Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också tävlat i helgen och jag är tyvärr inte alls nöjd. :( Just nu har vi ett riktigt bakslag där saker som fungerat klockrent har börjat tjorva och det är svårt att inte bli nedslagen.
Min Hund är fantastisk men han fixar inte riktigt tävlingsmiljön. Han blir så taggad att han lämnar hjärnan i starten och sen bara öser han på.
I helgen fick vi slalomfel i alla klasser, slalomet som varit hans starka sida hela sommaren. Så vi åker hem med 3 disk i bagaget och ett lopp med 25 fel.
Samtliga diskningar har kommit i början på banan. Det är som att han behöver 6-7 hinder för att bralla av sig värsta energin och sen går vi i mål riktigt samlat och bra. Men fram tills dess så flyger bommarna all världens väg och vi hittar inte rytmen.
 
Nu är allting klart för att det ska bli 5 storlekar :banana::banana::banana::banana::banana:

Jag väntar med spänning på att de nya mätintygen ska komma upp på SAgiKs sida så jag kan mäta om Milla.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Nu är allting klart för att det ska bli 5 storlekar :banana::banana::banana::banana::banana:

Jag väntar med spänning på att de nya mätintygen ska komma upp på SAgiKs sida så jag kan mäta om Milla.
Jag har aldrig mätt Tinja, men är jäkligt glad att Large är 43-50, för då hamnar hon där! Över 50 cm är hon definitivt inte :p
 
Nu är allting klart för att det ska bli 5 storlekar :banana::banana::banana::banana::banana:

Jag väntar med spänning på att de nya mätintygen ska komma upp på SAgiKs sida så jag kan mäta om Milla.

Spännande! Kan man hitta vilka mankhöjder som gäller för de olika storlekarna någonstans? :)
 
Spännande! Kan man hitta vilka mankhöjder som gäller för de olika storlekarna någonstans? :)
Regelförslaget finns på Sagiks hemsida och de nya storlekarna blir:
Extra small: tillåten för hundar vars mankhöjd är under 28 cm
Small: tillåten för hundar vars mankhöjd är under 35 cm
Medium: tillåten för hundar vars mankhöjd är 35 cm och över men under 43 cm
Large: tillåten för hundar vars mankhöjd är 43 cm och över men under 50 cm
Extra large: tillåten för hundar vars mankhöjd är 43 cm och därutöver
 
Regelförslaget finns på Sagiks hemsida och de nya storlekarna blir:
Extra small: tillåten för hundar vars mankhöjd är under 28 cm
Small: tillåten för hundar vars mankhöjd är under 35 cm
Medium: tillåten för hundar vars mankhöjd är 35 cm och över men under 43 cm
Large: tillåten för hundar vars mankhöjd är 43 cm och över men under 50 cm
Extra large: tillåten för hundar vars mankhöjd är 43 cm och därutöver
Ajdå, om hundar i Large måste vara UNDER 50 cm så ligger vi risigt till.. Det var inte vad som stod i regelförslaget förut, då stod det till och MED 50 cm.

Men vad fan, jag vill inte tvingas tävla i Extra large med min lilla räv, jag vill ju gå med i ett Large-lag :cry:
 
Ajdå, om hundar i Large måste vara UNDER 50 cm så ligger vi risigt till.. Det var inte vad som stod i regelförslaget förut, då stod det till och MED 50 cm.

Men vad fan, jag vill inte tvingas tävla i Extra large med min lilla räv, jag vill ju gå med i ett Large-lag :cry:
I förslaget från januari står det under. Men hur hög är din hund? Skillnaden är 1 mm?
 
I förslaget från januari står det under. Men hur hög är din hund? Skillnaden är 1 mm?
Då har jag väl läst fel förslag då, för de som jag läst (bland annat från Agilityklubbens hemsida) så har det stått 43-50 cm.

Hon är 49-50 cm beroende på hur man mäter. Så hon ligger verkligen på gränsen, skulle vara urtrist om vi tvingades in i största klassen på grund av någon enstaka mm.. :(
 
Då har jag väl läst fel förslag då, för de som jag läst (bland annat från Agilityklubbens hemsida) så har det stått 43-50 cm.

Hon är 49-50 cm beroende på hur man mäter. Så hon ligger verkligen på gränsen, skulle vara urtrist om vi tvingades in i största klassen på grund av någon enstaka mm.. :(
Jag tycker alltid domarna brukar få hundarna mindre än när man själv mäter. Se till att en domare som är bra på att mäta som mäter in din hund, gärna en som mäter med mätbåge.
 
Nu har jag anmält Vips snart 6 månader till sin första grundkurs. Jag valde mellan Jenny Damm, Silvia Trkman och Anna Käll och valet föll på Jenny då man kan gå hennes kurs i sitt eget tempo plus att jag fått bra feedback på den från vänner som gått den. Så nu väntar jag spänt på första lektionen. Under tiden har Vips lärt sig Manners Mindern, hon börjar även få hyfsad förstående för bakbenstarget och vi tränar sitt och stanna kvar.
 
Det där jäkla däcket... Känns som att hur mycket vi än tränar på det så blir det ingen förändring, han ska alltid fuska och hoppa vid sidan om. Funkar bara om jag står riktigt nära och verkligen visar att det är själva ringen han ska in i och det förlorar man massvis med tid på.
Hur gjorde ni när ni tränade in däcket? :confused: Tror jag får ta om träningen på den från börjar. :banghead:
 
Det där jäkla däcket... Känns som att hur mycket vi än tränar på det så blir det ingen förändring, han ska alltid fuska och hoppa vid sidan om. Funkar bara om jag står riktigt nära och verkligen visar att det är själva ringen han ska in i och det förlorar man massvis med tid på.
Hur gjorde ni när ni tränade in däcket? :confused: Tror jag får ta om träningen på den från börjar. :banghead:

Min hund är ju så jävla sugen på hinder att han helt enkelt inte gör fel, haha.
Men när jag tränar (med) andra så brukar jag plasta in det. Alltså sätta byggplast på sidorna av däcket så att det inte går att hoppa igenom. Vilken storlek(-sklass) är det på hunden? Är den liten kan det funka bra att köra med löst däck mellan två hinderstöd också.

Fokusera på att det ska vara omöjligt för hunden att göra fel och att få hunden att VILJA och VÄLJA att hoppa genom däcket.
 
Igår var jag så missnöjd och less på mig själv som fick oss diskade.
Idag tog vi vår första pallplats när vi blev tvåa :D Sån härlig känsla och ett extra plus för att vi nollade slalomen igen, det som hela tiden varit vår största akilleshäl.
14040209_10154015422993353_7318933816064530744_n.jpg
 
Jag har anmält Ivan till tävling. :o
Nästa helg, hans första officiella starter.

Kära hjärtanes!

I går, efter mycket frustration i samband med jobbig nattning av barn, åkte jag och tränade i hallen klockan 22-23. Perfekt sätt att rensa bort negativa känslor och tankar!

Satte upp en enkel övning från Speed and motivation-kursen (med påbyggnad) och Ivan var både snabb och glad. Så kul!

Vi har fortfarande problem med grundsvängar eftersom det blir en "väntetid" då, där jag blir för stilla för att han ska hantera det bra. Staket/serpentiner klarar han däremot finfint, samma med byten. :D Slalom kan han ta sig igenom, men behöver ha mig nära, självständigheten överlag är ju cirka noll. :p
 
Milla är nu officiellt inmätt i XS :love: Hon fick springa träningstävling igår och satte som väntat en stabil dubbelnolla. Då hon fyllt 10 år får hon springa på 20 cm i smallklassen. Jag hoppas hon håller sig pigg och fräsch så hon kan göra come-back i klass 3 nästa år.
 
Milla är nu officiellt inmätt i XS :love: Hon fick springa träningstävling igår och satte som väntat en stabil dubbelnolla. Då hon fyllt 10 år får hon springa på 20 cm i smallklassen. Jag hoppas hon håller sig pigg och fräsch så hon kan göra come-back i klass 3 nästa år.

Vart fick du mätintyget från?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 809
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp