Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 5

Alltså jag har ett sånt jävla referensbekymmer.

Jag ska referera till Thomas More's Utopia, som ju utgavs första gången 1516. Men den versionen har jag förstås inte, däremot finns det ju i tusen olika kopior runt om på nätet.

Nu har jag hittat en där det står såhär:
Title: Utopia Author: Thomas More Release Date: April 22, 2005
Transcribed from the 1901 Cassell & Company Edition by David Price, email ccx074@coventry.ac.uk

Hur tusan refererar jag? Har skrivit såhär hittills:
More, Thomas. 2005. Utopia. Ed. Morley, Henry. Transkribering av 1901 Cassel & Company Edition av Pierce, David. The Project Gutenberg eBook.

Men jag vettefan.

Det finns jättebra referensguider att använda sig av. Vilken guide man ska välja, beror dock på vilket referenssystem som man ska använda. Vilket referenssystem ska ni använda? Får ni välja fritt?
 
Det finns jättebra referensguider att använda sig av. Vilken guide man ska välja, beror dock på vilket referenssystem som man ska använda. Vilket referenssystem ska ni använda? Får ni välja fritt?

Jo, jag är medveten om de flesta guider, men de hjälper mig inte i detta läge. Använder mig av Oxford.
 
Jo, jag är medveten om de flesta guider, men de hjälper mig inte i detta läge. Använder mig av Oxford.


I databasen Libris (libris.kb.se) hittar du skrivna referenser. Jag hittade inte Utopia från 2005, men däremot en version från 2009. Här hittar du exempel på hur den referensen ska skrivas:

http://libris.kb.se/export.jsp?type=showrecord&q=onr:19682886&id=19682886&d=libris&posts=1

Libris är smidigt att använda - det är bara att söka på titeln eller på författaren (eller på något annat som t.ex. ISBN-nummer) och därefter klicka på Referenser. Klart ;)! Du bör dock dubbelkolla referensen innan du använder den, för det har hänt att en referens inte har varit helt korrekt skriven... Den mänskliga faktorn kan alltid ställa till det...
 
I databasen Libris (libris.kb.se) hittar du skrivna referenser. Jag hittade inte Utopia från 2005, men däremot en version från 2009. Här hittar du exempel på hur den referensen ska skrivas:

http://libris.kb.se/export.jsp?type=showrecord&q=onr:19682886&id=19682886&d=libris&posts=1

Libris är smidigt att använda - det är bara att söka på titeln eller på författaren (eller på något annat som t.ex. ISBN-nummer) och därefter klicka på Referenser. Klart ;)! Du bör dock dubbelkolla referensen innan du använder den, för det har hänt att en referens inte har varit helt korrekt skriven... Den mänskliga faktorn kan alltid ställa till det...

Jag har redan kikat där men det ledde inte till att jag blev så mycket klokare, tyvärr! Det är ju en e-bok utgiven 2005 som översatts från en annan edition som utgavs 1901 av ett annat bolag. Jag får satsa på att det blir rätt, helt enkelt!
 
Första dagen på praktiken avklarad och jag har jättemysiga kollegor. Dock är kroppen och hjärnan helt slut då det är första dagen jag "arbetar" sedan min långtidssjukskrivning.
 
Första dagen på praktiken avklarad och jag har jättemysiga kollegor. Dock är kroppen och hjärnan helt slut då det är första dagen jag "arbetar" sedan min långtidssjukskrivning.

Det är helt normalt att vara mör efter första dagen på en ny arbetsplats även utan långtidssjukskrivning i bagaget. :) Jag har bytt praktikplats varannan-var fjärde vecka de senaste två åren och har insett hur extremt mycket energi det tar att träffa helt nya arbetslag, hitta till toaletten, lära sig nya rutiner, etc etc.
 
Påbörjat tredje veckan på min praktik- och insett att yrket inte är för mig :down: varför kunde vi inte få praktik tidigare för?! Vi är klara i juni. Ska läsa det tredje året och därmed få en kandidatexamen istället, och kunna jobba med roligare arbetsuppgifter.
 
Påbörjat tredje veckan på min praktik- och insett att yrket inte är för mig :down: varför kunde vi inte få praktik tidigare för?! Vi är klara i juni. Ska läsa det tredje året och därmed få en kandidatexamen istället, och kunna jobba med roligare arbetsuppgifter.
Vad läser du för något?
 
Är det någon som har erfarenhet av anteckningar från studentapan? Både gällande att köpa och sälja?

Det verkar ju vara ett smidigt sätt att få tag på sammanfattningar och tjäna lite extra pengar. Frågan är väl om det finns någon kontroll på det man får, vilken nivå det brukar ligga på dvs.
 
Påbörjat tredje veckan på min praktik- och insett att yrket inte är för mig :down: varför kunde vi inte få praktik tidigare för?! Vi är klara i juni. Ska läsa det tredje året och därmed få en kandidatexamen istället, och kunna jobba med roligare arbetsuppgifter.
Nej :( Det låter ju inget roligt alls. Är det stor skillnad mot den förra praktiken du hade alltså? För då var du ganska positiv tror jag?
 
Påbörjat tredje veckan på min praktik- och insett att yrket inte är för mig :down: varför kunde vi inte få praktik tidigare för?! Vi är klara i juni. Ska läsa det tredje året och därmed få en kandidatexamen istället, och kunna jobba med roligare arbetsuppgifter.
Vad är förresten skillnaden på vad man kan jobba med om man tar en kandidat istället? Jag tyckte inte att det riktigt framgick under de där infodagarna i början..
 
Nej :( Det låter ju inget roligt alls. Är det stor skillnad mot den förra praktiken du hade alltså? För då var du ganska positiv tror jag?
Förra praktiken hade inte alls med arbetet som medicinsk sekreterare att göra.

Efter kandidat, beroende på vad du läser under sista året, så kan du söka helt andra tjänster. T.ex enhetschef.
 
Förra praktiken hade inte alls med arbetet som medicinsk sekreterare att göra.

Efter kandidat, beroende på vad du läser under sista året, så kan du söka helt andra tjänster. T.ex enhetschef.
Ah okej, jag trodde praktiken hade varit på liknande ställe.
Vilken tur att det finns ett tredje år då iallafall! :)
 
Jag sliter vidare med min akademiska text. Jag ska resonera kring en fråga om hur två personer använder sina erfarenheter för att göra en analys av samspelet melln två saker. För den ena personen ska jag utgå från ett tal (45 min) och den andra personen en text (20 sidor), och jag får max skriva en sida i storlek 12, times new roman med dubbelt radavstånd :nailbiting: Jag vet inte hur jag ska få med både inledning, avhandling och sammanfattning på enbart det.. Tur att jag har hela dagen på mig..
 
Jag sliter vidare med min akademiska text. Jag ska resonera kring en fråga om hur två personer använder sina erfarenheter för att göra en analys av samspelet melln två saker. För den ena personen ska jag utgå från ett tal (45 min) och den andra personen en text (20 sidor), och jag får max skriva en sida i storlek 12, times new roman med dubbelt radavstånd :nailbiting: Jag vet inte hur jag ska få med både inledning, avhandling och sammanfattning på enbart det.. Tur att jag har hela dagen på mig..
Om det är så lite som ska in så skulle jag nog vara mer direkt på och svara på frågan, det akademiska menar de antagligen med korrekt referenshantering och undvika "jag tycker". Fast å andra sidan så fick vi en hemtenta som skulle svaras på akademiskt skrivsätt och en av frågorna var: "Vad anser du är de största utmaningarna?" Vilket gav en del Jag tycker... ;)
 
Tenta skriven i mikrobiologi! När jag gick in i salen så hoppades jag ha tur med frågorna, då jag var sjukt oförberedd. Vilket jag tycker att jag hade, borde absolut få godkänt tycker jag! :bump::banana:
 
Om det är så lite som ska in så skulle jag nog vara mer direkt på och svara på frågan, det akademiska menar de antagligen med korrekt referenshantering och undvika "jag tycker". Fast å andra sidan så fick vi en hemtenta som skulle svaras på akademiskt skrivsätt och en av frågorna var: "Vad anser du är de största utmaningarna?" Vilket gav en del Jag tycker... ;)

Vi får använda "jag" har de sagt, så just det är inga problem. Men vi har fått guider i hur man ska skriva och där trycker dem på hur en korrekt akademisk text ska vara, med inledning, avhandling, slutsats och där man ska vara så tydlig att vem som helst ska kunna läsa och förstå vad det handlar om.. Men det känns omöjligt att få med allt det :crazy: Men jag kommer få en chans att skriva om texten efter att en kursare läst igenom den, så förhoppningsvis kan jag få lite hjälp med hur jag ska tänka då :nailbiting:
 
Efter att ha skrivit klart texten jag skrev om igår insåg jag att jag inte alls svarat på frågan, så jag började om :D Först förstod jag inte alls hur jag skulle kunna svara på den, men efter att ha klurat en stund förstod jag vad dem menade och det gick ganska smidigt att skriva en ny text som faktiskt svarade på det den skulle :idea:

Idag bytte vi texter inom grupper på ett seminarium och gav feedback och kritik. Jag var så pinsamt nervös (min puls steg med 30 slag direkt när någon tog upp mitt papper :banghead:) men det gick jättebra! Jag fick höra att det var imponerande att jag fått med alla delar i en så kort text och hållit en tydlig röd tråd som jag knöt ihop på slutet. Endast ett par småsaker behöver jag ändra på utifrån den kritiken jag fick, och det var mest ordval. Nu känner jag mig lite mer hemma i vad som förväntas, och inte like clueless som tidigare :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 306
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 060
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
915
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 339
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp