Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

kl.
Får man vara med här om man är nybörjare? Jag kommer förhoppningsvis börja en agilitykurs med min vovva om två veckor förutsatt att vi kan hoppa över den inledande kursen. Kommer vi med på kursen planerar jag att träna för tävling, har kört agility förr med familjens dvärgschnauzrar men dom blev "pensionerade" för några år sedan då jag flyttade till annan ort. Jag tävlade en del med den ena hunden men det slutade oftast med att jag fick bryta och lyfta ned en hund som "fastnat" på nedre delen av a-hindret eller så kom vi inte ens över första hindret utan hunden satt kvar i starten och tittade frågande på mig :D
Min egna hund är det lite mer fart i så jag hoppas att det ska gå bättre för oss.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Ja jag kanske borde säkra gungan med att lägga ner den själv, fast när den står lite för sig själv i ena hörnet av området tycker man ju att hunden borde strunta i den - men inte min knasboll tydligen :crazy: varje gång hon skrämt sig (minst 3 på precis samma sätt) så har hon fnattat iväg i glädje så pass långt ifrån mig att hon inte lyssnar på stanna eller sakta, well det är bara att fortsätta kämpa antar jag;)

kl

Hur gör ni andra med hinderhöjden när ni tränar? Eller är jag kanske den enda vars hund ligger precis över gränsen i manke så att hon måste ta den högre höjden på tävling(large fast majoriteten av rasen går i medium)? Ziva verkar inte ha några problem att hoppa så högt egentligen men jag ser på henne att det inte är lika lätt och roligt som att skutta över mediumhinder
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Kan väl inte finnas någon mening med att träna på hög höjd regelbundet.. Tänker jag iallfall.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

kl

Hur gör ni andra med hinderhöjden när ni tränar? Eller är jag kanske den enda vars hund ligger precis över gränsen i manke så att hon måste ta den högre höjden på tävling(large fast majoriteten av rasen går i medium)? Ziva verkar inte ha några problem att hoppa så högt egentligen men jag ser på henne att det inte är lika lätt och roligt som att skutta över mediumhinder

Hur hög är hon, du vet att hundar på 43-45 får tävla medium from i år?

Själv tränar jag aldrig på hög höjd (har smallhund) utan brukar träna på 25-30 cm, gärna lite blandat så hunden får tänka lite och taxera hoppen. Om jag hade varit du hade jag tränat på lite blandade höjder men inte på maxat.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag håller med. Lovis kör bara med nedlagda bommar nu för att skona ryggen, förutom vissa gånger då vi tränar bana men då vibbar vi alltid efteråt.

Inez kör ju såklart också nedlagt eller bebishöjd, men i framtiden kommer jag att variera mellan nedlagt - 35 cm. Tighta svängar tränas ju till exempel bäst på nedlagda hinder eller med ena sidan nedsänkt. Det blir så himla många hopp när man tränar flera gånger i veckan och jag har ingen lust att slita på min hund i onödan :). Blir alltid lika ledsen när jag ser folk med hundar som kryper under hindren eller uppenbart tycker att det är jobbigt, fortsätta träna på maxad höjd :crazy:.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Tack!

Vi kom med på kursen vi anmälde oss till så inte nu på tisdag men nästa så kör vi igång. Jag är löjligt taggad, ska bli så himla roligt! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vet inte exakt hur hög hon är men ca 47 är vad jag gissar på, hundskrället är stor som många hanar:p fast jag tror att rasen tyvärr gått åt det mindre hållet på senare tid.

till alla: Men då låter det ju som att jag ska fortsätta lite som jag gör och kanske variera höjden ännu mer(neråt då). Brukar träna med de flesta hinder på ca 40 och höja nåt enstaka till 50-60cm. För visst är det typ det som blir de högsta? Största rädslan jag har är ju att hon ska göra sig illa pga min okunskap och iver :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Hinderhöjder för large:
Large Klass I 45-55 cm
Large Klass II 45-60 cm
Large Klass III 45-65 cm
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Alltså tack för den här tråden :love:
Nu är jag ännu mer taggad inför att börja träna mer ordentligt. Funderar till och med på att göra egna hinder och ha i stallet :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Visst blir man fast? :D

Jag har just kommit hem från en träning med några vänner. Körde en klass 3 agilitybana från Gåsahoppet i helgen. Lovis var sjuukt taggad och blev jättearg på mig så fort jag inte visade suck. I en sväng där jag inte flyttade på mig i tid enligt henne, högg hon tag i ena byxbenet så att det blev två rediga hål. Hon är så eh.. Charmig. ;) Ibland undrar jag verkligen om det inte finns lite terrier i henne. Hon kampmorrar värre än jag vet inte vad, något som alla andra tycker är hysteriskt roligt med tanke på att hon ser så oskyldig ut. Det gick i alla fall riktigt bra och hon hade ett himla tryck och driv!

168320_495566558336_589633336_5902525_6476622_n_197927096.jpg


Inez fick köra lite smågrejer. Hon har ganska svårt att koncentrera sig när hennes älskade bc-kille är med och tränar, så vi gjorde bara enstaka hinder.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

KL

Idag har vi varit på kurs, där jag träffade SLD och söta Lingon :laugh:

Tog med mig Ila till sist. Dock tyckte instruktören att vi kanske var lite i det duktigaste laget för den här kursen, men jag tror helt säkert att vi kommer få ut massor ändå :)

Även om Ila är mycket tränad så är ju ändå jag ganska.. dålig handler :angel:

Det var kul iallfall, hoppas det blir mer intensivt nästa gång bara!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag ska väl presentera mig också :) Jag har en Kelpietik på 2 år som är mätt till medium.

Tävlingserfarenhet: Vi debuterade i Rättvik i Mars, 10 fel i hopp och en medveten disk i agilityn eftersom vi inte hade tränat gungan tillräckligt.

Träningsvana: Vi tränar grunder flera dagar i veckan och tar privatlektioner ca 1 gång i veckan. Jag har gått en fortsättningskurs med min tidigare hund, annars är vi rätt gröna tillsammans.

Säkrast på: Hon börjar kännas rätt fin på kontaktfälten, får se om det håller på tävling bara. I övrigt är hon nästan jobbigt signalkänslig och grymt snabb.

Osäkrast på: Hon låser väldigt sent på hinder, det tillsammans med att hon är grymt snabb (och har världens långsammaste matte :angel: ) och är väldigt signalkänslig gör henne otroligt svår att köra med. Vi jobbar på att försöka bli ett team men det är inte det enklaste. Men när vi väl jobbar med varandra är känslan oslagbar! Hon har också svårt att hoppa mot mig och kan bli väldigt frustrerad om jag visar på hinder vänd mot henne. Sen jobbar vi på gungan och det går åt rätt håll!

Mål: I år är målet att plocka lite pinnar och försöka bli ett team på banan. Långsiktigt är målet SM/VM!

Håller till: Västerås

293707_10150642579864033_626584032_9256107_207006495_n.jpg


Nästa tävling är Botkyrka 29/4 och Västerås 5-6/5 nån fler som ska dit?

Är det nån som har tips på övningar där jag kan träna att hon ska låsa på hinder?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Sanna & Joey aka Grå

Tävlingserfarenhet: Vi var ute på våra första officiella tävlingar förra året och lyckades som bäst vara med på en prisutdelning.

Träningsvana: Grå är den första hunden jag kör agility med vi har gått nybörjarkursen och fortsättningskurserna på vår lokala brukshundsklubb samt tagit lite privatlektioner. Vi tränar i vår hemmaklubbs tävlingsgrupp.

Säkrast på: Tunnlar och däcket.

Osäkrast på: Uppåtgående kontaktfälten på A-hinder och bom.

Håller till: Sydkusten

Mål: Ta pinne i både hopp och agility.

20111016-Joeyitunnel.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Min hund är precis över mediumgränsen (36,5). Jag tränar mest på smallhöjd, dels för att det sliter mindre på kroppen och dels för att det är lättare=mer fart och glädje.
Mediumhöjd kör jag ibland, och höjden i sig är inga problem. Hunden hoppar iof largehinder ibland om han får chansen :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Kontaktfältsträningen går framåt!

Vi har tidigare tränat på att backa med stöd av soffa och soffbord (för att få ett rakt backande), backat upp på "planka" med stöd av soffa och soffbord samt varierat höjd på plankan. Nu gick vi vidare till trappen.

Det märks att Ila har tränat vid trappen innan, men hon verkar vara van vid att gå upp i trappen för att sen vända och ställa sig i position. Jag tog hjälp av en bur för att skapa en smal gång för att förhindra att hon vände sig. Det tog inte lång stund innan hon fattade grejen, ökade gångens bredd lite innan jag plockade bort den helt.

Totalt tog det kanske 5 minuter från att vi startade tills att hon backade helt självständigt upp på första steget. Duktig tjej!!

Film: http://www.youtube.com/watch?v=dRnGlB8u5vs
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Kul att det går framåt! Funderade på, varför kör du inte med target? Och vill inte låta "Men jeez varför kör du inte med target?!" utan är genuint intresserad ;). För mig känns det som att det är svårt att få det riktiga trycket framåt, när beteendet lärs in genom att backa. Så det är därför jag undrar :)

Donnorna - ang att låsa på hinder så kör jag rakor rakor och åter rakor. Sedan böjer jag rakorna lite... Det ska vara självklart att nästa hinder i sikte är det man ska ta och så ska det finnas en belöning bakom sista hindret. Så tränar vi åtminstone.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vi diskuterade detta på träningen, min tränare berättade för och nackdelar med båda varianterna och sen fick jag välja.

Valde backande + varsågod framförallt för att det är mer skonsamt för hunden, med vikten bakåt istället för fram och ned.
Sen var det några andra argument som var himla bra men som jag ärligt talat inte minns tillräckligt mycket av för att återge rättvist :angel:

Min tränare kör såhär med sina hundar, och tycker att det ger bäst resultat. Trycket framåt är jag inte så orolig för, hon har tryck så det räcker och blir över :D och dessutom så kommer man ju få en inlärd förväntan framåt eftersom hon kommer vänta på varsågod för att få sin belöning (=full fart fram i banan). Nåt sånt iallfall :p

Delvis KL

Igår försökte jag få till ett backande upp på A-hindret, men det var svårt. Måste bygga en gång även där för hon är så himla inställd på att gå upp för att sen vända runt.. (Det är nu man vill ha ett A-hinder hemma..)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!


Sötnöt :love:

*kl*

Agilitydebuten kommer om en vecka och jag velar.. Hunden har börjar hoppa av kf (har kört running) och jag vet inte om jag egentligen är pepp nog att lära upp running igen.. Ska man köra med 2+2 på och försöka fasa över det till running innan nästa helg eller byta helt till 2+2? Hinner man ens det på en vecka? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 886
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp