Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Grattis till sadel försäljningen! Är ju inte helt lätt att sälja sadlar nu. Ang bomvidd på amerigo så var ju jag på utprovning med bägge mina hästar, de mättes till 1,5 o 2,0. Jagprovade två sadlar som var 2 o 2,5 o bägge låg helt ok. Senare hittade jag en begagnad som skulle vara +2,0, den var alldeles för vid!! Det hela slutade med att jag har köpt en DJ som är +1 men helt klart lika vid som en 1,5 mot 2!

Det jag vill ha sagt med detta är att måttade begagnade sadlar ändrar sig lite under tiden o kan ju vara lite special byggda efter hästen som först skulle ha den.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Har fått upp en Vega CC på prov, hann bara slänga på den lite snabbt idag ska testrida den imorgon.

Tycker den ser rätt okej ut från sidan, men framifrån får jag in en handflata mellan häst och bossa. Antar att den är för vid... eller nåt... Vad tror ni såhär långt?

IMG_0048.jpg


IMG_0052.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tycker också den ligger lite långt fram, samt att du behöver spänna fast den för att se hur den ligger i balans, om den ligger an hela vägen och inte lättar upp i bak.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Den ligger kanske ngt långt fram men inte så farligt tycker jag. Att det är luft mellan bossa o hand gör ju inget, då har din häst som han kan växa i o du får fylla ut där med t ex en teddy bit som du viker som en handduk, det gjorde Amerigo utprovaren på mina hästar på utprovningen o det funkade super. Men som dom andra säger så måste du spänna fast den o sen rida o SEN kollar du hur den låg och vad hästen sa när du red o vad du själv tyckte. Om 1+1+1= 3 då köper du!:D
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Vågar mig nog inte på en Amerigo:/. Vill verkligen ha en sadel med ändringsbar bomvidd!

Har tagit hem en Wintec av nya dressyrmodellen. Den ska ju se likadan ut som Batesen, så jag tänkte prova:). Wintecen var rätt skön att sitta i-men det stör mig att materialet verkligen inte vill forma sig nåt vidare.

Bilder kommer imorgon!

(Och Prestigen blev såld efter knappt två veckor på annons, och de prutade inte mer än 500:-, känns bra:)!)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*delvis kl*

Han har lite konstigt sadelläge den här hästen.


Ska provrida imorgon, har en sådandär Acavallo Front Riser, men vet inte om dom är bra? Har hört så mkt dåligt om silikonpaddar på sistone.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

KL. Jag funderar på en dressyrsadel till min islänning som äntligen börjat trava ordentligt (svårare att sitta på henne flata islandssadel :p).
Hon har rak, kort rygg, rejäla bogblad och vill ha rundbossor pga ryggens utformning. Liten manke och är smäcker för att vara islänning och har således ingen "platt" rygg. Jag vill ha en sadel med mycket stöd på alla håll och kanter. Förslag på märken och modeller som kan vara intressanta att titta närmare på?

Jag är 163. korta ben. 36 på byxor.

Upprepar min fråga lite diskret. Prisklass max 12 000, gärna begagnat.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag får en känsla att den sadeln kan komma att åka ännu mer fram efter ridpassen. Kanske inte första tiden, men efter en period. Bara en känsla jag har. Min utprovade Amerigo gjorde det efter tag och den var i liknande modell som din på bilderna. Behöver inte va så, men lägg märke till om den glider under ridning.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Provred idag, den gled fram redan nu och han blev ruggad under. Den var även fruktansvärt halkig... :eek:

Fan, hoppades verkligen att den här sadeln skulle funka.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag hade den på känn att den skulle göra det. Jag tyckte också Amerigon var halkig i början, men det tyckte jag inte sen när jag ridit i den en period. Men imellanåt smörjde jag den lite strax före ridning för att det skulle kännas lite mer greppigt.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tack för sjukt snabbt svar :D

Bakvikt är också min tanke och anledningen till att jag börjat fundera på ny sadel - igen :grin: Hade dock ett hopp om att man luras av att framvalvet är så högt och att det därför ser ut som att sadeln ligger i bakvikt? Men du tror inte på min teori? ;)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Om jag inte är helt vilse så vill man väl att den djupaste punkten i sadeln ska vara ungefär i mitten?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*kl*

Dagens provning av Wintecen. Öh, inte så bra. Är vidaste järnet i och jag tycker den både är för smal och för rak och även ev för lång.

Alltså ni får låtsas att fotot inte ser ut att vara taget av en väldigt full person:o.
398505_2604214316535_1590181870_2275364_2122178844_n.jpg


390830_2604217836623_1590181870_2275367_1309836619_n.jpg


380866_2604222956751_1590181870_2275370_93829263_n.jpg


Och här hamnade den efter att hon joggat lite på linan (och tokbrallat).
405447_2604233797022_1590181870_2275373_60845311_n.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Du har ju redan svarat på alla dina frågor själv!:) Den är för rak, för lång och helt fel modell för din ponny.

Guldaskig: Den ligger väldigt mycket i bakvikt o trycker mot länden o även din sadel är fel modell för din häst.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

feel: CC är ju gjorda för hästar med ett mått av över 21 cm o mest troligt är ju att din häst är kortare än så. Då passar ju den inte. Men en DJ är nästa av samma typ, eller en Vega. När jag fick min DJ så tyckte jag med att den var hal men det gick över snabbt när man vant sig.

Vad har du provat för märken o har du funderat på islandssadel? De brukar ju passa korta ryggar o eftersom du var inne på flatback så kan det vara ett alternativ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 192
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 589
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp