Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jenny och Sigge, dvärgschnauzer på 3 år.

Tävlingserfarenhet: Har tävlat vid två tillfällen (totalt 6 starter). Nästa tävling blir 21 april i Nacka, därefter 12 maj i Linköping.

Träningsvana: Har tränat i 2 år. Gått nybörjar- och fortsättningskurs och sedan tränat mycket både själva och i grupp med träningskompisar.

Säkrast på: Hopphindren tror jag. Alla hinder sitter utom platta tunneln som han plötsligt fått problem med. Ganska lätt att handla också.

Osäkrast på: Platta tunneln och vårt största problem är farten.

Håller till: Linköping

Mål: Att ta sig runt felfritt utan tidsfel, och att ständigt bli bättre. Få in mer fart och glädje/motivation i träningen!

****

Sen får väl Elliott hänga med på ett hörn... Han kommer å andra sidan inte få tävla, men ska väl få börja prova på hinder så smått snart i alla fall. Målet får vara att ta sig runt en bana på träning!
(11 månader gammal bichon frisé/Lhasa apso som bor här i några månader).
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

KL

Kul, nu börjar vi ju bli några stycken här :D!

Hur ser det ut i tävlingsplanerna för er som är startklara, när blir nästa start?

För mig och Lyxa börjar säsongen den 12/5 i Götene, och vi är taggade till tänderna :bump:!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Förare: Rebecca
Hund: Zakko 6 år, Lapsk Vallhund

Tävlingserfarenhet: Vi är i klass 2 och kämpar där =)

Träningsvana: Gått nybörjarkurs, tränar med ett agilitygäng och ska gå privatkurs nu och gått en annan privatkurs innan.

Säkrast på: Samtliga hopphinder och tunnlar går väldigt bra.

Osäkrast på: Kontaktfälten och Farten, han är lite slö, så måste få tips på hur man får upp farten.

Håller till: Karlshamn

Mål: Hoppas på att få nån pinne i klass 2 och kämpa så gott vi kan och ha roligt =)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

För fart så jobba mycket med glädje och enkla övningar där det är lätt att få upp farten. Krångligare handlingövningar hämmar lätt farten och blir inte lika motiverande.

Bra kondition, träna starter/explosivitet och inte minst balans gör mycket för farten.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Hur ser det ut i tävlingsplanerna för er som är startklara, när blir nästa start?
Såhär der det ut just nu:

28-29/4 Tranås
6/5 Eslöv Skåne DM
12-13/5 Råådalen
18/5 Märsta-Sigtuna
19/5 Huskvarna
27/5 Lund
2-3/6 Falkenberg
22-24/6 Gotland
(28/6 Varberg)
1/7 Oskarström
8-14/7 Slottshoppet Uppsala
22/7 Sjöbo
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Dijana och Ofira, sheltie 20 månader.

Tävlingserfarenhet: Precis startat sin första hoppklass I och har 1 pinne, agility debuten kommer denna månad i Nacka!

Träningsvana: Tränade mycket med min första sheltie för 9 år sedan (så länge sen!!! :eek:) så jag har gått massor med kurser tidigare. Med Fia har jag kört en handlingskurs och en agilitykurs för valpar. Hemma tränar vi kanske 5 dar i veckan, 10-20 minuter var gång. Emellanåt åker vi iväg till kompisar och tränar i grupp men det blir sällan av, tyvärr.

Säkrast på: Det mesta på våran nivå.

Osäkrast på: Kontaktfälten, vi kör running och det kräver lite mycket av matte. ;) Gungan är hon också lite för ivrig för så därför har vi väntat med debuten i agilityklass. Hon kör snygga kamikaze hopp rakt ut utan att gungan hunnit tippa en cm..... :cool:

Håller till: Knivsta BK

Mål: Hoppas på uppflytt i Klass II hoppklass och någon/några pinnar i agilityklass innan året är slut.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Kul, då ses vi ju i Märsta! :)

Såhär ser det ut för oss:

Maj
5-6 Oxelösund
18e MSBK
26-27 Kumla

Juni
8-9 Knivsta
16-17 SM

Juli
5 EV Gävle, beror på om jag är på festival och hur mkt jag startar på Slottshoppet
8-14 Slottshoppet (Vår tävling, sjukt läskigt!)
28-29 Gagnef-Floda

Augusti
11-12 Fagersta
18-19 Frövi/MSBK inte bestämt
25-26 Hofors

September
1 Sthlm södra
8 Sala
15 Avesta

Sedan blir det Rättvik i nov och har inte kollat upp än ifall det kommit ut nya tävlingar. Får dessutom se om Lovis håller sig fräsch, då vi rehabbat och grejat med hennes rygg sedan augusti förra året. Hon ska vara frisk, men jag väntar liksom lite på bakslaget... Detta är iaf planen!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vi smiter in här på ett hörn :)

Sami, 4år japansk spets

Tävlingserfarenhet: Uppfl ho2 och 1 pinne i ag1

Träningsvana: Tränade ganska mkt första året, sen blevtävlingslydnad/bruks mer intressant. Nu tränar vi i snitt 1-2 ggr/månad


Säkrast på: Det mesta.. ganska stabil att köra.

Osäkrast på: Gungan, lite dåligt självförtroende

Håller till: Uppsala

Mål: ehm..uppflytt till ho2? Svårt om man inte anmäler sig till tävlingar dock :angel: Så: Komma iväg på någon agilitytävling i år :o

Grimm, kelpie 22 månader:

Tävlingserfarenhet: tävlat lydnad och spår, ej agility

Träningsvana: Sporadiskt, 1-2 ggr/månad

Säkrast på: Farten? :devil: Skämt åsido är han grundtränad i allt, men inte färdig för tävling. Dock imponerad av slalom som han gör MKT bättre än han borde med tanke på hur lite han fått träna ;)

Osäkrast på: Handling

Håller till: Uppsala

Mål: Komma till start
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Håller med Jenka i allt hon skriver. Kör övningar med "självklara" linjer, då brukar de också våga ta för sig mer. Dvs övn där hunden ska ta hindret som står framför näsan, inga hinderfällor och om du lägger in någon knepigare sväng, dra vidare framåt efteråt. Att lägga ned bommarna gör också att de flesta ökar farten :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Åååh en liten rööööd :love:. Är ju lite partisk där haha. Jag tycker att hon var jättefin för att vara så ny!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Kul!

Lisa och Billy (dvärgpinscher 2,5 år)


Tävlingserfarenhet: Ingen alls.

Träningsvana: Har gått grundkurs och tränat en hel del på egen hand.

Säkrast på/styrkor:
  • Farten! Han är helt sjukt snabb.
  • Har inga problem med hinder, inga rädslor eller tveksamheter. (Undantag: säcken.)
  • Går lätt att skicka före (utan att göra byten).
  • Billy älskar det och vill prestera.

Osäkrast på/svagheter:
  • Slalom. Vet dock inte om det är mitt eller hans problem :angel:
  • Säcken. Den vi tränar med är så himla tung och inte alls småhundsvänlig.
  • Behöver jobba mer med kontaktfält. Vet dock inte om running contacts eller två av två på är bäst för oss...
  • Hålla fokus, kontakt och en lagom nivå. Blir det för roligt så försvinner hunden (Ja, på riktigt och bokstavligt talat.)
  • ... därför kan vi ibland ha svårt när det blir långa avstånd mellan hinderna.
  • Hålla en lagom nivå. Få hunden att förstå att han inte behöver hoppa en meter över hindret...

Håller till: Karlstad.

Mål: Ställa upp i minst två tävlingar under 2012.

dsc_0167_151212690.jpg


agilitybilly_174751343.jpg


dsc_0076-copy_151212598.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Nu blir jag nyfiken, vad innebär 2x2 och running Contacts?
Inser att jag själv behöver hjälp med hur man kan träna in kontaktfälten. Min tidigare hund sprang alltid hela vägen ner av sig självt så jag behövde aldrig fundera på det där. haha.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Två av två på innebär att hunden lär sig att stanna upp med två tassar på marken och två på kontaktfältet innan den fortsätter.
Här beskriver de det:
http://doggson.se/2012/02/08/agility-sa-tranar-du-in-kontaktfalt/

Running contacts är precis som det låter, hunden stannar aldrig upp - utan vet att den ska hålla sig inom kontaktfältet. Det här är det snabbaste sättet.
Lite mer här:
http://www.klickerklok.se/kurser/running-contacts/
eller här:
http://www.klickercenter.se/agilityliv-2/agility/2011/kontaktfalt-springande/

Vi började med 2 av 2 på under kursen, men det kändes inte riktigt helt rätt. Billy gör faktiskt ganska strålande running contacts helt naturligt - förutom på A-hindret. Där brukar han hoppa innan kontaktfältet, och jag känner att det är på just A-hindret som det är svårast att lära in.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Tack så mycket för förklaringen. Nu är jag med.
Jag hade nog alldeles för mycket gratis med min förra hund för sånt behövde jag aldrig tänka på. :rofl: Konstigt egentligen med tanken på hur hoppiga dvärgpinschrarna kan vara. Eller så var hon så pass lättlärd att hon helt enkelt snappade upp hur det skulle vara, för farten var det inget fel på. :D

Ska bli spännande att köra igång Ila nu och se vad det blir av henne. Hon blir 18 månader i september så jag hoppas ju att man ska hinna med en debut i höst. Annars får det vänta till våren helt enkelt. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Rekommenderar dig att ta hjälp av en bra tränare när ni lär in kontaktfält, det kan ju vara ganska svårt och iallafall jag känner en trygghet i att ha tränaren som stöd så att vi gör rätt :)

Min Ila (förvirrande med två Ila i tråden :D) har tidigare tränat ram-metoden på A-hindret och 2 av 2 på på balansen. Dock är inget av det befäst, man märker att hon inte vet vad som förväntas av henne. Jag kommer köra 2 av 2 på på alla kontaktfält framöver.

Vi ska lära in det typ såhär:
-Lära in bakdelskontroll, kunna backa upp på ett trappsteg.
-Träna varsågodkommando på kampleksak (kunna vifta, kasta osv och hon får inte ta leksaken innan ett visst kommando)
-Kombinera bakben på trappsteg och störningsträning med kamp och varsågodkommando
-Flytta samma beteende till kontaktfälten och befästa

Om jag minns rätt, vi lade nämligen upp en plan i går på träningen ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

KL

Jag skulle egentligen börjat på fortsättningskurs med Camaro nu på torsdag (anmält sedan länge, innan vi fick Ila) och har börjat fundera på om jag kanske ska gå med Ila istället..

Jag vill helst gå med Ila, det är roligare och mer givande att träna med henne + att jag verkligen vill satsa. Kommer ju fortsätta med privatträningarna också en gång i veckan men det här skulle ju ge en väldigt bra möjlighet med träning för instruktör 2 ggr i veckan under en period..

Men samtidigt så får jag dåligt samvete bara av att tänka tanken. Camaro tycker trots allt (oftast) att det är kul och hon får inte så mycket ensam träningstid. Hon kommer dock ha kvar racen som är hennes egen grej, och så såklart promenader och sånt..

Hur skulle ni göra?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Om jag var du hade jag gått kursen med Ila, men åkt iväg och tränat på egen hand med Camaro en gång i veckan. Då kan du träna handling och hon kan få träna och ha roligt tillsammans med dig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 624
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp