Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle ju inte leta häst, åtminstone inte innan Fjanto är såld. Missade ju chansen på en trevlig fjording och fortsätter läsa annonser av bara farten. Nu har det dykt upp en äldre läromästare som verkar vara precis det jag skulle behöva för att få mig trygg och med på banan igen. Men funderar lite på det där med att köpa en äldre ridskolehäst (19 år). OM hästen finns kvar om två veckor kanske jag ringer på den (ska tyvärr ut och resa just nu och har en miljard andra saker inbokade så det finns inte en chans att åka och titta på någon häst just nu).

Men vad ska man ta reda på förutom att provrida? Jag har ju två misslyckade hästköp bakom mig så jag tänkte inte göra en tredje tabbe. Jag vill ju veta varför den säljs, om den varit skadad, om den funkar själv i ridhus, på utebana och på uteritt, hur den är i stallet vid skötsel, skoning, duschning, sätta nålar etc, om den har några utrustningsproblem eller behöver nåt special eller kräver någon form av specialskor, har den några olater som krubbitning, vävning, sur mot andra hästar, något mer?. Hur funkar han i longering, tömkörning, ledas till och från hage, kan han gå själv eller med sällskap. Hur funkar lastning/urlastning och står han bra i transport? Hur är han på nya platser? Är han rädd för något särskilt? Tittig? Vilken typ av ryttare trivs han bäst med? Och så naturligtvis vad de tror om han skulle funka med allt sådant som är specifikt för mig och mina avsikter och min stallplats osv. Köper bara en häst till om ALLT klaffar den här gången.
Ta med dig någon som kan hjälpa dig läsa av av hästen! Ställ dina frågor men svaren du får behöver ju dels inte vara sanningen och sen kan det ändra sig väldigt när du får hem den. Jag tror det bästa du kan göra är att ha fysisk hjälp av någon duktig som kan stötta dig. Kolla på filmer, följa med o titta på hästar och själva sitta upp och få en uppfattning. Se hur den reagerar på saker, känna hur den är riden.
Köper man häst måste man vara beredd på massa överraskningar, inte för att säljare alltid ljuger utan för att hästar är djur.
Ett av mina halvblod 6 år reste sig rakt upp vid 2 tillfällen innan jag haft henne en månad. En gång från backen och en gång under ryttare. Säljaren hade visat henne med ena armen i gips och dessutom gravid.
Lärde mig direkt att se och läsa av henne. 8 år senare och det har aldrig hänt igen.

Ang ridskolehästar, en 19 år och välfungerande i verksamheten säljs inte utan anledning.
 
@Fabian In Memoria Vad är det som gör att du vill sälja din nuvarande häst? Är det att du fortfarande är rädd för att rida honom sedan ni gick omkull? Jag har verkligen all förståelse för det i så fall, så jag dömer eller kritiserar inte att du inte vill försöka pusha igenom den rädslan.

Men jag tänker såhär, att om det inte är rädslan som gör att du vill sälja, så vad talar emot att du inte kan få det precis lika bra ihop med din nuvarande häst som med en ny? Ni har ju som jag förstått det ändå kommit en bit på väg. Med en ny skulle du ju visserligen börja med en clean slate känslomässigt, men samtidigt också från ruta ett med allt vad ett nyköp innebär, dvs. återigen lära känna en ny individ och samtidigt rida ut omställningen och stressen efter miljö- och ägarombyte med den förhöjda risk för skador etc. en sådan omställning innebär, kanske särskilt för då en äldre individ som är van vid ett väldigt rutinbundet liv. Sen förstår jag att andra hästtyper är charmiga och lockar på sitt sätt, samtidigt tänker jag att du väl inte hade något emot din nuvarande hästs typ, eftersom du då ju aldrig skulle ha köpt honom.

Så om jag var du skulle jag börja med att rannsaka mig själv lite mot bakgrund av tidigare erfarenheter och försöka komma fram till, på ett väldigt realistiskt plan, vad jag vet säkert kommer bli annorlunda med en ny häst, vad jag hoppas kommer bli annorlunda med en ny häst, och hur jag planerar att navigera eventuella diskrepanser mellan de två scenarierna.

Sen skulle jag, både om jag var du och om jag var jag, absolut ta med mig någon kunnig person jag litar på vid provridning. Det skulle jag nog göra hur mycket erfarenhet jag än hade. Två par ögon ser mer än ett, och kanske kan den andre personen också provrida, och då kan man se mer från marken också.

I övrigt tycker jag du listar kloka frågor att ställa.
Jag rider honom ju inte alls nu. Jag sköter honom inte och träffar honom inte. Han står hos en beridare och jag har varit där och tittat på några gånger. Han är för mycket häst, kastar sig åt sidan när han ser spöken, kräver mycket ridning och mycket kunskap för att ridas rätt. Är inte lika lugn i stallet eller när man leder som han var i vårt stall.

Jag hade inte alls köpt honom om jag visste hur pigg, vaken, tittig och nervig han faktisk är.
 
Det finns trådar på Buke där folk skaffat ridskolehästar. Där kan du få en bra input.

Det jag menar är att du kanske ska tänka om runt att köpa häst. Det är inte att tjata om att du prompt måste bli medryttare, men man måste heller inte prompt äga en häst. Det är ju även hästarna som drabbas när det blir impulsinköp, vilket jag uppfattar båda dina köp som. Det ger ingen bra känsla att du nu är på väg för att köpa en tredje och läsa de resonemang som du för.
Du kan vara lugn. Det blir inget hästköp. Står återigen med en halt häst som jag inte kan rida.
 
Jag rider honom ju inte alls nu. Jag sköter honom inte och träffar honom inte. Han står hos en beridare och jag har varit där och tittat på några gånger. Han är för mycket häst, kastar sig åt sidan när han ser spöken, kräver mycket ridning och mycket kunskap för att ridas rätt. Är inte lika lugn i stallet eller när man leder som han var i vårt stall.

Jag hade inte alls köpt honom om jag visste hur pigg, vaken, tittig och nervig han faktisk är.
Alltså, jag hör dig och respekterar din bild av det hela, och funkar det inte så gör det inte det.

Samtidigt kan jag inte låta bli att undra lite om det är sån han "faktiskt" är. Hoppas på ditt överseende, för jag har inte full koll på tidslinjen, men jag undrar om han har haft tid att landa ordentligt? Nu blev det ju en flytt till på, som jag förstått det, ganska kort tid, och du säger att han nu är ännu nervigare? I slutändan så kanske det inte gör någon skillnad för om du vill behålla eller inte, och nu verkar du ju ha landat i att du ska sälja, men... han har ju inte ens hunnit komma hem från beridaren igen, han har inte hunnit landa hemma igen om han nu hunnit göra det ordentligt in the first place, och du har inte hunnit rida honom igen? Förstå mig rätt – ni kanske är helt fel för varandra, och det är okej. Men under vissa omständigheter är det ju väldigt svårt för någon häst att vara 'rätt'. Det vore sorgligt, tycker jag, om ni bara inte har fått rättvisa förutsättningar att finna er tillrätta med varandra.
 
Alltså, jag hör dig och respekterar din bild av det hela, och funkar det inte så gör det inte det.

Samtidigt kan jag inte låta bli att undra lite om det är sån han "faktiskt" är. Hoppas på ditt överseende, för jag har inte full koll på tidslinjen, men jag undrar om han har haft tid att landa ordentligt? Nu blev det ju en flytt till på, som jag förstått det, ganska kort tid, och du säger att han nu är ännu nervigare? I slutändan så kanske det inte gör någon skillnad för om du vill behålla eller inte, och nu verkar du ju ha landat i att du ska sälja, men... han har ju inte ens hunnit komma hem från beridaren igen, han har inte hunnit landa hemma igen om han nu hunnit göra det ordentligt in the first place, och du har inte hunnit rida honom igen? Förstå mig rätt – ni kanske är helt fel för varandra, och det är okej. Men under vissa omständigheter är det ju väldigt svårt för någon häst att vara 'rätt'. Det vore sorgligt, tycker jag, om ni bara inte har fått rättvisa förutsättningar att finna er tillrätta med varandra.
Helt ok att tycka så. Min första reaktion efter omkullvältningen var att jag aldrig mer skulle sätta mig på en häst och att jag var tvungen att sälja NU. Men det gick över och jag började rida ridskolans hästar igen. Jag satt till och med upp på min häst en gång och red lugnt i skritt och trav. Bestämde mig för att inte ha för bråttom utan låta en beridare rida och utvärdera ett tag. Det gick bra och hon började bygga upp honom successivt. Jag tittade på och tänkte att det kan nog gå. Så ett tag var jag helt inställd på att han skulle tillbaka hem och jag skulle ha kvar honom. Men när jag såg att han ser spöken och hoppar åt sidan och studsar och tom ibland bråkar emot, tom mer än han gjorde hos mig kom jag fram till att han inte är en häst för mig. Så planen nu var att hon ska fortsätta jobba med honom ett tag och sen ska han flyttas till ett stall där jag får hjälp med försäljningen. Alltså inte komma tillbaka till mig alls.
 
I min värld är kallblod dom värsta 😂 buffliga, starka, envisa. Den hästen jag haft som varit mest explosiv och reaktiv var just kallblod.

Jasså? Jo bufflig stark och envisa har även jag upplevt dem 🙂
Men om de kommit en plastpåse i vinden mot en (t.ex) så har de reagerat men inte alls så som de varmblod eller fullblod jag haft iaf. Inte lika snabba rörelser, inte följt av att skena eller stegra. Men de är ju olika.
Såklart finns det saker med kallblod folk inte uppskattar också annars skulle ju alla ha dem 😅
Min t.ex visste att hon bara kunde luta all sin vikt i uppbindningen i gången o sen gå därifrån.
Men även där var det i en lugnare takt, luta sig till skiten gick sönder och sen helt sonika gå ut o börja äta gräs.
Varmblodet som inte uppskattade uppbindning steppade runt och sket 3-4 gånger istället.
 
Jasså? Jo bufflig stark och envisa har även jag upplevt dem 🙂
Men om de kommit en plastpåse i vinden mot en (t.ex) så har de reagerat men inte alls så som de varmblod eller fullblod jag haft iaf. Inte lika snabba rörelser, inte följt av att skena eller stegra. Men de är ju olika.
Såklart finns det saker med kallblod folk inte uppskattar också annars skulle ju alla ha dem 😅
Min t.ex visste att hon bara kunde luta all sin vikt i uppbindningen i gången o sen gå därifrån.
Men även där var det i en lugnare takt, luta sig till skiten gick sönder och sen helt sonika gå ut o börja äta gräs.
Varmblodet som inte uppskattade uppbindning steppade runt och sket 3-4 gånger istället.
Så är min upplevelse av kallblod också, de kan vara buffliga, starka och envisa men i begreppet reaktiv lägger jag en helt annan betydelse. Då har hästen väldigt kvicka och väldigt föränderliga rörelser och reaktioner. Kallbloden sätter liksom möjligtvis fart i en riktning och håller den. Personligen gillar jag det där kvicka och föränderliga och har valt hästar därefter.
 
Nu har ju jag rätt begränsad erfarenhet av kallblod men har varit medryttare på en kompis shire tidigare. Hon är verkligen inte bufflig eller brötig, tvärt om känslig och mjuk i sitt sätt. Hon har ett kanonpsyke verkligen, pigg men stabil. Klart att hon reagerar på saker ibland också, och det händer att hon skuttar till, men hennes rörelsemönster är liksom lättare att hänga med i, samt ”dragningskraften” från hennes kropp såpass stor att det är i princip omöjligt att hamna ur balans. Jag var livrädd för att hoppa innan jag började rida henne men hon botade mig. Hoppade med stor entusiasm allt man styrde på, oavsett hur kasst man själv red. Underbar häst verkligen.
 

Bifogade filer

  • 1FA5EA44-239D-410E-BF41-469BAAE9E813.jpeg
    1FA5EA44-239D-410E-BF41-469BAAE9E813.jpeg
    64,8 KB · Visningar: 61
Nu har ju jag rätt begränsad erfarenhet av kallblod men har varit medryttare på en kompis shire tidigare. Hon är verkligen inte bufflig eller brötig, tvärt om känslig och mjuk i sitt sätt. Hon har ett kanonpsyke verkligen, pigg men stabil. Klart att hon reagerar på saker ibland också, och det händer att hon skuttar till, men hennes rörelsemönster är liksom lättare att hänga med i, samt ”dragningskraften” från hennes kropp såpass stor att det är i princip omöjligt att hamna ur balans. Jag var livrädd för att hoppa innan jag började rida henne men hon botade mig. Hoppade med stor entusiasm allt man styrde på, oavsett hur kasst man själv red. Underbar häst verkligen.

Fin häst :love: De verkar vara väldigt trevliga hästar utifrån vad jag hör. Har aldrig talat med någon som haft problem med sin Shire. Iofs är de inte så vanliga här, men jag har hängt lite på bittiska forum också och bara hört gott.
 
Fin häst :love: De verkar vara väldigt trevliga hästar utifrån vad jag hör. Har aldrig talat med någon som haft problem med sin Shire. Iofs är de inte så vanliga här, men jag har hängt lite på bittiska forum också och bara hört gott.

Ja dom verkar överlag vara väldigt trevliga hästar! Men som du säger finns det ju inte jättemånga här i Sverige. Min kompis shire har haft en del hälsoproblem, bland annat hudproblem under hovskägget så det är väl det negativa.
 
Ja dom verkar överlag vara väldigt trevliga hästar! Men som du säger finns det ju inte jättemånga här i Sverige. Min kompis shire har haft en del hälsoproblem, bland annat hudproblem under hovskägget så det är väl det negativa.

Just hudproblem runt hovskägg är väl ganska vanligt på raserna med mycket sådant om jag förstått det rätt? Eller tror vi att det är något nerärvt snarare än att själva hovskäggen kommer med lite svårigheter?
 
Just hudproblem runt hovskägg är väl ganska vanligt på raserna med mycket sådant om jag förstått det rätt? Eller tror vi att det är något nerärvt snarare än att själva hovskäggen kommer med lite svårigheter?

Ja, tror det är hovskägget som är boven för just dom problemen! Sen har hon haft annan klåda också men det tror jag var någon foderallergi, troligtvis inte rasrelaterat då tänker jag. Men hon verkar ha känslig mage också så det har varit en del med henne. Men det kan det ju vara med alla hästar tänker jag, vissa individer blir mer drabbade helt enkelt 😕
 
Ta med dig någon som kan hjälpa dig läsa av av hästen! Ställ dina frågor men svaren du får behöver ju dels inte vara sanningen och sen kan det ändra sig väldigt när du får hem den. Jag tror det bästa du kan göra är att ha fysisk hjälp av någon duktig som kan stötta dig. Kolla på filmer, följa med o titta på hästar och själva sitta upp och få en uppfattning. Se hur den reagerar på saker, känna hur den är riden.
Köper man häst måste man vara beredd på massa överraskningar, inte för att säljare alltid ljuger utan för att hästar är djur.
Ett av mina halvblod 6 år reste sig rakt upp vid 2 tillfällen innan jag haft henne en månad. En gång från backen och en gång under ryttare. Säljaren hade visat henne med ena armen i gips och dessutom gravid.
Lärde mig direkt att se och läsa av henne. 8 år senare och det har aldrig hänt igen.

Ang ridskolehästar, en 19 år och välfungerande i verksamheten säljs inte utan anledning.
De svar jag har fått är jättepositiva. Han kan ridas ut och på banan själv, kan stå i stall och i hage själv. Rids av nybörjare och mer erfarna, används i handikappridningen och av hoppsatsande ryttare, rids av juniorer på uteritt. Hoppar allt man styr på, gör skolor. Enda svaret jag inte har fått är varför han säljs och hur skadehistoriken ser ut. Men jag avstår detta eftersom jag eventuellt måste ta hem en konvalescent istället för att skicka till försäljning.
 
De svar jag har fått är jättepositiva. Han kan ridas ut och på banan själv, kan stå i stall och i hage själv. Rids av nybörjare och mer erfarna, används i handikappridningen och av hoppsatsande ryttare, rids av juniorer på uteritt. Hoppar allt man styr på, gör skolor. Enda svaret jag inte har fått är varför han säljs och hur skadehistoriken ser ut. Men jag avstår detta eftersom jag eventuellt måste ta hem en konvalescent istället för att skicka till försäljning.
Om det är hästen jag tror är det väl också ett varmblod från kontinenten, så det positiva med att du behöver vänta är ju att du istället kan få en fjording till slut :)
 
Hobbyhäst...

Vad betyder detta för dig? För mig betyder det en häst som funkar i ridning och tävling för en hobbyryttare men som kanske inte har kapaciteten till högre hoppklasser eller inte har fantastiska gångarter för svårare dressyr. Dvs för någon som vill rida varierat ute och på banan men som inte tävlar på någon hög nivå. Men jag har märkt att för en del betyder det en häst med skador som gör att den inte tål mer än promenadridning, kanske till och med triangelmärkt.
För mig tänker jag på en hobbyhäst ungefär som du säger, en trevlig allroundhäst som funkar okomplicerat i dressyr och hoppning och lite tävling men det är ingen stjärnavlad förmåga. Jag tycker det kan innefatta från lägsta nivåerna till att kunna utvecklas Msv men att det nog inte finns kapacitet där för en "riktigt" satsande tävlingsryttare. Tänker att en sådan trevlig hobbyhäst ligger runt 100tusen (eller ja, ganska mycket högre om den redan går MSV eller hoppar 120)?

Men jag tror när begreppet används i annonser så kan det skifta väldans vad det handlar om precis som när det står "mor & dotter-häst" eller "passar för motionsridning", sådana begrepp för mina tankar att det är som en ridskolehäst ungefär, stabil med bra grundutbildning för lite av varje. Visar det sig vara en häst som högst ska skrittas i skogen då är det väl egentligen mys och umgänge med häst som är hobbyn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 263
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 464
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 069
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp