Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
yay!

Jag har gjort mest ingenting i två dagar. Lyckades äta gluten i Torsdags så har spenderat två dagar med att sova hur mycket som helst :meh:

Övervakade en tenta i morse dock. Eleverna verkade glada i hågen när dem var klara i alla fall, dem fick inte lämna "vänt" salen innan dem andra grupperna var klara så dem fick kolla på dokumentärer (helt sjukt, det verkar som att dem inte kollar på natur dokumentärer här. Dem var liksom jätte imponerade av minsta lilla på skärmen O_o Det måste ju vara rätt fränt egentligen att se sådana saker för första gången i vuxen ålder :D ).

Har en plan dock som involverar att sortera ut lite data innan jag går och lägger mig igen :angel:
 
Denna helg tänker jag endast egna åt att ladda upp inför de två kurser jag har som startar nästa vecka. På måndag drar konserveringsvetenskapen igång och på torsdag arkitekturhistorien. Vi kommer ha upplägget konservering måndag-tisdag och arkitektur torsdag-fredag, med massor av små inlämningar, hemtentor osv. Tydligen är arkitekturen inte speciellt rolig (läs: grymt svår) och många kuggar den, så jag börjar bli lite små-nervös inför den. Hoppas att mina tidigare studier kommer till nytta, speciellt när det gäller studieupplägg och liknande!
 
Men åh.. ångest inför kursstarten imorgon. Kursen verkar sjukt oorganiserad, schemat som ligger ute är bara till hälften ifyllt och det står att vi ska ha seminarium på anvisad litteratur imorgon, bara att de glömt lägga ut anvisningen ..
Måste klara denna kursen då den är obligatorisk för utbildningen, så hoppas den styrs upp lite mer under kursens gång..
 
håller på och blir tokig! Tycker att mina program bara kan göra vad jag vill att dem gör. Istället ska dem bara krångla och vara sura och göra så att det blir krångligt hela tiden! Surprogram.

Blääh, allra mest när man är säker på att man laddade ner den nya versionen av den ena mjukvaran förra veckan för att saker inte fungera och man tänkte att en ominstallation kanske får det att funka (det gjorde det inte). Så kollar jag igen idag, då är det den äldre versionen som helt magiskt fortfarande är installerad :meh:

Ser fram emot min presentation på Onsdag, professorn som håller i den har ingen aning om vad han talar om när han ska ge en "kritik". Hest håller han på och säger till en vad man ska göra fast han jobbar i ett helt annat område :banghead: Ofta lutar det mot "ni studenter är korkade och för att bevisa det ska jag nu prata i hela 10min om hur korkad du är". Det är oerhört konstruktivt. Mitt humör är riktigt på topp så det finns en risk att jag svarar tillbaka något riktigt drygt.

"Yeah and when I become a magician I will let you know, but until then I think I'll just do the job properly instead."
 
Men åh.. ångest inför kursstarten imorgon. Kursen verkar sjukt oorganiserad, schemat som ligger ute är bara till hälften ifyllt och det står att vi ska ha seminarium på anvisad litteratur imorgon, bara att de glömt lägga ut anvisningen ..
Måste klara denna kursen då den är obligatorisk för utbildningen, så hoppas den styrs upp lite mer under kursens gång..

Vad är det för kurs? :) Jag har inte så mycket att skriva om för tillfället när det gäller mitt plugg, är klar med denna och nästa veckas uppgift, hittills godkänd på allt förutom en inlämning jag fick skriva om lite, så det känns bra :up: inte för att det är så jätteansträngande mest intressant men ändå ;)
 
Jag håller på med praktik just nu och ska börja på vecka 3 av 5. Blandade känslor med denna praktik då jag redan jobbat 6 mån inom detta område så det är inte så mycket nytt att se när jag nu är iväg. Är hyfsat i fas med de uppgifter jag har under tiden, men ändå lätt ångest över att jag förmodligen borde plugga mer ändå... Praktiken är dessutom 8-9 mil bort, jag får pendla och sova kvar vissa nätter, skitjobbigt känns det. De är jättetrevliga på min praktik, men just resandet och känslan av att jag redan sett det jag ser just nu gör att jag skulle vilja slippa.
 
@canine Kursen heter restaurerings- och konserveringsideologier, och ingår i föremålsantikvariskaprogrammet!
Planerar att förhoppningsvis kunna ta ut en högskoleexamen ialf från den utbildningen innan jag försöker byta område helt till djursjuksköterska :D
 
Jag håller på med praktik just nu och ska börja på vecka 3 av 5. Blandade känslor med denna praktik då jag redan jobbat 6 mån inom detta område så det är inte så mycket nytt att se när jag nu är iväg. Är hyfsat i fas med de uppgifter jag har under tiden, men ändå lätt ångest över att jag förmodligen borde plugga mer ändå... Praktiken är dessutom 8-9 mil bort, jag får pendla och sova kvar vissa nätter, skitjobbigt känns det. De är jättetrevliga på min praktik, men just resandet och känslan av att jag redan sett det jag ser just nu gör att jag skulle vilja slippa.

åh vad jag känner igen känslan!
Hade 3 veckors praktik inom ett område jag jobbade med i våras. En annan kommun visserligen så det var väl intressant att se hur man jobbade där. Men det var ju snart avklarat...
Kände att jag hellre hade haft tiden till de fyra eximinationer som skulle genomföras veckan efter praktiken och hemtentan som låg hemma och stressade mig.
Praktikpatsen var verkligen bra, toppenpersonal och allt. Men kändes ändå som slöseri med tid.

För övrigt så klarade jag alla 4 eximinationer, hemtentan lämnades in med 3 timmar tillgodo och nu har jag ledigt tills på torsdag då nästa kurs börjar.
Kommer vara en del grupparbeten i kommande kurs så jag hoppas de ändrar om våra basgrupper, att vara 8 pers är rätt svårt att få ihop geografiskt och praktiskt när det ska jobbas.
 
@LittleJohn känns som ett genomgående tema på denna utbildning ;)

Sitter just nu och förbereder inför morgondagens filmvisning/seminarium och det känns bra. Det som känns mindre bra är att vi under dessa två kurser kommer ha 8-9 hyfsat stora inlämningar + en hemtenta.. Tidigare kurs har vi haft en essä och en gruppuppgift att lämna in, essän hade vi typ en och en halv vecka på oss, gruppuppgiften tre-fyra veckor.. Nu har vi typ en inlämning i veckan :crazy:
 
Men åh.. ångest inför kursstarten imorgon. Kursen verkar sjukt oorganiserad, schemat som ligger ute är bara till hälften ifyllt och det står att vi ska ha seminarium på anvisad litteratur imorgon, bara att de glömt lägga ut anvisningen ..
Måste klara denna kursen då den är obligatorisk för utbildningen, så hoppas den styrs upp lite mer under kursens gång..

Och här sitter jag och är helt chockad och överlycklig eftersom vi faktiskt fått detaljerade läsanvisningar den här delkursen, antalet gånger det hänt på fem terminer är milt sagt lätträknade. :D Hon som är ansvarig för delkursen verkar himla uppstyrd och känslan jag har av kursansvarig är också att det är en himla ordning och reda, så det ska bli skönt som omväxling efter en milt sagt förvirrande inledning på terminen. :p
 
@Tassetass är inte ett dugg avundsjuk ;)

Då var första dagen avklarad och jag är redan klar med allting jag måste göra till i morgon eftermiddag :up: tänkte faktiskt ta och se filmen vi ska se i morgon redan nu för att ha lite mer koll och mer att bidra med till diskussionen :)
 
Usch, jag kommer verkligen ingenstans!
Det blev visst alldeles för mycket för lilla min hjärna att både plugga heltid och jobba halvtid, ha två hästar och tre katter.. Samtidigt som vi hjälper till att bygga ny lösdrift i stallet. Det är overload i skallen!

Försökte sätta mig och plugga ordentligt idag, få lite skit gjort och komma närmare målet, men icke. Det blev kanske fyra meningar skrivna och inget vettigt sagt.. Kan inte fokusera för fem öre! Tror det beror på den där jäkla Lamotriginen, den har redan gett mig värk i nacke och axlar, och fått eksemen att bli ännu värre. Tack, biverkningar för att ni finns!

Har fortfarande inte fått tumme upp från handledaren på exjobbet, det har gått snart en månad sen jag skickade in min senaste "plan". Vet inte hur mycket jag ska göra innan jag fått besked, tekniskt sett har hon inte "godkänt" själva idén än..

Alltså, hur hade ni gjort?
Har en omtenta och ett arbete kvar i en kurs (tentan till helgen och arbetet som knappt är påbörjat skulle vara inne förra veckan), väldigt många småuppgifter i en annan men som inte behöver vara klart förrän januari. Båda kurserna är bra att ha för framtida jobb, men jag känner att jag inte orkar. Ska jag hoppa av någon av kurserna?
Jag vet inte hur länge till jag har mitt jobb (det heter att det är den här veckan ut, men det verkar som att de kommer behöva mer hjälp), jag har inte heller riktigt koll på hur mycket jag tjänat. Tacka nej till jobb vill jag egentligen inte, känns som att det är bra att hålla sig kvar där.

Om jag meddelar studieavbrott i en av kurserna nu, då måste jag väl inte betala tillbaka för det som redan gått på terminen?

Jag mår skit :arghh:
 
Jag hade en total kollaps i fredags efter en veckas råplugg. Valde ändå att åka till stallet den dagen samt åka bort och hälsa på en vän i helgen som vi planerat länge (kom iväg lite senare än vad det var tänkt bara) och jösses vad skönt det var!
Stressen har helt släppt och blir jag inte klar i tid får jag helt enkelt säga till min handledare att jag varit sjuk och inte hunnit.
Dock fått ihop nästan 2/3 av ett dygn idag trots att jag inte kom igång förrän runt 14 (lång dag i stallet + kaosmorgon) och haft paus för middag.

Hurra för mig! :banana:

@sthu Du behöver 75% godkända poäng för CSN om jag inte minns fel. Har ni generella omtentadagar vid terminstart/slut så att du kan skjuta på ena tentan och lägga fokus på inlämningen?
 
@Tassetass @Masqueradee Har hittills blivit bortskämda med kurser faktiskt som varit väldigt bra struktuerade med bra information:D Fick även förklaring till rörigheten idag då tydligen ordinarie kursansvarig blivit sjukskriven och de behövt kalla in en annan i sista stund!

Dock sjukt besviken på kursen ändå, vi föremålare läser den tillsammans med byggantikvarierna och kursen verkar väldigt inriktad på byggnader.. känns tråkigt. Jag älskar gamla kyrkor och så, så det är inte det, men att titta på en massa bilder på kyrkor och byggnader i olika stilar och en massa arkitekter är faktiskt inte helt relevant för föremålsutbildningen! Vi är ändå på år två och detta är en påbyggnadskurs så då tycker jag den bör vara mer inriktad på det området man faktiskt läser till.. *smått bitter efter en lång dag med föreläsning där arkitektnamn gavs på rullande band*
 
@Masqueradee Ja, tycker det är väldigt dåligt.. Känns som de helt enkelt får chans till mer kunskap inom sitt område medans vi "tjuvas" på en chans att fördjupa oss ännu mer i vårt område :/
 
@LittleJohn det sjuka är att det har liksom "spridit" sig till byggstudenter i min "klass" som typ blir irriterade när vi föremålare blir undanskuffade och tycker att vi i princip är lite löjliga och får "rätta oss i ledet"..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Är någon av dessa plugg till betong?
Svar
1
· Visningar
274
Senast: Wingates
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 843
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
177
Senast: em76
·
Skola & Jobb Hej Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre. Det är dags o byta, plugga är...
Svar
18
· Visningar
1 213
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp