Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Philosophia Jag hade fem pass över 20 km inför min fjällmara förra året och det blir nog något liknande i år. Jag gör inga supertider på det men har faktiskt känt mig väl förberedd! Jag tror att rutin kan hjälpa upp en del när dagsformen kanske är lite tveksam. Lycka till!
 
@Philosophia Jag hade fem pass över 20 km inför min fjällmara förra året och det blir nog något liknande i år. Jag gör inga supertider på det men har faktiskt känt mig väl förberedd! Jag tror att rutin kan hjälpa upp en del när dagsformen kanske är lire tveksam. Lycka till!

Tack för lycka till! Det kan behövas!
På grund av astman och pollenallergin har det blivit på tok för lite löpning överhuvudtaget. Nu under maj så har jag dock fått luftrören under kontroll igen och medicinen hjälper, så det har blivit några hyfsade veckor på raken iallafall. Hur som helst så känner jag mig ändå rätt peppad, det ska ändå bli kul att stå på startlinjen även om jag kommer att satsa på att springa långsamt (ja, jag springer ju i och för sig alltid långsamt, men betydligt långsammare än så :D.).
 
Jag körde ett tusingpass idag, 6 st i 4:30-35-tempo. Tyvärr fick jag några timmar efteråt så stark huvudvärk att jag fick ta en alvedon och gå och lägga mig i några timmar. Jag har fått liknande några gånger förut när jag kört riktigt hårt i soligt väder under våren. Den här gången kräktes jag dock inte.
 
Jag sprang Blodomloppet 10 km idag (och banan är faktiskt kontrollmätt, trevligt nog) på 40:12! Blev omspurtad på slutet så jag missade tyvärr pallen och blev 4:a, men det är lite skit samma. Jag förbättrade mitt all time personbästa på milen med över en minut och sprang nästan två minuter snabbare än förra året på samma lopp, så jag är sjukt nöjd. Dock ligger ju den där drömgränsen sub40 farligt nära; det skulle vara väldigt fett att fixa den nu när formen verkar vara så bra.
 
Jag sprang Blodomloppet 10 km idag (och banan är faktiskt kontrollmätt, trevligt nog) på 40:12! Blev omspurtad på slutet så jag missade tyvärr pallen och blev 4:a, men det är lite skit samma. Jag förbättrade mitt all time personbästa på milen med över en minut och sprang nästan två minuter snabbare än förra året på samma lopp, så jag är sjukt nöjd. Dock ligger ju den där drömgränsen sub40 farligt nära; det skulle vara väldigt fett att fixa den nu när formen verkar vara så bra.

Riktigt bra! Har du inte allt för långt till Stockholm så går SM-milen om någon dryg vecka.
 
Jag sprang Blodomloppet 10 km idag (och banan är faktiskt kontrollmätt, trevligt nog) på 40:12! Blev omspurtad på slutet så jag missade tyvärr pallen och blev 4:a, men det är lite skit samma. Jag förbättrade mitt all time personbästa på milen med över en minut och sprang nästan två minuter snabbare än förra året på samma lopp, så jag är sjukt nöjd. Dock ligger ju den där drömgränsen sub40 farligt nära; det skulle vara väldigt fett att fixa den nu när formen verkar vara så bra.

Stort grattis! Riktigt bra!
 
3:41 blev det på Sthlm maraton. Faktiskt bara 5 minuter långsammare än 2011 när jag senast sprang loppet. Då hade jag dubbelt så mycket mängd i benen (1400 km istället för 700 km från 1 januari), långt många fler långpass (upp till 38 km) och dessutom låg jag på riktigt hårt under loppet. Igår tog jag det långpasslugnt och sprang helt på känsla (övertejpad display på klockan). Så tiden blev en positiv överraskning.

Nu känner jag mig riktigt taggad att komma igång med träningen till Berlin! Jag är riktigt nöjd med att jag valde att starta. :)
 
Själv sprang jag ett testlopp på 5 km i torsdags på plan grusväg (en gammal sjöbotten) . Sluttid 24:40. Blev jättebesviken, det motsvarar ÖVER 50 min på milen. Sprang bara på känsla, kollade garmin först när jag stannat. Men nu har jag smält det och kämpar vidare.

Sprang ett härligt trailpass idag i ett naturreservat som heter Paradiset. 8 km i fantastisk natur, riktig balsam för själen.
 
Härligt @Philosophia ! Följde sändningen på tv igår och en bekant på live-appen och jäklars vad sugen man blir. Jag får fortsätta nöta på mot milen under timmen i sommar, så hoppas jag kunna hålla motivationen uppe efter det också och öka mängden successivt. Och då kanske.... 2017.....

Ja! Det tycker jag absolut att du ska göra. När jag sprang första gången, 2010, så blev jag nästan helt överväldigad av upplevelsen och jag är väldigt avundsjuk på alla som har kvar att få springa sitt livs första maraton. Sedan kanske kontrasten blev extra stor för mig, för jag hade endast sprungit ett lopp tidigare (ett millopp).

Nästa år tror jag faktiskt att jag springer igen. På grund av arbetet med Slussen så kommer det att bli ny bansträckning och det kan bli kul! Ryktesvägen har jag hört att de i samma veva funderar på att ta bort/minimera sträckan på Gärdet och Djurgården och lägga mer av banan i stan. Det passar min gräsallergi perfekt! :up: I lördags funkade det bra eftersom jag tog det så lugnt, men tidigare gånger har jag alltid fått astma och rinnande ögon vid den passagen.
 
@Philosophia vad roligt!! Gammal är äldst!!

Det var väl rätt bra förutsättningar mtp vädret?

Tack! Vädret var ändå rätt okej. Jag gillar svalare väder bättre, men jag blir inte plågad av värme. Sprang dock för första gången genom duscharna. Värre var då motvinden som hade placerat sig strategiskt i förhållande till alla partier som gick uppför. Andra varvet kunde jag inte annat än skratta när kläderna fladdrade i motvinden uppför Västerbron. Men framförallt var det rätt bra tid för mig med tanke på bristen på träning och mina extrakilon som jag har dragit på mig (försöker gå ner 7 kg, vilket är mycket på en 151 cm kort kropp).
 
Jag sprang - eller tog mig runt - Stockholmsmaran för första och hittills enda gången det legendariska året 2012 (sett till vädret), och hade heller aldrig deltagit i något längre än ett par millopp. Med alldeles för lite träning under våren dessutom. Det var ju helt galet att vara ute i fem timmar i cirka 4 plusgrader och ösregn och halv storm. Ovansidan på händerna var helt uppsvällda av köld redan efter halva loppet och det var ett projekt att försöka få nummerlappen att hålla ihop i vindbyarna på Västerbron med frusna och stela fingrar. Och trots detta var det en så mäktig känsla att jag förstår precis det där med att vara överväldigad av själva upplevelsen. :D

Så när jag senare år sett på tv från mer normala väderförhållanden känns det som att jo, jag skulle bra gärna vilja göra ett sådant maraton också...
 
Jag sprang - eller tog mig runt - Stockholmsmaran för första och hittills enda gången det legendariska året 2012 (sett till vädret), och hade heller aldrig deltagit i något längre än ett par millopp. Med alldeles för lite träning under våren dessutom. Det var ju helt galet att vara ute i fem timmar i cirka 4 plusgrader och ösregn och halv storm. Ovansidan på händerna var helt uppsvällda av köld redan efter halva loppet och det var ett projekt att försöka få nummerlappen att hålla ihop i vindbyarna på Västerbron med frusna och stela fingrar. Och trots detta var det en så mäktig känsla att jag förstår precis det där med att vara överväldigad av själva upplevelsen. :D

Så när jag senare år sett på tv från mer normala väderförhållanden känns det som att jo, jag skulle bra gärna vilja göra ett sådant maraton också...

Åh jag hade missat att du redan sprungit en mara. Men 2012 kan ju inte riktigt räknas eftersom det var sådant uselt väder och ingen publik. Själv var jag skadad. För de som springer fort så var nog vädret rätt bra. Många jag känner persade och några gick under 3 h för första gången. Men hu för att vara ute i fem timmar! I tidsspannet 5-6 h fanns de sanna hjältarna. Vilka pannben!
 
Hehe. Nu råkade jag anmäla mig till Sthlm 2017. :love: Så nu får motivationen helt enkelt hålla i sig de kommande 360 dagarna också. Påminn mig gärna annars att det ÄR fantastiskt! Och värt ett antal timmars nötande på vägarna som träning inför uppgiften. :)
 
Senast ändrad:
Så kul! Ja gå inte och dra på det nu utan börja tänka i termer av kontinuitet och uppbyggnad redan nu. Ju bättre form man kommer i, desto lättare blir det att hålla sig motiverad! :) Uppehåll och skada är två saker som verkligen kan döda motivationen (och vips så är det juni 2017).
 
Helt riktigt, har sedan tidigare bokat in Midnattsloppet i Malmö och Lergöksloppet i Ängelholm (10 km) i augusti - september, så tänker jag att det är två saker lite mer inom räckhåll att jobba mot för kontinuitet kring milen. Känns milen då stabilt och inte allt för hemskt en bit in i höst, så blir det lagom att börja sträcka ut långpassen efter de loppen. Och sedan är det bara att bita i när det är som segast i december-februari, så är vi snart framme!
 
Har kommit igång lite med mer löpningen nu. Har fått bra hjälp med min fotled så jag vågar köra på :)
Sprang halvmilen utan avbrott för första gången sen jag blev gravid med barn nr 2 för 2 år sen i måndags :D
Målet är att orka milen innan sommaren är slut.
 
Helt riktigt, har sedan tidigare bokat in Midnattsloppet i Malmö och Lergöksloppet i Ängelholm (10 km) i augusti - september, så tänker jag att det är två saker lite mer inom räckhåll att jobba mot för kontinuitet kring milen. Känns milen då stabilt och inte allt för hemskt en bit in i höst, så blir det lagom att börja sträcka ut långpassen efter de loppen. Och sedan är det bara att bita i när det är som segast i december-februari, så är vi snart framme!

17 september är Lergöksloppet, nu blev jag sugen på att ta ett besök i Ängelholm den helgen!
 
Några bra tips om hur man kommer igång att springa? Vi pratar om en kondis som är så dålig att jag flåsar som en blåsbälg efter kanske 50 meter....:o:angel:
Målet är Hundlöpet i september, 5 km med hunden som draghjälp (barmarksdrag). Orealistiskt?
Börja lugnt och öka, spring kanske en kilometer till att börja med, sen ökar du vecka efter vecka på så sätt blir din kondition bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 793
Senast: shia
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp