Bukefalos 28 år!

Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väldigt klokt att gå regelbundet hos någon som kollar upp kroppen. Jag känner verkligen igen det där med att vissa delar får jobba onödigt hårt. Tyvärr är det ofta så att man inte får någon förvarning på skada utan vips är den bara där. Så att jobba förebyggande är toppen.

Ja jag tror man vinner mycket på det. Bokade tid hos kiropraktor i höstas eftersom jag vet sen innan att jag haft lite strul med bäckenet och tänkte att nu när jag ska träna ännu hårdare måste jag veta att allt är helt ok så jag inte blir snedbelastad och som vanligt var jag lite sned när jag kom dit och det märktes när jag sprang sen att musklerna fick jobba lite annorlunda och vänja om sig när rygg och bäcken blivit justerat. Kommer att gå dit på koll regelbundet så att det inte smyger tillbaka, det är lättare att justera innan musklerna vant sig för mycket vid att jobba "fel".

Massage har jag varit tvungen att gå på några gånger, musklerna har helt enkelt behövt hjälp att hålla sig mjuka och smidiga när de belastas så mycket, jag som aldrig är på massage annars men så har jag hellre inte tränat så mycket innan heller. Kiropraktorn säger det med att när man tränar så mycket och samma sak, typ löpning, så behövs helt enkelt mer massage och liknande för att kompensera eftersom det blir lite enahanda och mer än normal belastning.

Jag yogar en del också för att försöka förebygga skador, jag tänker att det är mindre risk att sträcka sig och så om man har mjuka och flexibla muskler.

Sen kan ju oturen vara framme ändå att man får akuta skador men då har jag iaf gjort mitt bästa för att försöka förebygga och ta hand om kroppen.
 
Lagom till att vi började diskutera skobyten så tog mina distansskor slut. Vad lustigt det är att de kan kännas bra att springa i ena dagen till att nästa dag kännas helt "döda". Jag har Asics DS Trainer som distans- och långpassko sedan ganska många år tillbaka och det kommer jag säkert fortsätta med, men jag har även funderat på Mizuno Wave Rider. Någon som springer i den och kan ge en liten recension?

Vad jag gillar: Jag vill ha en sko med hyfsat bred fot, relativt smal i hälen (typisk ankfot) där man får bra respons från underlaget. Dämpningen under framfot och mellanfot ska vara god.

Jag köpe ett par Mizuno Wave Rider när jag var i USA i januari. Har sprungit mycket och trivts i Asics tidigare. Känslan när jag fick Wave Rider på foten var "wow!" och de pass jag hann springa i dem på snöfritt underlag kändes jättebra. Har inte använt dem så jättemycket sedan dess eftersom underlaget här fortfarande lämpar sig bäst för dubbat eller terrängskor, men jag ser verkligen fram emot att få plocka fram dem om känna mig lite snabb(are) igen.
 
Jag köpe ett par Mizuno Wave Rider när jag var i USA i januari. Har sprungit mycket och trivts i Asics tidigare. Känslan när jag fick Wave Rider på foten var "wow!" och de pass jag hann springa i dem på snöfritt underlag kändes jättebra. Har inte använt dem så jättemycket sedan dess eftersom underlaget här fortfarande lämpar sig bäst för dubbat eller terrängskor, men jag ser verkligen fram emot att få plocka fram dem om känna mig lite snabb(are) igen.

Jag läste ditt inlägg härom dagen men glömde svara! Idag var jag på XXL och köpte ett par Mizuno Wave Rider på deras säsongsrea. De hade även DS Trainer neutral nedsatt så det fick bli ett par nya sådana också. Två par skor för 1400 kr, det känns bra!

Nu ser jag fram emot att testa Mizuno, men det får bli på måndag. Jag har känt av min högervad lite grann, så det blir crosstrainer och MTB resten av veckan.
 
@Philosophia Spännande! Jag vill också gå på skorea men har just nu alla skor jag behöver. Eller iofs vill jag köpa ännu ett par terrängskor med mer grepp än de jag har nu (också ett par Mizuno faktiskt, otippat nog då jag aldrig sprungit i deras skor innan förra året). "Vanliga" sportaffärer brukar dock inte ha det utbud jag är ute efter så oftast chansar jag och shoppar på nätet. Ibland blir det bra och ibland blir det anus.
 
@Philosophia Spännande! Jag vill också gå på skorea men har just nu alla skor jag behöver. Eller iofs vill jag köpa ännu ett par terrängskor med mer grepp än de jag har nu (också ett par Mizuno faktiskt, otippat nog då jag aldrig sprungit i deras skor innan förra året). "Vanliga" sportaffärer brukar dock inte ha det utbud jag är ute efter så oftast chansar jag och shoppar på nätet. Ibland blir det bra och ibland blir det anus.

XXL är i princip de enda jag hittar DS Trainer neutral hos. Jag tycker att de har ett förhållandevis stort utbud. Annars handlar jag en del på Runner's store. Innan pundet blev så dyrt då handlade jag dock mycket på Startfitness. men det är inte så fördelaktigt längre.
 
Jag var på xxl idag och köpte ett par mizuno wave enigma 5. Jag är total nybörjare så det var jättesvårt att veta vilka jag skulle välja, så tillslut tog jag ett par som helt enkelt var sköna och där jag kände "de här skorna vill springa!" :D Nästa gång ska jag gå och få hjälp med att prova ut ett par, men eftersom jag är helt ny med det här ville jag vänta tills jag kommit igång.

Jag började springa lite smått i juni förra året. Jag hann springa fyra gånger tror jag innan jag blev sjuk, och det tog fyra månader innan jag började bli frisk igen. Jag sprang color run i början av september, men sen blev det inget mer. När jag äntligen började känna mig frisk igen var det vinter, kallt och mörkt och då kändes det bara tungt :(

Men nu, med de nya skorna på fötterna, gav jag mig ut. Jag hade missbedömt väglaget totalt så en del av min tur hamnade på blankis och en del på konstsnö, de hade visst anlagt ett skidspår på min vanliga runda :rofl: Stundtals fick jag därför springa väldigt försiktigt och i snön blev det tungt, men överlag kändes det bra!

10 km blev det iallafall på 1h och 7 min och det är jag nöjd med! Längdrekord för min del, och dessutom har jag inte tagit ett enda löpsteg på sex månader. Kanske borde ha börjat lite lugnare men det kändes bra i kroppen. Nu väntar väl en grym träningsvärk imorgon, får se om jag tar mig upp ur sängen :p
 
Jag har sprungit mitt första pass på en månad, efter att ha varit sjuk, drabbats av släktings bortfall och så sjuk igen. Det blev en kort sväng på drygt 3 km och jag fick gå tre gånger men det är gött att vara igång igen!

Jag håller med om löpningens humörhöjande effekter. Jag är nu inte diagnostiserad med depression, men var tillfälligt deprimerad för två år sedan och känner igen mig i den sinnesstämningen till och från. Det blir mycket färre tillfällen när jag lyckas hålla igång löpningen. :)

Apropå hur länge man bör använda sina skor så är det många som anser att 50- och 100-milsgränsen snarare är satt av skoföretagen för att öka försäljninge än att det skulle vara medicinskt motiverat. Använd skorna tills de inte känns bra längre skulle jag säga. :) Min ultralöpande f.d. kollega hade ett par skor i närmare 300 mil.
 
Jag var på xxl idag och köpte ett par mizuno wave enigma 5. Jag är total nybörjare så det var jättesvårt att veta vilka jag skulle välja, så tillslut tog jag ett par som helt enkelt var sköna och där jag kände "de här skorna vill springa!" :D Nästa gång ska jag gå och få hjälp med att prova ut ett par, men eftersom jag är helt ny med det här ville jag vänta tills jag kommit igång.

Jag började springa lite smått i juni förra året. Jag hann springa fyra gånger tror jag innan jag blev sjuk, och det tog fyra månader innan jag började bli frisk igen. Jag sprang color run i början av september, men sen blev det inget mer. När jag äntligen började känna mig frisk igen var det vinter, kallt och mörkt och då kändes det bara tungt :(

Men nu, med de nya skorna på fötterna, gav jag mig ut. Jag hade missbedömt väglaget totalt så en del av min tur hamnade på blankis och en del på konstsnö, de hade visst anlagt ett skidspår på min vanliga runda :rofl: Stundtals fick jag därför springa väldigt försiktigt och i snön blev det tungt, men överlag kändes det bra!

10 km blev det iallafall på 1h och 7 min och det är jag nöjd med! Längdrekord för min del, och dessutom har jag inte tagit ett enda löpsteg på sex månader. Kanske borde ha börjat lite lugnare men det kändes bra i kroppen. Nu väntar väl en grym träningsvärk imorgon, får se om jag tar mig upp ur sängen :p

Det verkar som om det "senaste" inom löparskotillpassning är just att det viktigaste med löparskorna är att de är sköna.

Som ryttare förvånas jag mest över hur låsta beskrivningarna av skor är vid om man pronerar eller inte. Andra parametrar verkar helt glömmas bort, t ex fotens form. Dessutom känns det skumt att man inte pratar om fotens naturliga mekanik och möjligheter att expandera på ett bra sätt i skon, för att inte tala om överrullningen.
 
Det verkar som om det "senaste" inom löparskotillpassning är just att det viktigaste med löparskorna är att de är sköna.

Som ryttare förvånas jag mest över hur låsta beskrivningarna av skor är vid om man pronerar eller inte. Andra parametrar verkar helt glömmas bort, t ex fotens form. Dessutom känns det skumt att man inte pratar om fotens naturliga mekanik och möjligheter att expandera på ett bra sätt i skon, för att inte tala om överrullningen.

Jag kör sedan några år tillbaka på neutrala skor som är sköna (dvs passar formen på min fot). Ibland blir det skor med högre drop och mer dämpning, ibland skor med litet drop och mindre dämpning. Jag har även ortopediska sulor gjutna efter min fot som jag använder ibland - jag har väldigt höga fotvalv och har haft stressfraktur i ett mellanfotsben (är framfotalöpare av naturen) så vid längre pass på asfalt kan jag tycka att det är skönt med mer stöd i hålfoten. På terrängskor så kollar jag naturligtvis på sulans utseende också eftersom grepp är centralt. Det där med pronering... njaeh, om det inte är extremt så känns det som hittepå från skobranchen.
 
Alltså, det här jävla vädret... Morr. Det snöar konstant och det är cirkus en grad varmt, så det blir gigantiska pölar, gråslaskiga snövallar och ibland rent av oframkomliga vägar. Skogen är bara att glömma och asfalten är så tråkig, grå, blöt, kall och slitig att springa på att jag för första gången på länge tagit två vilodagar i rad. Det fick bli lite yoga hemma i vardagsrummet i stället. I morgon får det bli löpbandet om inte underlaget är åtminstone en smula bättre.
 
Alltså, det här jävla vädret... Morr. Det snöar konstant och det är cirkus en grad varmt, så det blir gigantiska pölar, gråslaskiga snövallar och ibland rent av oframkomliga vägar. Skogen är bara att glömma och asfalten är så tråkig, grå, blöt, kall och slitig att springa på att jag för första gången på länge tagit två vilodagar i rad. Det fick bli lite yoga hemma i vardagsrummet i stället. I morgon får det bli löpbandet om inte underlaget är åtminstone en smula bättre.
Jag vet inte var du bor, men i Stockholm där jag bor går det utmärkt att springa i skogen, ingen is och dessutom verkar det som att de sandar. Det är motionsspår. I elljusspåret däremot går det inte, där är packad is trots plusgrader eftersom det har varit skidspår.

Finns det inget motionsslinga nära som är öppen för promenad och som de plogar?
 
Testade mina nya Mizuno och jag är inte helt nöjd. Lite dåligt hälgrepp och lite svampig sula. Det var nästan samma trista tempurmadrasskänsla som Kinvara har. Men det kanske är oundvikligt med mer dämpning. Jag får se om jag kan vänja mig.
 
Jag vet inte var du bor, men i Stockholm där jag bor går det utmärkt att springa i skogen, ingen is och dessutom verkar det som att de sandar. Det är motionsspår. I elljusspåret däremot går det inte, där är packad is trots plusgrader eftersom det har varit skidspår.

Finns det inget motionsslinga nära som är öppen för promenad och som de plogar?

Här är det tyvärr närmast omöjligt (bor i Västra Götaland) - det är så blött att det blir till att springa genom en decimeter lerblandat snöslask på flera ställen. Halka är inget problem, utan att det blir så vattensjukt. Det är en väldigt fin, bred, anlagd grusstig (som till på köpet bjuder på fantastisk natur), men det har kommit sådana mängder snö och regn att det inte hinner rinna undan. Jag tror det finns en plogad slinga i utkanten av stan, men då jag inte har bil fungerar det inte så bra att ta sig dit.

Som det ser ut just nu blir det löpband i morgon. Håhåjaja, jag får väl passa på att köra backträning!
 
Nu är det krig!!!

Om jag ska komma någonstans den här säsongen så måste jag ÖKA. Nu ska jag minska ner på "lyssna-på-fåglarna-pass" och dra på med tröskelpass och intervaller.

Öppnade starkt i morse med 1 km uppvärmning och därefter 3 X 10 min i tröskeltempo på mkt kuperat spår (6 km-slinga), 2 min gåvila emellan.

Ett distanspass i veckan får vara ok men däremellan är det all work and no play.

Är dock nöjd med att jag sprang mitt längsta pass i lördags, 14 km, på mkt kupera spår.
 
Jag försöker just nu köra ett pass/vecka med intervaller i min tänkta milfart (upplevde att det fungerade bra förra året; att "vänja in sig" på en fart). Ska springa Blodomloppet 10 km i slutet på maj och 2015 sprang jag på 42:02. Jag tror att den tiden blir svårslagen men måste ju göra ett försök.

Utöver det blir det (oftast) ett långpass, gärna i skogen då jag ska springa fjällmarathon i augusti, ett backintervallpass och ett "mysdistanspass".
 
Jag funderar på att anmäla mig till halvmaran i Stockholm i september. Jag sprang en sträcka på 22km utan problem i förra veckan, men det var på skogsväg/grusväg (dock väldigt backigt) och inte på asfalt. Visst borde jag hinna träna upp mig för det tills dess? Jag började springa för sex veckor sedan och det har blivit två pass i veckan, mest korta, men till sommaren kommer jag ha mer tid och då är tanken att hinna ut oftare.

Distansen tror jag att jag klarar men jag vill inte riskera att paja knän eller något sånt om jag inte är tillräckligt "stark" för en så lång sträcka på asfalt.
 
@Mumfie Det hinner du absolut träna upp dig inför! Men 22 km-pass efter 6 veckor är ganska mastigt; jag hade ökat längden på långpasset i en långsammare takt. Googla efter ett halvmarathonprogram och bilda dig en uppfattning om hur mycket mängden ökas från vecka till vecka, sen kan du anpassa lite efter dina egna förutsättningar.
 
@Mumfie Det hinner du absolut träna upp dig inför! Men 22 km-pass efter 6 veckor är ganska mastigt; jag hade ökat längden på långpasset i en långsammare takt. Googla efter ett halvmarathonprogram och bilda dig en uppfattning om hur mycket mängden ökas från vecka till vecka, sen kan du anpassa lite efter dina egna förutsättningar.

Jag vet att 22 km var lite långt men vädret var fint, skogen vacker och benen kändes fräschare än någonsin, jag blev lite medryckt :angel: Jag hade inget speciellt mål utan sprang bara på sålänge det kändes bra och det kändes som jag skulle kunna springa för alltid.

Nu har jag sprungit kortare distanser med lite mer fokus på tempo istället. Tack för tipset om att googla träningsprogram, det ska jag göra! :)
 
Jag vet att 22 km var lite långt men vädret var fint, skogen vacker och benen kändes fräschare än någonsin, jag blev lite medryckt :angel: Jag hade inget speciellt mål utan sprang bara på sålänge det kändes bra och det kändes som jag skulle kunna springa för alltid.

Nu har jag sprungit kortare distanser med lite mer fokus på tempo istället. Tack för tipset om att googla träningsprogram, det ska jag göra! :)
Det tror jag också! Du låter lite som min man, som för x antal år sedan ville börja med triathlon men aldrig sprungit ett steg tidigare. Eftersom han hade en grym cykelkondis drog han iväg på nån mil eller två och tyckte att det där med löpning var väl inget? Gissa om han fick allehanda problem rätt snabbt.......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 808
Senast: shia
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp