Bukefalos 28 år!

Vi som väntar kattungar!!

Sv: Vi som väntar kattungar!!

Hej! Det var länge sedan. Vad bra att det gick bra med Ariels bebbar. Grattis! Jag har haft en datakrasch och inte kunnat följa utvecklingen på en månad. Mina små mår jättebra och är tingade allesamman.
Det är ingen som helst fara att släppa ut Ariel. Hon glömmer ingalunda bort sina små. Mamman till min senaste kull lät jag komma ut i övriga huset några timmar efter bebbarna var födda. Hon visar tydligt när hon vill in igen genom att stå och ”snacka” utanför dörren till kattrummet. Likadant gör hon när hon vill ut. Såg att du också fått föl..? Mitt ena sto fick ett litet hingstföl häromdagen. Vacker som en saga!
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

*kl*

Nu väntar vi kattungar igen! :bump:

Tia har gått 29 dygn idag och bebisarna beräknas komma omkring den 18/7 :)

Här är kärleksparet:
21245901.jpg
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ja vi hoppas på det :) Men det kan ju knappast bli annat än bra med så vackra föräldrar ;)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ok det är lite svårt att avgöra på bilder om det är ragdoll eller birma tycker jag. Själv har jag ragdolluppfödning och just nu fyra 6 veckors ungar. Det finns inget mer underbart. Alla fyra har nu bestämt sig för att min säng är deras säng:-):D
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jasså, nej jag tycker det är ganska lätt att se skillnad, om det inte är en ovanligt fin Ragdoll eller ovanligt ful Birma (missförstå mig rätt, jag tycker inte att Ragdoll är fula, men om man ska se enligt standard bara), då kan det vara lite svårt att se skillnad. Men ofta ser man det på ögonen, Birman har ju i 99% av fallen en mycket blåare ögonfärg och ett "snällare" uttryck.

Va härligt, ja visst är det helt underbart med småttingar, jag längtar tills dom fyller huset här hemma igen :)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jag tycker både ragdoll och birma är oerhört vackra raser!!:love:

Småttingarna här hemma har hunnit bli nästan 4 veckor gamla nu:D
Underbart söta är dom,kommer bli svårt att skiljas från dom.:eek:
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jo men just det med ögonfärgen tycker jag är lite svårt att se på bilder. I verkligheten brukar jag inte ha några problem. Eller så är det för att jag har så vackra katter:grin: Nej, var och en gillar ju sin ras, det är därför man valt dem. Det där att birma ser snällare ut det håller jag faktiskt med om. Men bara ser snällare ut:D Jag har dock en crememitted hona som har världens vackraste ögon och hon har tagit hem många priser. Fast hon brukar inte ha någon konkurrens precis, eftersom den färgen på fertila honor är ovanlig i Sverige.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jag menade som sagt inte att Ragdollen är fulare än birman, jag har själv haft Ragdoll och tycker att det är en jätte vacker ras, men jag hittade inget annat sätt att uttrycka mig på. Alltså om inte raserna följer den standarden de ska ha, eller är lite "extrema" så kan dom vara lika varandra, men en "normal" birma och en "normal" Ragdoll tycker jag är väldigt olika :) Men det är som du säger alltid svårare att se på bilder, och vissa Ragdolls kan ha bra ögonfärg medans vissa birmor kan ha riktigt dålig ögonfärg, så det är inte alltid något att gå efter heller :)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!


Tack Lydia!

uppdatering:
nu har jag försökt mig på en första könsbestämning och det lutar åt att det är 4 honor och 2 hanar men jag vågar inte spika det riktigt än. Alla är svarta/mörka så jag har fått märka dom för att kunna ha lite koll. Alla verkar iaf må bra och mamma likaså.

Har inte många bilder men här är iaf en på några av ungarna (tagen i söndags)
kattungar.jpg


Och här är mamman med sina ungar i lådan (också i söndags):
kattmamma.jpg
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

vi fick ju 5 stycken men vi var tvungen att ta bort en pga att den inte hade någon bakben:cry: men vi har nu 4 kvar! alla mår bra dem är 4 veckor o en dag nu . alla har öppnat ögonen och kan nästan gå ( den gula har fått namnet Tuffing) eftersomm han är tuffast ! mamman är snäll hon jammar o kurrar som en galning( hon kanske löper)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

*delvis kl*

Fråga till er alla: Kan man få p-piller utskrivet till sin honkatt medans hon diar. Våra kommer och går som dom vill och jag vill inte ha några fler kattungar nu. Tanken är att hon skall steriliseras så snart det går men jag vill inte köra henne och 6 kattungar 5 mil enkelresa till veterinären riktigt än.

Hur har ni gjort med era honor som går ut medans de har ungar?
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ja, du kan få p-piller utskrivet till henne och ge även fast hon ger di. Har du henne utomhus är det ju absolut bäst att ge p-piller, det är betydligt bättre än att hon går och blir dräktig igen.

Själv har jag innekatter och ger inte p-piller när jag har kattungar. Ger helst inte p-piller alls men jag behöver inte oroa mig för att få honan ska börja dejta mot min vilja heller. ;) Mina honor har tagit lång tid på sig att börja löpa igen när de fått kattungar också.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Nä P-piller är inget jag egentligen vill ge henne men det får bli en tillfällig lösning. Tack för ditt svar! Ska sätta mig och ringa veterinären idag!
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jag ringde för sterilisering av mina katter. Någon sa att man kunde göra det efter dem va nån vecka gamla. Men vet sa att så fort bäbisarna flyttat var det ok. Annars rinner all mjölk ut.
Så han skrev ut p-piller till mina!
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Du kan börja med lite nöt- eller lammfärs eller uppblött torrfoder med barnmatspuré vid ca 4 veckor.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 695
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Vad väger era katter? Skriv ålder och vad det är för ras.:):bump: S*Pärlemors Blue Marly, Perser, 3 år 3,7kg Ariel, Huskatt...
Svar
10
· Visningar
3 528
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Hej En av våra grannar fick igår en kull med kattungar som är raserna perser/norsk skogkatt/bondkatt och det blev 4 stycken små...
Svar
3
· Visningar
890
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 142
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp