Bukefalos 28 år!

Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stod och tänkte på den här tråden i morse och undrade om den fortfarande levde, och det gör den ju uppenbarligen! :) Länge sedan nu som jag skrev här, och det är ju för att det har gått urkasst med min löpning senaste halvåret. Men sedan den 2/1 är jag igång igen och har sprungit varenda dag förutom 5 sedan dess. Det är en januariutmaning som jag har satt upp för mig själv, att träna någonting varje dag i januari. Eftersom löpnung är både roligt och lätt att komma iväg på så har det blivit mycket springa. Utöver det har det blivit 3 pass överkroppsstyrka, en dag med förkylningskänning och dagen efter det en rask promenad.

Jag är inte uppe i några längre distanser än, utan håller mig till ca 4-5 km per pass. I morgon har jag tänkt springa hela vår grusväg ut till riksvägen och möta upp sambon som kommer med bil från jobbet. Det är 5-8 km beroende på vilken väg jag tar. Men jag tar troligtvis den kortare sträckan för mitt självförtroendes skull. ;)
 
Jag blir så trött. Har ett perfekt upplägg nu med ett 4v program för att komma igång och sen 12v program för att komma upp i milen. Min rygg säger AJ och vägrar springa och att gå fort går inte heller något vidare. Får hoppas att lite längre långsamma promenader i alla fall gör någon nytta. Ny ryggfixare i morgon.
 
@Freddie du är en superwoman! "15 minus, men ingen vind att tala om". Nämen dåså, då kör vi!:crazy:

Här går det sådär med löpningen, har inte sprungit en meter sen jag satte upp målet 3 mil/vecka... Min man är sjuk och det känns inte rätt att lämna honom med kaospatrullen (barnen) för att sticka ut och springa. Och när de somnat strax innan 21 har jag varit så trött och inte lyckats förmå mig själv att ta mig ut i kylan och mörkret. Jag vilar mig i form helt enkelt!
 
Jag är anmäld till Winter Run på Skansen i slutet av januari.
Har sprungit några korta pass under jul/nyår, annars är det mest transportlöpning på träningen som gäller. Ska försöka ta mig ut på ett lite längre pass i helgen, annars var senast jag sprang långt (10 km) på Midnattsloppet...
Men det går nog bra ändå, siktar inte på något rekord ändå (PB kan det nog bli ändå, inte så svårt) ;)

@Diskurs - jag är också sugen på Söder runt!
 
Vad roligt @Zaga ! Jag lovar att återkomma när anmälan kommit ut. Om den kommer ut, blir besviken om det inte blir av.
 
Gällande planer har jag närt en dröm i några år att springa loppet Jämtland på fötter: http://www.jamtlandpafotter.se/ Antingen milen eller halvmaran, förhoppningsvis det senare. Utöver det skulle jag vilja springa Dianamilen i Eskilstuna (om den finns kvar) och Å-loppet i samma stad. Mitt närmaste mål är dock att springa en 8 km lång runda här i området som har en rejäl mördarbacke. Det hoppas jag att jag lyckas med innan januari är slut. Nästa mål är att springa hela vägen in till köpingen vilket är drygt 1 mil.

@Freddie Jag sprang i 18 minus härom dagen och eftersom det var vindstilla även hos mig gick det utan några som helst problem. Jag blev väldigt förvånad för löpning i kallgrader har varit problematiskt för mina lungor förut. Nu verkar de klara av nästan vad som helst. :D
 
@Jozze du är också superwoman då! :)
Äsch då :D Men faktiskt så är jag öht impad av min kropp sedan något år tillbaka, vad den klarar av. Jag vet inte om dotterns ankomst har gjort att den helt enkelt har ändrat sig eller om det är en artitydförändring hos mig. Hur som trivs jag mycket bättre med den nu, när den inte kollapsar när det är kallare än 5+ och kondisen försvinner så fort jag gör ett uppehåll i träningen. :)

*kl*
Sambon slutade för tidigt för att jag skulle hinna springa och möta honom så jag stack iväg på en runda. Jag sprang samma väg som jag hade tänkt, men vände strax efter "mördarbacken". Det blev totalt 5,45 km och jag hade min bästa snittid hittills på 6:12, hur nu det gick ihop med den djävulskt sega backen. Det var -15 ute men kändes mycket kallare och min mage var inte alltför glad när jag kom hem. Den var iskall och illröd och mina bristningar kliade som f-n när magen började tina lite. Nästa gång får jag väl ha en tidning instoppad innanför understället. ;)

Hur klär ni er när det är såhär kallt?
 
@Jozze : När det är -15 (där går för övrigt min gräns, kallare än så och jag springer på löpband) blir det kompressionsshorts underst (förhindrar skav från övriga lager och värmer fint), långkalsonger, vanliga löpartights och överst ett par korta temposhorts. På överkroppen underställströja, t-shirt , långärmad tröja (allt i funktionsmaterial förstås), tunn vindjacka överst. Handskar och mössa utöver det.
Idag var det "bara" -10 och då skippar jag t-shirten. Annars vill jag gärna ha ett extra lager att värma magen med!

Jag ska för övrigt försämra min löparform markant den närmaste tiden då jag ska prova på att äta low carb som behandling för min PCOS. Vet av tidigare erfarenhet att de första veckorna är fruktansvärda. Jag blir en minut långsammare per kilometer och det känns som att springa på två stockar till ben genom sirap... Ser jag fram emot. Eller inte. Turligt nog är jag envis som en åsna och kan fortsätta springa långt (men inte snabbt) ändå. Jag ska dock dra ner från fem till tre mil i veckan har jag tänkt, någon måtta får det vara på lidandet.
 
Hur klär ni er när det är såhär kallt?

Jag har underställ i merinoull och en extra mag/höfttub i angoraull (tror jag det är) eftersom jag gärna blir stel och kall i ländryggen. Sen vanliga tights och en längdåkningsjacka. Buff runt halsen, pannband och stickade vantar. Senaste gångerna i ner till -10 har jag fått lov att öppna upp i halsen och ta av vantarna för jag blir så varm.
 
Blä för snömodd... Jag springer fortfarande i Icebugs eftersom det är halt under, men finns det något tråkigare och mer slitsamt underlag än snömodd ovanpå is? Jag känner att jag spänner mig på ett helt annat sätt än annars och blir trött i lår och fötter. Nu ska det dock tina undan rätt fort här om SMHI har rätt.

Kan inte låta bli att drömma om löpning i shorts och t-shirt. 15 plusgrader i maj på en sviktande skogsstig, ja tack.
 
Blä för snömodd... Jag springer fortfarande i Icebugs eftersom det är halt under, men finns det något tråkigare och mer slitsamt underlag än snömodd ovanpå is? Jag känner att jag spänner mig på ett helt annat sätt än annars och blir trött i lår och fötter. Nu ska det dock tina undan rätt fort här om SMHI har rätt.

Kan inte låta bli att drömma om löpning i shorts och t-shirt. 15 plusgrader i maj på en sviktande skogsstig, ja tack.

Samma här! Jag får så lätt slitna vader i modd, så det har blivit många pass på löpband för mig. Rätt trist, men jag vill verkligen inte skada mig igen. Idag blev det dock långpass i modden. Hemma hägrade lasagne och semla, så det var rätt värt eländet ändå.
 
Jag har faktiskt inga större problem med kyla. Har sprungit i ca 20 minusgrader och åkt längdskidor i ytterligare några grader lägre. Det jobbigaste tycker jag är att vagga fram och känna sig som en michelingubbe i alla lager kläder, men jag har inga problem med luftrören eller dylikt.

Idag har jag åkt långfärdsskridskor i 1,5 h. Tror faktiskt att det är ett ganska bra komplement till löpträning. Det är inte så jobbigt för hjärtat men däremot för rumpa, baksida lår och ländrygg - de muskelgrupper (plus framsida lår) som jag blir tröttast i vid riktigt långa löppass.
 
Jag kommer inte att springa Söder runt som går av stapeln den 11 juni. Jag har bokat en surfresa den helgen, det var den enda helgen som passade.

Jättetråkigt för jag hade sett fram emot loppet.

Jag har känt mig lite förkyld den senaste veckan och har inte sprungit. Men nu har jag börjat känna mig bättre och igår blev det 50 minuter. Ska försöka få till 2 till entimmes pass i veckan. Det funkade helt ok att springa i minusgrader tycker jag men det känns ändå bättre att springa nu när det är plusgrader (även om det är trist av andra anledningar).
 
Här blev det 75 km förra veckan, så idag tar jag välbehövlig vila. Sprang 23 km på fredagen och blev dagen efter tillfrågad om jag ville springa ett distanspass tillsammans med en kompis och det säger en ju inte nej till, så det blev 14 km på lördagen. Detta straffade sig i form av en gigantisk blodblåsa - kompisen (som är läkare) tyckte den var så präktig att hon ville fota den ;). Men det tar inte slut där, utan igår ville en annan kompis springa ett kort pass och jag följde förstås med henne också, så blodblåsan täcker en stor del av stortån på vänster fot och utöver det har jag en mindre blåsa på höger stortå och ett öppet skavsår på höger lilltå. Grattis Freddie!

Nåväl, några blåsor är inte hela världen och idag öser regnet ner, så det passar fint med en vilodag. I övrigt har jag faktiskt inte minsta känning någonstans, är väldigt skönt att kroppen känns så fräsch och stark just nu!
 
Jag sprang faktiskt lopp för två veckor sen. Göteborg Winter Run med start på Liseberg och sen två 5-km-varv. Jag hade som mål att springa sub-40, men träningen har definitivt inte varit den bästa på sistone. Jag kom i mål på 40:17 och var lite halvbesviken, även om jag mitt i ville lägga mig ner och dö och med andra ord borde varit nöjd med att ha kommit i mål. Desto mer nöjd blev jag dock över placeringen. Plats 30 av 1280 löpare. Det är jag galet nöjd med!

I övrigt har jag köpt ett löpband och ställt i gästrummet. Trodde jag skulle springa massa på det, men jag hoppas det kommer :P
 
Vilken kanonplacering @Jonaz ! Alltid surt när man hamnar några sekunder över gränsen (själv är jag nästan 10 minuter långsammare än så på milen, så jag relaterar till 50-gränsen här ;)), men den placeringen måste ha varit ett rejält plåster på såren.

Eget löpband skulle jag inte säga nej till, men i en lägenhet på 3 rok på översta våningen skulle jag behöva kasta ut en familjemedlem (får väl bli sonen, sist in, först ut som det heter :angel:) för att det skulle få plats och sen hoppas på att grannarna tycker det är lite trivsamt med ljudet av en löpbandsmotor. Får nog nöja mig med att gå till Friskis även framöver.
 
Hur länge använder ni era skor? Jag sätter 100 mil som max (loggar träningen via Funbeat för att hålla koll) och använder aldrig samma skor två dagar i rad, men jag vet att somliga tycker att 50 mil är ett bättre max. Är dock alldeles för snål för att gå efter den rekommendationen :angel:. Dessvärre har jag nu vid två tillfällen fått byta Asicsskor efter "bara" 50-60 mil då de gått sönder i hälkappan. Detta har aldrig hänt varken med Adidas eller Nikeskor, så jag får kanske inse att Asics inte gör skor för mina fötter. Har ett par Nikeskor som jag fortfarande går i som hållit för 100 mils löpning och sedan varit promenadskor i två år, jag skulle gissa på att jag gått 150 mil med dem. De är fortfarande hela, om än lite solkiga.
 
@Freddie jag funderade faktiskt på det här i veckan - jag har haft mina skor i precis ett år och sprungit uppskattningsvis 50 mil i dem. Jag tror inte att jag behöver köpa nya riktigt ännu.

Jag har bara ett par, asics gel, och de känns forftarande fräscha.
 
Jag hoppar in lite här i slutet och hoppas få fortsätta med er in i nästa tråd!

Hur länge använder ni era skor? Jag sätter 100 mil som max (loggar träningen via Funbeat för att hålla koll) och använder aldrig samma skor två dagar i rad, men jag vet att somliga tycker att 50 mil är ett bättre max. Är dock alldeles för snål för att gå efter den rekommendationen :angel:. Dessvärre har jag nu vid två tillfällen fått byta Asicsskor efter "bara" 50-60 mil då de gått sönder i hälkappan. Detta har aldrig hänt varken med Adidas eller Nikeskor, så jag får kanske inse att Asics inte gör skor för mina fötter. Har ett par Nikeskor som jag fortfarande går i som hållit för 100 mils löpning och sedan varit promenadskor i två år, jag skulle gissa på att jag gått 150 mil med dem. De är fortfarande hela, om än lite solkiga.

Jag är inne på mitt tredje par asics nu, båda de två första har gått sönder i hälkappen. Eller grävt en liten grop i tyger snarare. Efter lite stilstudie på fötterna verkar det som att mina hälar har lite utbuktningar som kan vara boven i det hela. Har en annan löparkompis med spetsiga hälar vars Asics gör samma med och en tredje som inte märker något. Kanske liknandd hälar hos dig? :)
Mina fötter älskar dock Asics så de får hänga med ändå :love::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 821
Senast: shia
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp