/kåpa men ej med sitsen då jag inte kan ha djup sits. Och Eva har jag nu till min nuvarande häst. Han verkar gilla den. Men skulle behöva annan tum, bredare kanal då min kräver väldigt bred kanal samt gärna utanpåliggande stöd för min del.

Har även funderat en del på Taur Spider. Åf har varit väldigt hjälpsam mot mig när jag varit i kontakt med dom tidigare.

Sommer sadlarna är väldigt korta med bred kanal, dom kan vara av intresse med.
 
Min tillridare har DK och är nöjd! Tyvärr går dom över min budget.


Ja det finns lite hybrider ute. Jag funderar på Evans sits (ev bom) och en kåpa från tex Victoria/Olympia och bredda kanalen. Men sist jag frågade om dom kunde sälja en flat sits med annan kåpa sa dom nej för ett par års sen, får se om jag får svar denna gång. Hade Victoria utprovad till förra hästen och vi trivdes bra med stöd/kåpa men ej med sitsen då jag inte kan ha djup sits. Och Eva har jag nu till min nuvarande häst. Han verkar gilla den. Men skulle behöva annan tum, bredare kanal då min kräver väldigt bred kanal samt gärna utanpåliggande stöd för min del.

Har även funderat en del på Taur Spider. Åf har varit väldigt hjälpsam mot mig när jag varit i kontakt med dom tidigare.

Sommer sadlarna är väldigt korta med bred kanal, dom kan vara av intresse med.
Eftersom det finns hybrider ute som snurrar redan så skulle det vara konstigt om de inte kunde fixa det du vill ha, i min mening borde ett sadelmakeri i det prissegmentet kunna klara av att leverera.
Ja, Sommer verkar kunna leverera precis som man vill ha det? Hur är de ridmässigt?

Taur har jag inte varit inne och kikat på men Maxflex har breda kanaler och särskilt rymliga kring manken.

Förresten, Black Country o dyl har ju hoop tree och går att få som man vill, de kan säkert bygga dressyrkåpor på hoppbom? Många av de engelska sadeltillverkarna köper i praktiken färdiga träbommar från leverantör, finns även bommar med extravidd vid stigläderskrämpan t ex AB286 som sitter i vissa Ideal Jessica.
 
Senast ändrad:
Eftersom det finns hybrider ute som snurrar redan så skulle det vara konstigt om de inte kunde fixa det du vill ha, i min mening borde ett sadelmakeri i det prissegmentet kunna klara av att leverera.
Ja, Sommer verkar kunna leverera precis som man vill ha det? Hur är de ridmässigt?

Taur har jag inte varit inne och kikat på men Maxflex har breda kanaler och särskilt rymliga kring manken.

Förresten, Black Country o dyl har ju hoop tree och går att få som man vill, de kan säkert bygga dressyrkåpor på hoppbom? Många av de engelska sadeltillverkarna köper i praktiken färdiga träbommar från leverantör, finns även bommar med extravidd vid stigläderskrämpan t ex AB286 som sitter i vissa Ideal Jessica.

Spider har bred kanal. Lite bogfritänk med bossan fram. Utanpåliggande stöd i 2 storlekar. Tillval extra mjuk sits. Koppjärn. Välja ull eller latex bossa. Flexibom.

Sommer känns som att rida på memoryfoam. Mycket mjuka. Små i storlekarna.
 
Min wow är återlämnad och återbetald. Men det känns såklart tråkigt.

Sommer blir nog svårt, ÅF hade inte dom modellerna jag sökte.
Equipe svarar inte. (tyvärr haft problem med det innan att dom är svåra att få tag på)
Funderar på Eques Nova med koppjärn och flyttbara stöd men finns inte att provrida i och ÅF hade dom inte längre på lager.
ÅF för Jes /Schleese kunde iof fixa flat sits på sina modeller men vet inte prislapp på det ännu eller om det går att provrida vid en utprovning.

Är så trött på detta, hade önskat jag slapp denna karusell igen.
 
Min wow är återlämnad och återbetald. Men det känns såklart tråkigt.

Sommer blir nog svårt, ÅF hade inte dom modellerna jag sökte.
Equipe svarar inte. (tyvärr haft problem med det innan att dom är svåra att få tag på)
Funderar på Eques Nova med koppjärn och flyttbara stöd men finns inte att provrida i och ÅF hade dom inte längre på lager.
ÅF för Jes /Schleese kunde iof fixa flat sits på sina modeller men vet inte prislapp på det ännu eller om det går att provrida vid en utprovning.

Är så trött på detta, hade önskat jag slapp denna karusell igen.

Custom då? De är dock dyra men går att bygga precis som du vill, tror närmsta ÅF finns i Danmark dock. Fick rida i tre olika sådana när jag provade hästar i Tyskland, magiska.
 
Jag letar ny sadel nu och skulle behöva lite tips på vilka märken som kan funka. Har för tillfället en äldre stubben (ursäkta att inte prickarna kommer med) Tristan som ligger bra. Hästen har svagt svängd rygg och lite överbyggd, blir lite rakare vid arbete, ingen jättemanke. Prisklassen bör ligga runt 5-6 tusen. Ev lite högre.
 
Custom då? De är dock dyra men går att bygga precis som du vill, tror närmsta ÅF finns i Danmark dock. Fick rida i tre olika sådana när jag provade hästar i Tyskland, magiska.

såg jättefina ut...gissar att dom ligger över min budget, såg inga priser.

däremot såg jag en sadel som kanske är intressant om den inte är för djup.

En Ideal Ozelle Mono. Ny modell tydligen. Läser att dom är för bredare hästar med byggda med smalare midja och passar på tex cobbar/haflinger etc som jag har. Det står att dom inte ska vara alltför djupa även om jag tycker den ser ut att ha sitsdjup på bild. Ser riktigt skön ut.
 
Dr T - vet inte alls om det passar i övrigt men Jeremy Rudge har en bom byggd för breda, korta hästar. MF (den heter något annat nu, Vision kanske?)
 
Dr T - vet inte alls om det passar i övrigt men Jeremy Rudge har en bom byggd för breda, korta hästar. MF (den heter något annat nu, Vision kanske?)

Vi hade nyss en sån till medryttaren :) den satt ganska bra på honom men den passade inte mig, långa kåpor, lite stöd och för bred midja :/ Däremot tyckte medryttaren om den.
 
Vi hade nyss en sån till medryttaren :) den satt ganska bra på honom men den passade inte mig, långa kåpor, lite stöd och för bred midja :/ Däremot tyckte medryttaren om den.

Äsch då, typiskt. Den finns ju dock med både normala och korta kåpor. Men det hjälper ju inte mot för bred midja eller om du (även om det förvånar mig?) tycker den hade för lite stöd.
 
såg jättefina ut...gissar att dom ligger över min budget, såg inga priser.

däremot såg jag en sadel som kanske är intressant om den inte är för djup.

En Ideal Ozelle Mono. Ny modell tydligen. Läser att dom är för bredare hästar med byggda med smalare midja och passar på tex cobbar/haflinger etc som jag har. Det står att dom inte ska vara alltför djupa även om jag tycker den ser ut att ha sitsdjup på bild. Ser riktigt skön ut.
De man får bygga själv börjar på runt 36 i USA, men tror att när man väl valt exakt hur man vill ha den är det nog uppe i 45-50, en vän till mig jobbade hos Kittel i vintras som mest har såna och hon sa också nåt sånt, saftigt :/
 
@Piaff alltså jag förstår att elitryttare möjligen lägger såna pengar på en sadel . I de fallen handlar det ju om att de isåfall designar säte och kåpor osv att passa sig själva - inte lika mycket specialmåttning av sadel utifrån en individuell häst.

Jag rider i Erreplus dvs en 35- sadel och tycker den summan är rejält saftig .
Att betala 45-50 för en sadel som vanlig hobbyryttare tycker jag vore helt absurt .
Jag personligen hade aldrig nånsin betalat 30+ för special måttad sadel att passa HÄSTEN. Men otroligt många hobbyryttare verkar år 2017 och nåt årtionde bakåt ändå göra det ?
Att speciala sin sadel för en enskild hästindivid är ju ekvivalent med att i värsta fall kommer denna specialmåttade sadel inte passa om hästen ändrar sig av någon av många anledningar.
Det finns dålig köpmarknad att även köpa en sån sadel om man behöver sälja den för hur sjutton ska köparen veta om det är värt besväret att öht prova /ringa på den osv .
 
Senast ändrad:
@Piaff alltså jag förstår att elitryttare möjligen lägger såna pengar på en sadel . I de fallen handlar det ju om att de isåfall designar säte och kåpor osv att passa sig själva - inte lika mycket specialmåttning av sadel utifrån en individuell häst.

Jag rider i Erreplus dvs en 35- sadel och tycker den summan är rejält saftig .
Att betala 45-50 för en sadel som vanlig hobbyryttare tycker jag vore helt absurt .
Jag personligen hade aldrig nånsin betalat 30+ för special måttad sadel att passa HÄSTEN. Men otroligt många hobbyryttare verkar år 2017 och nåt årtionde bakåt ändå göra det ?
Att speciala sin sadel för en enskild hästindivid är ju ekvivalent med att i värsta fall kommer denna specialmåttade sadel inte passa om hästen ändrar sig av någon av många anledningar.
Det finns dålig köpmarknad att även köpa en sån sadel om man behöver sälja den för hur sjutton ska köparen veta om det är värt besväret att öht prova /ringa på den osv .

Fast den som nu funderade på det verkar ju ha problem med smärta.
För mig hade 50 papp för att rida smärtfritt varit ett glatt och lätt val i form av "ja tack".
Har man inte ont så: nääää!
 
@Piaff alltså jag förstår att elitryttare möjligen lägger såna pengar på en sadel . I de fallen handlar det ju om att de isåfall designar säte och kåpor osv att passa sig själva - inte lika mycket specialmåttning av sadel utifrån en individuell häst.

Jag rider i Erreplus dvs en 35- sadel och tycker den summan är rejält saftig .
Att betala 45-50 för en sadel som vanlig hobbyryttare tycker jag vore helt absurt .
Jag personligen hade aldrig nånsin betalat 30+ för special måttad sadel att passa HÄSTEN. Men otroligt många hobbyryttare verkar år 2017 och nåt årtionde bakåt ändå göra det ?
Att speciala sin sadel för en enskild hästindivid är ju ekvivalent med att i värsta fall kommer denna specialmåttade sadel inte passa om hästen ändrar sig av någon av många anledningar.
Det finns dålig köpmarknad att även köpa en sån sadel om man behöver sälja den för hur sjutton ska köparen veta om det är värt besväret att öht prova /ringa på den osv .

Jag vill ju ha en måttad till mig, men de hästar jag rider är ju helt vanliga halvblod med sådär lagom manke, rätt djup bog och normala sadellägen, ingen av de tidigare 4-5 hästar jag haft har varit några svårigheter med sadel, så min tanke är att en sadel inpassad på men inte nödvändigtvis måttad och byggd på en av mina hästar högst troligt kommer funka på fler hästar. Hade jag måttat och fått en sadel byggd till en specifik häst måste den ju nästan följa med hästen sen, jag är mer ute efter en med perfekt sits och stöd just till mig som jag kan lägga på fler hästar. Så har jag med min Childeric nu, den har legat bra på nästan alla "vanliga halvblod" jag lagt den på, och även en ponny.
 
Jag har artros och ryggproblem så för mig är sadel viktigt. Men jag tror inte pengar styr komfort fullt ut. Jag önskar mest bara att sadeln är mjuk att sitta i och kåpan inte blir för lång pga korta ben och att stöden hamnar rätt så att säga. Hästen har jag väl egentligen inte lust att måtta till då jag kanske byter häst framöver (dock kommer jag alltid ha samma modell på hästar) men fokuset är dock att kanalen blir bred och att den blir hyfsat bogfri. Tack och lov har nuvarande häst inte så kort rygg, men i bakhuvudet har jag att den inte får bli för lång utifall att.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 088
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp