Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Har börjat med gruppuppgiften och jobbar med en av mina bästa vänner. Känns toppen! Vi ska skriva om skog och vatten, hur skogen påverkar vattnet etc. Riktigt intressant ämne och vi inte haft så mycket skog i våra kurser tidigare, och vi har inte haft så många tillfällen att läsa in oss på "fall" som i denna kurs. Det kanske har varit ett projektarbete + 1 tenta på en kurs i normala fall.

Nu har vi ett nytt tema varannan vecka med någon form av inlämning till varje. Då hinner vi täcka många fler olika områden och man får verkligen en bredare bild av det mesta som rör ekologisk naturvård. :)

Inför detta grupparbete har jag dessutom tagit ett låååångt djupt andetag. Jag måste sänka min stressnivå, vilken uppstår både för att det är roligt (jag vill ta reda på ALLT, läsa allt, skriva allt) och för att jag vill göra ett bra jobb (mina lärare kan ju vara mina framtida arbetsgivare). Får påminna mig om att ta djupa andetag hela tiden. Att läsa saktare. Dricka mycket te (lugnande kvällste) och försöka njuta lite av livet samtidigt. Har tappat kanske hälften av mitt hår den senaste månaden så just nu försöker jag bara aaaaandaaas... :)

Den nakna sanningen från en student, varsågoda.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Wysiwyg, du har fått många bra tips redan så jag vill bara säga att jag hoppas det löser sig! Jag vet att det är din drömutbildning och jag är säker på att du kommer fixa det galant :) Men kan tänka mig att det är en tuff pluggmiljö, mycket högpresterande människor och stor press. Slutet på november är väl dessutom inte den mest motiverande perioden :p

Gör ny plan och börja om på ny kula, det här fixar du :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Låter bra att sluta stressa, inlärningsförmågan ökar inte direkt om man springer runt och stressar ;) Kul att det känns bra med grupparbetet! :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Anatomitentan godkänd! :) Spännande med muntlig tenta, var ganska nervös innan även om jag visste att jag hade koll på i stort sett allt. Blev tilldelad att demonstrera respiration och cirkulation vilket gick bra, sen fick man lite småfrågor på de två andra studenternas delar, plus frågor på endokrina och lymfoida organ samt skelett.

Så himla skönt att ha det överstökat, nu är det lite långhelg innan vi börjar med histologi och fysiologi.
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

Urk, sista kvällen med tentan sen ska den IN! Så trött på skiten nu :p Den blev inte alls som jag tänkt mig, den är dålig och osammanhängande och vet knappt om jag lyckats koppla ihop den med kursens innehåll. Men jag är nöjd med min inledning och avslutning, och ibland tänker jag mig att man kan lura lärare genom att ha just en proffsig början och slut. Vi får se om det håller. Innehållet är piss men jag är ju aldrig nöjd med tentor så jag litar inte på min självuppfattning längre, vi får se hur det går helt enkelt. Sambon ska hjälpa med att rätta språket som sista grej, sen ska jag lämna in den! Jag är ganska rädd för att kugga, inte för grejen i sig, men för att jag inbillar mig att jag inte skulle orka ta tag i tentan igen och göra om den när man lämnat och gått vidare med nya saker i skolan... Jag vet ju att jag kommer kugga någon/några gånger under mina fem år på utbildningen men jag våndas inför den dagen...
 
Senast ändrad:
Sv: Vi Som Pluggar

Nån som läst?

*Förvaltningsrätt och djurskydd i teori och praktik (LinneU)
*Miljörätt (LinneU)
*Viltbiologi med viltvård (Umu)

Måste klura ut vilken/vilka jag ska välja så vill helt enkelt veta om de är bra/dåliga :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Vet du, jag tror den är mycket bättre än vad du vill få det till. Man blir gärna ganska självkritisk och tror att det är uselt. Skönt att få den inlämnad i alla fall! Och ja, de allra flesta kuggar någon tenta och det är inte hela världen. Jag kuggade min första i våras, men det var bara nyttigt för jag fick ett wake up-call. Håller tummarna att du klarade den! :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Ja, man blir lätt självkritisk! Jag vill dock gärna säga att "den här gången är det annorlundaaaa, den är sååå dålig nu, jag vet att jag alltid tycker det men den häääär gången är det verkligen det" ;) Men jag ska inte säga det :angel:

Ja jag tror också det är nyttigt att kugga (peppar peppar). Det känns ju bara så motigt när man redan pluggar mycket och lägger ner enormt mycket tid. Men jag är så dålig på upplägg vad gäller tentor, måste bli bättre på det. Tack för peppen iaf! :) Blir en lång kväll dock, jag och sambon har bara hunnit gå igenom 1/3 av tentan på 1 timme... Han är en perfektionist, eller så är jag språkligt efterbliven ;)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Grattis till avklarade tenta med bravur! Underbart! :)

Och nej, man blir knappast mer produktiv av stress. Har idag haft mysfrukost då jag gjorde scones och inväntade att klockan skulle bli tio så min kompis hade tagit sig till skolan, sen var vi supereffektiva hela dagen. :) Jag hade jobbat lite på det igår kväll utan henne så jag tog en timmas hundpromenad idag vid lunch medan hon jobbade vidare. Så himla skön pluggdag! Vi har kommit rätt långt också, så stress är verkligen inte lösningen.

Jag har ju alltid stressat över skolan och prestation men jag har aldrig varit så stressad i allmänhet som jag är nu för tiden. Det har snarare handlat om att veckan innan tenta är jobbigt, men knappast övermäktigt. Det har ju alltid gått bra för mig i vilket fall, oavsett hur stressigt och jobbigt jag upplevt det. Försöker verkligen dra lärdom av det och använda det till något positivt nu när andra saker schasat upp mig i ett konstant stresstillstånd.

Mycket te blir det... ;)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Nope, har läst miljörätt (vad kursen nu heter) på KaU som var bra, men den går ju inte på distans. Var det inte sthu som ville spy lite galla på Linnéuniversitetet nyligen pga att alla webbaserade prov strulade så mycket?
 
Sv: Vi Som Pluggar

Zassoo, grattis till anatomitentan! Bra jobbat!! Missade det igår, var väl helt upp i mig själv :)

Chili, vad jobbigt med all stress men jag kan faktiskt känna igen mig. Jag upplever det nästan mer stressande det här att man vill lära sig för sin egna skull, för då finns det ju liksom inget "slut" på lärandet. Att det är så kul och finns så mycket att det nästan blir övermäktigt. Jag har börjat bli väldigt tankspridd och tappar bort och glömmer saker hela tiden, vilket är väldigt olikt mig. Jag misstänker att det är någon slags underliggande stress som ligger och sjuder, men det är inte lika lätt att upptäcka den för vanligtvis är man ju van vid att stress kommer i väldigt stor mängd just kring tentor eller så.

Wysiwyg, hoppas det löser sig för dig med ångesten/passiviteten. När jag läste ditt inlägg funderade jag på om din ångest bara har förändrat sitt uttryck. Du känner säkert till fenomenet prokrastinering; "uppskjutarbeteende". Vet inte riktigt vad som ligger bakom det, men tror/kan tänka mig att det är ganska starkt kopplat prestationsångest. Tycker Tassens tips och råd lät bra, jag tror att man vid prokrastinering säger att planering är A och O. Och se till att få saker gjorda helt enkelt, om det så behövs att du sätter dig i ett isolerat rum i skolan och behöver stänga av internet såväl som mobiltelefon. Hoppas det blir bättre snart i alla fall!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi Som Pluggar

Och Wysiwyg, skönt att du släppt tankarna om att du är korkad o.s.v. En av våra föreläsare sa en gång att det finns forskning kring just detta, där personer som börjar studera på program bland högpresterande människor, ofta börja tvivla på sin egna förmåga på en mängd olika områden (plötsligt kanske man tror att man har dyslexi, inlärningsproblem eller att man är korkad eller vad det nu kan vara). Detta just för att man plötsligt befinner sig i en helt annan social kontext än tidigare, och "jämför" (omedvetet eller medvetet) sig själv med väldigt duktiga/talangfulla/ambitiösa människor. Egentligen är det ju ganska självklart, men jag tror ofta man glömmer bort/inte förstår den aspekten.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Och Wysiwyg, skönt att du släppt tankarna om att du är korkad o.s.v. En av våra föreläsare sa en gång att det finns forskning kring just detta, där personer som börjar studera på program bland högpresterande människor, ofta börja tvivla på sin egna förmåga på en mängd olika områden (plötsligt kanske man tror att man har dyslexi, inlärningsproblem eller att man är korkad eller vad det nu kan vara). Detta just för att man plötsligt befinner sig i en helt annan social kontext än tidigare, och "jämför" (omedvetet eller medvetet) sig själv med väldigt duktiga/talangfulla/ambitiösa människor. Egentligen är det ju ganska självklart, men jag tror ofta man glömmer bort/inte förstår den aspekten.


Vi hade också en föreläsare som pratade om det där. Han var där för att prata om studieteknik, och sa att det är ytterst vanligt att man i början ser sina klasskamrater som någon slags muterade supermänniskor som kan plugga hur mycket som helst och är hur smarta som helst.
När den muterade varianten blir standard är det lätt att känna sig liten.

Lite mer till wysiwyg:

Det jag tror är viktigt när man mår dåligt är att ha ett schema, som man följer slaviskt. Gå upp samma tid, varje morgon. Ha planerat in all tid i schemat, om det så är slö-tid eller ledig-tid. Då kommer man plugga, eftersom det står i schemat, och man kommer få bättre samvete eftersom man faktiskt har pluggat.

När jag var nere senast sa min far till mig "Om alla hade kunnat göra det du gör, så hade de gjort det".
I alla fall jag mår bättre när jag tänker på mig som speciell, och visst får man vara egoistisk! :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag läser miljövetenskap på LNU så jag har lite koll. Den första kursen har jag inte läst, men läser en som heter Samhällsplanering och förvaltningsrätt 7,5hp just nu och den är riktigt bra! Riktigt bra lärare som är engagerad och ger oss bra övningar så att man hänger med i kursen hela tiden. Såg att kursansvarig inte är samma som jag har nu, men jag ska ha en gästföreläsning med denne om ett tag vet jag :)

Miljörätt 7,5hp ska jag läsa nu efter jul (den ingår i mitt program). Eftersom jag inte har läst kursen kan jag egentligen inte uttala mig men kursansvarig som håller i kursen är riktigt tråkig. Har haft denne i två kurser tidigare och man tappar lätt fokus på dennes monotona föreläsningar. Jag ser dock fram emot kursen eftersom jag är intresserad av området men jag räknar med att jag får läsa det mesta själv och ha föreläsningarna som en back-up mest.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Ja den här kursen är så rolig så jag får verkligen lägga band på mig! Första veckorna så kändes det som om jag skulle explodera inombords för det var så mycket jag vill läsa och jag blev alldeles bortkollrad. Med kommentarer på arbetet som tydligt visade bristande fokus på alla våra delar i arbetet... ;) Har fortfarande inte fått det godkänt men hoppas vi slipper redigera det ännu mer. Det var dessutom en stor törn för egot att få så jäkla många kommentarer på ett litet grupparbete på två veckor. Men jag försökte se det som stärkande istället, och väldigt givande att en superupptagen person satt sig ner och verkligen undersökt vårt arbete. Det är ju från kommentarerna man lär sig.

Är även nu oerhört intresserad av det jag skriver om, men nu känner jag mig avslappnad. Tar mig tid att läsa hela artiklar, ta det lugnt och fundera. Upplägget vinner verkligen på det och jag tror detta blir riktigt bra till slut. Inte minst lär jag mig MASSOR om skog och vatten!

Hela denna kurs är ju mer PBL-inriktad. Ingen kurslitteratur utan vi får söka själva och lägga upp våra arbeten till stor del på egen hand, men lärarna styr oss lite så inte alla arbeten handlar om exakt samma sak. Lärorikt jämfört med en tung kursbok där man får allt serverat (och dagsaktuell forskning inte hunnit komma med!).
 
Sv: Vi Som Pluggar

Du har också bra tips och kloka tankar! Jag funderar på att ta upp ridningen till våren, har ingen tid för medryttarhäst tror jag men kanske någon dressyrgrupp på ridskolan.. Hade varit jättekul!

Vin är inte min grej alls men jag förstår hur du menar! :)

Jag har aldrig varit med om att skolan varit så rolig att man nästan inte kan slita sig från den men jag hoppas att det kommer framöver!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Några kloka ord har jag inte att komma med, däremot sitter jag i precis samma sits. Varje mening du skrivit skulle kunnat vara min egen och jag sitter just nu och är arg, besviken och ledsen på mig själv över att jag inte fått något pluggat inför den stundande tentan (som är på tisdag). Men det går bara inte. :(

Då kan vi ju båda ta åt oss av råden som skrivits i tråden? :) Hoppas vi båda lyckas vända denna negativa spiral!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Wysiwyg, du har fått många bra tips redan så jag vill bara säga att jag hoppas det löser sig! Jag vet att det är din drömutbildning och jag är säker på att du kommer fixa det galant :) Men kan tänka mig att det är en tuff pluggmiljö, mycket högpresterande människor och stor press. Slutet på november är väl dessutom inte den mest motiverande perioden :p

Gör ny plan och börja om på ny kula, det här fixar du :)

Tack för peppande och gulligt inlägg :) Och det är helt sant som du säger men den värsta pressen tror jag att ajg sätter på mig själv..


Cherie: Ja men jag har och har alltid haft en otroligt stor prestationsångest. Jag tror nu (med facit i hand) att det var därför jag sumpade hela gymnasiet åt skogen, ångesten då var helt enkelt för stor för att jag skulle våga "satsa". Mycket enklare att misslyckas på en gång och säga att man inte försökt än att misslyckas när man gett allt.. Och nu inser jag ju att det inte är något alternativ att misslyckas, jag kommer helt enkelt inte kunna ha frid i livet förrän jag tar mig igenom det här.

Sen är det av mig själv så dumt att fortsätta. Att alltid tänka att alla andra är mycket smartare, fattar bättre, är mer intelligenta, passar in här osv fast det enda som egentligen skiljer oss åt är att de pluggar mer än vad jag gör. Så att först inte plugga, vara arg på sig själv för det, sen att inte kunna, vara ännu argare och sen basha sig själv för att man inte "är lika bra" som alla andra fast de pluggat och jag inte, det är ju bara heltdumt :banghead:

Tack du också :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Och Wysiwyg, skönt att du släppt tankarna om att du är korkad o.s.v. En av våra föreläsare sa en gång att det finns forskning kring just detta, där personer som börjar studera på program bland högpresterande människor, ofta börja tvivla på sin egna förmåga på en mängd olika områden (plötsligt kanske man tror att man har dyslexi, inlärningsproblem eller att man är korkad eller vad det nu kan vara). Detta just för att man plötsligt befinner sig i en helt annan social kontext än tidigare, och "jämför" (omedvetet eller medvetet) sig själv med väldigt duktiga/talangfulla/ambitiösa människor. Egentligen är det ju ganska självklart, men jag tror ofta man glömmer bort/inte förstår den aspekten.

Åh men det är ju precis så!! Alltså jag har under terminen funderat på diverse diagnoser som jag kan ha och vad det egentligen kan vara för fel på mig.

Gick upp en liten lampa för mig när jag läste ditt inlägg, hade aldrig tänkt på det själv. Så tack för att du tog upp det! :)

Det jag tror är viktigt när man mår dåligt är att ha ett schema, som man följer slaviskt. Gå upp samma tid, varje morgon. Ha planerat in all tid i schemat, om det så är slö-tid eller ledig-tid. Då kommer man plugga, eftersom det står i schemat, och man kommer få bättre samvete eftersom man faktiskt har pluggat.

När jag var nere senast sa min far till mig "Om alla hade kunnat göra det du gör, så hade de gjort det".
I alla fall jag mår bättre när jag tänker på mig som speciell, och visst får man vara egoistisk! :)

Det är också ett bra tips!

Klok pappa du har ;)

Ska nu sätta mig och göra scheman för de 3 veckorna som kommer innan jullovet :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 853
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 989
Senast: Badger
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 464
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp