Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag och Qarusell tävlat agility... Det är nästan ett år sen sist och det gick jättebra :D

I det första loppet, agilityloppet så fick vi 5 fel på hinder då det blev lite missförstånd vi A-hindret så vi fick en vägran. Men det jag är mest nöjd med är att vi inte fick några tidsfel utan kom runt inom referenstiden :D. Det är första gången :D. Bästaste Qarusell :heart
5:a av 21 startande :D

I det andra loppet, hopploppet, så fick vi 10 fel för vägran då hon missförstod mig två gånger vid en av tunnlarna + att vi fick tidsfel eftersom jag var supernoga när hon skulle hoppa däcket, så det tar jag på mig.
10:a av 24 startande :)

Qarusell med sin första rosett :D
qarusells_rosett_57533288e087c329efac1398.jpg
 
Tävlingsdag två blev ännu bättre :D
Idag blev vi tvåa i agilityklass med 0 fel på hinder men 3.25 tidsfel. Surt :( (för vi kunde ha tagit vår första pinne)
Hopploppet blev disk.

Men det är så sjukt stor förbättring i fart på Qarusell :). För ett år sedan låg vi på ca 30 tidsfel i varje lopp...
 
Jag har bytt plan och skippar Arrakhoppet (hade sett fram emot att heja på @Miao) och springer lopp i Karlskoga i stället.

Och lite impulsivt anmälde jag oss till Ullared på lördag.

(Jag har ju bara varit sjuk i två veckor och fick i dag reda på att det är en mysig mix av ett förkylningsvirus och influensa - men jaja. Tre lopp på är ju typ 1,5 min och det borde ju vem som helst med fungerande ben klara att springa :angel:)
 
Dag 3 på försommarchansen för mig och Qarusell blev inte den bästa rent resultatmässigt men agilityloppet hade jag nog bäst känsla i, full fart och massor av glädje men en liten tankevurpa av mig styrde omedvetet in Qarusell i fel tunnelingång tredje hindret från slutet...
Hopploppet gick okej trots 3 omtag i slalomet då hon såg något spännande utanför plan...

Vilken helg min lilla stjärna har gjort :love:
2:a, 5:a, 9:a, 10:a och två disk :D och dessutom tävlat tre dagar i rad för första gången :)
 
Jag och min 19-månaders sheltie har debuterat officiell hoppklass 1 idag :D
Jag hade anmält till medium men hundjäkeln var visst 46 cm vid mätningen så han blir large istället :banghead:
Detta vållade problem redan vid första hindret, där han hoppade under själva däcket - han är ju van vid att det är betydligt lägre... Jag valde att fortsätta så det blev disk direkt.
I övrigt fungerade hinderhöjden och handlingen bra, tills det promenerade förbi en mycket intressant hund precis utanför planen som han var tvungen att kolla in... 2 ggr :crazy: men han kom tillbaka och vi kunde köra klart banan utan fler missöden. Extra nöjd över ett kontrollerat och felfritt slalom!

Så summa summarum - kul att vara igång med tävlandet! Nu ska vi bara öva på den nya hinderhöjden, nöta på med störningsträning, befästa alla agilityhinder, förbättra handlingen, och, och... :D
 
Jag och Max ska tävla i ett regnigt Gällivare i helg :) Jag hoppas på felfritt slalom, blir det andra fel skulle det inte göra så mycket.
 
Billy nollade tre av tre lopp i Ullared, och vi fick med två pinnar hem. :love:
(Det kunde ha blivit tre, men vi petades från pinnplats av näst sista ekipaget i ag-klassen.)

På söndag tävlar vi i Karlskoga, med fullt fokus på ag-pinnar då. Efter det väntar Strömstad och sedan Munkfors i stället för Hulahopp. Debuterar antagligen hoppklass 2 i Munkfors.
 
Billy nollade tre av tre lopp i Ullared, och vi fick med två pinnar hem. :love:
(Det kunde ha blivit tre, men vi petades från pinnplats av näst sista ekipaget i ag-klassen.)

På söndag tävlar vi i Karlskoga, med fullt fokus på ag-pinnar då. Efter det väntar Strömstad och sedan Munkfors i stället för Hulahopp. Debuterar antagligen hoppklass 2 i Munkfors.
Grattis :D
 
Vi klarade slalomen :D men... Max var ett miffo innan start och pep och hade sig så jag misstänkte att det skulle gå sådär för oss. Mitt framför ett simpelt hopphinder kutar han av plan till en annan hund (vilket han aldrig gör annars) och därför blir det en vägran :arghh: men eftersom jag skrev som jag gjorde igår får jag väl inte klaga allt för mycket ;) han skötte sig bra före och efter det och det här var bara andra gången vi nollade slalom så det är jag jättenöjd med :D
 
Igår var det första träningspasset på säkert två veckor pga massa olägenheter. Och vad hon var taggad! Hon har sån fart genom slalomet nu att jag blir alldeles lycklig. Och som hon lyssnar på min handling..! Vi byggde upp en enkel liten bana, formad som ett stort L med en svårare knorr på slutet. Två hinder bredvid varandra, första tas från ena hållet och nästa från andra. Jag kunde stå två-tre meter bort och dirigera henne över dessa hinder! :love: Inget krångligt byte eller någonting!

Sen har jag nu börjat varva att ha leksaken i handen till att den ligger i slutet av banan. Funkar jättebra :up:
 
Lilla Pu fick igår köra ett agilitypass med många nya utmaningar:

  • Helt ny handler som hon aldrig tränat med innan
  • Ny agilityplats (tränat lydnad på planen men aldrig agility
  • Nya hinder (däck och långhopp)
  • Högre höjder
  • Threadles/staket
  • 2 okända hundar som stod vid sidan

Hon skötte sig himla fint den lilla rookiehunden :love:

 
Jag och Billy sprang fyra starter i söndags:
Vi började med att få fel på UPPFARTEN på balansen i första klassen, först en (ganska snålt dömd) vägran och sedan 5 fel pga missat kontaktfält. Nedfarten var det inget fel på i alla fall. Och oj vad snabbt vi sprang!

I andra klassen kraschade Billy in i ett hinder och gjorde en kullerbytta. :eek::nailbiting:
Det såg nog ganska dramatiskt ut (jag såg det inte eftersom jag var mitt i ett byte) och domaren avbröt vårt lopp, Billy var däremot oberörd och visade inga tecken på smärta eller ömhet. Jag ville ha en omstart, men fick ingen.

I stället fick jag en pigg och rätt så övertaggad Billy i tredje klassen, han tog till exempel någon extra tunnel för att kompensera för det han missade i klassen innan. Inga kontaktfältsfel och bra tempo i alla fall.

I fjärde klassen var matte trött, och Billy tog fel tunnelingång - men annars hade vi en riktigt trevlig runda.

Banorna var SVÅRA, det kändes som klart över klass 1-nivå. Vi var många som kliade oss i huvudet under banvandringarna... Förutom svår väg var till exempel långloppen i tredje klassen det längsta jag har sett i en smallklass. Nåväl, vi hade trevligt mellan starterna i alla fall. :p

I går var det träningstävling här i Karlstad, jag fick feeling och anmälde... IVAN. :D
Han var överraskande duktig och kan ju faktiskt alla hinder, men kräver ju cirka 100 % stöd 100 % av tiden på banan. Kanske borde träna lite med honom emellanåt? Haha.

13466510_999376343515890_8256447808832201568_n.jpg


13510905_999376766849181_4388842977214296694_n.jpg


Billy fick också springa, han var ungefär lika vårdslös som i söndags och jag börjar bli lite orolig för att han kommer slå ihjäl sig. Han sladdade i en landning i hoppklassen och gjorde sig lite illa i en tunnel i ag-klassen, jag skyller på blött väder och blöta hinder. Men alltså vad händer? Han har alltid haft en förkärlek för att hoppa långt och högt och beter sig som om vore Superman, men tre vurpor på två dagar? Helt ärligt?
 
Kul att läsa om allas träning och tävlingar! För oss är det dags för ett blåbärslopp imorgon, därefter är det typ inga tävlingar häromkring förrän i mitten av augusti. Får kanske göra en roadtrip :D
 
Ivan fortsätter att briljera!
Jag har väl aldrig varit så imponerad över honom som under kvällens träning. Helt plötsligt gav han järnet - och Ivan ger aldrig järnet annars!! Så hög på agilityrus just nu :love:
 
Jag ska börja om på nytt. Nästa söndag flyttar Spookies lillkusin(mamman är kullsyster till hans pappa) in hos mig. Hon är då knappa 4 månader.

Milla kör sin sista stora tävling SM i Växjö nästa helg lagklasserna. Sen ska hon bara springa tävlingar med lägre hinder, hon är ju 10 år och har diskbråck. Och sen blir det kanske liten come back i klass 3 nästa år i XS om hon känns pigg och fräsch. Men annars blir det inga officiella lopp för mig på drygt ett år.

Själv har jag laddat upp med Silvias Puppy Diaries och kommer spendera sommaren med att leka med valpis. Sen funderar jag på Jenny Damms distansgrundkurs eller Silvias foundation class som börjar i oktober, beroende på hur långt vi kommit i relationsträningen då.

Jag har ju inte haft valp på 10 år, Spookie var ju över året när han flyttade till mig så jag känner mig något ringrostig.

Och jag saknar min Spunk varje dag som går. Han var en så stor personlighet...
 
@Kakis Förstår att du saknar din Spunk :heart Men så roligt med ny valp, att få lära känna en ny individ och börja fundera på bästa träning för just henne :love: Att skaffa ny hund gör ju inte att du saknar den andra mindre, "bara" att du får en ny kompis att fokusera på och utvecklas med. Att låta bli att skaffa ny hund gör ju inte heller att saknaden blir mindre! Hoppas få se många söta valpbilder!
 
Jag har anmält oss till hopp- och agilityklass 1 om en dryg månad. Det blir första starten i agilityklass och andra i hoppklass. Nu blir det hårdträning på agilityhindren då vi inte ens tagit dem i sekvens ännu..
 
Hur skulle ni göra för att fasa över till självständig vipp?
Tinja har aldrig haft problem med vippen, men nu när jag släppt den så hoppar hon gärna av så fort den landar. Hon hoppar ju av framåt, men hon både missar kontaktfältet och får vippen i rumpan med den tekniken. Hon blir inte rädd som tur är, men det är ju inte speciellt bra.

Hur tycker ni jag ska göra? Jag har börjat med leksak istället för godis samtidigt som jag slutat stå precis bredvid vippen, har jag kanske gått för snabbt fram? Hmm... Det har jag säkert. Borde jag gå tillbaka till godis och inte stå precis bredvid, eller leksak men stå precis bredvid? Eller någon annan teknik?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
167 307
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • HUND MAGKATARR...
  • Rumsren - hur gör ni på natten?

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Åkerfräken
  • Linjeavel PRE

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp