Bukefalos 28 år!

Vi som väntar kattungar!!

Sv: Vi som väntar kattungar!!

Funderar över en sak.

Ariel kattmamman verkar lite uttråkad, och understimulerad.
Hon och kattungarna har hela tiden haft ett eget rum där dom kan få vara ifred från stoj och stim, eftersom vi har småbarn+ att jag inte vill att hon ska kunna flytta iväg dom.
Nu har hon börjat få P-piller, så jag undrar när det är ok att hon lämnar rummet ?
Dörren till rummet hålls stängd(fönstret lite på glänt så dom har luft), är det ok för henne att få komma ut en stund ibland från rummet, eller är risken att hon "glömmer bort dom då"?
Hon är ju bara 1 år precis nu i Maj.

Hon har leksaker och klösmöbel,låda o mat inne på rummet.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Nu har vi fått kattungar och det vart 3st. Två
honor och en hane :love:.

Jag kan tyvärr inte lägga in bilder.
/molle
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

kattungarna verkar må bra o växer:) har kikat lite mer på dom o d 4 tjejer o en kille:laugh: skrev ju att d va 2 sköldpaddor men dom va nog fyra,2 gråa med inslag av lite vitt o gult/beige antar att det räknas som sköldpadda då.Hanen ska vi behålla o han är mörkgrå,urgullig:love: dom är nu 9 dar o doris är en bra mamma som har stenkoll på dom:angel:
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Kommer skaffa mig en egen liten katt från min morbror sen när jag flyttar hemifrån den 1 juli.Har nog redan bestämt mig för namnet Izor.Han är grårandig och en riktigt liten tuff krabat.Han lekte med min hand igår och sprang ut till köket så hans mamma bärde med honom tillbaka.Haha.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jag undrar lite över hur lång tid det får gå mellan att bäbisarna kommer ut? Min älskade flicka har fått fram en liten pojke klockan 12.20 idag och ännu har det inte kommit någon mer.
Jourvet svarar inte så jag tänkte prova om jag hinner få svar här innan.

Nån som kan svara vad som är "riskabelt", alltså hur lång tid som är för lång tid?

Orolig
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jag undrar lite över hur lång tid det får gå mellan att bäbisarna kommer ut? Min älskade flicka har fått fram en liten pojke klockan 12.20 idag och ännu har det inte kommit någon mer.
Jourvet svarar inte så jag tänkte prova om jag hinner få svar här innan.

Nån som kan svara vad som är "riskabelt", alltså hur lång tid som är för lång tid?

Orolig

Så länge hon inte aktivt har krystvärkar är det ingen fara. Det kan gå många timmar mellan ungarna. Har hon däremot krystvärkar bör du kontakta veterinär, har de krystvärkar utan att något kommer i längre än 1 timme är antagligen något på tok.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Nej inga krystvärkar, det fick hon knappt på den förste som kom heller. Därför trodde jag det inte riktigt var dags ännu.
Men nyss kom det en vätskefyllt boll av nåt slag så det kanske är nästa som är påväg nudå.

Har studerat så otroligt mycket för att vara beredd men är ändå nervös och det är annat när man väl är där själv =)

En vetrinär i nästa län sa att 4 timmar kan det gå mellan och sen borde man vara orolig, nån som vart med om att det tar tid mellan?
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Det finns fall då det tagit 24 timmar mellan kattungarna. När jag fick min senaste kull tog honan paus och sov i 3-4 timmar innan hon tryckte ut den sista.

Är honan lugn och inte har krystvärkar är det lugnt, men krystar hon behöver man få ut ungen hon försöker klämma ut.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Det kom en till men den hängde ganska länge och ville inte komma ut så den klarade sig inte tyvärr. Så hon har bara en liten misse =)

Nu när hon bara har en unge, blir det inte för mycket mjölk producerat då? Han hinner ju inte äta upp allt själv, kan man hjälpa henne på något sätt?
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Risken är snarare den motsatta, att det blir för lite mat. Kattungarna måste nämligen stimulera tuttarna för att mjölkproduktionen ska komma igång ordentligt. Många kattmammor resonerar även som så att en kattunge är ingen kattunge och de kan därför bestämma sig för att andra saker är roligare än bebisen. Att bara ha en kattunge kan vara rätt så besvärligt.

Är du orolig för mjölkstockning kan du kolla tuttarna dagligen. Är de varma, ömma och hårda är det mjölkstockning på gång och man kan massera och få ut mjölk för att försöka avhjälpa detta. Jag skulle dock som sagt vara mer orolig för att mjölkproduktionen inte kommer igång så det kan vara smart att "mjölka" honan lite för att hjälpa till att få igång produktionen.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Min hankatt parade en hona som fick en tredje kattunge tre dygn efter de två första. Det hör väl inte till det normala och jag hade nog tagit katten till veterinären om jag misstänkte att en var kvar efter så lång tid. Ägaren till honkatten anade inget och honan var helt normal under de här dygnen.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Tack så mycket, just vad gäller mjölkningen har jag ingen tidigare erfarenhet av mer än vad jag "studerat" för att veta lite. Men nu när det vart så tokigt, vet ju inte riktigt vad som känns normalt eller inte på den biten.
Det är som klumpar vid varje tutte, alltså stora fält som är hårda, under huden, möjligen att det är så det ska bli när hon fött men allt kopplar jag just nu ihop med negativt pga att det bara är en unge så jag är mycket tacksam för den hjälp jag kan få av erfarna. =)

Masserade henne för en stund sen och hon tyckte mycket om det, det verkade komma mjölk ur alla tuttarna iallafall.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Att det är klumpar är helt OK, det är mjölkkörtlarna. Om de blir stenhårda och ömma är det mjölkstockning på gång men om det kommer mjölk och honan verkar tycka att massagen är skön är det ingen fara.

Att mjölka en katt är lättare än man tror. ;)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Idag är allt jättebra med lillen och mamma Tova =) Magen känns jättebra, hon äter och lillen med.
Han ser precis ut som mamma, rödvit fast randig. Hur söt som helst.

Tack snälla för hjälpen!
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Här kommer nya bilder på mina små bäbisar!
30 dagar gamla.

67060074rr8.jpg


61645518co4.jpg


63815676uv6.jpg


19733343hi1.jpg
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Här har det äntligen kommit kattungar! Min lilla katthona "Skuggan" fixade fram 5 små sötnosar under loppen av ca 1.5 timme. Hon gjorde ett jättebra jobb och klarade sig fint själv med mattes och husses moraliska stöd. En av ungarna är lite mindre men jag hoppas det överlever - den verkade pigg och kry iaf!

Liten lustig anekdot: Skuggan är min sons katt egentligen, han fick den i namngivningspresent. 11 juni 2007 är han född (dvs han blev 1 år tidigare i kväll) och på hans 1årsdag föder hans katt sina ungar. Det kommer inte vara svårt att minnas när dom föddes iaf ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 603
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Vad väger era katter? Skriv ålder och vad det är för ras.:):bump: S*Pärlemors Blue Marly, Perser, 3 år 3,7kg Ariel, Huskatt...
Svar
10
· Visningar
3 523
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Hej En av våra grannar fick igår en kull med kattungar som är raserna perser/norsk skogkatt/bondkatt och det blev 4 stycken små...
Svar
3
· Visningar
890
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 114
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp