Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svängda eller flata sätet?
Provat annat koppjärn? (Såg att du letat motsv 3+ amerigo eller blandar jag ihop det? Prova 4U i järn o seom den kommer ner bättre?
Är det inte svängda eller raka bommen du menar? Man kan ju ha flatbacksäte på den svänga bommen utan problem. Det är oxå den vanligaste bommen. Den raka bommen används nästan endast till hästar utan ngn manken alls.
 
Jag har den svängda bommen. Som jag förstår det sitter den i typ 90% av alla wowsadlarna.

jo jag har också hört det att den svängda bommen används mest... jag vet inte vilken bom jag fått. För jag antar att bommen inte är detsamma som bossornas märkning.
 
jo jag har också hört det att den svängda bommen används mest... jag vet inte vilken bom jag fått. För jag antar att bommen inte är detsamma som bossornas märkning.

Nej det är inte märkningen på bossorna.
Om hästen har ngn manke att tala om så är det säkert den svängda bommen du har oxå. Sedan så avgör ju panelerna huruvida sadeln är rak eller ej.
Jag upplever oxå att sadeln formar sig lite efter hästen efter några ggr. Min förra som jag beställde sadeln till hade spikrak rygg och den låg bra på honom och han var nöjd om jag justerade balansen som jag ville ha den. När jag justerade sadeln efter hur åf ville att den skulle vara så blev han öm i ryggen..
Nuvarande som har normal rygg ligger den oxå bra på men även han vill ha balansen långt fram i sadeln för att vara helt nöjd, får dock inte ont i ryggen men vill inte lyfta ryggen om balanspunkten är för långt bak. Jag använder dock padd för min förra reagerade på skarven mellan luftkuddarna när man galopperade. Har läst på engelska forum att det inte är helt ovanligt. Min nuvarande som har väldigt lätt till bock har jag inte ens vågat testa på utan tar det säkra före det osäkra. Det kanske dom dock har kommit runt lite med den nya bössan som du har. Ang förseglingen av luftslangarna så är det bara silikon och går att beställa hem. Jag förstår dock om du inte vill laborera med din nya sadel själv. Så jag säger oxå reklamera eller iaf att åf får komma och kika och ge en förklaring och åtgärda sadeln på plats och om det inte går får dom ju helt enkelt ta tillbaka sadeln!! Inte skicka konstiga spännanordningar per post!! Jag har aldrig behövt spänna fast min sadel så utan den ligger still med vänlig gjord.
 
Senast ändrad:
Nej det är inte märkningen på bossorna.
Om hästen har ngn manke att tala om så är det säkert den svängda bommen du har oxå. Sedan så avgör ju panelerna huruvida sadeln är rak eller ej.
Jag upplever oxå att sadeln formar sig lite efter hästen efter några ggr. Min förra som jag beställde sadeln till hade spikrak rygg och den låg bra på honom och han var nöjd om jag justerade balansen som jag ville ha den. När jag justerade sadeln efter hur åf ville att den skulle vara så blev han öm i ryggen..
Nuvarande som har normal rygg ligger den oxå bra på men även han vill ha balansen långt fram i sadeln för att vara helt nöjd, får dock inte ont i ryggen men vill inte lyfta ryggen om balanspunkten är för långt bak. Jag använder dock padd för min förra reagerade på skarven mellan luftkuddarna när man galopperade. Har läst på engelska forum att det inte är helt ovanligt. Min nuvarande som har väldigt lätt till bock har jag inte ens vågat testa på utan tar det säkra före det osäkra. Det kanske dom dock har kommit runt lite med den nya bössan som du har. Ang förseglingen av luftslangarna så är det bara silikon och går att beställa hem. Jag förstår dock om du inte vill laborera med din nya sadel själv. Så jag säger oxå reklamera eller iaf att åf får komma och kika och ge en förklaring och åtgärda sadeln på plats och om det inte går får dom ju helt enkelt ta tillbaka sadeln!! Inte skicka konstiga spännanordningar per post!! Jag har aldrig behövt spänna fast min sadel så utan den ligger still med vänlig gjord.

Tack för era svar! Jag testade att rida i den idag, den pendlar ju från sida till sida, känns ostabil och det gör att han tappar bjudning och han ville inte riktigt bjuda, la sig i handen och blev stark och så nöp det en del på mig på ena benet långt upp...så jag sadlade av och tog på min gamla sadel, då kom bjudningen mer tillbaka och vi kunde även galoppera.

Vill ju egentligen att det ska funka med den nya, tycker det är jättesmart att kunna anpassa delar och så om man byter häst etc. Men just nu har jag en häst som inte vill bjuda i den och jag får lite ont när jag rider och det känns ju inte heller så bra.
 
Är det inte svängda eller raka bommen du menar? Man kan ju ha flatbacksäte på den svänga bommen utan problem. Det är oxå den vanligaste bommen. Den raka bommen används nästan endast till hästar utan ngn manken alls.
Ja, bommens svängning jag menar.

Har du något kvitto du kan kolla plocklistan på?
 
Det flata sätet tror jag, det var iaf ett flat säte jag ville ha.
Jag har haft en +3 Amerigo men den va för vid och fel i bommen för min pålle.
Jag funderar lite, bom 2UU är ca 94 grader, vilket motsvarar en MW bom.

Hur vid är din pålle, mätt i grader?
Vilken vidd hade du i Bates?

Funderar på om bommen runt manken stagat fast, men inte kommer ner helt vilket kan göra att den svänger fram o tillbaka.
Hur pass många fingrar får plats mellan manke o framvalv när du sitter i sadeln?

Har du naken bild på pållen?

Hur är stropparna fästade? Den främre i framvalvet eller ej?
 
Jag funderar lite, bom 2UU är ca 94 grader, vilket motsvarar en MW bom.

Hur vid är din pålle, mätt i grader?
Vilken vidd hade du i Bates?

Funderar på om bommen runt manken stagat fast, men inte kommer ner helt vilket kan göra att den svänger fram o tillbaka.
Hur pass många fingrar får plats mellan manke o framvalv när du sitter i sadeln?

Har du naken bild på pållen?

Hur är stropparna fästade? Den främre i framvalvet eller ej?

Ang din fråga om vidd och Bates ?
Är frågan föranledd av att själv byta koppjärn då osv eller ?

För att "bara byta koppjärn så passar sadeln" är ju lite av en myt och försäljningsgrej . Ffa att lämna över till ryttaren /köparen att då typ själv bli "sadelexpert" och fixa /klara sig själv utifrån tron att de köpt en sadel de själva lätt bara fixar lite med koppjärnen ?
 
@DrT hade du inte childeric innan som fungerade ok?

Haft childeric i många år till olika hästar :) Men vill gärna testa annat.
Jag funderar lite, bom 2UU är ca 94 grader, vilket motsvarar en MW bom.

Hur vid är din pålle, mätt i grader?
Vilken vidd hade du i Bates?

Funderar på om bommen runt manken stagat fast, men inte kommer ner helt vilket kan göra att den svänger fram o tillbaka.
Hur pass många fingrar får plats mellan manke o framvalv när du sitter i sadeln?

Har du naken bild på pållen?

Hur är stropparna fästade? Den främre i framvalvet eller ej?

Sadeln åker tillbaka imorgon och skall återbetalas så jag ska leta ny sadel.
Vet ej hur vid pålle är i grader. Åf sa att vidden motsvarande ca 100 grader.
Det va olika i wintec och Bates. Wintec hade han blått järn i och Bates rött järn. Och i hans gamla wintec pro hopp hade han vitt järn, så där skiljde det på sadlarnas form. Dom va dock köpta begagnade så vet ju inte om någon hade laborerat med järnen eller ngt.
Han har +2 i sin Equipe och har då en sån där Trapezium Pad fram. Dock provade vi även en Emporio Island i +3 och den var för trång, så även där skiljde det mellan modellerna.

Kan även ta emot tips på sadlar dressyr med flatare sits och bra stöd.
Jag är helt nollställd nu och måste börja leta på nytt.
Går bra att skicka PM också med tips.
 
Ang din fråga om vidd och Bates ?
Är frågan föranledd av att själv byta koppjärn då osv eller ?

För att "bara byta koppjärn så passar sadeln" är ju lite av en myt och försäljningsgrej . Ffa att lämna över till ryttaren /köparen att då typ själv bli "sadelexpert" och fixa /klara sig själv utifrån tron att de köpt en sadel de själva lätt bara fixar lite med koppjärnen ?
Nej, eftersom det inte är aktuellt för DrT att mixtra med sadeln själv i dagsläget så är det inte mitt syfte med frågan.

Det diskuteras och jag vill förstå, men saknar tillräcklig info. är det bomvidd, paneler, eller helt sonika sadelns konstruktion som gör att den slirar?
 
@caballus blev mest undrande ifall att som sadlarna ofta säljs och köparna ofta då tror att det fixar sig att själva ändra bomvidd .

Väldigt många som köper sadlar utifrån det .

Vad som gör att sadeln halkar deluxe /slirar ?
Kan ju ingen här öht förstå/veta ngt om rent fysiskt konkret dessvärre helt uppenbart .
 
Haft childeric i många år till olika hästar :) Men vill gärna testa annat.


Sadeln åker tillbaka imorgon och skall återbetalas så jag ska leta ny sadel.
Vet ej hur vid pålle är i grader. Åf sa att vidden motsvarande ca 100 grader.
Det va olika i wintec och Bates. Wintec hade han blått järn i och Bates rött järn. Och i hans gamla wintec pro hopp hade han vitt järn, så där skiljde det på sadlarnas form. Dom va dock köpta begagnade så vet ju inte om någon hade laborerat med järnen eller ngt.
Han har +2 i sin Equipe och har då en sån där Trapezium Pad fram. Dock provade vi även en Emporio Island i +3 och den var för trång, så även där skiljde det mellan modellerna.

Kan även ta emot tips på sadlar dressyr med flatare sits och bra stöd.
Jag är helt nollställd nu och måste börja leta på nytt.
Går bra att skicka PM också med tips.
Bra att höra att återförsäljaren tar tillbaka sadeln. Det hade troligen gått att få den att funka, men inte helt smärtfritt, särskilt inte om åf inte har tid att vara tillgänglig för korrigering.
din häst är väldigt maffig, och risken med att vara snål med bomvidden är att den kniper fast vid manken och lyfter bak. Då hjälper varken att tömma luften helt vid manken eller att pumpa på mer luft baktill. Hellre tvärtom - bredare vidd och korrigera med luft/padd, det tycks hästarna acceptera bättre och skapar inte tryck/obehag på samma sätt.

Tråkigt att höra att du är helt nollställd nu, för du har provat det mesta som klarar din maffiga kille. Finns det en tanke att återgå till Childeric, men måtta för att få rätt proportioner?
Eller, eftersom du letar i det högre prisspannet, titta på något som är helmåttat, såsom Hennig? schleese?

Följer med spänning, har häst med snarlika proportioner och liknande sätespreferenser som dig har jag märkt.
 
@caballus blev mest undrande ifall att som sadlarna ofta säljs och köparna ofta då tror att det fixar sig att själva ändra bomvidd .

Väldigt många som köper sadlar utifrån det .

Vad som gör att sadeln halkar deluxe /slirar ?
Kan ju ingen här öht förstå/veta ngt om rent fysiskt konkret dessvärre helt uppenbart .
bomvidden är det enda man själv får en illusion av att man kan kontrollera. I praktiken är det sällan man byter vidd i samma sadel med ok resultat. För mig är det dock fullt relevant eftersom jag letar vidder i den änden där många tillverkare ändå inte kan leverera - inte vidd genom hela kanalen inkl. under stigläderskrämpan iaf.

Vad som gör att sadeln halkar deluxe/slirar? Har haft samma problem med både andra sadlar och Wow-sadeln. Olika lösningar beroende på olika problem. Och viktigt att ta reda på VARFÖR ett problem uppstått för att inte köpa på sig samma problem igen.
 
Bra att höra att återförsäljaren tar tillbaka sadeln. Det hade troligen gått att få den att funka, men inte helt smärtfritt, särskilt inte om åf inte har tid att vara tillgänglig för korrigering.
din häst är väldigt maffig, och risken med att vara snål med bomvidden är att den kniper fast vid manken och lyfter bak. Då hjälper varken att tömma luften helt vid manken eller att pumpa på mer luft baktill. Hellre tvärtom - bredare vidd och korrigera med luft/padd, det tycks hästarna acceptera bättre och skapar inte tryck/obehag på samma sätt.

Tråkigt att höra att du är helt nollställd nu, för du har provat det mesta som klarar din maffiga kille. Finns det en tanke att återgå till Childeric, men måtta för att få rätt proportioner?
Eller, eftersom du letar i det högre prisspannet, titta på något som är helmåttat, såsom Hennig? schleese?

Följer med spänning, har häst med snarlika proportioner och liknande sätespreferenser som dig har jag märkt.

Han ser nog mkt vidare ut än vad han är :) Men i framtiden kommer han säkert bli väldigt vid.
Jag har försökt rida med pad några ggr men jag har aldrig gillat att sitta så ovanpå hästen. Speciellt inte på denna häst. Medryttaren har pad på sin sadel, men det är en betydligt billigare sadel och då känns det mer acceptabelt att ha pad (en kort period) Den sadeln används bara kortvarig period just nu åt henne. Men en såpass dyr sadel vill jag inte ha utprovad med pad. Då korrigerar jag hellre sadeln framöver när hästen breddat sig.

När det gäller Childeric så kan jag ev. tänka mig det om jag inte hittar något annat, men ingen ny. Dom är inte lika lätta att ändra så där provar jag hellre begagnat. Jag älskar Childeric och har suttit bra på många hästar, men anledningen till att jag valde att testa annat är att jag vill ha smalare midja på sadel än vad dom kunnat erbjuda.

Schleese hade jag till annan häst, men just den sadeln trivdes jag bara okey i.

Henning har jag aldrig testat men ska ha i åtanke.

Har funderat på den nya Prestige Denni sadeln, men jag har aldrig fastnat för någon prestige innan så jag är tveksam om jag kommer gillar det eller att det passar.

Har även kontaktat Equipe och frågat om man kan göra en sk hybrid sadel, dvs bygga ihop två olika modeller.

Vi får se vad det blir.
 
@caballus ja precis : det är en rätt stor illusion att bara för att sadeln går att justera i bomvidd på av ryttaren själv så kommer sadeln att passa .

I detta fallet har ju inte adresserad en aning om varför sadeln slirar som satan och det kan ju verkligen inte heller förväntas att denne ska kunna veta hur/varför . Så hur det skulle tas reda på i denna tråd /diskussion fattar jag inte riktigt .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 129
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 712
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp