Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jag har tentaperiod och behöver klaga av mig. JUST NU FINNS DET INTE ORD FÖR VAD JAG HATAR REDOVISNING :arghh: (och kalkylering men ändå i det är inte för ens i slutet av terminen) Lyckats glömt bort halva livet, min lägenhet är kaos, valborgshelg för en uppsalastudent veckan innan tenta var ju det sämsta någonsin. Vill mest gå i ide alternativt dö...

JUST DET GLÖMT BORT MIN LILLASYSTER FÖDELSEDAG IMORGON :banghead: . När man börjar tänka på saker. Har knappt tid och fira henne mellan utskottsmöten, häst, seminarium och plugg. Får be pappa köpa present, hon som i vanliga vall är van med något fint och genomtänkt. :cry:

/Ekonomen som just idag hatar sitt framtida jobb
 
Så jag har tentaperiod och behöver klaga av mig. JUST NU FINNS DET INTE ORD FÖR VAD JAG HATAR REDOVISNING :arghh: (och kalkylering men ändå i det är inte för ens i slutet av terminen) Lyckats glömt bort halva livet, min lägenhet är kaos, valborgshelg för en uppsalastudent veckan innan tenta var ju det sämsta någonsin. Vill mest gå i ide alternativt dö...

JUST DET GLÖMT BORT MIN LILLASYSTER FÖDELSEDAG IMORGON :banghead: . När man börjar tänka på saker. Har knappt tid och fira henne mellan utskottsmöten, häst, seminarium och plugg. Får be pappa köpa present, hon som i vanliga vall är van med något fint och genomtänkt. :cry:

/Ekonomen som just idag hatar sitt framtida jobb
Kan du inte ge bort ett presentkort på en gemensam kväll med bio/restaurang/annan aktivitet? Då kan du välja något mer personligt men behöver inte springa runt i butik och leta efter något :)
 
Fy fan vad less jag är på att granska artiklar. Jag somnade framför datorn när jag försökte reda ut ett artikelhelvete där någon tyckt att det vore spännande med tre spalter istället för de vanliga två. Resultatet blev att det fick plats max fem ord per rad, vilket gör texten vansinnigt svårläst i mitt tycke. Jag var och läste i två spalter samtidigt flera gånger och fattade absolut ingenting.

Får man skriva ett stort "släng skiten!" över en sån artikel? Antar att läraren inte blir imponerad imorgon när vi har seminarium och ska kunna berätta en sammanfattning, redogöra för metod och resultat samt vad vi kom fram till under granskningen (jag kan liksom inte ens besvara frågorna, för jag kan inte hitta svaren i en sån svårläst text). Min hjärna går sönder av sånt där, plötsligt blir texten suddig och liksom svävar omkring och går inte att fokusera på, en mindre rolig bieffekt av tidigare utbrändhet :(
Som tur är består seminariet av fyra artiklar, och dom andra tre har gått bättre att läsa (med visst undantag för den jag tog tag i efter den trespaltade, för då var hjärnan redan mosig trots att jag tagit en powernap). Jag har åtminstone bättre koll på dom och har svar på alla frågor som behövs. Det får gå som det går, jag har åtminstone försökt.
 
Måltidskultur - en introduktion. Bästa/sämsta reservplats: 9/82
Sociologi, GR, (A), Ledarskap och organisationsteori. Bästa/sämsta reservplats: 983/1218
Praktisk projektledning. Bästa/sämsta reservplats: 362/2047

Platsens historia- miljö och minne. Bästa/sämsta reservplats: 54/70
Trendspaning i teori och praktik. Bästa/sämsta reservplats: 19/108
Astrid Lindgrens författarskap: Bästa/sämsta reservplats: 28/39
Turismvetenskap, GR, (A), Turism idag. Antagen!

Det gick inte så jätte bra för mig på antagningen inför sommarens kurser om man säger så..!
 
Så var sista dagen på praktiken över och det känns faktiskt mest tomt. Jag har haft väldigt, väldigt roligt under dessa tisdagar. Jag kunde bokstavligen inte få bättre kritik. Min handledare satte högsta möjliga poäng på samtliga bedömningspunkter. Tre timmar senare får jag nära på samma lovord från en patient - något som jag faktiskt får räkna snäppet högre :bow:

Men. Jag vill mer. Det är så märkligt, jag borde bara njuta av allt beröm och att för en gångs skull ha maxat en prestation - fått toppbetyg från en av de mest erfarna personerna i fältet. Istället finns där en lätt frustration över att "redan" ha slagit i taket. Det känns för enkelt. Det känns som om jag kommit billigt undan på något sätt :confused:

Nåja. Jag kommer att sakna det. Det finns fortfarande en liten, liten chans att jag får komma tillbaka i augusti-september för vår minikorta fördjupningspraktik. Vi är fler som sökt oss till samma ställe och det är en del logistik som ska gå ihop... men åh, jag vill ju! :arghh:
 
Hörrni, det här med att söka CSN för en sommarkurs! Hur gör man?

Ska söka för min praktikkurs. Enligt kurshemsidan går den på 40 % fart under hela sommaren, men i praktiken så omfattar den 5 veckor på 100 %. Hur gör jag så att det blir rätt?
 
Hörrni, det här med att söka CSN för en sommarkurs! Hur gör man?

Ska söka för min praktikkurs. Enligt kurshemsidan går den på 40 % fart under hela sommaren, men i praktiken så omfattar den 5 veckor på 100 %. Hur gör jag så att det blir rätt?

Nu har jag fått hjälp, och sökt CSN. Hoppas det blir rätt :p
 
Hur går det för alla med pluggandet? Det brukar ju gå lite segt såhär i slutet av vårterminen ;)

Jag sitter här och förbereder morgondagens gruppdiskussion. Tur att jag anmälde mig till den, annars hade jag inte pluggat såhär mycket... :cautious: Tre veckor kvar av terminen, efter gruppdiskussionen har jag kvar två tentor och två presentationer.
 
Hur går det för alla med pluggandet? Det brukar ju gå lite segt såhär i slutet av vårterminen ;)

Jag sitter här och förbereder morgondagens gruppdiskussion. Tur att jag anmälde mig till den, annars hade jag inte pluggat såhär mycket... :cautious: Tre veckor kvar av terminen, efter gruppdiskussionen har jag kvar två tentor och två presentationer.

Jag sitter med en restuppgift från förra terminen, en tenta, två skriftliga rapporter och två examniationsseminarier :cautious: Tack och lov så behöver vi inte förbereda sådär jättemycket inför de båda seminarierna och den ena rapporten kan jag inte ens börja med förrän i nästnästa vecka då den kursen praktiskt sett inte börjat ännu.

Jag pendlar mellan att känna att jag kan ta det rätt lugnt och har kontroll på läget till varierande grader av panik - som det brukar vara alltså :D Det blir inte bättre av att jag ska iväg och backpacka dagen efter tentan, så behöver hitta tid att strukturera upp den också.
 
Hur går det för alla med pluggandet? Det brukar ju gå lite segt såhär i slutet av vårterminen ;)

Jag sitter här och förbereder morgondagens gruppdiskussion. Tur att jag anmälde mig till den, annars hade jag inte pluggat såhär mycket... :cautious: Tre veckor kvar av terminen, efter gruppdiskussionen har jag kvar två tentor och två presentationer.
Jodå. Sitter som bäst med en uppgift där vi ska granska evidensen för minst en behandling vid en specifik skada, och då även beskriva vad skadan innebär och sådant där allt ska refereras. 5 sidor + referenser och försättsblad. Det ska tydligen vara som en provsmakning inför C-uppsatsen. Men det verkar som att vi fått ihop det mesta nu, skönt nog. Redovisning på torsdag, sen kan den bockas av.

Vi har fyra veckor kvar. På slutet väntar två tentor (som görs vid samma tillfälle) och en praktisk examen. Så det gäller att inte tappa suget nu, snarare att snäppa upp pluggandet en bit till.
 
Jag pendlar mellan att känna att jag kan ta det rätt lugnt och har kontroll på läget till varierande grader av panik - som det brukar vara alltså :D Det blir inte bättre av att jag ska iväg och backpacka dagen efter tentan, så behöver hitta tid att strukturera upp den också.

Känner igen det där :D Mellan hopp och förtvivlan, eller nåt. Men det brukar lösa sig i slutändan!
 
Jodå. Sitter som bäst med en uppgift där vi ska granska evidensen för minst en behandling vid en specifik skada, och då även beskriva vad skadan innebär och sådant där allt ska refereras. 5 sidor + referenser och försättsblad. Det ska tydligen vara som en provsmakning inför C-uppsatsen. Men det verkar som att vi fått ihop det mesta nu, skönt nog. Redovisning på torsdag, sen kan den bockas av.

Vi har fyra veckor kvar. På slutet väntar två tentor (som görs vid samma tillfälle) och en praktisk examen. Så det gäller att inte tappa suget nu, snarare att snäppa upp pluggandet en bit till.

Heja! Jag måste också snäppa upp pluggandet, det går inte an att söla nu. Vi fixar det! :)
 
Hur går det för alla med pluggandet? Det brukar ju gå lite segt såhär i slutet av vårterminen ;)

Går upp och ner, sitter just nu med tentaplugga, mindre än en vecka kvar. Och börjar bli sjukt nervös, jobbar imorgon och sen har jag "plugg semester". Efter tentan så är det 8 dagar kvar tills vårar projektarbete ska lämnas in. Det är lite mycket just nu.
Har bunkrat upp celsius för det kommer nog inte hinna bli så många timmars sömn :p

Men det är bara att kämpa på, om 2 veckor är det "sommarlov" = tillbaka till "bara" jobba.
 
Går upp och ner, sitter just nu med tentaplugga, mindre än en vecka kvar. Och börjar bli sjukt nervös, jobbar imorgon och sen har jag "plugg semester". Efter tentan så är det 8 dagar kvar tills vårar projektarbete ska lämnas in. Det är lite mycket just nu.
Har bunkrat upp celsius för det kommer nog inte hinna bli så många timmars sömn :p

Men det är bara att kämpa på, om 2 veckor är det "sommarlov" = tillbaka till "bara" jobba.

Jobbar du samtidigt som du pluggar? Låter tufft!
 
Ni som är duktiga på att hitta artiklar: hur tänker ni kring sökord?

Jag får nämligen inte till det :( Det kan liksom omöjligen vara så att jag ständigt villar bort mig på outforskad mark. Ja, ämnet är litet men riktigt såå litet är det inte. Det är något i hur jag väljer sökord som inte fungerar :arghh:
 
Ni som är duktiga på att hitta artiklar: hur tänker ni kring sökord?

Jag får nämligen inte till det :( Det kan liksom omöjligen vara så att jag ständigt villar bort mig på outforskad mark. Ja, ämnet är litet men riktigt såå litet är det inte. Det är något i hur jag väljer sökord som inte fungerar :arghh:
Om jag går bet vid första försöken på t.ex. pubmed brukar jag försöka få tag i en artikel i ämnet genom att googla istället, och sen se vad dom angett för key words i den artikeln. Dom använder jag sen för att på nytt försöka söka i databasen.

Vad är det för sökord du valt och för vilket ämne?
 
Jag är skitseg just nu och borde verkligen ge mig själv en spark i baken! Har tenta relativt snart och därtill två omtentor. En av omtentorna är av mindre sort och inte något större problem, den andra är det dock värre med. Jag skrev inte den tentan vid det första tentatillfället utan valde att fokusera på en annan, stor och svår tenta då. Vid första tentatillfället var det till största delen kryssfrågor vad jag förstått det som och ingen jättestor eller djupgående tenta, dock med några luriga svarsalternativ. Så har tentan även sett ut tidigare år (även om det förstås inte är någon garanti...).

Till omtentan hade de såklart gjort om upplägget till en ca 10 sidor lång tenta med "skrivfrågor", räknefrågor och konstiga tabellfrågor. Nog för att man ska plugga efter kursinnehållet och inte gamla tentor men ja, jag var verkligen inte tillräckligt förberedd för det där och kuggade med en härlig marginal på typ 7 poäng :cool:. Så ja, nu får jag ta mig i kragen...

Har för övrigt suttit och pluggat ca 10 meter ifrån @zassoo i ett par timmar idag (jag vet bara vem du är eftersom jag sett dig på bild här på Buke, så stalkervarningen är inte så hög som man kan tro :angel:). Om du inte har listat ut vem jag är än så har jag halvlångt och halvlockigt hår och brukar höras lite för mycket. Idag svamlade jag (och min pluggkamrat, jag pratar åtminstone inte med mig själv) högt och lågt om fiskar, om du möjligtvis råkade höra. :p
 
Jobbar du samtidigt som du pluggar? Låter tufft!

Jo, till och från är/har det varit lite tufft, när man vet att man har en inlämning el. tenta att plugga till, då vill man bara få jobbet avklarat så att man får fokusera på plugget. Jobbar 60% och pluggar just nu på 25%, så det är överkomligt.

Till hösten om jag kommer in kommer jag dock att gå ner i tid och "bara" jobba varannan helg, och då plugga på 100%.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
318
Hemmet Är någon av dessa plugg till betong?
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Wingates
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
7 589
Senast: sthu
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp