Vi som letar häst II

Jag har svårt för de bruna ( :o ) men min vän från ön säger att det finns fler färger.

Pratat med två uppfödare där det finns möjlighet att bli kvar på hingstbete över sommaren och få hjälp med kastrering :)
Jaa, dom kommer i alla möjliga olika utförande! 😁 Min kompis har en som är bork tror jag, eller ja hon är gräddvit med mörkare man och svans! Så himla söt 🥰
IMG_7830.jpeg
 
Pratade med en welsh-uppfödare rätt länge idag och tydligen är det rasbundet att de släpper ner kulorna sent.. då är frågan vad jag vågar chansa på.

De uppfödare jag pratat med har gärna kvar hästen över sommaren på hingstbete och det hade passat mig perfekt.
 
Helt off topic men känner mig lite lost i hästletandet. Senast jag letade var 2017 och priserna är helt annorlunda nu. Jag söker följande:

- Hopphäst
- Gärna yngre
- Minst 165 cm i mkh
- trevlig stam
- inriden / grundriden (start och stopp får gärna fungera)
- gärna sto

Har budget på runt 130”-150” men ligger jag för lågt? Ska jag avvakta och samla ihop mer pengar för ett köp? Är det fel säsong? Vad är egentligen rimligt att lägga på en häst man inte vet om den kommer bli bra eller inte i framtiden…

Första hästen jag kommer köpa själv ska tilläggas men tidigare har det inte varit över 100”
 
Helt off topic men känner mig lite lost i hästletandet. Senast jag letade var 2017 och priserna är helt annorlunda nu. Jag söker följande:

- Hopphäst
- Gärna yngre
- Minst 165 cm i mkh
- trevlig stam
- inriden / grundriden (start och stopp får gärna fungera)
- gärna sto

Har budget på runt 130”-150” men ligger jag för lågt? Ska jag avvakta och samla ihop mer pengar för ett köp? Är det fel säsong? Vad är egentligen rimligt att lägga på en häst man inte vet om den kommer bli bra eller inte i framtiden…

Första hästen jag kommer köpa själv ska tilläggas men tidigare har det inte varit över 100”
Våran ridskola köper hästar i den prisklassen så beror ju helt på vilken kvalitet du söker. Då är ju det iofs hästar som är ridna och ska fungera i verksamhet hyfsat snabbt.
 
Helt off topic men känner mig lite lost i hästletandet. Senast jag letade var 2017 och priserna är helt annorlunda nu. Jag söker följande:

- Hopphäst
- Gärna yngre
- Minst 165 cm i mkh
- trevlig stam
- inriden / grundriden (start och stopp får gärna fungera)
- gärna sto

Har budget på runt 130”-150” men ligger jag för lågt? Ska jag avvakta och samla ihop mer pengar för ett köp? Är det fel säsong? Vad är egentligen rimligt att lägga på en häst man inte vet om den kommer bli bra eller inte i framtiden…

Första hästen jag kommer köpa själv ska tilläggas men tidigare har det inte varit över 100”
Helt on topic ju :)
(Men har inget klokt inspel i frågan, jag letar efter något helt annat och har inte hållit på med SWB på många år). Många kanske vill visa på unghästtest och sälja sen?
Flest brukar väl bli till salu till hösten också?

För mig verkar dock flera vilja ha försäljningen klar innan sommaren.
 
Någon som kan något om eksem? Verkar finnas på russ ibland och det är jag verkligen inte sugen på 😬
Mitt halvblod fick eksem, det är ett himla jobb. Man kan aldrig slappna av helt när knotten är i farten. Blir lätt dyrt med alla eksemtäcken och smörjor mm. Kände även en PRE med eksem. Men bara för att några individer i en ras har eksem hade det inte avskräckt mig från rasen. Jag hade varit noga med att kolla upp föräldrarna och sett över så att individen inte har förändringar i svans och mankam, samt gärna att hästen har varit i samma typ av miljö man själv ska ha den i, så man vet att hästen klarar det utan problem. Sen kan man även jobba förebyggande och skydda hästen från insekter så att den inte får chans att utveckla eksem.
 
Någon som kan något om eksem? Verkar finnas på russ ibland och det är jag verkligen inte sugen på 😬

Tänker att det beror på hur utbrett det är och hur mycket det påverkar hästen?
Men om du verkligen inte är sugen på det ska du självklart inte välja en häst med eksem.


Min PRE har fått eksem i mankam och svans. Dock rätt mild och den påverkar honom inte särskilt om jag smörjer honom och har eksemtäcke när det är mkt insekter. Vissa hästar med eksem i mankammen räcker om man har eksem-hals.
Generellt föredrar jag eksemtäcke framför flugtäcke som flugskydd även till hästar utan eksem.

Jag har provat många produkter och Sweet Oil fungerar super för oss. Jag penslar på det i mankam och där det behövs i svansrot. Eftersom det är en olja ligger den kvar bra och jag behöver inte pensla på varje dag.
 
Tänker att det beror på hur utbrett det är och hur mycket det påverkar hästen?
Men om du verkligen inte är sugen på det ska du självklart inte välja en häst med eksem.


Min PRE har fått eksem i mankam och svans. Dock rätt mild och den påverkar honom inte särskilt om jag smörjer honom och har eksemtäcke när det är mkt insekter. Vissa hästar med eksem i mankammen räcker om man har eksem-hals.
Generellt föredrar jag eksemtäcke framför flugtäcke som flugskydd även till hästar utan eksem.

Jag har provat många produkter och Sweet Oil fungerar super för oss. Jag penslar på det i mankam och där det behövs i svansrot. Eftersom det är en olja ligger den kvar bra och jag behöver inte pensla på varje dag.
Kommer inte välja en häst med eksem eftersom jag tänkt köpa en så ung (finns inga "meriter" som kan väga upp tänker jag, så som det ibland gör på äldre hästar) men blev lite nojig pga eventuella rasbundna problem..
Och lite som @Nikan sa, att man kan aldrig helt slappna av. Har nog mest sett skräckexempel så känns bra att höra lite motsatsen :)
 
Kommer inte välja en häst med eksem eftersom jag tänkt köpa en så ung (finns inga "meriter" som kan väga upp tänker jag, så som det ibland gör på äldre hästar) men blev lite nojig pga eventuella rasbundna problem..
Och lite som @Nikan sa, att man kan aldrig helt slappna av. Har nog mest sett skräckexempel så känns bra att höra lite motsatsen :)

Fattar 😊 Om du tänker köpa ung så kan du ju kontakta uppfödaren (om du inte köper direkt från den) för info om föräldrarna men också tidigare föl de tagit. Är det ett besvär som finns i rasen lär de ha god koll om det är en uppfödare som avlat mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 261
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 447
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 567
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp