Vi som pluggar del VII

Som Bamse säger: "Ingen blir snäll av stryk."
En sanning med stor modifikation. Jag vet iaf att JAG skulle bli snäll igen om jag fick ge nån stryk emellanåt... ;) Sådär vid opponering och sådär. På ett teoretiskt plan alltså. Typ. Men Serenity Now för fan! Jag håller på du, andas i påse och prygla inga docenter å sådär... Easy does it.

@SiZo Köp chips om det krävs!
 
Ena kursens avslutande examinerande uppsats är inlämnad! :bump: Hade lagt ambitionsnivån lite högre än vad det fanns energi till, så jag fick inte riktigt ihop alla trådar så som jag velat. Ännu snöpligare var att jag blandat ihop tiderna för deadline och först vi inlämning kl. 17.45 insåg att deadline låg kl. 17.00 :sorry:Systemet tog ändå emot uppsatsen och jag har skickat ett ursäktande mejl till kursansvarig. Får hoppas att hon kan ha överseende med ett övertramp på ynka 45 minuter, det kunde ha varit mycket värre ... :nailbiting:
 
Rutten tenta igår. Såg fram emot att briljera (nåja) och ha fruktansvärt roligt med en A-kurs-orientering inom samma teoretiska ram som jag skrev min kandiddatuppsats. Nu blev det inte så, nu blev det nog till och med en omtenta pga yttre omständigheter, och jag har en infekterad konflikt med en person som orsakat situationen.

Dessutom:
15 hp juridik på ganska fräsigt universitet, men dokumenten matas ut i Calibri 11pt. !!?! :eek: :nailbiting:
 
Rutten tenta igår. Såg fram emot att briljera (nåja) och ha fruktansvärt roligt med en A-kurs-orientering inom samma teoretiska ram som jag skrev min kandiddatuppsats. Nu blev det inte så, nu blev det nog till och med en omtenta pga yttre omständigheter, och jag har en infekterad konflikt med en person som orsakat situationen.
För att återkoppla: det blev ett högt betyg och goda vitsord. Tack Raewyn Connell för allt, vi ses nog i en uppsats igen. :heart Och ja - den infekterade konflikten läkte ut och vi kan nu gå på fotbollsderby ihop till sommarn.


Dessutom:
15 hp juridik på ganska fräsigt universitet, men dokumenten matas ut i Calibri 11pt. !!?! :eek: :nailbiting:
Enligt klarspråksrörelsen inom stat och kommun är det tydligen det här som gäller nu. Calibri, 11pt. Kunde det inte iaf vart Helvetica åtminstone?! Önskar att jag aldrig börjat gräva i det här (fick tom infofoldrar från kommun) om det ska vara på sådant vis...
 
Jag har en som har titeln "Daddy, daddy cool....." som jag försöker få in så ofta jag bara kan. Tyvärr är den rätt specifik. Men jag har nog lyckats citera den 3 ggr iaf, på ett år :D
Nu är det dags igen; de obskyra referensernas dans.
Det andas sluttentamen, och jag har redan lyckats referera till jordbruksverket, de lokala satirtecknarna, massmedieforskning i efterkrigstid, elitfotbollens seriesystem... så nu borde det väl snart vara dags för DN Bostads "vindsvåningar har blivit ett sätt att leva"?
 
Riktigt sketen slutuppgift på den här kursen. Vaga instruktioner och flummig beskrivning samtidigt som vi har blivit tillsagda att inte fråga om hjälp eller stöd. Ska uppmuntra till kreativitet, typ? Inom STEM… :meh:
Vet inte vad jag ska säga. Om det blir dåligt blir det dåligt, finns ju inget sätt att fråga om råd! Idioti.
 
Sällar mig till denna tråd igen då jag i slutet av januari börjar studera till folkhögskolelärare. :) Deltid, och mestadels på distans med undantag för några fysiska träffar. Jobbar samtidigt som verksamhetsutvecklare inom folkbildning i samma organisation där jag fick jobb 2021, sist jag skrev i tråden, och nu kändes det som rätt tillfälle att fördjupa sig lite i folkbildningspedagogiken. Jobbar 70% men målstyrt, så förhoppningsvis krockar det inte alltför mycket.
 
Hoppar in i den här tråden för att fråga om råd. Läser en kurs på distans och nu är det dags för examinationsuppgift.

Sista uppgiften är ett grupparbete och jag har försökt få ihop det i flera veckor men får ingen respons från de andra i gruppen. Två av dem verkar inte ens läser kursen längre då gruppindelningen gjordes redan för ungefär ett år när kursen startade. En person i gruppen har vad jag vet inte deltagit vid något tillfälle under hösten och en annan började nog aldrig ens vilket läraren är informerad om men hen har valt att inte justera grupperna.

Den tredje personen har jag kontakt med men jag har försökt driva på arbetet i över en vecka nu och vi har inte ens kommit igång tillsammans då hen inte verkar engagera sig alls.

Hur bör man agera i den här situationen? Jag har inte läst på distans tidigare och undrar om det finns någon praxis?

Inlämning är den här veckan och jag har förberett en del arbete samt en presentation men jag vet inte om jag känner att jag vill dela det med den andra personen om inte hen bidrar med något. Det jag främst funderar på är om man kan man gå vidare och göra arbetet ensam och om det beslutet i så fall leda till att uppgiften inte blir godkänd eftersom det inte är ett grupparbete som är gjort då?

Jag förstår att det kanske inte finns ett svar här som gäller för alla men är nyfiken på om någon varit i liknande situation och hur ni löst det samt hur läraren bedömt arbetet?
 
Hoppar in i den här tråden för att fråga om råd. Läser en kurs på distans och nu är det dags för examinationsuppgift.

Sista uppgiften är ett grupparbete och jag har försökt få ihop det i flera veckor men får ingen respons från de andra i gruppen. Två av dem verkar inte ens läser kursen längre då gruppindelningen gjordes redan för ungefär ett år när kursen startade. En person i gruppen har vad jag vet inte deltagit vid något tillfälle under hösten och en annan började nog aldrig ens vilket läraren är informerad om men hen har valt att inte justera grupperna.

Den tredje personen har jag kontakt med men jag har försökt driva på arbetet i över en vecka nu och vi har inte ens kommit igång tillsammans då hen inte verkar engagera sig alls.

Hur bör man agera i den här situationen? Jag har inte läst på distans tidigare och undrar om det finns någon praxis?

Inlämning är den här veckan och jag har förberett en del arbete samt en presentation men jag vet inte om jag känner att jag vill dela det med den andra personen om inte hen bidrar med något. Det jag främst funderar på är om man kan man gå vidare och göra arbetet ensam och om det beslutet i så fall leda till att uppgiften inte blir godkänd eftersom det inte är ett grupparbete som är gjort då?

Jag förstår att det kanske inte finns ett svar här som gäller för alla men är nyfiken på om någon varit i liknande situation och hur ni löst det samt hur läraren bedömt arbetet?
Prata med kursledaren. Och när du gör presentationen så har du bara ditt namn på den om ingen annan bidrar med något. Likaså om något ska lämnas in. Bara ditt namn.

Gör de andra inget så får de skylla sig själva. Det är liksom inget dagis där man ska behöva tjata in i absurdum för att de ska göra sina uppgifter. Kursen är frivillig och vill de inte så måste de inte. Och kan därmed inte få betyg i det.
 
Hoppar in i tråden. Läser ett yrkes högskoleprogram på halvfart under två år med en termin avklarad. Jobbar mina 83% på natten samtidigt så jag har att göra.
Såg idag att vi har samma lärare i nästa kurs som i förra och var väl både lättad och besviken. Förra kursen kändes väldigt slapp och det känns som om läraren gör minimum av vad denne behöver, iallafall i kontrast till kursen innan där ambitionsnivån var femfaldigt högre från lärarens sida och man var tvungen att va på hugget och läsa för att hinna igenom allt.
Det enda som tog lite ansträngning från min sida förra kursen var att peta in källhänvisningar och referenser i texterna jag lämnade in. Å andra sidan är det ju rätt skönt då jag har fullt upp med hundar och jobb ändå..
 
Dags att skriva c-uppsats! Nästa vecka börjar den och det börjar närma sig att bli klar med den här utbildningen! Jag har 2 släpande tentor från min sjukdomstid för några år sedan som jag har en idé om att kunna skriva i vår 😬 så förhoppningsvis har jag en färdig examen i sommar. Frågan är dock: vad sjutton ska jag göra sen?

Jag söker jobb såklart men väger lite om jag ska plugga mer eller gå rätt ut i yrkeslivet. Jag hade ju gärna börjat tjäna pengar igen men den där "vem vill ha mig"-frågan ni vet. Noll erfarenhet av branschen. Bara lite studier i ryggen. Men vi får se, förhoppningsvis löser det sig nu i vår här.
 
Denna låg långt bak så jag plockar fram den:D
Har under hösten läst en 7,5 procent kurs på avancerad nivå inom mitt yrke. Igår lämnade jag in sista uppgiften. Så nu återstår det att se om jag 1) förstått uppgiften rätt och 2) om jag förstått kursens innehåll rätt. Alltid lika spännande
 
Är det någon här som har provat att använda en AI som anteckningshjälp? Jag har egentligen rätt till anteckningsstöd, men det finns ingen som vill göra anteckningar. Hittade en som verkade vettig, har de funktionerna jag behöver, kostar 12 dollar i månaden att använda.

Men jag vet inte hur mycket den kommer ge riktigt. Iofs så är kursen bara 3 månader, så det är ju inte som att jag behöver lägga jättemycket pengar.
 
Hej!
Jag är ny på det här forumet, men jag har läst rätt mycket här.
Jag pendlar nu, ca 1,5 timme till det universitetet som jag studerar på. Men det är så lång tid det ska ta när tågen och bussarna går som de ska. Jag började den 15:e och är redan helt slut av att vänta på tåg, stå ute i kylan och inte veta om nästa tåg kommer eller inte. Hälsan lär ju ta stryk både av kylan och stressen....

Vet att jag bör inhandla lite varmare kläder, men förutom det- att man blir trött och mår dåligt av kylan- hur kan man underlätta så att studierna går så bra som möjligt?
Jag överväger att flytta till staden, men jag vet inte om jag vill lämna min lägenhet jag bor i... Man vet vad man har, men inte vad man får.
Tips/tankar från någon som pendlar, eller vågat flytta för studier?
 
Hej!
Jag är ny på det här forumet, men jag har läst rätt mycket här.
Jag pendlar nu, ca 1,5 timme till det universitetet som jag studerar på. Men det är så lång tid det ska ta när tågen och bussarna går som de ska. Jag började den 15:e och är redan helt slut av att vänta på tåg, stå ute i kylan och inte veta om nästa tåg kommer eller inte. Hälsan lär ju ta stryk både av kylan och stressen....

Vet att jag bör inhandla lite varmare kläder, men förutom det- att man blir trött och mår dåligt av kylan- hur kan man underlätta så att studierna går så bra som möjligt?
Jag överväger att flytta till staden, men jag vet inte om jag vill lämna min lägenhet jag bor i... Man vet vad man har, men inte vad man får.
Tips/tankar från någon som pendlar, eller vågat flytta för studier?
Är det kylan eller restiden som är största problemet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 953
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 321
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 558
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp