Vi som söker till PHS

Jag tycker att konster med motorsågen väger högt ja! Det känns mer värdefullt än mina betyg i Foto och ekonomi..

Oh oh oh, jag fick G i Hästens Utbildning också! Trots MVG på ALLA teoriprov. Men kombinationen av att jag var så självkritisk i min riddagbok samtidigt som jag red en häst som faktiskt var överjävlig (och nej jag tror inte ens att hon mådde helt okej) och satte mig i skiten varenda jävla lektion gjorde att jag fick G.

Och det har sänkt mitt betygsvärde.

Så. Jag är rökt. För en skadad surmärr, en motorsåg jag kan hantera men inte kan finlira med lika bra som grabbarna som använt redskapet sen de bar blöja... Och några ekvationer. YAY.
 
Hur långt har du kommit de andra två gångerna? (om du vill berätta dvs). Ska hålla tummarna för dig! Tredje gången gillt!

Hur känner du/ni andra inför att en numer blir bannad från att söka i två år om en misslyckas i de tidiga stadierna?

@Kaffekakan

Jag ska söka för tredje gången i höst. @Sleepan tror jag sökte fyra gånger eller nåt va innan hon kom in? Så man ska inte ge upp på första försöket. Läste någonstans (men nu hittar jag inte källan såklart :p) att genomsnittet för hur många gånger de som kommit in till slut sökt är 5 omgångar, dvs 2,5 år om man söker varje termin.
 
@Kaffekakan

Första gången blev jag gallrad innan fystesterna (alltså direkt). Andra gången kom jag till Fys i Växjö men en kombination av olika faktorer gjorde att jag kuggade löpningen och således inte fick fortsätta. Detta var våren 2013 respektive hösten 2013. Nu i våras var jag inte hemma i Sverige när anmälan var öppen plus att jag kände att det inte var en god idé att försöka sig på eventuella fystester efter två månaders semester i USA. :D
Så nu väntar jag spänt på att ett datum för höstens sök ska komma - det finns fortfarande inget sådant utannonserat vilket gör mig nervös - och peppar inför det.

+ @LindgrenV Jag vet faktiskt inte vad jag konkurrerar med. Kan man se det på antagning.se? Jag har för mig att jag har räknat ut någonting på 18 eller nåt någon gång för länge sedan, men jag är inte alls säker på det. Stämmer det så borde jag ju ha en chans, men hamna i nedre delen av spannet antar jag.

Jag läste naturvetenskap med absolut noll fallenhet för varken matte, fysik eller teknik. Hade jag vetat det här då så hade jag ju valt någonting som varit mer fördelaktigt för mig och haft ett högre snitt. Men det är ju inte mycket att göra åt. Får söka ihärdigt tills det blir en omgång med färre sökande helt enkelt.
 
@Kaffekakan

Jag ska söka för tredje gången i höst. @Sleepan tror jag sökte fyra gånger eller nåt va innan hon kom in? Så man ska inte ge upp på första försöket. Läste någonstans (men nu hittar jag inte källan såklart :p) att genomsnittet för hur många gånger de som kommit in till slut sökt är 5 omgångar, dvs 2,5 år om man söker varje termin.

Jag sökte 5 gånger. Första tackade jag nej till fysen (efter två månader med öl och noll motion i Asien...), andra kom jag till pliktverket och fick nej efter det. Sökte två gånger på gamla resultat och kom inte in. När jag sedan sökte femte gången gick jag hela vägen igen och kom in :)
Två pass kvar som aspirant, sen är jag KLAR! :D
 
Tänkte flika in med en uppdatering. Gjorde testerna idag! Är riktigt glad och lättad. Har tagit mig vidare till att få träffa psykologen imorgon. Kanske går detta hela vägen??!
 
Tänkte flika in med en uppdatering. Gjorde testerna idag! Är riktigt glad och lättad. Har tagit mig vidare till att få träffa psykologen imorgon. Kanske går detta hela vägen??!

Grattis! Vad kul! :)
Kan man åka ut redan första dagen nu alltså?
Psykologsamtalet tycker jag var rätt trevligt :)
 
Grattis! Vad kul! :)
Kan man åka ut redan första dagen nu alltså?
Psykologsamtalet tycker jag var rätt trevligt :)
Tack! Ja precis man kunde åka ut omedelbart efter varje test. Jag tyckte också psykologsamtalet var trevligt. Det kändes väldigt avslappnat och lättsamt. Så nu är det väl bara att vänta på resultat. :-)
 
Tack! Ja precis man kunde åka ut omedelbart efter varje test. Jag tyckte också psykologsamtalet var trevligt. Det kändes väldigt avslappnat och lättsamt. Så nu är det väl bara att vänta på resultat. :-)
Låter ju lovande! Hoppas det går bra!
Vilken skola vill du börja på i första hand?
 
Jag vill främst in i Stockholm, då det är här både jag och hästen bor. Antar att jag är beredd att flytta om så krävs annars... Vilken skola gick du på?

Ah, det förstår jag verkligen! Håller tummarna för att du kommer in och hamnar där. :)

Jag gick i Växjö. Smålänning med familj i närheten (bodde dock i Götet när jag kom in) så det passade perfekt!
 
Ah, det förstår jag verkligen! Håller tummarna för att du kommer in och hamnar där. :)

Jag gick i Växjö. Smålänning med familj i närheten (bodde dock i Götet när jag kom in) så det passade perfekt!

Vilken tur, det var ditt förstahandsval då?

Vet du för övrigt om det brukar finnas möjlighet att byta studieort med någon annan om man hittar någon som vill det? Vet du om det är "extra svårt" att komma in på en specifik skola, ex Stockholm?
 
Vilken tur, det var ditt förstahandsval då?

Vet du för övrigt om det brukar finnas möjlighet att byta studieort med någon annan om man hittar någon som vill det? Vet du om det är "extra svårt" att komma in på en specifik skola, ex Stockholm?

Det ska gå att byta om man hittar någon som vill :)

Och vad jag vet ska det inte vara svårare att komma in i sthlm. Vad jag hört är de flesta som gått i Sthlm och Växjö på den ort de ville, men däremot har vissa fått flytta till Umeå mot sin vilja. Så tror konkurrensen är ungefär samma i Växjö och Sthlm, kanske något lägre i Umeå. Typ.
Mest spekulationer dock.

Om du kommer in i Växjö finns där massor av stall iaf! :)

Och ställ dig i bostadskö om du inte redan gjort det! :)
 
Hur har det gått för alla som sökt?

Hej! Jag fick godkänt genom hela antagningsprocessen och var på säkerhetssamtal för ungefär en vecka sedan. Så jag väntar med spänning! Nu är det ju dock uppskjutet då endast 260st godkändes så en ny testomgång har nu startat. Detta innebär att antagningsbeskeden skickas ut med start 26e november. Så lång väntan för mig!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vad gör man då? Kan man bedömas vara för sjuk för att söka arbete och beviljas sjukpenning som arbetssökande? Förlorar man alltid sin...
Svar
11
· Visningar
793
Senast: MiaMia
·
Mat Söker massa tips på julgodis att göra. Som hyfsat lätt göra och ta med sig. Kravet för mig inte är frukt i eller russin. Men ok slänga...
Svar
2
· Visningar
285
Senast: Halcyon
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 881
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp