Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Huh, den sadeln kan du nog lämna tillbaka direkt ;)

Är som sagt inte sådär jtteövertygad om sadelns förträfflighet;). Men jag kan heller inte helt sätta fingret på VAD som är fel-mer än att den ser stooor ut på henne:p.

Förr tyckte jag att 10" var en rätt bra summa att köpa sadel för. Inser att 20" är mer nödvändigt. Fan.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

De flesta märken verkar vara ungefär lagom i vidder motsvarande XW och hon drar väl runt 33 (ev 34) i M&N (men de har för stora kilbossor) och XW i nyare Albion (gamla räcker W). Hon är någonstans runt 105-110 grader när man mäter stillastående. Prestige fungerar inte, eller den 36 jag har provat var rätt mkt för smal så har inte brytt mig om att prova någon bomvidd bredare av dom.

Prestige kan du som sagt glömma. Men Amerigo +3-4 borde kanske fungera:).
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ja alltså, jag tycker sadeln i sig är ganska trevlig, har själv kollat på den några ggr. Men det stämde lixom inte när man såg den på din ponny. Ser nästan takformad ut? och det är jobbigt att hitta sadlar för runt 10.000 kr. Speciellt om (vad jag uppfattat det som) är begränsat utbud där du bor.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ja alltså, jag tycker sadeln i sig är ganska trevlig, har själv kollat på den några ggr. Men det stämde lixom inte när man såg den på din ponny. Ser nästan takformad ut? och det är jobbigt att hitta sadlar för runt 10.000 kr. Speciellt om (vad jag uppfattat det som) är begränsat utbud där du bor.

Hahaha, begränsat utbud är dagens understatement:D!! Jag har flyttat till ett u-land... Dumt av mig att inte ta nån bild bakifrån:/. Men sadeln finns i stallet och ska kolla om den var för takformad. Tror faktiskt inte att den var den, men var lite stressad när jag fixade idag. Håller dock med om att den känns fel på nåt sätt, men jag kan inte sätta fingret på vad.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Men har du tänkt på Stübben då? Dom är ju rundbossade och brukar passa ponny riktigt bra. De nyare modellerna är inte heller helt fel att sitta i.

KL

Feel: Jag missuppfattade dig då? Du skrev CC så jag tog för givet att du menade det. En Vega o en vanlig CC är inte alls likadana. Och om Vegan du provade var för vid så finns det inget som säger att en Vega i rätt storlek inte skulle passa. Jag trodde också att DJ var för mer svängda hästar men mina hästar är inte svängda alls. Grå har ju helt normal rygg o Lilla Bruna har en rygg som sluttar uppåt. Min DJ ligger helt kanon på bägge men den är en +1 som är mycket vidare än man tror.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Som jag förstod det så görs Vega cc inte i smalare vidder än +2,5 men jag kan ha missuppfattat, har sökt begagnat men hittar ingen med normal bom. Men hur som helst, den var vidrig att rida i så någon Vega blir det inte. Hade velat prova dj i rätt vidd, men den skulle tydligen också vara för hästar med lite större bogparti och min är riktigt tunn i fronten.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag trivdes inte heller i Vega utan DJ men så jätte stora bogar har inte min 5-åring. Du behöver hitta rätt bomvidd till att börja med. Tror att Max 1,5 är rätt för din häst. Men om du nu gillar passier så varför bygger du inte om din egen? Större knästöd o stoppa om den efter ryggen o kanske kapa visslorna bak. Kostar inte speciellt mycket hos passier i Tyskland, jag frågade en annan gång när jag var inne på att köpa passier.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Min frieser fick just Vega, DJ och Alto utprovad. (Jag fick testa dom andra modellerna med men det var dom tre som passade min) Jag tyckte faktiskt DJ var halkigare än Vegan och jag personligen föll inte för DJ. En annan i stallet köpte DJ på utprovningen och denne trivdes med denne. Den vidd min frieser skulle ha var +2,5. Om det är en Amerigo du vill ha så lönar det sig att ta ut en utprovare och verkligen få se och känna på flera modeller.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Kontaktade Ingdams ang ombyggnation av min sadel. Men enligt dem så var det helt fel sadel för både mig och häst om man måste bygga om den såpass mycket...

Jo min behöver nog max +1,5, förmodligen ännu smalare.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Men har du tänkt på Stübben då? Dom är ju rundbossade och brukar passa ponny riktigt bra. De nyare modellerna är inte heller helt fel att sitta i.

Men tror du verkligen att en Stübben i deras vidaste 32 verkligen är tillräckligt vid? Min gamla hoppsadel till Tetris var en Stübben 32, men jag uppfattar Globusen som väldigt mycket vidare.

Någon som vet vilka ryggar Ordo Equester ska ligga bra på?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Equipe är jäääättedyra... Tycker dom ligger högre än Amerigo på begmarknaden. Har tyvärr inte sett någon av Stübbens dressyrmodeller i 33.5? Kollade lite på modellerna som finns nya, men även om det är rundbossor så är som stooora:/.

*kl*

Så här ser Crinclen ut bakifrån. Den ser inte så farligt takformad ut?
394164_2616435422055_1590181870_2280229_1039244265_n.jpg

(Tjejen som har denna sadeln fick den utprovad av en av få utprovare i krokarna. Sadeln glider fram något enormt, men hålls för tillfället på plats med en antislippad direkt mot hästen, sen schabrak, sen en till halvtjock pad, sen en handduk under framvalvet, sen en gelpad, och som pricken över i:et en klisterpad under framvalvet. Behöver jag nämna att ponnyn inte har en muskel i ryggen?)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

lite grann tycker jag, men det känns lite som detta kanske är ett sk måndagsex? ja det förekommer ju en del såna i det märket. Den jag kikade på av samma märke för ett halvårs sen (skulle inte köpa sadel men kollade på den i butiken bara) såg inte riktigt likadant ut som ditt ex. inbillar jag mig eller är din sadel lite sned? kanske synvilla.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Equipe Ice och Emporio ligger i samma pris som Vegan ungefär, men du kanske inte vill ha med flatare säte? Annars är det jättefina sadlar, har haft en Ice men de finns inte smalare än typ +2.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

lite grann tycker jag, men det känns lite som detta kanske är ett sk måndagsex? ja det förekommer ju en del såna i det märket. Den jag kikade på av samma märke för ett halvårs sen (skulle inte köpa sadel men kollade på den i butiken bara) såg inte riktigt likadant ut som ditt ex. inbillar jag mig eller är din sadel lite sned? kanske synvilla.

Den hänger snett på hängaren:). Jag var lite stressad pga biltrubbel och sprang bara snabbt in i sadelkammaren och tog bilden. Undrar dock om det inte är något fel på just denna sadeln, den låter väldigt mycket när tjejen rider. Jag tyckte att de skulle reklamera, men föräldrarna till barnet tyckte att det var onödigt jobb... Nu skulle ungen helt enkelt vara nöjd med sin nya sadel.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Equipe Ice och Emporio ligger i samma pris som Vegan ungefär, men du kanske inte vill ha med flatare säte? Annars är det jättefina sadlar, har haft en Ice men de finns inte smalare än typ +2.

Jag har gillat flata säten förr, men känner att Dogen fick mig hooked på de djupa sadlarna igen;). Sätet på den (eller ja, hela sadeln) passade mig perfekt!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*kl*
Låser denna eftersom det börjar bli en låååång tråd. Den som känner sig manad kan starta en ny sadeltråd. Jag kan nåla den om ngn säger till.

/break_a_leg, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 192
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 589
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp