Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Favina

Trådstartare
Tänkte vi kunde samla alla i en tråd, där vi som letar dressyrsadel, lägger in bilder på våra hästar och får hjälp, råd och tips:)

Så vi inte får såå många trådar, utan vi samlar i en?

Jag kan börja, behöver en dressyrsadel till min lilla svarta fyrfotade vän:

000_0015.jpg


När jag ser, så har han en ganska rak rygg?
Vilken sadel skulle kunna passa, utav det ni ser på bilden?

Han är ful som stryk just nu och skall musklas både här och där, det vet jag mycket väl, så jag vill ha en sadel som är lite vidare att jag får plats med fårskinnspad
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tack!!:bow:

Skall testa en Albion Legend 17-M idag, men risken är att jag måste ha i 17,5 el 18. Jag hatar att rida i för små sadlar:crazy:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

glöm inte att ta kort med legenden!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*kl*

Jag letar sadel till min 05:a Romance.
Han har en lång, överbyggd rygg. I arbete är han dock rakare i ryggen men fortfarande lite, lite överbyggd.

Har tidigare ridit i en Amerigo CC +2,5 (vid bom) som ligger helt ok på honom men den börjar bli (är) för tajt framtill, äver ryggen ligger den bra. Dock sitter jag inte alls bra i den utan hamnar väldigt lätt i stolsits.

Provar just nu en Childeric DAC (AO - vid bom), den ligger still och han verkar trivas med den, dock är den verkligen precis (han får alltså inte bredda sig ett jota för då är den för trång), den lättar dock lite bak. Jag trivs bra i den & känner att jag får bra stöd. Känns som att jag inte vill lägga ut 20 tusen eller mer på en beg. sådan eftersom den ändå inte ligger helt bra...

Några bilder, dock har han maffat på sig sedan dom här togs:
2.jpg


Rom.JPG


Med Amerigon:
en2.JPG


Tips wanted! :D
//Magda
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Röösli Pilatus (om han inte är alltför överbyggd)

röösli har en tendens till att passa många hästar (dock ej alltför raka ryggar)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Det blev ju givetvis inte någon ridning med Albionen idag, får testa på måndag, jobbar ju hela helgen:(

Men jag skall ta kort, absolut, i alla vinklar och vrår;)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

ÅH! Jag behöver hjälp med att hitta en dressyrsadel till min dam...Hon har en hög manke och skall musklas mer på ryggen.... Finns det några sadlar i den lite lägre prisklassen som kan tänkas passa? Är student och har inte jättemycket pengar att röra mig med :)

24660659.jpg


27045996.jpg


29747219.jpg


MVH Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag letar också efter sadel till mitt odjur. Överbyggd, stora bogar, "allt" glider och det finns inte så
mycket plats att lägga en sadel på då bogarna kommer i kläm eller så ligger sadeln för långt bak. Sedan så är hon ganska bred också.
Till synes så har hon en sadelskada av en illasittande sadel, som hon har haft sedan jag köpte henne.
Men så har hon gått på ridskola, och ridskolor är ju inte speciellt kända för att ha perfekta sadlar på sina hästar.

Stella3-24.jpg


Ska testa Amerigo, har haft en tråd på utrustning och blivit tipsad där :bow: men det skadar inte att slänga upp en bild här på dressyr med.
Jag har suttit i en amerigo nu, inte på odjuret men på en annan häst. Och Himmel! det var INTE bekvämt.

Något annat än Amerigo och Childeric? (prestige är för smalt.)

Childeric tar för lång tid att beställa, behöver en sadel nu (Jippi...)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Om man redan vet exakt vad man ska ha då? Får man vara med? :p Jag vill ha en Röösli Pilatus, men jag vill inte ha den första modellen och inte den som marknadförs idag
utan jag vill ha den som är mellan 15 och 20 år gammal, krånglig, jag? Inte alls! Suck... Jag vill ha den med normal mot vid bom också och helst 16,5" men 17" fungerar oxå.
Suck... Sen ska den ju helst vara brun och i riktigt fint skick men det är nog att be om för mycket...

IronWill: Equipe kanske? Eller ev. en Butet om du tycker att de är bekväma, det är en smaksak och man antingen hatar eller älskar dom, jag gillar min men den är lite stor i
sitsen så jag glider runt lite för mycket när hästen har en dålig dag sas... De är inte överdrivet djupa och har inte massor av stöd. Som sagt, rejäl smaksak. Kan även
tänka mig att Röösli ligger bra på din, och Passier, det är sadlar som på något vis lyckas ligga riktigt bra på väldigt många hästar. Det finns nästan alltid en Röösli och en Passier
i dressyrstallen som man får rida i.
Ang Amerigo så borde du nog prova Vegan ser det ut som och kanske Cervian, det finns ju på deras hemsida att läsa o se. Equipe finns ju som beställningsvara men också direkt
om man inte har för konstiga mått. De är ganska tighta i sitsen bara, de känns mindre än de är.
Amerigo är dessutom heeelt olika att sitta i på olika hästar och det finns ju väldans massa olika modeller, assvårt att uttala sig efter o bara ha suttit i en. Jag kan inte rida i Classicen
men älskar Vegan och Cervian, DJ funkar också men inte Cortina... :p
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Min ser hyfsat lik din ut i ryggen men kortare och någolunda rak vid arbete, och jag håller på att spara för fullt till en Albion SLK :love:! Synd bara att dom inte finns många begagnade i så bred bomvidd som hästen behöver och lagom litet säte för mig.

Frank Baines Reflex låg också super på hästen men jag avskydde den och halkade runt som jag vet inte vad, synd eftersom den är lite plånboksvänligare.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Budgetvalet till din kuse är nog att testa en Kieffer. Mycket plats för manke, rak bom. Sedan är det ju upp till ryttarens tycke & smak vad man gillar att rida i *ryser*
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl*

Åh, vilken bra tråd! Jag behöver verkligen hjälp med sadel till min häst.
Jag är inte ute efter någon jättedyr sadel, eftersom jag nu mest är intresserad av hoppning, men tävlar ändå en del dressyr så...

Jag har nu en Olympic Jessica, bomvidd 31 och 17" sits.
Den sadeln ligger ganska bra, något trång på sidan om manken dock.
Dock sitter jag uruselt i denna sadeln, hamnar i stolsits. Behöver nog ha en djupare sadel med stooora knästöd för att få mig på plats :P

Lite bilder och filmklipp på hästen:

29988762.jpg


29988757.jpg


29988785.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=Zojend7pa7o

Jag är alltså ute efter en sadel som inte är så dyr. Gärna begagnad. Runt 6000 i prisklass kanske? Finns det något för oss? :bump:

provade sadlar som ej passar: wintec (kan den heta 500? iaf dressyrmodell, ej IsabellWerth), beg albion dressyr, beg hubertus kosak, kieffer, piab.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

jaha...o jag som sålde min gamla bruna röösli pilatus i den storleken nyss :rofl:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Först tror jag du måste veta om din häst ska ha rak eller svängd bom.
Som det är nu har du provat både raka och svängda sadlar.

wintec 500 = svängd
albion = rak
hubertus = svängd
kieffer = rak
piab = svängd

Vad hände vid provridning av dessa?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Först tror jag du måste veta om din häst ska ha rak eller svängd bom.
Som det är nu har du provat både raka och svängda sadlar.

wintec 500 = svängd
albion = rak
hubertus = svängd
kieffer = rak
piab = svängd

Vad hände vid provridning av dessa?

jag har fått hjälp av sadelkunnig som sagt att han inte kan ha en helt rak bom.
när jag red i wintec-sadeln så visade han direkt obehag av sadeln.

hubertus hamnade i framvikt, lättade lite bak när jag bara la på sadeln.

albion låg så illa så jag inte ens red i den.

piaben red jag inte heller i, den låg också illa.

de båda kieffersadlarna minns jag inte riktigt, men de passade ej iaf.

olympic jessica-sadeln jag har nu ligger ju an väldigt bra, men är ngt trång vid sidan om manken (typ 10cm nedanför mankspetsen).. så den kanske helt enkelt behöver breddas?

så någon sadel som har liknande bom som olympic jessica borde ju passa? eller?

hoppsadeln är en st martin. han har också haft en henri de rivel lutetia hoppsael som legat bra.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

såna röösli tycker jag mig se väldigt ofta? nästan alla som säljs är 17, bruna och har normal mot vid bom.:)

delvis kl
men tror inte röösli funkar till stella, hon är för bred. jag pratade nämligen med åf innan jag beställde min childeric och fick till svar att "bredare än prestige 37?? nej såna bommar gör inte röösli, dom går inte att få så breda". tror på amerigo eller equipe +3 eller +4 till henne, dock finns det få begagnade i den stl och dom tar väl också lång tid att beställa??
hade du inte en bates hoppsadel på henne? kanske kunde funka med en dressyr med utbankad järn, medan du väntar på en annan. kanske en innova? dom nya wintec med stora stöd ser inte så tokiga ut heller. frank baines kanske funkar om du kan hitta en tillräckligt bred!

det är ett gissel att ha breda hästar.....
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Olympic Jessica är rätt bred i midjan och det kan göra att man hamnar fel om man behöver smalare. Den är också rak, har för mej att den är jämförbar med M&N åtminstone passade båda samma häst som jag hade.

Av det jag ser, (men lyssna hellre på andra som kan mer) ser din häst rak ut men med ltie hägre rumpa, sadelprovare som inte är så väldigt bra på vad dom håller på med säger att såna ska ha svängd sadel. Det ska dom inte om ryggens linje är rak, även om den går uppåt lite.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 197
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 591
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 060
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp