Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså är det någon här som vill hjälpa mig att räkna lite...? @snow kanske?

Jag har nu kört kvalitet ett tag och hoppas att det börjar ge resultat. En gång i veckan kör jag tusingar, på helt plan grusväg.Jag kör 6x1000 m i 4:30-tempo med 90 sek stå- eller gåvila. Sjukt jobbigt men jag lyckas hålla tempot hela vägen.

Går det utifrån detta säga något om hur snabbt jag borde klara att springa milen på? Senaste loppet var för ett år sen och då sprang jag på 49:45.
 
Efter omfattande googling har jag nu kommit fram till att 4:30-tempo med gåvila på tusingar motsvarar ungefär milen på 50 min.

Äsch.
Jag kämpar vidare. Ska försöka ge mig ut på tröskelpass ikväll.
 
@Diskurs Jag är typ jättekass på omräkning, tyvärr! Själv är jag "överdrivet uthållig" sas och brukar springa nästan lika snabbt på 10 km som jag gör på 5 km. Jag tror att du är snabbare än 50 minuter om du kör 6x1000 meter i 4:30 tempo men min åsikt säger nog inte så mycket tyvärr :p. Gör du några testlopp ibland, typ springer 5 km på tid? Jag tränar inför 10 km just nu och brukar försöka göra några sådan tester för att se hur jag ligger till. Sen brukar jag alltid kunna klämma i med ytterligare lite till när det verkligen är dags för race; det mentala i en "riktig tävling" ska inte heller underskattas om man är lagd åt det hållet.
 
Jag sprang 8x1000 meter med 60 sekunders gå/ståvila idag på lunchen. Höll 4:04 min/km i snitt räknat på alla intervaller och mitt "måltempo" för Blodomloppet 10 km den 30:e maj är 4:10 min/km. Än så länge ser det bra ut men jag vet att jag måste ha en strålande dag för att fixa det.
 
Jag sprang 8x1000 meter med 60 sekunders gå/ståvila idag på lunchen. Höll 4:04 min/km i snitt räknat på alla intervaller och mitt "måltempo" för Blodomloppet 10 km den 30:e maj är 4:10 min/km. Än så länge ser det bra ut men jag vet att jag måste ha en strålande dag för att fixa det.

Galet snabbt! :bump:
 

Tack :). Jag börjar närma mig mina bästa tider någonsin så jag är nöjd med löpformen just nu. Jag har sprungit milen på 41:28 som bäst men då var jag typ 10 kg lättare än idag. Har inget som helst intresse av att banta (vilket kan vara en genväg till bättre löpresultat - men också en senväg om kroppen inte håller, vilket min inte gjorde på lägre vikt) så rent matematiskt är jag löpekonomiskt starkare än då. Jag flyttar mer massa på nästan samma tid.
 
Tack :). Jag börjar närma mig mina bästa tider någonsin så jag är nöjd med löpformen just nu. Jag har sprungit milen på 41:28 som bäst men då var jag typ 10 kg lättare än idag. Har inget som helst intresse av att banta (vilket kan vara en genväg till bättre löpresultat - men också en senväg om kroppen inte håller, vilket min inte gjorde på lägre vikt) så rent matematiskt är jag löpekonomiskt starkare än då. Jag flyttar mer massa på nästan samma tid.

Hur långt springer du per vecka?

Jag springer 3 pass per vecka, är lite nervös att springa mer pga skaderisk. Har haft lite problem med benhinnorna (eller, det är väl egentligen inte benhinnorna utan det är på yttersidan av skenbenet) och om jag ökar så brukar jag känna av dem igen.
 
Hur långt springer du per vecka?

Jag springer 3 pass per vecka, är lite nervös att springa mer pga skaderisk. Har haft lite problem med benhinnorna (eller, det är väl egentligen inte benhinnorna utan det är på yttersidan av skenbenet) och om jag ökar så brukar jag känna av dem igen.

Just nu springer jag oftast 4 pass/vecka, 40-60 km totalt. Sen blir det lite styrketräning och cykling på det också, på vintern längdskidåkning. Jag har tidigare haft en jättehög total träningsmängd (ffa bestående av cykling dock) så min kropp är väldigt träningsvan. Benhinneproblem har jag varit förskonad ifrån (ta i trä), däremot hade jag återkommande inflammationer lite här och var när jag sprang som snabbast men var väldigt svag fysiskt.
 
Jag gav mig ut för ett tusingpass tidigare idag men det var som att springa i sirap, det gick bara inte! Det var bara NÄ i hela kroppen. Kanske behöver jag ett par dar för att vänja mig vid värmen. Det blev 5 km jogg istället.
 
Jag gav mig ut för ett tusingpass tidigare idag men det var som att springa i sirap, det gick bara inte! Det var bara NÄ i hela kroppen. Kanske behöver jag ett par dar för att vänja mig vid värmen. Det blev 5 km jogg istället.

Värmen är värdelös när den kommer! Blodtrycket stiger och huvudvärken lurar bakom varje försök till ökat tempo, så det är bara att ställa om och anpassa om sig själv och hela träningen tills man vant sig.
Likadant varje år.
 
Värmen är värdelös när den kommer! Blodtrycket stiger och huvudvärken lurar bakom varje försök till ökat tempo, så det är bara att ställa om och anpassa om sig själv och hela träningen tills man vant sig.
Likadant varje år.
Skönt att du säger det, då inbillar jag mig inte.
 
Jag sprang Göteborgsvarvet idag efter en minst sagt dålig löparvår. Nybliven gårdsägare hinner inte springa så mycket...

Första milen kändes bara skön, men efter 15km ville jag helst lägga mig i gräset och bryta. Man är ju dock envis som bara den och i mål kom jag. Och inte bara det. Jag fixade drömgränsen - sub1:30 :bump: Tiden blev 1.29:44. Jag är verkligen galet nöjd! Gammal är äldst när man springer på gamla meriter tydligen :angel:
 
Jag sprang ett lopp i onsdags på 4,64 km och höll 4:00 min/km i snitt. Förra året sprang jag samma lopp (exakt samma bana) och hade då 4:06 min/km i snittfart så om formen håller i sig borde jag kunna springa snabbare även på milen i år.
 
Är det helt orimligt att gå från att springa noll till att springa 10 kilometer i september?

Jag har sprungit lite förra året (typ upp till fem kilometer), och ytterst lite i år. Fick ett mail från jobbet att de betalar anmälningsavgift och sånt för kistaloppet. Det är ju ganska långt kvar, men jag vet inte om jag ska försöka mig på det eller inte.
 
Några bra tips om hur man kommer igång att springa? Vi pratar om en kondis som är så dålig att jag flåsar som en blåsbälg efter kanske 50 meter....:o:angel:
Målet är Hundlöpet i september, 5 km med hunden som draghjälp (barmarksdrag). Orealistiskt?
 
Några bra tips om hur man kommer igång att springa? Vi pratar om en kondis som är så dålig att jag flåsar som en blåsbälg efter kanske 50 meter....:o:angel:
Målet är Hundlöpet i september, 5 km med hunden som draghjälp (barmarksdrag). Orealistiskt?

När min sambo började springa för några år sedan så hade han inte sprungit sedan lumpen (som han dessutom lyckades bli utslängd från) och flåsade bara han gick uppför en brant backe. Han körde C25K, dvs. från soffan till fem kilometer. Googla det så hittar du ett väldigt skonsamt och bra program. :)
 
Jag sprang Göteborgsvarvet idag efter en minst sagt dålig löparvår. Nybliven gårdsägare hinner inte springa så mycket...

Första milen kändes bara skön, men efter 15km ville jag helst lägga mig i gräset och bryta. Man är ju dock envis som bara den och i mål kom jag. Och inte bara det. Jag fixade drömgränsen - sub1:30 :bump: Tiden blev 1.29:44. Jag är verkligen galet nöjd! Gammal är äldst när man springer på gamla meriter tydligen :angel:

Riktigt bra att komma under 1:30 med väldigt lite träning. Jag önskade att jag kunde springa på gamla meriter när det är Stockholm maraton nästa helg, men jag betvivlar att det är möjligt :D.

Jag har varit förkyld hela vintern och sedan kom pollensäsongen på det. Jag har astma och den blev så dålig att jag inte kunde springa alls under hela april mer än ett par fåtal korta rundor som gick i långsam fart. Kontentan är att jag har fått till blott nio pass över 20 km sedan i januari och endast tre av dem är 25 km eller mer. Det är ingen grund alls för en mara, så planen var egentligen att skippa Stockholm maraton, men nu har jag faktiskt ändå bestämt mig för att springa.

Jag har inte sprungit loppet sedan 2011 och är verkligen sugen på folkfesten och förra året blev det DNF pga en sträckning i hamstring. Så det får bli ett socialt långpass med musik, hejarklack, vätskelagning och så satsar jag på att få en fin löparbränna och finisher t-shirt på det. :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 794
Senast: shia
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp