Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Problemet är bara att Camaro inte går igång speciellt bra om vi tränar själva. På tex kurs blir hon taggad av alla andra hundar som kör gärnet på banan, men är vi själva vill hon ibland inte alls. Jag ju visserligen ha med Ila som kan dra igång henne..

Det är ju det här med motivationen som gör att jag håller på att tröttna på att träna med Camaro. Ibland vill hon, ibland inte..
Samtidigt som jag tänker att ju mer jag tränar desto mer borde hon komma igång?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Man lägger ju både tid och pengar på att gå kurs, och då blir det ju (även om man inte alltid erkänner det ;) ) att man vill ha ut valuta för pengarna och tiden man investerar. Och om man då har en hund som ibland inte vill vara med riktigt, då tappar man ju lite av sin investering och kan lätt bygga upp en frustration som både man själv och hunden tappar lite självförtroende och motivation av.

Så jag säger som Blueberry, gå kurs med den hund som har motivationen och intresset för det och som du tänker satsa på, och aktiviera din andra "soffliggare" efter hennes nivå ;). Och nu när du har två hundar så är det ju perfekt att dra i gång lite träningskonkurrenstänk för Camaro med Ila :bump:.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Problemet är bara att Camaro inte går igång speciellt bra om vi tränar själva. På tex kurs blir hon taggad av alla andra hundar som kör gärnet på banan, men är vi själva vill hon ibland inte alls. Jag ju visserligen ha med Ila som kan dra igång henne..

Det är ju det här med motivationen som gör att jag håller på att tröttna på att träna med Camaro. Ibland vill hon, ibland inte..
Samtidigt som jag tänker att ju mer jag tränar desto mer borde hon komma igång?

Jag har en hemma som tycker att agility är lite so-so. Hon får köra ibland annars är hon nöjd med promenader och lite trickträning. Så då kör jag på det och lämnar över kurserna och tävlingarna åt den som faktiskt kan komma någon vart (och dessutom VILL det). Så länge hunden är nöjd så behöver man ju inte heller träna massor och tävla med dem, det är ju bara ditt samvete som gnager då - hunden är nog lika glad för vilket som ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Åååh en liten rööööd :love:. Är ju lite partisk där haha. Jag tycker att hon var jättefin för att vara så ny!

Äsch då, inte är du partisk, de är ju helt enkelt underbara! :love: :D

Såg att du skulle till slottshoppet, vi syns nog där! Hur brukar konkurrensen vara där egentligen? Jag tror att vi har noll chans men det vore kul att prova ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Nu är det ju första gången vi kör i år, men konkurrensen kommer att vara stenhård (nu tänker jag klass 3). Folk kommer komma från grannländerna och hela Sverige, så det är ju inte som att åka på en vanlig helgtävling direkt :). I klass 1 och 2 kommer nog konkurrensen att vara ganska "normal", fast med större startfält än vad man kanske är van med. Gör man ett nollat snyggt lopp tror jag att man har lika stor chans att få pinne som tex i Rättvik där jag såg att ni var, och där är ju inte startfältet så himla små heller :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Nu är det ju första gången vi kör i år, men konkurrensen kommer att vara stenhård (nu tänker jag klass 3). Folk kommer komma från grannländerna och hela Sverige, så det är ju inte som att åka på en vanlig helgtävling direkt :). I klass 1 och 2 kommer nog konkurrensen att vara ganska "normal", fast med större startfält än vad man kanske är van med. Gör man ett nollat snyggt lopp tror jag att man har lika stor chans att få pinne som tex i Rättvik där jag såg att ni var, och där är ju inte startfältet så himla små heller :).

Vi var nog 32-36 st tror jag. Jag trodde det var ett litet startfält?? Folk har ju tjatat om att det blir så himla många och om att Rättvik var litet. Men vad vet jag, ny i gamet och allt ;)

Klass III kan jag tänka mig har hård konkurrens - det är ju en helt annan nivå från klass I och klass II, faktiskt. Man blir ju nästan andfådd av att titta på folk när de tävlar, allt går så fort och ser så himla proffsigt ut. :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Hmmm ärligt talat har jag inte så stor koll på klass 1 längre, men de tävlingar jag varit på har det nog legat runt 20-40 st. I small och medium då, largeklasserna brukar ju nästan vara det dubbla i många fall. Jag förutsatte nog mest att Rättvik hade stora kl 1 fält också, men det kanske är mest klass 3 förare som är puckade nog att åka "mitt i vintern" :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Man lägger ju både tid och pengar på att gå kurs, och då blir det ju (även om man inte alltid erkänner det ;) ) att man vill ha ut valuta för pengarna och tiden man investerar. Och om man då har en hund som ibland inte vill vara med riktigt, då tappar man ju lite av sin investering och kan lätt bygga upp en frustration som både man själv och hunden tappar lite självförtroende och motivation av.

Så jag säger som Blueberry, gå kurs med den hund som har motivationen och intresset för det och som du tänker satsa på, och aktiviera din andra "soffliggare" efter hennes nivå ;). Och nu när du har två hundar så är det ju perfekt att dra i gång lite träningskonkurrenstänk för Camaro med Ila :bump:.

Ja.. Jag gör nog så! :idea:

Jag har en hemma som tycker att agility är lite so-so. Hon får köra ibland annars är hon nöjd med promenader och lite trickträning. Så då kör jag på det och lämnar över kurserna och tävlingarna åt den som faktiskt kan komma någon vart (och dessutom VILL det). Så länge hunden är nöjd så behöver man ju inte heller träna massor och tävla med dem, det är ju bara ditt samvete som gnager då - hunden är nog lika glad för vilket som ;)

Haha ja det där samvetet.. Så här dåligt samvete hade jag aldrig när jag hade Alice.. Men jag tycker liksom att Camaro är lite tråkig i jämförelse med Ila (känner mig som en dålig hundägare bara jag säger det högt :o) och då blir det ännu värre.

Ne.. Om hon nu inte vill träna så borde hon vara nöjd utan. Vilken revolutionerande tanke ;)

Tex igår.. Tränade torrhandling med Ila på gräsmattan. Hörde att Camaro stod vid dörren och tyckte synd om sig själv för att hon inte fick vara med. Så jag tog in Ila och ut med Camaro istället. Vad händer? Jo hon vägrar busa/träna med mig och lufsar bara omkring på gräsmattan.. Suck!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Ja.. Jag gör nog så! :idea:



Haha ja det där samvetet.. Så här dåligt samvete hade jag aldrig när jag hade Alice.. Men jag tycker liksom att Camaro är lite tråkig i jämförelse med Ila (känner mig som en dålig hundägare bara jag säger det högt :o) och då blir det ännu värre.

Ne.. Om hon nu inte vill träna så borde hon vara nöjd utan. Vilken revolutionerande tanke ;)

Tex igår.. Tränade torrhandling med Ila på gräsmattan. Hörde att Camaro stod vid dörren och tyckte synd om sig själv för att hon inte fick vara med. Så jag tog in Ila och ut med Camaro istället. Vad händer? Jo hon vägrar busa/träna med mig och lufsar bara omkring på gräsmattan.. Suck!

Du ska veta att jag till och med har favoriter i min lilla flock :eek: ssccchhh don't tell anyone. Men jag tycker mer om min lilla fis - vi två är liksom ett team. Och även om jag älskar mina andra monster så nepp, inget slår min lilla gula fluffboll :love:

När jag har kört agility och tränat så har den andra fått extra lydnadsträning vid sidan av. Platsliggning och sedan medan fluffet vilar så får den stora antingen lite fot-träning eller så kör jag lite kravlös agility och struntar fullkomligt i om hon hoppar rätt eller tar alla pinnar i slalomet. Samma gäller lillplutten som är för ung ännu, han får vackert sitta och vänta och sedan köra lite själv mellan varven. Och detta nöjer de sig med!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Hmmm ärligt talat har jag inte så stor koll på klass 1 längre, men de tävlingar jag varit på har det nog legat runt 20-40 st. I small och medium då, largeklasserna brukar ju nästan vara det dubbla i många fall. Jag förutsatte nog mest att Rättvik hade stora kl 1 fält också, men det kanske är mest klass 3 förare som är puckade nog att åka "mitt i vintern" :D

Då måste jag vara ärkepucko som åkte så långt för en debut i Klass I :D

Ja men vad bra, då är det inte jag som är konstig när jag tyckt att 30 st är alldeles lagom stor klass. För small och medium alltså. Large är ju fullproppat! Undrar var alla dessa skräckhistorier kommer från där det ska finnas massor och massor med startande i small? :cool:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Haha, jag skulle ha gjort detsamma :D.

Jaa det undrar jag med. När jag körde 1an med Lovis för 3 år sedan så tror jag aldrig att det var mer än 40 starter. Kikade snabbt i tävlingsboken nu och de gånger vi tagit pinnar har det varit runt 30 tävlande, en gång 40 och någon gång runt 20. Visst att sporten växer men sååå stor skillnad tror jag inte att det är idag jämfört med 3 år sedan.

I klass 2 var det mellan 10-20 så där var det ännu mindre. Dock tycker jag att det ökar i klass 3. Även om det snittar runt sådär 50 starter är det inte alls ovanligt att det rör sig om uppåt 70, och i vissa fall uppåt 90 på stora tävlingar som tex Rättvik.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Veronica och Ziva, finsk lapphund 3år

Tävlingserfarenhet: Ingen ännu tyvärr

Träningsvana: Vi gick nybörjarkurs och fortsättning x2 våren/sommaren Ziva var ca 1,5år. Kände oss tävlingsklara och skulle gått en inoff på klubben men då flyttade jag istället för att plugga långt därifrån och första året kunde jag inte ha henne med. Så de senaste åren har det gått lite på sparlåga samtidigt som vi glidit ifrån varandra. Men nu jäklar ska vi allt igång igen även om den aktuella kursen blir vardagslydnad :p

Säkrast på: Tunnlarna, lilla fröken springer ju genom dem redan innan jag rullat ut dem ordentligt :rofl:

Osäkrast på: Gungan och ibland balansen. Ziva ser tydligen inte skillnad på de två trots att jag försöker vara tydlig vilken det är. Med andra ord: lagom när jag fått upp hennes mod att springa balansen och sakta ta gungan så rusar hon upp på gungan i tron att det är balansen och blir då jätterädd när hon bara faller:( Just nu går det riktigt bra så jag är så rädd att jag inte ska hinna med en dag.. För fart det har hon iallafall men matte inte lika mycket :p

Håller till: Trollhättan

Mål: Komma till start i hoppklass detta år. Förhoppningsvis redan till sommaren. Om jag nu lyckas jobba upp fokus på mig - anledningen till att jag inte tävlat än är för att jag inte tror att ett ärevarv bland publiken uppskattas av övrigt folk även om det är en glad vovve som kommer :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag har samma problem med Camaro gällande gungan och balansen. Hon blev rädd när hon en gång för länge sedan sprang upp på gungan i tro om att det var balansen, och det sitter i.

Så varje gång jag tränat på gungan får jag lägga ner en massa jobb för att få upp henne på balansen.. Som sen är jättekul när hon väl fattat att den inte kommer vippa.

Har lärt mig en läxa, alltid lägga ner gungan när den inte används. Aldrig låta hunden springa på den själv.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vad roligt!

Disa och Lingon, whippet 2,5 år.

Tävlingserfarenhet: 4 officiella starter, 2 diskade och 2 med 5 fel

Träningsvana: Nybörjar- och fortsättningskurs förra året. I övrigt tränade vi ganska dåligt under förra året, kanske 1-2 ggr/månad. Sedan i okt har vi kört i ridhus 1 gång/vecka och nu tränar vi kanske 2-3 ggr/vecka. Startar ytterligare en fortsättningskurs på torsdag och är med i en organiserad träningsgrupp som träffas 1 gång/månad.

Säkrast på: Lyssnar bra på min handling, gör jag rätt gör han rätt. Tunnlar.

Osäkrast på: Kontaktfält och slalom

Håller till: Linköping

Mål: Drömmålet är att bli uppflyttad till 2:an i båda under året. Ett mer relalistiskt mål är väl att se till att sätta några nollor under säsongen. Sedan finns det ju mängder med träningsmål, främst kring slalom och kontaktfält.

Planerade tävlingar är Botkyrka 29 april, Linköping 12 maj, ev. Vadstena 2 juni, ev. Örebro 13 juni och Kanonsabotören 31 juli-1 aug.
Lingons senaste start, agilityklass hos Österåkers BK: http://youtu.be/uR6ITUFG1Ys

Utöver Lingon har jag Tisse, whippet och 1 år, som precis har påbörjat träningen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag skulle egentligen börjat på fortsättningskurs med Camaro nu på torsdag (anmält sedan länge, innan vi fick Ila) och har börjat fundera på om jag kanske ska gå med Ila istället..

Håller med de andra, jag hade gått med Ila, det ska vara roligt även för dig!

Är det förresten på BK du ska gå kursen? I så fall tror jag att vi kanske ska hålla till på samma kurs.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Anna och Ixi mellanpudel 4 år:laugh:

Tävlingserfarenhet: 4 officiella starter, två nollade och 5,10 på dom andra.

Träningsvana: Fortsättningskurs x2. Dåligt med träningsmöjligheter på vintern, så nu väntar vi på att banan ska tina/torka upp. Så vi kan sätta i gång efter vinteruppehållet:)

Säkrast på: Hinder, tunnlarna, däcket.

Osäkrast på: Gungan
Håller till: Ljusdal

Mål: Plocka några pinnar och ev bli uppflyttad :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag började med 2 av 2 på med Sigge (genom tasstarget och nedlagd balansbräda) men han tappar på tok för mycket fart. Dels genom själva stoppet, och dels att han blir långsammare på väg ner från hindret. Farten är som sagt vårt stora problem, så nu kör vi utan nån metod alls och det fungerar (peppar peppar) bra. Tanken är att jag ska läsa in mig på running ordentligt och befästa det.

Jag tror att jag kommer börja med 2 av/2 på för nästa hund också, så får vi se sen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vad kul att se en whippet! Min mamma har en whippet som hon tänkt börja träna i agility och jag hoppas väl att jag ska få låna henne också på nån träning nån gång. :)
Annars är det ju faktiskt kul att kunna träna ihop med morsan också. :D

Gällande tränare så har ju jag och Ila den turen att vi känner en agilityinstruktör som vi kan få lite hjälp av. Kanske därför också som jag och dvärgpinschern aldrig fick några problem med kontaktfälten då vi tränade nästan varje träning med personlig tränare. :D
Sen är hennes uppfödare instruktör i agility och har tävlat väldigt mycket, så det är ju bra att få en hund som är grundtränad i agility av någon som kan det. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vad kul att se en whippet! Min mamma har en whippet som hon tänkt börja träna i agility och jag hoppas väl att jag ska få låna henne också på nån träning nån gång. :)
Annars är det ju faktiskt kul att kunna träna ihop med morsan också. :D

:) Sist vi tävlade var det faktiskt 3 whippets till start, men annars har vi varit själva när vi varit ute. Klart att du eller mamma ska träna med eran! ;)

Lingon är en väldigt rolig individ att träna - han älskar agility och vill alltid göra rätt. Den lille är mer som en glad bullbozer hela tiden, men han har väldigt mycket driv så med lite jobb kan han nog också bli rolig att köra med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 614
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp