Bukefalos 28 år!

Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jag tycker som Krocket att du både ska väga och mäta men försök (jag vet att det är svårt) att komma in i ett tänk där du inte blir superbesviken om det inte är neråt på vågen trots att du har varit jätteduktig. Våra kvinnokroppar spelar oss spratt för vi samlar vätska och släpper vätska hej vilt. Jag har lagt märke till att ofta om det bara är något hekto ner i ett par veckor så kan det rassla till och bli 1,5kg plötsligt om man bara hänger i. Ät MYCKET grönsaker, halva tallriken och 2-3 frukter per dag och ät nyttigt protein till varje måltid och utöver det mjölk/fil och en hälsosam mängd matfett och lyssna på kroppens signaler om när du är hungrig eller mätt så ska det gå bra! Motionera varje dag minst 30min och gör det till en vana, aktiva muskler bränner fett
 
Sv: Viktväktarna

Jag undrar lite över hur ditt grönsaksintag ser ut. Det går ju att göra en massa mättande saker som inte ger några points.

Och sedan måste jag då tipsa om Filling and Healthy Day (har inte en aning om vad svenska viktväktarna kallar den). Du borde testa det några dagar åtminstone. Då behöver du nämligen inte räkna points alls, du får äta hur mycket du vill så länge maten återfinns i det häftet.

Hejar på dig! :banana: :D

Kära Krocket, du är bäst! Ditt långa inlägg fick mig att riktigt tänka till. Jag råkade ha PMS från helvetet igår, dvs sur och sugen. Inatt jobbade jag och var olyckligtvis placerad ute i korridor med ensamarbete och ansvar för barn på föräldrarum vilket innebar att jag hade avdelningens kiosklåda alldeles för lättillgänglig. Jisses vilken orgie det råkade bli :eek:. Jag vågar inte ens berätta hur mycket som slank ner inatt men jag kan säga att jag mådde inte särskilt bra. Den goda nyheten är att jag får inte längre ångest eller blir elak mot mig själv efter en sån grej utan är genast beredd att gå vidare och lämna snedsteget bakom mig.

Men jag tänkte till ordentligt kring Mättande dag efter ditt inlägg. Vi har i läxa tills nästa kurs att testa det och jag har testat lite halvhjärtat ett par dagar men nu ska jag gå in för det i veckan som kommer. Min nya vecka börjar imorgon och nu ska jag köra Mättande dag hela veckan och se hur det känns och jag ska även vara jättenoga och fylla i hälsorekommendationerna hela veckan. Gröt till frukost blir det varje dag :love: och halva tallriken med grönsaker.

Så nu blir det ICA på vägen till jobbet ikväll för att köpa Naturell Lättyoghurt 0,5%, Pauluns dinkelflingor med kanel, Kung markattas linfröbröd, ägg, avokado och fullkornspasta. Jag ska även köpa grejer för att göra Salsa med koriander (cilantro?)
 
Sv: Viktväktarna

Jag tränar minst 45 min 6 dagar i veckan, äter uteslutande broccoli, blomkål, grönkål som substitut till potatis/pasta. Keso med bär till frukost men om jag skulle äta 3 frukter /dag skulle jag ha konstant sötsug.

Försöker dra ner på portionerna, misstänker att det är där boven ligger :/
 
Sv: Viktväktarna

Hm, du äter ju tryptizol... Den binder vätska. En del går upp jättemycket av den, jag gjorde det inte - men jag hade svårt att kapa de där sista två-tre kilona när jag åt den.

Bara en tanke.
 
Sv: Viktväktarna

Åh där sa du faktiskt något, sedan jag började med tryptizol har jag ökat mer än vad jag gjort innan, så illa om det är medicinen :(. Man kanske ska prova något annat nu när man ändå måste byta medicin..

Kan man använda det som orsak till att man vill byta medicin, den fungerar ju ändå bra för min RLS :/
 
Sv: Viktväktarna

I söndags var det vägning igen, fjärde veckan avklarad och totalt -3 kg.

Det kunde ha varit mer om jag inte fallit för frestelser ett par gånger, b la på en fest i lördags så stod en chipsskål alltför nära, chips är min stora svaghet när det gäller godis/snacks, samt att en del vin gjorde att det blev -7 och rött totalt i den veckan.

Jag är ändå rätt så nöjd och fortsätter som jag börjat, hittills inget fusk denna veckan i alla fall.

Mitt tips när man blir sugen på en massa kolhydrater, och något som funkar för mig, är att dricka en kopp te.
 
Sv: Viktväktarna

Jag glider in här! Har börjat ta tag i överskottskilona, och de är mååånga... Började på vv förra veckan, och i tisdags hade jag första vägningen!

27/11 -1,4
 
Sv: Viktväktarna

Hallå alla viktväktare! Hur går det nu inför juletider? Själv kämpar jag på, och det ger resultat, denna gången var det -2,3 kg, och min första guldstjärna :)

27/11 -1,4
4/12 -2,3
 
Sv: Viktväktarna

Grymt bra jobbat!!! :bow::bow::bow:

Det går riktigt bra här med, kör på mättande dag nu (var det så det hette på svenska?) och det passar mig alldeles utmärkt: jag känner mig inte sugen på någonting och blir så där behagligt mätt när jag äter. Har precis stoppat i mig frukost bestående av omelett med lite rökt kyckling och tomater, mums! :d

KL

Någon annan som vill dela med sig?
 
Sv: Viktväktarna

Kul att höra att du också provar Mättande dag, Krocket. Hur långt har du kvar till målvikt egentligen? Jag provade några dagar men jag tyckte det var svårt, jag har inget emot maten och jag höll mig mätt men jag märkte att jag svävade ut lite och hade svårt att hålla mig till programmet utan åt lite extra... och så tyckte jag att det var svårt när någon annan lagat maten att bedöma hur jag skulle räkna. Över huvud taget har jag haft en period med svårigheter med motivationen men jag tog en dag då jag verkligen gick in för att motivera mig genom att läsa framgångshistorier om viktminsking och nu är jag på banan igen och det känns så skönt. Jag har gått upp lite grann de sista veckorna men nu när jag har skärpt mig så känner jag att kroppen svarar. Men jag väljer mättande mat i stor utsträckning fast jag räknar propoints.

Är det bara jag som blir extrempruttig av mycket fullkornsprodukter? Lite lowcarb är helt klart bäst för min mage och mitt sug.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

*Kl*
Jag minns inte när jag rapporterade resultat senast så tar ett par veckor tillbaka :o

23 nov, -0,5 kg, totalt -11,9 kg
30 nov, -0,3 kg, totalt -12,2 kg
Vägning imorgon. Hoppas på en lite rejälare viktminskning denna vecka :laugh: Nöjd är jag oavsett. Jag får beröm på jobbet, av både intagna och personal, och har insett att jag kanske kan nå mitt mål snabbare än vad jag har trott :D (Och när jag i mitten av januari slutar ha 110 procent jobb plus tre hästar varav två rids sex dagar per vecka så kommer jag äntligen kunna gå på gymmet tre dagar per vecka :love: )
 
Sv: Viktväktarna

Bra jobbat!
Jag vet ju att du var lite brydd över när du skulle äta mellanmål och sådär på jobbet. Hur har du löst dina måltider? Berätta!
 
Sv: Viktväktarna

Jag har helt enkelt fått acceptera att jag inte kan ha helt exakta mattider och det har funkat. (Det var jag egentligen inte bekymrad över utan mer hur noga det var med jämna mattider.)
Mina arbetstider varierar ju rätt kraftigt, t.ex. 6.45-19 (lunch 10.30-11 och 15-16), 10-19 (lunch 14.30-15.30) och 7.15-17.45 (lunch 12-13). Det har också hänt att jag jobbat natt med sjukhusbevakning och då finns inga egentliga lunchraster. Då funkar det däremot helt okej att ta t.ex. en frukt eller en riskaka.
 
Sv: Viktväktarna

Kan nagon beratta vad "mattande dag" ar for nagot?

Läs här. :laugh:

Man får äta och dricka så mycket man vill så länge det man stoppar i sig finns i listan med mättande mat. Kort och gott kan man säga att dit klassas det mesta i fullkornsväg, magert kött och magra mjölkprodukter, grönsaker och frukt. Funkar jättebra för mig (vilket jag inte trodde att det skulle göra). :D
 
Sv: Viktväktarna

Jag är också skiftarbetare och har ingen ordning alls på mat-tider, men det funkar i alla fall.
 
Sv: Viktväktarna

Kul att höra att du också provar Mättande dag, Krocket. Hur långt har du kvar till målvikt egentligen? Jag provade några dagar men jag tyckte det var svårt, jag har inget emot maten och jag höll mig mätt men jag märkte att jag svävade ut lite och hade svårt att hålla mig till programmet utan åt lite extra... och så tyckte jag att det var svårt när någon annan lagat maten att bedöma hur jag skulle räkna. Över huvud taget har jag haft en period med svårigheter med motivationen men jag tog en dag då jag verkligen gick in för att motivera mig genom att läsa framgångshistorier om viktminsking och nu är jag på banan igen och det känns så skönt. Jag har gått upp lite grann de sista veckorna men nu när jag har skärpt mig så känner jag att kroppen svarar. Men jag väljer mättande mat i stor utsträckning fast jag räknar propoints.

Är det bara jag som blir extrempruttig av mycket fullkornsprodukter? Lite lowcarb är helt klart bäst för min mage och mitt sug.

Jag har en evighet kvar till målvikt ibland och andra dagar känns det som att den väntar just runt hörnet. Det beror på humöret. :angel:

Jag tycker att du ska ge mättande dag en rejäl chans (mer än några dagar) just för att det tar lite tid att lära sig äta "rätt" och att bryta vanor. Jag tror att fler än jag äter saker av gammal vana utan att tänka särskilt mycket på det. Det viktiga för mig är att se till att det finns vettiga saker att stoppa i sig av tillgängliga, och då menar jag allt från frukost till något att tugga på framför dumburken.

För mig har mättande dag gett mig bra viktnedgång de senaste veckorna trots att festandet har varit överdådigt (förra veckan var det fest tre dagar i rad :crazy: ). Jag har ätit enligt mättande dag-principen och sedan räknat det som slunkit ned på festerna. Måste säga att man är ett billigt fyllo när man kör mättande dag. :angel:

Jag äter inte särskilt mycket av varken pasta, ris eller potatis utan väljer att fylla tallriken med goda grönsaker i stället. Men idag är ett undantag för jag har precis ätit fullkornsris, inte så tokigt faktiskt. Jag brukade ogilla konsistensen men nu tycker jag precis tvärtom. :D

Nu äter ju jag inte så mycket fullkornsprodukter, därför vet jag inte om det orsakar en massa gasbildning, men det gör det säkert. Tarmarna får i alla fall jobba på ordentligt om man matar dem med fullkorn.

Jag har tappat fyra storlekar i kläder sedan jag började viktväkta och det känns helt underbart. Nu när jag kör mättande dag och dessutom har börjat jogga går det mycket fortare utför än tidigare - rekommenderas! :D
 
Sv: Viktväktarna

<snip>
Jag har tappat fyra storlekar i kläder sedan jag började viktväkta och det känns helt underbart. Nu när jag kör mättande dag och dessutom har börjat jogga går det mycket fortare utför än tidigare - rekommenderas! :D

Way to go!!! 4 storlekar? Fantastiskt!!!

Fullkorn ger gasbildning tills magen vant sig. Om man (som jag) gillar fullkorn battre vanjer man sig ganska fort. Fast egentligen gillar jag det battre for att jag vant mig vid fullkorn allting.:p
 
Sv: Viktväktarna

Jag har ju egentligen ätit fullkornsprodukter länge men jag märker ju att har jag ätit linfröbröd eller pruttbulle (det är nog framförallt bröd som ger effekten - kanske är det jästen?) Då är jag en gasbomb dagen efter.

Krocket! Jag ska ge mättande dag en chans till, jag tror verkligen det är jättebra sen när man inte orkar räkna mer. Men jag tycker det begränsar min valfrihet, jag vet inte riktigt varför det känns så för det är egentligen sån mat jag äter. Tycker det blir krångligare. Men som sagt, jag ska prova igen. Idag åt jag havregrynsgröt till frukost med lättyoghurt och blåbär och jag äter mest fisk, kyckling och grönsaker. Men idag ska jag äta lax till lunch och tacos till middag så en sån här dag tycker jag att det skulle kännas knepigt.

Hästflicka, prova mättande dag och sen ska vi komponera ihop ett brödrecept som passar. Som det är nu har jag inte hittat något utan bara köpebröd
 
Sv: Viktväktarna

Jag har varit så dåååålig, och ätit ute så mycket! Men igår köpte jag nya kläder som var jättefina så nu MÅSTE jag vara duktig :D
Som tur var har jag inte gått UPP i vikt direkt (möjligen nåt halvkilo) men ner går jag absolut inte. Har gjort halvhjärtade försök att börja om, men det har gått dåligt... hade ett allvarligt samtal med min man i morse om att han måste stötta mig nu, och inte komma hem med onyttigheter. Han lovade, så från och med idag är jag på banan igen. Hoppas jag :D. Om jag inte halkar av IGEN! Gah, vad dålig jag är! Skäll på mig!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 499
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 773
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 385
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 863
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp