Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur skulle ni göra för att fasa över till självständig vipp?
Tinja har aldrig haft problem med vippen, men nu när jag släppt den så hoppar hon gärna av så fort den landar. Hon hoppar ju av framåt, men hon både missar kontaktfältet och får vippen i rumpan med den tekniken. Hon blir inte rädd som tur är, men det är ju inte speciellt bra.

Hur tycker ni jag ska göra? Jag har börjat med leksak istället för godis samtidigt som jag slutat stå precis bredvid vippen, har jag kanske gått för snabbt fram? Hmm... Det har jag säkert. Borde jag gå tillbaka till godis och inte stå precis bredvid, eller leksak men stå precis bredvid? Eller någon annan teknik?

Vi har en höj- och sänkbar vipp på klubben, det är guld värt för att lära dem rätt beteende :up:

Jag hade lärt in ett stoppat kontaktfält, med tasstarget långt ut på kontaktfältet och ett "du ska stanna här tills du får ett frikommando". Så som hunden gör nu är alldeles för riskabelt, så du behöver hitta ett säkrare sätt. Jag hade gjort så här:

  • Lär in tasstarget.
  • Hitta eller bygg en liten gunga, jag har ibland tagit av uppfarten på balansen och lagt en stock under så att jag får en miniminigunga. Om det inte går - kör på den vanliga gungan.
  • Lägg targeten vid slutet av gungan, döp beteendet till något. "Ner" eller "tryck" eller "trampa" är vanligt förekommande.
  • Dubbelbelöna i början, med godis när hunden stannar där den ska och vippen har åkt ner och sedan med kastad leksak rakt fram i kombination med ett frikommando för att inte tappa farten.
  • När hunden konsekvent gör rätt - variera din position, lägg till hinder före och efter, ta bort första godisbelöningen och jobba vidare med frikommando och full fart framåt.
 
Den här lilla gullkroken gav storebrorsan pisk på träningstävlingen i går. :banana:
Ivan nollade första loppet (jag diskade oss eftersom jag belönade honom på banan, tänker att det ändå är mycket välinvesterat för att han ska hålla motivationen uppe.) och klarade andra banan felfritt ända fram till en förarglig vägran på sista hindret. 5 fel och åttondeplats för lille Ivan!

Jag är så stolt över honom! :love:

13557682_1004420843011440_789962415484516725_n.jpg


13537563_1004420846344773_2160566881277660871_n.jpg
 
Jag måste bara understryka:
1) HATAR luvtröjor. Varför sätter jag på mig sånt?

2) Ivan är inte ens grundtränad. Han har lärt sig agility genom att titta på. Han har inte tränat banor, handling, byten eller svängar. Han kan alla hinder, däremot. Det här är tredje gången i hans liv som han springer en hel bana. Han fixade ett staket/serpentin, tog bakombyten och var helt otroligt rolig att springa med.
 
2) Ivan är inte ens grundtränad. Han har lärt sig agility genom att titta på. Han har inte tränat banor, handling, byten eller svängar. Han kan alla hinder, däremot. Det här är tredje gången i hans liv som han springer en hel bana. Han fixade ett staket/serpentin, tog bakombyten och var helt otroligt rolig att springa med.
Åh, vad kul att ha två hundar att köra med! Har börjat sukta efter en till trots att min bara är 20 månader...! Hur kommer det sig att du inte tränat med Ivan förut?
 
Hur kommer det sig att du inte tränat med Ivan förut?

Han är dålig :angel:

Haha, nä, men helt ärligt så är han väldigt svår. Och har har inte visat någon vilja eller potential förrän nu - som femåring... Han kan bara koncentrera sig en kort stund, har varit för hysterisk (rädd) att träna med bland andra och har inget eget driv, utan behöver en massiv insats från mig för att springa. Jag lärde honom alla hinder när han var ett år ungefär, men han har varit alldeles för smart/lat för att vilja ta mer än ett i taget.

MEN, det verkar ju som att det har ändrats på sistone.
Han har tydligen tröttnat på att vara maskot och vill visa vad han går för!

Ingen är gladare än jag :D

Nu gäller det bara att han är under 28 cm hög, annars är det kört.
 
Filmade Qarusell när hon gymnastikhoppade idag. Jag filmade tre gånger, provade att sätta henne olika i starten och att jag stod lite olika vid målet och hon drog snett alla tre gångerna och hamnar vid dom högra hinderstöden sett härifrån. Kom gärna med tips på hur jag ska få henne rakare, gör jag något fel eller blir det bara så.
 
Filmade Qarusell när hon gymnastikhoppade idag. Jag filmade tre gånger, provade att sätta henne olika i starten och att jag stod lite olika vid målet och hon drog snett alla tre gångerna och hamnar vid dom högra hinderstöden sett härifrån. Kom gärna med tips på hur jag ska få henne rakare, gör jag något fel eller blir det bara så.

Vill du att hon ska hoppa mitt på hinderna? Jag hade testat det här i så fall:

Minska antalet hinder och lägg upp kryss (alltså använda två bommar i stället för en) för att göra det enklare att sikta på mitten och "erbjuda mitten på ett bra sätt". Börja med ett hinder och lägg fokus på belöningsplaceringen, sen bygger du på med fler när du har positionen, det borde gå ganska snabbt att komma upp till 3 hinder, för visst är det tredje hon börjar snedda på? Testa också att skicka henne i stället för att hämta henne över hinderna. (Alltså att vara kvar bakom henne i stället för att hon hoppar mot dig för att se om det blir skillnad då :)
 
Vill du att hon ska hoppa mitt på hinderna? Jag hade testat det här i så fall:

Minska antalet hinder och lägg upp kryss (alltså använda två bommar i stället för en) för att göra det enklare att sikta på mitten och "erbjuda mitten på ett bra sätt". Börja med ett hinder och lägg fokus på belöningsplaceringen, sen bygger du på med fler när du har positionen, det borde gå ganska snabbt att komma upp till 3 hinder, för visst är det tredje hon börjar snedda på? Testa också att skicka henne i stället för att hämta henne över hinderna. (Alltså att vara kvar bakom henne i stället för att hon hoppar mot dig för att se om det blir skillnad då :)
Tack för tipsen :) kryss ska jag absolut prova :) Hon är inte jättesjälvständig och har lite svårt för att bli skickad men det kanske funkar med en jättebra belöning :)

Jag tycker att det känns som att hon drar mot sitt vänster nästan direkt. Jag har inget minne av att hon gjort så tidigare.
 
Tack för tipsen :) kryss ska jag absolut prova :) Hon är inte jättesjälvständig och har lite svårt för att bli skickad men det kanske funkar med en jättebra belöning :)

Jag tycker att det känns som att hon drar mot sitt vänster nästan direkt. Jag har inget minne av att hon gjort så tidigare.

Jag skulle kolla om hon är ojämt musklad eller har ont någonstans. Det kan också vara en orsak till att de drar snett över hindren ;) Du kan ju ha en medhjälpare som står vid belöningen så hon lär sig hoppa från dig också.
 
Jag skulle kolla om hon är ojämt musklad eller har ont någonstans. Det kan också vara en orsak till att de drar snett över hindren ;) Du kan ju ha en medhjälpare som står vid belöningen så hon lär sig hoppa från dig också.
Hon blev kastrerad i mars och det är mycket möjligt att hon inte har musklat på sig ordentligt än, får kolla upp det :)
 
Hur gör ni med kontaktfälten? 2 på 2 av? Running contacts? Något annat? Samma på alla kontaktfältshinder eller olika?
 
Hur gör ni med kontaktfälten? 2 på 2 av? Running contacts? Något annat? Samma på alla kontaktfältshinder eller olika?

Jag har ett annat egenkomponerad, baserat på 2o2o men lite snabbare. Vi tränar med tasstaget på kontaktfältet, eftersom Billy vill hoppa är det enklare för mig att låta honom göra det :angel: För att slippa renovera hela beteendet så får han hoppa - men från rätt ställe :)

Samma på A-hinder och balans, annat på gungan. (Vi tränar typ aldrig på gungan)
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Efter ett års uppehåll från tävlingsbanorna och med ett träningspass i ryggen så gick min lilla flisa in och blev klubbmästare för andra året i rad på världens största rasspecial för staffar. :love:
Vi nollade båda loppen och det är helt sjukt hur samspelta vi är, trots att vi bara tränat en gång sen i höstas. Med henne känns det som att jag bara behöver tänka och hon gör. :heart

13566958_10153742829833030_677864151555567329_n.jpg

13600194_10153742829818030_6768444799266263519_n.jpg
 
SM avklarat. Millas sista? Jag har gjort något jag aldrig gjort innan, diskat mig på SM, nollade hopploppet men gjorde ett kasst blindyte i agilityloppet som inte gick att laga. Tyvärr blev laget utan resultat men det är kul att ha kvalat med ett gäng gamlingar.
13580424_10154288042641228_4239647729532014033_o.jpg


Vips har varit på agilitytävling idag och miljötränat. Hon tyckte hallen var lite läskig först men sen kunde jag leka med henne och vi gjorde lite inkallningsövningar och mingel i folks knän :heart
 
Idag åkte vi ner till klubben för att köra lite agility, har saknat det så! Fick verkligen abstinens under semesterveckan i Kroatien.

Jag är så sjukligt stolt. Tinja tar nu vippen helt själv, skyndar ner till kontaktfältet, stannar där tills jag ger kommando och kan nu även ta ett hinder efter! :banana:

Det är så himla roligt! Vi har tagit det väldigt långsamt, har spenderat hela sommarens vipp-träning med att enbart träna hennes självsäkerhet och position, och det har verkligen gett resultat! :D Jag vågade ju till och med lägga till ett hinder efter!

Finaste lilla pil :love:
 
Vi har varit och tävlat veteranklass och bästa tanten har slagit hastighetsrekord. På hoppbanan sprang hon över 4,5 m/s och det är bra för en liten dvärgpinscher på 28 cm med dålig hoppteknik. Hon var den enda hunden över 10 år som nollade(dessutom i båda klasserna) så jag är väldigt nöjd.

Fick en fin bild på henne på gungan med, lilla tant Milla :love:
13934734_10154381271311228_1910368378729466370_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 817
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp