Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis! Ulricehamn? Där var iaf vi på lördagen. Maken och vita raketen tog sista ag-pinnen och är också färdiga för Östersund! Laget är också klart sedan tidigare :)
 
Grattis! Ulricehamn? Där var iaf vi på lördagen. Maken och vita raketen tog sista ag-pinnen och är också färdiga för Östersund! Laget är också klart sedan tidigare :)
Japp Ulricehamn, så nu "slipper" vi Smålandsstenar ;) Grattis till er :)

Sen får jag se hur Tant mår efter nyår om jag ska köra lite klass 3 igen i XS och hur långt det räcker.
 
Jag har helt lagt ner tanken på agilitytävling för egen del (det går alldeles för snabbt för mig i både kropp och knopp :P :D ), så jag tränar bara grunder, handlingsmanövrar och hoppteknik med hundarna nu.

Men som tur är så har jag en make som börjar bli en riktigt duktig agilityhandler :love: ! Han och Lyxa har blivit uppflyttade till AG3, och förra helgen så tog de sin första pinne i HO2, så för hoppningsvis är de snart i klass 3 där med :up: !

Klipp från gårdagens träning:

Och igår fick han även testa på att köra Pu för allra första gången. Pu är ju i första hand min brukshund (senaste hon tränade agility var nån gång i våras :p ), men hon har en fin potential att bli en riktigt duktig agilityhund med, så jag ser till att hålla hennes grundkunskap i trim till den dagen Lyxa ska pensioneras (eller om Andreas känner att han vill ha en XL-hund till att tävla innan dess ;) )


Det känns som att de har ett enormt bra utgångsläge för att bli ett duktigt ekipage tillsammans :) !
 
Ser fint ut @Miao Här är det ju också maken som kör, denna helgen är det kurs i Gbg för Therese Woge (Gabrowska) och nästa helg Stockholmsmässan :)
 
Jag och labben har börjat träna agility, superkul tycker vi båda. Labben blir alldeles trött i knoppen och jag blir trött i kroppen, fy så otränad jag är :p
Min förhoppning blir ju att komma ut på nån inoff. tävling i sommar. Vi får se hur det går med den tanken.

Nån som gått onlinekurs i agility? För vem/var/hur?
 
Jag och labben har börjat träna agility, superkul tycker vi båda. Labben blir alldeles trött i knoppen och jag blir trött i kroppen, fy så otränad jag är :p
Min förhoppning blir ju att komma ut på nån inoff. tävling i sommar. Vi får se hur det går med den tanken.

Nån som gått onlinekurs i agility? För vem/var/hur?
Jag har gått Running Contacts för Daisy Peel med min förra hund och nu går jag Jenny Damms grundkurs med lillan.
 
Vi tänkte göra en liten presentation av oss. Vi ska också börja med sporten :) .
Hundens namn: Chanel
Ras: Tysk spets/Mittelspitz
Född: 9 januari 2016
Tävlingserfarenhet: Ingen. Både hund och förare är helt gröna på detta.
Träningsvana: Chanel gick en kurs för den blivande agilityhunden i vintras. En slags förberedande kurs.
Planer: I februari ska vi gå en grundkurs i agility. Sedan ska vi förmodligen även gå fortsättningskurser, handlingskurser, helgkurser m.m. Vi funderar på att tävla inofficiellt i tunnelrace och blåbärsklass under våren innan hon fyller 18 månader för att få lite tävlingsvana innan vi satsar seriöst. Vi ska även börja träna mer på hemmaplan när snön smält undan.
Säkrast : Gungan, tunnlar och hoppbommar.
Osäkrast : Vet inte riktigt, men tror däcket och såklart alla hinder som hon inte testat ännu :p . Själv är jag som förare osäkrast på handling men det kommer vi lära oss senare.
Håller till: Arvika
Mål: Starta officiellt i agilityklass 1 och hoppklass 1 under sommaren.
 
Jag skulle gärna vilja veta hur ni tänker kring uppflytt. Jag och min hund har 8 hoppinnar och 4 agilitypinnar i klass 1. Han är en ganska ojämn hund och hela första säsongen tränade vi på att tävla med allt vad resor, sova borta, gungan,hinderfixare och miljön allmänt innebär. Han har blivit så mycket bättre och vi har tränat på klass 2 och 3 banor gått många kurser så han kan många olika handllingstekniker men jag tycker att han tappar fart när det blir mer svårigheter. Samtidigt är jag så sjukt less på att springa klass 1 banor. Hur skulle ni gjort?
 
Jag skulle gärna vilja veta hur ni tänker kring uppflytt. Jag och min hund har 8 hoppinnar och 4 agilitypinnar i klass 1. Han är en ganska ojämn hund och hela första säsongen tränade vi på att tävla med allt vad resor, sova borta, gungan,hinderfixare och miljön allmänt innebär. Han har blivit så mycket bättre och vi har tränat på klass 2 och 3 banor gått många kurser så han kan många olika handllingstekniker men jag tycker att han tappar fart när det blir mer svårigheter. Samtidigt är jag så sjukt less på att springa klass 1 banor. Hur skulle ni gjort?

Men herregud, flytta upp! :D
 
Förra helgen gjorde vi come-back i klass 3 i Millas nya storlek XS. Lite ringrostigt efter 1,5 års uppehåll från klass 3 (hon gick i pension från klass 3 pga ryggproblem). Så denna helgen hade vi sprungit ihop oss lite, för min lilla söta tant slog till med att vinna 2 agilityklasser och komma 3:a i hoppklassen. I agilityklasserna fick vi våra livs första cert :) Jag är så glad över att min lilla hund kan springa agility utan att hoppa hinder som är mycket högre än sig själv och att hon har så himla kul när hon gör det :heart

Film från första certloppet:

Och en liten skrytbild :D
16387344_10154931549851228_2546629816684921097_n.jpg
 
Har en jaktlabrador någon chans att konkurrera i agility? Förstår att man kanske inte har så stor chans mot de bästa border collies men så att man kan tävla i klass 3 åtminstone?
 
Tror jag måste hänga lite i denna tråd också. :angel: Fenna är lite "efter" i sin agilityträning då jag har tyckt att hon har varit så otroligt omogen på flera plan, men nu tusan är vi igång med träningen så förhoppningsvis kanske vi redan kan starta en hoppklass till sommaren. :up:
MOT TOPPEN! :laugh:
 
I dag har både jag och Brunis träningsvärk efter att ha gått kurs för Holegård. Perfekt kickoff för säsongen, det känns grymt bra och nu är jag sugen på att verkligen utmana mig själv och tänja mer på min comfort zone med svårare svängar och handling.

Ivan var också med, och oj vad han har vaknat till liv! XS är det bästa som har hänt agilitysporten på sistone, jag lovar! När han får springa på XS-0höjd är han både snabbare och gladare än förut. Han har ju inte på långa vägar samma tryck och motor som Billy har - men vi kan ta oss igenom en bana med hyfsat flyt och han blir lite bättre för varje gång.
 
I dag har både jag och Brunis träningsvärk efter att ha gått kurs för Holegård. Perfekt kickoff för säsongen, det känns grymt bra och nu är jag sugen på att verkligen utmana mig själv och tänja mer på min comfort zone med svårare svängar och handling.

Ivan var också med, och oj vad han har vaknat till liv! XS är det bästa som har hänt agilitysporten på sistone, jag lovar! När han får springa på XS-0höjd är han både snabbare och gladare än förut. Han har ju inte på långa vägar samma tryck och motor som Billy har - men vi kan ta oss igenom en bana med hyfsat flyt och han blir lite bättre för varje gång.
XS är verkligen fantastiskt. Jag vet inte hur många kommentarer jag fått från andra tävlande på de två tävlingar jag kört än så länge om hur roligt XS-hundarna har och att det är de och deras förare som är mest taggade och gladast på hela tävlingarna :D
 
Vips håller på att bli stor. Veckan efter hon fyller 1 år ska hon börja skolan :D Hon är nu anmäld till unghundskurs för Jouni som börjar i mars, jag går ju Jenny Damms grundkurs men kände att jag vill komplettera med lite IRL coaching.
 
Just nu är jag lite lätt förvirrad... Jag har lärt mig att en pinne får man om man är helt felfri, alltså inga fel på hinder och inga tidsfel.. Nu sitter jag och följer agilityn från Skellefteå då några jag känner är där och tävlar och ser att det har delats ut pinnar både till någon med tidsfel och någon med 5 fel. Är reglerna ändrade?

Sen ett par till frågor om Sagiks sida, vad betyder stjärnan efter hundens namn i resultatlistan och vad betyder det stora D:et i mitten?

Den svarta ringen med D:et i vad betyder det?
skarmklipp_2017-02-11_134751_589f095e2a6b22802849b5cb.png


Här är både stjärnan efter namnet + pinne med 5 fel.
skarmklipp_2017-02-11_134847_li_589f09602a6b22801ce0a7f3.jpg
 
Just nu är jag lite lätt förvirrad... Jag har lärt mig att en pinne får man om man är helt felfri, alltså inga fel på hinder och inga tidsfel.. Nu sitter jag och följer agilityn från Skellefteå då några jag känner är där och tävlar och ser att det har delats ut pinnar både till någon med tidsfel och någon med 5 fel. Är reglerna ändrade?

Sen ett par till frågor om Sagiks sida, vad betyder stjärnan efter hundens namn i resultatlistan och vad betyder det stora D:et i mitten?

Den svarta ringen med D:et i vad betyder det?
skarmklipp_2017-02-11_134751_589f095e2a6b22802849b5cb.png


Här är både stjärnan efter namnet + pinne med 5 fel.
skarmklipp_2017-02-11_134847_li_589f09602a6b22801ce0a7f3.jpg

I klass 3 behöver man inte nolla för att få SM-pinne :). I klass 1 och 2 så måste man dock nolla för att få pinne.

D: ET betyder Dubblerade klasser. Stjärnan att de är fullcertade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 556
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp