Bukefalos 28 år!

Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Den här gången har jag inte slappat ett par dagar i början på kursen och hamnat efter på en gång :angel: Nej men jag har läst på innan föreläsningar och dissektioner så att jag varit förberedd. Sen efteråt har jag läst igenom anteckningar, läst i kompendiet igen och skrivit sammanfattning för varje avsnitt baserat på både kompendie, handout och mina egna anteckningar. Sen har jag ju fått mycket repetition gratis i och med dissektionerna, har en mycket pedagogisk lärare som slänger ut repetitionsfrågor hit och dit under demonstrationerna.

Nu gäller det bara att jag kan ta med mig det här pluggsättet till kommande kurser ;)

Panik är aldrig konstruktivt så jag tycker du gör rätt :) Bättre att du går igenom ett avsnitt i taget och lär dig det än att försöka lära dig allt på en gång :p
 
Sv: Vi Som Pluggar

Haha joo! :p Men kursen är bara knappt 3 veckor så den muntliga tentan är på torsdag. Sen börjar tunga delen med histologi och fysiologi som sträcker sig fram till slutet på februari. :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Men det är ju textboksexempel på bra pluggteknik! Och verkligen rättare sagt än gjort. Bra jobbat! :) Hoppas resten av tentaplugget går bra också!

Jag tänker att jag ska göra så efter duggan på måndag. Om nu solen går upp då :angel: ;)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Första gången jag lyckas med det faktiskt :D Borde verkligen fortsätta med det, allt blir så mycket lättare när man är i fas! Svårigheten är att övervinna den inre latmasken ;)
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

helt saker pa att jag kuggade tentan jag hade igar (matte c)

har verkligen tyckt det varit roligt att plugga, men jag kom in pa tentan och helt plostligt var precis allt som bortblast och jag var inte saker pa hur man loste nagon av uppgifterna :crazy: en blev jag riktigt less pa mig sjalv for dagen innan gjorde jag sakert en 10 likadana probelm helt ratt och tyckte det var latt, men pa tenta hade jag helt plotsligt ingen aning om vad jag skulle gora :(
 
Sv: Vi Som Pluggar

kl

Brööööl! Plugg-motivation tas tacksamt emot!

Asså jag fattar inte, varför är det så svårt att sätta igång att plugga ibland fast uppgifterna är jätteroliga egentligen???


//r
 
Sv: Vi Som Pluggar

Attans då :( Hoppas du klarar den!

Strawberrysylt: Jadu.. Jag vet faktiskt inte! Motivationen kommer nog inte av sig självt, det är ju bara sätta sig som gäller. Fast det är ju inte alltid så bara.

KL

2 pluggdagar kvar till duggan efter denna. Och jag orkar inte ens ha panik. Varje gång paniken stoppar fram sitt fula tryne tänker jag "jag pluggar inte för duggan, jag pluggar för tentan". Då försvinner den igen.

Har kollat gamla duggor. Är i alla fall inte helt lost, känner igen alla frågor och vet vad de är ute efter. Känns rätt bra för då har jag inte ALLT plugg kvar i alla fall.

Tänkte häromdagen att jag förmodligen pluggat mer hela denna termin än vad jag någonsin gjort tidigare och ändå är jag grymt osäker på om jag kommer klara mig eller inte. (Och nej, det är inte den här blygsamma "jag kan svara på alla frågor tänk om jag inte klarar mig ändå"-tanken utan jag kan ärligt talat misslyckas.)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Nä, det är så skumt det där! jag tycker det jag pluggar nu (till kock) är jättekul! Men ändå tar det emot.. .men jag har gjort klart en uppgift nu iaf, den roligaste -_- haha.

Vet inte vad en dugga är, men hoppas det går bra för dig!

Och jag känner igen mig i ditt tänk!! har prov snart och känner lite ärlig panik tänk om jag inte klarar det. jag brukar klara teoretiska prov bra, men nu har jag verkligen inte orkat plugga. suck!

Heja oss!


//r
 
Sv: Vi Som Pluggar

Nej vad tråkigt :( men hoppas ändå att du mirakulöst klarade dig!

KL

Efter lite bråkande med programmet är jag nu igång med min GIS-analys :) Vet inte hur mycket jag kommer kunna använda själva ArcGis dock, men har fått datan i en Excelvänlig version också. :) Riktigt kul att göra ett projektarbete på detta vis; jag har själv varit med och samlat in all data, jag får helt själv bestämma hur jag ska göra, ta reda på vilket sätt jag bäst använder både programmet och datan (det är ju trots allt en GIS-uppgift, så jag får inte försvinna för mycket från ämnet) etc. Mycket roligare än när jag skrev uppsats för nu känns det som om jag faktiskt kan nånting. Jag kan skriva och det känns inte lika främmande att sitta och komma på sätt att analysera och visa upp min data.

Jag har verkligen inte kommit så långt än men det är skönt att ha positiva tankar. För mig handlar det om så mycket mer än ett projektarbete; jag har verkligen börjat få ett yrkestänk och vill kunna använda mina kunskaper i framtiden. Kandidatprogrammet var så allmänt hållet att man absolut fick en bra grund, men jag tänkte ofta "När sjutton kommer jag använda den här kunskapen?". Det jag gör i detta projektarbete är exakt nånting jag kan komma att göra på jobbet i framtiden. Roligt!
Imorn börjat nytt tema på min "huvudkurs" som går på helfart: Skog och vatten. Ny gruppuppgift, "ny" lärare. Ska bli kul att se vad han hittat på åt oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi Som Pluggar

Låter ju jätteroligt! :) Kul att få göra allt själv också! När är du klar?

Strawberrysylt: En dugga är som en tenta fast bara på en del av kursen. Fast i detta fall är det på ungefär en hel kurs, ungefär 7 hp skulle jag tro. Vi har hela kurstentan sen i januari (20 hp).
 
Sv: Vi Som Pluggar

Återkommer nog och sliter mitt hår igenom inom inte allt för snar framtid. :D Jag ska vara klar 12 januari så jag har gott om tid på mig, men har lite andra GIS-uppgifter att göra också under den tiden. Plus heltidskursen på avancerad nivå. :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

Fick tillbaka min senaste tenta idag, jag klarade den! Puuh, var lite osäker på om jag skulle klara den eller inte, det var så jäkla svårt och sååå många frågor. Men jag fick till och med C! :banana:
 
Sv: Vi Som Pluggar

Grattis! Härligt :bump:

KL

Jag har ett problem med min pluggångest som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera faktiskt. Tidigare har jag aldrig lagt ner någon tid eller något engagemang i skolan alls tidigare. Nu går jag en utbildning som jag VILL prestera bra på och som jag VILL gå igenom och som jag bryr mig om väldigt mycket.

Men till saken! Hela hösten har jag haft världens ångest för skolan, för att jag inte presterat nog, inte kan nog, inte varit nog smart etc etc etc. Sån ångest att jag nästan höll på att lägga mig ner och ge upp för några veckor sedan, det höll helt enkelt på att ta knäcken på mig. Ångesten bara eskalerade hela tiden och till slut mådde jag nästan konstant dåligt hela min vakna tid (som var väldigt mycket eftersom jag knappt sov).

Jag lyckades liksom rycka upp mig ur det hålet och vända tankarna så det har gått mer åt att jag inte är korkad, att jag faktiskt kan, att jag inte är dum etc. Men allt eftersom jag kunde bli av med ångesten, ju mer har jag stängt av skolan. Det känns lite som att jag "stopar igen" ett hål men ju mer jag stoppar igen det ju mindre villig är jag att plugga. Förstår någon hur jag fungerar?

Typ vi har dugga imorgon och jag vet att jag inte kommer klara den för jag pluggade inte nog när jag mådde som sämst (orkade typ ingenting annat än att ligga i soffan förutom alla obligatoriska moment), pluggade lite i "mellanfasen" men nu känns det som att jag stängt skolporten helt. Som att det är dugga imorgon, jag vet att jag nog inte kommer klara den och att jag får göra om den efter jul men skulle jag öppna ångestporten skulle det forsa ut och begrava mig känns det som. Och det vill jag ju inte så jag håller den stängd.

Men.. Hur gör jag nu? Hur hittar jag motivation och pluggar utan att det vänder över helt i världens ångest och panik? Någon som känner igen sig eller har några kloka ord?
 
Sv: Vi Som Pluggar

Återkommer nog och sliter mitt hår igenom inom inte allt för snar framtid. :D Jag ska vara klar 12 januari så jag har gott om tid på mig, men har lite andra GIS-uppgifter att göra också under den tiden. Plus heltidskursen på avancerad nivå. :)

Låter som att du kommer ha fullt upp ett tag framöver då!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag har ett problem med min pluggångest som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera faktiskt. Tidigare har jag aldrig lagt ner någon tid eller något engagemang i skolan alls tidigare. Nu går jag en utbildning som jag VILL prestera bra på och som jag VILL gå igenom och som jag bryr mig om väldigt mycket.

Men till saken! Hela hösten har jag haft världens ångest för skolan, för att jag inte presterat nog, inte kan nog, inte varit nog smart etc etc etc. Sån ångest att jag nästan höll på att lägga mig ner och ge upp för några veckor sedan, det höll helt enkelt på att ta knäcken på mig. Ångesten bara eskalerade hela tiden och till slut mådde jag nästan konstant dåligt hela min vakna tid (som var väldigt mycket eftersom jag knappt sov).

Jag lyckades liksom rycka upp mig ur det hålet och vända tankarna så det har gått mer åt att jag inte är korkad, att jag faktiskt kan, att jag inte är dum etc. Men allt eftersom jag kunde bli av med ångesten, ju mer har jag stängt av skolan. Det känns lite som att jag "stopar igen" ett hål men ju mer jag stoppar igen det ju mindre villig är jag att plugga. Förstår någon hur jag fungerar?

Typ vi har dugga imorgon och jag vet att jag inte kommer klara den för jag pluggade inte nog när jag mådde som sämst (orkade typ ingenting annat än att ligga i soffan förutom alla obligatoriska moment), pluggade lite i "mellanfasen" men nu känns det som att jag stängt skolporten helt. Som att det är dugga imorgon, jag vet att jag nog inte kommer klara den och att jag får göra om den efter jul men skulle jag öppna ångestporten skulle det forsa ut och begrava mig känns det som. Och det vill jag ju inte så jag håller den stängd.

Men.. Hur gör jag nu? Hur hittar jag motivation och pluggar utan att det vänder över helt i världens ångest och panik? Någon som känner igen sig eller har några kloka ord?

Några kloka ord har jag inte att komma med, däremot sitter jag i precis samma sits. Varje mening du skrivit skulle kunnat vara min egen och jag sitter just nu och är arg, besviken och ledsen på mig själv över att jag inte fått något pluggat inför den stundande tentan (som är på tisdag). Men det går bara inte. :(
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag försöker tackla skolan som jag tacklade jobbet.

Steg 1: Gå dit. Varje dag. För dig kanske det innebär att du måste åka till skolan och sitta där och plugga? För egen del funkar det bra att plugga hemma, men i perioder sitter jag mer på skolan.

Steg 2: Sätt en rimlig ambitionsnivå för projektet/tentan/uppsatsen. Har du varit sjuk så får ambitionen vara längre, är du pigg och frisk så är det kanske max som gäller.

Steg 3: Planera (realistiskt!). Skaffa dig en bild av vad som behöver göras, gör en tidsuppskattning och utvärdera efter hand. Gör en plan B också om du tycker det behövs.

Steg 4: Gör jobbet. Ibland blir det inte bra på första försöket, men då kan man gå tillbaka sen och göra om. Nöt inte i evighet på saker som inte fastnar, gör då något annat en stund. Man måste inte göra allt i en viss ordning (ibland behövs det förstås, men det gäller att inte fastna i det när det inte behövs) och ibland får saker faktiskt vara "good enough".

Steg 5: Gå hem. Varje dag. Om du har haft ångestproblem kan det vara värt att ordna studiesituationen så att du verkligen får gå hem och därmed vara ledig. Hemmet ska alltså vara en total frizon från skolan, precis som att hemmet är en frizon för de flesta vad gäller jobbet.

Jag har klarat mig rätt bra första två terminerna, men denna termin har betygshetsen slagit klorna i mig och jag har fått tänka väldigt mycket på att varken utbildningen eller livet står och faller med vad jag gör denna tenta, delkurs eller för all del hela kursen. En universitetsutbildning är ett maraton, inte en sprint.
 
Sv: Vi Som Pluggar

:love: Du är så himla klok!

Nä jag kan nog inte alls sitta hemma. Har inget bra skrivbord så jag sitter alltid i sängen och pluggar -> ont i ryggen och ångest i sängen -> blir ännu svårare att sova.

Ska idag strukturera upp dagarna som är kvar av kursen och hålla på att vara i skolan (eller sitta på biblioteket) 8-17 varje dag. Så kan jag komma hem sen och inte titta åt en bok ens en gång. Ofta behöver jag plugga på helgen också men behöver jag det nu ska jag avsätta en förmiddag på lördagen åt att göra det och i alla fall ha en pluggfri dag i veckan.

Mål är också väldigt bra, ska köra på veckomålen vi får genom skolan. Kan man dem har man en rätt bra helhetskoll så tänkte lägga ambitionsnivån där.

För denna kurs har jag egentligen ingen önskad nivå alls, en godkänd kurs och jag är glad.

Jag har klarat mig rätt bra första två terminerna, men denna termin har betygshetsen slagit klorna i mig och jag har fått tänka väldigt mycket på att varken utbildningen eller livet står och faller med vad jag gör denna tenta, delkurs eller för all del hela kursen. En universitetsutbildning är ett maraton, inte en sprint.

Det måste ju vara ännu värre för er! Vi har i alla fall ingen betygshets eftersom vi bara har 2-gradig betygsskala.

Du har som vanligt rätt i allt du säger.

Tack! :bow: :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jättebra tips från Tassen!

Sen helt andra saker:
Gör nånting som du blir glad av! Nånting som inte alls är skola.
Träna. Känn att du är stark, duktig, uthållig, vad som helst... Njut av endorfinerna efteråt! Dem får dig att vara gladare över längre tid än bara träningspasset.
Gå ut mitt på dagen, särskilt om det är soligt.
Straffa inte dig själv bara för att du sitter och pluggar: drick gott te eller vad du gillar, ät goda mellanmål och mat, sitt bekvämt i bra ljus, unna dig ett glas vin om du sitter hemma och pluggar på kvällen etc. Men bara ett glas vin, tror vi diskuterat detta tidigare... ;)

Insup så mycket positiv energi du kan ur andra saker, saker som kan få dig att orka ånga på med skolan. Se till att skolan inte är ditt allt om det är tungt och svårt. Är det roligt och lätt, kör hårt! Ibland kanske skolan är så rolig att det är just skolan som ger dig energi till resten av livet istället?

Hälsningar Chili, just inkommen från en promenad med hunden som gjorde hela min dag (hela min vecka?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 131
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 270
Senast: Badger
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 525
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp