Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@zassoo Ja absolut, examinering på det viset är säkert jättebra, verkligen. Men min stress är verkligen på en ny nivå med både praktisk och teoretisk tenta :p Men lite kul ska det bli också, ska försöka tänka att jag bara ska visa upp det jag kan och klarar jag det inte kunde jag inte nog :)

@Theodor Ja det är helt klart stressande! Men vi kommer säkert lyckas prima, bara göra sitt bästa..
 
@zassoo Ja absolut, examinering på det viset är säkert jättebra, verkligen. Men min stress är verkligen på en ny nivå med både praktisk och teoretisk tenta :p Men lite kul ska det bli också, ska försöka tänka att jag bara ska visa upp det jag kan och klarar jag det inte kunde jag inte nog :)

Alltså jag förstår dig, verkligen! Jag skulle också vara halvt hysterisk :p Ska hålla tummarna att det går bra :)
 
Här har ni en som kammade till sig ordentligt idag! Det är fascinerande vad man kan åstadkomma med lite press... :cautious: Har gått igenom hela kursen i stort sett och försökt bena ut vad som är viktigast. Kvar finns nu X antal post it-lappar som jag ska repetera ikväll efter att jag varit i stallet. Det känns rätt bra faktiskt, jag tror att jag har någorlunda koll på det mesta.
 
Jag har nu bara en föreläsning att renskriva innan jag är helt i fas igen. Dessvärre är det en sån där som tog en hel dag = mycket text.
Men det är bara fyra "riktiga" skoldagar kvar av den här terminen. Två halvdagar och två hela. Sen återstår bara tentorna, en repetitionsdag med lärare tillgängliga och slutligen praktisk examen. Och därefter är det en halvdag då T6orna redovisar C-uppsatser, där vi rekommenderas att vara med och lyssna, så det tänkte jag göra.

Tentastressen smyger sig på. Men samtidigt känner jag att det blivit en bra repetition när jag suttit och skrivit rent sida efter sida. Imorgon ska jag skriva ut det som är gjort hittills, så jag kan läsa igenom och färgkoda med överstrykningspenna (det är en inlärningsgrej, därför gör jag det inte direkt i dokumentet på datorn).
På onsdag har vi inläsningsdag, då tänkte jag sätta mig och göra lite instuderingskort. Så med 1,5 v kvar till tentan känns det välstrukturerat. Försöker dämpa den där stresskänslan, eftersom jag ju faktiskt lägger upp det så bra jag kan just nu.

Den praktiska tentan känns värre för stunden (2v kvar till den). Det är så himla många test (samt namnen på dom, vilket är hopplöst när dom består av massa efternamn), diagnoser och sånt vi ska kunna. Tänkte dock öva på pojkvännen när han kommer ner i helgen, och såklart utnyttja den där repetitionsdagen i skolan. Egentligen är det ju inte så svårt, men det känns mycket i volym innan man fått in känslan i händerna och gör det på automatik.

Edit: tack @zassoo ! Postits ska det bli här med! Har ju till och med köpt nya i tjusiga pastellfärger (som matchar mina överstrykningspennor!) för den här kursen, men inte öppnat förpackningen än.
 
Alltså jag förstår dig, verkligen! Jag skulle också vara halvt hysterisk :p Ska hålla tummarna att det går bra :)

Ja alltså jag tror ändå det kommer göra det även om den lilla rösten i mitt huvud säger att det inte kommer göra det :p Och går det inte bra så kunde jag ju inte nog och jag vill ju vara kunnig för att bli duktig när jag kommer ut och ska jobba. :) (Fraser jag säger till mig själv när paniken håller på att ta över helt, lyckas inte alltid ha den hurtfriska resonerande inställningen haha!)
 
Ja alltså jag tror ändå det kommer göra det även om den lilla rösten i mitt huvud säger att det inte kommer göra det :p Och går det inte bra så kunde jag ju inte nog och jag vill ju vara kunnig för att bli duktig när jag kommer ut och ska jobba. :) (Fraser jag säger till mig själv när paniken håller på att ta över helt, lyckas inte alltid ha den hurtfriska resonerande inställningen haha!)
Jag brukar köra med "går det inte nu så får jag plugga lite till och försöka igen", med andra ord: det är inte hela världen, om några år kommer det inte spela någon roll alls.
Måste ni göra om samtliga moment om ett blir underkänt, eller behöver ni bara göra om det specifika då?
 
Nu får det vara nog. En dag till med plugg hade ju varit fint, men jag tror absolut att jag kan tillräckligt för att klara mig. Tentan skulle göras om lite så det är svårt att veta vad de kommer fråga efter men jag har en känsla av att det inte kommer vara så värst nyskapande ändå :p
 
Tentan skriven. Tror det gick hyfsat. Däremot kan det poängmässigt gå lite hur som helst pga en sant eller falskt-fråga. Den innehöll 14 påståenden, mindre än 9 rätt ger noll poäng..! :crazy: Är inte det ganska konstigt? 9-10 rätt ger 5 poäng, 11-12 ger 10 poäng... Väldigt märkligt, det kan ju vara direkt avgörande.

Nåja, nu ska jag försöka blicka framåt. Presentation på fredag är nästa grej.
 
Hoppas innerligt att jag får joina er i den här tråden till hösten!

@zassoo Lite underligt poängskala. Låter strängt att man måste ha ett minimum av 9 rätt för att ens få poäng?
 
Nu har jag skrivit ut de föreläsningar jag renskrivit hittills och idag har vi haft den näst sista teoretiska innan tentan nästa vecka. Imorgon är det inläsningsdag och på torsdag/fredag tänkte jag se till att skriva ut även dom sista föreläsningarna så jag kan plugga med mina lösblad sen.
Vi har också fått veta att både skriftlig och praktisk tenta kommer se nästan likadana ut, och baseras på patientfall där vi ska beskriva/visa tester, diskutera möjliga diagnoser och hur vi kommer fram till vilken det kan vara, behandlingsråd och sånt. Det känns både bra och dåligt.. bra för att man kan resonera sig fram till saker, och dåligt för att man inte vet vad dom fiskar efter så det blir väldigt mycket gråskala.
Den andra skriftliga är för en kurs i Ortopedi II, vilket blir en mer klassisk tenta med raka svar som är rätt eller fel.

@zassoo Det lät lite skumt. Hade ju varit mer vettigt om det varit en viss poäng per separat svar
 
Hoppas innerligt att jag får joina er i den här tråden till hösten!

@zassoo Lite underligt poängskala. Låter strängt att man måste ha ett minimum av 9 rätt för att ens få poäng?

Kul! Vad har du sökt? :)

Ja, jag tycker ju det... Nog för att man kan chansa och få rätt när det är sant eller falskt, men det känns lite orättvist om man får noll poäng trots att man är stensäker på 8 av 14 frågor...
 
Nu har jag skrivit ut de föreläsningar jag renskrivit hittills och idag har vi haft den näst sista teoretiska innan tentan nästa vecka. Imorgon är det inläsningsdag och på torsdag/fredag tänkte jag se till att skriva ut även dom sista föreläsningarna så jag kan plugga med mina lösblad sen.
Vi har också fått veta att både skriftlig och praktisk tenta kommer se nästan likadana ut, och baseras på patientfall där vi ska beskriva/visa tester, diskutera möjliga diagnoser och hur vi kommer fram till vilken det kan vara, behandlingsråd och sånt. Det känns både bra och dåligt.. bra för att man kan resonera sig fram till saker, och dåligt för att man inte vet vad dom fiskar efter så det blir väldigt mycket gråskala.
Den andra skriftliga är för en kurs i Ortopedi II, vilket blir en mer klassisk tenta med raka svar som är rätt eller fel.

@zassoo Det lät lite skumt. Hade ju varit mer vettigt om det varit en viss poäng per separat svar

Låter som att du har bra struktur på tentaplugget :up:

Ja, lite märkligt. Tentan skulle ju göras om lite och det här var det nya, så jag tror inte att kursledaren har reflekterat så hemskt mycket över poängsättningen...
 
Här är lättnaden just nu stor! Fick poäng för senaste uppgiften och så länge jag bara genomför den sista opponeringen/försvaret på måndag kommer jag bli godkänd på kursen. Det skriftliga jag lämnat in är inte uslare än vad det varit tidigare på kursen, så jag borde klara mig. Den här kursen har ju gått på halvtid men jag skämtar inte när jag säger att jag kunnat lägga max 20 % av min tid på studierna. Man kan lugnt säga att jag kommer undan med blotta förskräckelsen...
 
Tentan skriven. Tror det gick hyfsat. Däremot kan det poängmässigt gå lite hur som helst pga en sant eller falskt-fråga. Den innehöll 14 påståenden, mindre än 9 rätt ger noll poäng..! :crazy: Är inte det ganska konstigt? 9-10 rätt ger 5 poäng, 11-12 ger 10 poäng... Väldigt märkligt, det kan ju vara direkt avgörande.

Nåja, nu ska jag försöka blicka framåt. Presentation på fredag är nästa grej.

Det är inte alltid det tänks så långt när poängsättningsmodellen utarbetas. På kursen jag läser nu får man poäng för varje uppgift, för godkänt på kursen krävs minst 50 % av den totala poängen. Dock kan man på varje enskild uppgift få mindre än 50 % och ändå få godkänt (t.ex. en 10-poängsuppgift kan belönas med fyra poäng och G som betyg). Det innebär att man skulle kunna få godkänt på varje enskilt moment men ändå kugga kursen. Antar att det finns någon form av komplettering att göra när allt är hopräknat, men det är ju betydligt mer praktiskt att göra det löpande över terminen.
 
Jag har fått min drömpraktik till fördjupningen nästa år! :bump: Det känns jättekul att få fortsätta med den handledare som jag trivdes så oerhört bra med nu i våras. Samtidigt så ökad plötsligt även pressen att klara hennes tenta nästa vecka :o Det vore pinsamt nog att kugga en tenta där man haft examinatorn både som handledare och kursansvarig under hela terminen. Nu när jag själv önskat att fortsätta med samma ämne och handledare så skulle ett U kännas som rena självmordet :nailbiting:

Tillbaka till plugget...
 
Nu har jag tagit mig ur min ångestbubbla och förbereder mina två presentationer. På fredag har vi redovisning av grupparbetet och ska presentera vår hypotetiska grisgård som visst råkar gå ganska rejält minus :angel: Sen på tisdag är det presentation om hur ekologiskt foder påverkar hälsan hos nötkreatur, den började jag på nyss, hrrmm... Men jag känner mig ganska positiv nu och försöker mota bort alla onödiga krav jag har på mig själv.
 
Jag har plockat fram mina notisblock, en hel hög med pennor, ituklippta kartongark (dvs blivande instuderingskort), föreläsningsanteckningar och tomma A4 (för skapande av mindmaps). Härmed startar det mer intensiva pluggandet.
Först ut är kursen Ortopedi II.
 
@cili mfl: Ni som kör med kort i kartong, var köper ni kartongen? Tycker det verkar vara så smart men drar mig lite då det känns så dyrt :o
Jag har tidigare köpt jätteark på panduro. Sen upptäckte jag att Clas Ohlson har ett paket med hobbykartong i olika färger och olika storlekar (som jag sen klipper ner ännu mer), där får man dessutom studentrabatt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Är någon av dessa plugg till betong?
Svar
1
· Visningar
282
Senast: Wingates
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 235
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
1 298
Senast: Flixon
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
671
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp