Bukefalos 28 år!

Vikt på en stor shettis ??

TheWickedWitch

Trådstartare
Ungefär hur mycket väger en shetlandsponny på ca 107 cm ??
Hon är av den lite grövre typen och i normalhull.
Jag har aldrig haft med shettisar att göra, så på den fronten känner jag mig helt grön :p
 
Vi har turen att ha en våg i stallet och när jag vägde kompisens minishettis på ca 75 cm så vägde han 170 kg, normalhull.
 
Jag har en shettis på ca 105ca o ganska normalstor, vet räkande med att han vägde ca 300kg när han kastrerades för 2 år sedan.
 
Hej!

Det bästa vore ju om du kunde väga den men det kan inte många göra. Så man får räkna ut en ungerfälig vikt. I boken Rätt foderstat - bättre häst står en tabell där en shettis med bröstomfång på 140 cm väger runt en 230 kg.
Några skrev att deras shettisar vägde upp till 300 kg men det är nog en ganska stor (grov) shettis.
Mina shettisar är också runt en 107 cm i mankhöjd och jag räknar att dom väger runt en 200-250 kg.

M. v. h. Lisa
 
Mina shettisar är också runt en 107 cm i mankhöjd och jag räknar att dom väger runt en 200-250 kg.
Då måtte du ha väääldigt smala shettisar...
Jag vet flera exempel på VÄGDA shettisar, där vikten legat just mellan 250-300 kg på de maxade ponnyerna.
Min egen 103-cm hingst vägde 201 kg när han vägdes inför operation av käkbensfraktur och då var han riktigt smal, pga frakturen... (han rasade i vikt på några dagar, när han inte kunde äta)
När jag räknar foderstat till mina två maxade ston så stämmer det UTMÄRKT om jag räknar på 300 kg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 511
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 459
Senast: WBanna
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 068
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp