Bukefalos 28 år!

Vi som söker till PHS

Jag vet inte att det är så. Jag bara förstår att betygen nu verkar spela roll. Innan var det väl i princip bara att man skulle ha godkänt?
Jag tänkte ringa och fråga i morgon. Pratade med studierektorn på min gamla skola idag och jag kan läsa upp mina betyg om jag vill, men då hamnar jag i en annan kvotgrupp... Kan ju skriva här när jag vet mer :idea:
 
Jag tänkte ringa och fråga i morgon. Pratade med studierektorn på min gamla skola idag och jag kan läsa upp mina betyg om jag vill, men då hamnar jag i en annan kvotgrupp... Kan ju skriva här när jag vet mer :idea:

Ja, alltså jag har ju ganska bra koll på vad som gäller generellt med betyg, kvotgrupper osv. Det jag är fundersam till är hur mycket större roll det spelar nu, just för phs. Äsch, jag kan inte formulera mig idag :p
 
Ja, alltså jag har ju ganska bra koll på vad som gäller generellt med betyg, kvotgrupper osv. Det jag är fundersam till är hur mycket större roll det spelar nu, just för phs. Äsch, jag kan inte formulera mig idag :p

Fattar nog vad du menar! Tänkte hur som helst ringa till de som ansvarar för PHS i morgon och fråga för att veta säkert :p
 
Bra att du sparkade igång tråden igen.

Detta är första gången jag söker till phs, väldigt nervöst! Har tyvärr inte heller koll på vad förändringen innebär förutom fystestet.

Idag skickas kallelserna ut!

Jag är enveten och sparkar igång denna gamla tråd gång på gång :angel:.

Jag undrar lite om det är någon som sökt själv, eller känner någon som sökt den här omgången? Känner mig ganska förvirrad inför vad som skett för förändringar egentligen, mer än att fystesterna är annorlunda såklart. Läser lite i Familjelivs PHS-tråd och där verkar betygen helt plötsligt spela stor roll? Folk pratar om snitt på drygt 18 och Högskoleprovet verkar inte spela någon roll alls.

Är det någon som vet någonting?
 
Min sambo fick besked idag, via brev. Inte antagen, pga för låga betyg. Hans medel är väl runt 15-16...

Så han är ganska ledsen just nu, han har fallit på mållinjen så många gånger.
 
Min sambo fick besked idag, via brev. Inte antagen, pga för låga betyg. Hans medel är väl runt 15-16...

Så han är ganska ledsen just nu, han har fallit på mållinjen så många gånger.

Inte antagen eller inte kallad till tester?

Oavsett, fy vad tråkigt. Och just att betyg ska spela så stor roll känns ju helt uppåt väggarna.
 
Det stod nåt i stil med att han uppfyllde kraven men pga många sökande har de sorterat via betyg och de med högre betyg är fortsatt kvar i urvalet.

Men han var välkommen att söka nästa gång. Nu ska jag försöka peppa honom till officershögskolan istället, för han trivs inom försvaret.
 
Fy vad trist. Som sagt var, det känns jättekonstigt att betygen ska spela så stor roll.

Nu hoppar jag in lite som gubben i lådan (har inte tänkt bli polis); men varför är det konstigt att gymnasiebetygen spelar roll? Så är det ju på nästan alla andra högskoleutbildningar? De har ett stort urval och måste sålla på något vis, och då verkar väl betyg vara en rimlig urvalsparameter givet att man klarat andra obligatoriska tester. Hur har det sett ut tidigare?
 
Nu hoppar jag in lite som gubben i lådan (har inte tänkt bli polis); men varför är det konstigt att gymnasiebetygen spelar roll? Så är det ju på nästan alla andra högskoleutbildningar? De har ett stort urval och måste sålla på något vis, och då verkar väl betyg vara en rimlig urvalsparameter givet att man klarat andra obligatoriska tester. Hur har det sett ut tidigare?

Tidigare har det varit personlig lämplighet och meriter som påverkat, vad jag förstått det som. Vilket jag tycker är bra. Bara för att man har MVG i allt betyder det ju inte att man är bättre lämpad som polis än en som har G i det mesta..
 
Nu hoppar jag in lite som gubben i lådan (har inte tänkt bli polis); men varför är det konstigt att gymnasiebetygen spelar roll? Så är det ju på nästan alla andra högskoleutbildningar? De har ett stort urval och måste sålla på något vis, och då verkar väl betyg vara en rimlig urvalsparameter givet att man klarat andra obligatoriska tester. Hur har det sett ut tidigare?

Polisutbildningen är inte en högskoleutbildning (än) utan en yrkesutbildning och oavsett så tycker jag att det är konstigt med tanke på hur annorlunda polisyrket är.

Betyg mäter bara en typ av intelligens. För att bli en bra polis krävs inte främst att man har bra läshuvud, att man är "book smart" utan att man har hög känslomässig intelligens, empati osv. är viktigare. Att gallra baserat på betyg tror jag bara gör polisväsendet en björntjänst, man går miste om så många kandidater som besitter egenskaper som är långt mycket viktigare för yrkesrollen.

Dessutom ska poliskåren spegla samhället är det tänkt; målet är att ha människor med alla möjliga typer av bakgrund. Det blir ju väldigt motsägelsefullt om de som blir poliser i framtiden är en (troligen) betydligt mer homogen grupp som klarat sig bra i skolan.
 
@LindgrenV @Lillelorden

OK! Jag lurades nog av betäckningen "Polishögskolan" och trodde att det räknades som en högskoleutbildning.

Jag tror egentligen inte att betyg är den bästa urvalsgrunden för något yrke (möjligen betygen i vissa specifika ämnen som är relevanta för just det yrket), men eftersom det är en så vedertagen urvalsmetod blev jag förvånad över att det tidigare inte hade betydelse för just polisutbildningen.
 
@LindgrenV @Lillelorden

OK! Jag lurades nog av betäckningen "Polishögskolan" och trodde att det räknades som en högskoleutbildning.

Jag tror egentligen inte att betyg är den bästa urvalsgrunden för något yrke (möjligen betygen i vissa specifika ämnen som är relevanta för just det yrket), men eftersom det är en så vedertagen urvalsmetod blev jag förvånad över att det tidigare inte hade betydelse för just polisutbildningen.
Jag håller med om att det är förvirrande :D. Och det ska bli treårig högskoleutbildning, frågan är bara när.

Nej, det kan ju verkligen diskuteras. Tidigare var man tvungen att ha godkänt i några specifika ämnen (typ Sv B, Eng B och Samhällskunskap A kanske?) men utöver det spelade det ingen roll om man hade G i allt eller MVG i allt, så länge man tagit gymnasieexamen.
 
Åh tråkigt att höra, det är svårt att hålla sig motiverad om man gång på gång faller på mållinjen. Hoppas ändå att han söker igen, om han fortfarande har det i sig!
Det här med betygen känns sådär, nu har jag dock 18,20 att konkurrera med, men med tanke på hur många som lär ha högsta betyg så vet jag inte om mitt betyg räcker ens...

Vet inte hur jag kommer ta det om jag inte går vidare, troligtvis lite väl hårt. Men hoppas att jag ger mig på att söka igen. Har ju äntligen lyckats släpa mig runt ett par kilometer inför fystestet!
Min sambo fick besked idag, via brev. Inte antagen, pga för låga betyg. Hans medel är väl runt 15-16...

Så han är ganska ledsen just nu, han har fallit på mållinjen så många gånger.
 
@LindgrenV @Lillelorden

OK! Jag lurades nog av betäckningen "Polishögskolan" och trodde att det räknades som en högskoleutbildning.

Jag tror egentligen inte att betyg är den bästa urvalsgrunden för något yrke (möjligen betygen i vissa specifika ämnen som är relevanta för just det yrket), men eftersom det är en så vedertagen urvalsmetod blev jag förvånad över att det tidigare inte hade betydelse för just polisutbildningen.

Samma här. Jag tycker snarare att det är rätt sjukt att betyg från tre års studier under en människas oftast tyngsta och jobbigaste år av tonåren ska avgöra ens framtid så hårt. Jag menar, jag VET att jag inte är ensam om att ha haft ett helvete på gymnasiet pga hormonstinn, stressad, kravfylld och deprimerad tonåring? :cautious:
 
@Kaffekakan

Jag ska söka för tredje gången i höst. @Sleepan tror jag sökte fyra gånger eller nåt va innan hon kom in? Så man ska inte ge upp på första försöket. Läste någonstans (men nu hittar jag inte källan såklart :p) att genomsnittet för hur många gånger de som kommit in till slut sökt är 5 omgångar, dvs 2,5 år om man söker varje termin.
 
Åh tråkigt att höra, det är svårt att hålla sig motiverad om man gång på gång faller på mållinjen. Hoppas ändå att han söker igen, om han fortfarande har det i sig!
Det här med betygen känns sådär, nu har jag dock 18,20 att konkurrera med, men med tanke på hur många som lär ha högsta betyg så vet jag inte om mitt betyg räcker ens...

Vet inte hur jag kommer ta det om jag inte går vidare, troligtvis lite väl hårt. Men hoppas att jag ger mig på att söka igen. Har ju äntligen lyckats släpa mig runt ett par kilometer inför fystestet!

Jag själv har 15.7-15.9 (minns inte riktigt) och känner just nu mest för att skjuta mig själv i huvudet. Sjukaste är ju också att det jag faller på är att jag har G i mattekurserna (läst till och med matte C) och basmaskin + motorsåg. Jag menar, sen när är det viktigt att vara ett mattesnille som kan göra konster med motorsågen för att bli en bra polis? :banghead:
 
Jag tycker att konster med motorsågen väger högt ja! Det känns mer värdefullt än mina betyg i Foto och ekonomi..

Jag själv har 15.7-15.9 (minns inte riktigt) och känner just nu mest för att skjuta mig själv i huvudet. Sjukaste är ju också att det jag faller på är att jag har G i mattekurserna (läst till och med matte C) och basmaskin + motorsåg. Jag menar, sen när är det viktigt att vara ett mattesnille som kan göra konster med motorsågen för att bli en bra polis? :banghead:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vad gör man då? Kan man bedömas vara för sjuk för att söka arbete och beviljas sjukpenning som arbetssökande? Förlorar man alltid sin...
Svar
11
· Visningar
824
Senast: MiaMia
·
Mat Söker massa tips på julgodis att göra. Som hyfsat lätt göra och ta med sig. Kravet för mig inte är frukt i eller russin. Men ok slänga...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Halcyon
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 954
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp