Bukefalos 28 år!

Vilka är "Våra egna"?

Jo tack jag har såna i släkten som har sånt. Jag tror inte de hyr ut :(. Slitaget skulle nog bli för mycket , trots höga hyror som kompensation.
Vill och vill.

Jag skall ta det igen.
Om vi får ett totalt krisläge så saknas det faktiskt inte alla dessa bostäder.
De finns men de som äger dem sätter sitt semesternöje föra andras tak över huvudet.
Då så är det inte bygga som egentligen är problemet utan att få tillgång till de bostäder som faktiskt finns.
Och det kan man lösa med tvång under undantagstillstånd.

Jag hoppas att vi inte hamnar där.
Men om vi inte löser problemet på frivillig väg så kan det bli resultatet när Europa översvämmas av människor utan någonstans att ta vägen.
Det är illa nu men Svensken vill inte se det utan tror att det löser sig om vi isolerar oss.
 
Nej jag tror att det är ett krisläge som det handlar om och att alternativet är så oändligt mycket värre även för Sverige.
Så det handlar inte om anarki utan om att rädda vad som räddas kan.

Fredliga lösningar, även om de är både dyra och besvärliga, är alltid bättre och billigare i längden än den totala samhällskollaps som kan bli av att stora grupper människor drar runt i Europa utan att ha någonstans att ta vägen.
Vad jag på allvar tror är att de flesta inte inser vidden av problemet och att de därför tror att det går att komma undan genom att stänga gränser och kontrollera invandringen av asylsökande.

Jag tror inte jag förstår vad du menar med att "rädda vad som räddas kan" för är det det vi vill göra ur svensk synpunkt så ska vi ju stänga gränserna NU. Menar du att Sverige ska rädda hela världen (konstig utopi att tro att man kan det) genom att släppa in alla som vill komma och låta befintliga skattebetalare ta hela smällen så är det ju ett säkert och snabbt sätt att köra hela den uppbyggda välfärden rätt ner i träsket. Då tror jag att medelsvenssons sommarstugor är det minsta problemet faktiskt.
 
Jag talar om undantagstillstånd, sådant som man använder i händelse av kris.
Det måste man göra om båten hotar att sjukna.
. I Sverige finns inte möjligheten att förklara undantagstillstånd generellt, då man ändå kan ändra på lagar och regler som myndighet utan att bli straffad. Däremot kan särskilda förfaranden för lagstiftningsåtgärder användas vid krig eller krigsfara.
Och man kan väl knappast hävda att bostadslös flyktingar innebär krig eller krigsfara eller?

För realistiskt sett så är idéer som dina lika utflippade som en del stollars om att bara slänga ut folk.

Regel nr 1 måste vara att alla de åtgärder myndigheter beslutar ska vara inom gällande lagrum.

Självklart kan en myndighet ta ett lagvidrigt beslut, genomdriva det men inte utan att det blir rättsliga påföljder. Skadestånd och juridiska bestraffningar.
 
Jag tror inte jag förstår vad du menar med att "rädda vad som räddas kan" för är det det vi vill göra ur svensk synpunkt så ska vi ju stänga gränserna NU.
Jag tror att stängda gränser i Europa skulle kunna leda till väpnade kravaller från dem som inget har och ingenstans har att ta vägen.
Vi har inga möjligheter att bevaka våra gränser så det skulle komma hit flyktingar på alla möjliga vis ändå.
Resultatet skulle då i stället bli att vi har en massa människor som okontrollerat driver runt och i förtvivlan tigger och stjäl för att överleva.
Vårt samhälle som vi känner det skulle då falla sönder.
Jag tror att vi är oerhört nära den punkten.

Så det som vi skall rädda är samhällsstrukturen som vi alla är beroende av.
Det vi skall betala med är lyx som vi kan vara utan.
 
Däremot kan särskilda förfaranden för lagstiftningsåtgärder användas vid krig eller krigsfara.
Och man kan väl knappast hävda att bostadslös flyktingar innebär krig eller krigsfara eller?
Jo.
För det är precis vad situationen i Europa kan medföra.
Om EU faller ihop.
Sverige är inte självförsörjande på någonting alls, inte ens på en fungerande Försvarsmakt.
 
Jo.
För det är precis vad situationen i Europa kan medföra.
Om EU faller ihop.
Sverige är inte självförsörjande på någonting alls, inte ens på en fungerande Försvarsmakt.
Det lär nog inte råda krigsituation om EU skulle falla ihop. Nationalstaterna skulle återfå full suveränitet, handelsförbindelserna skulle vidmakthållas. Vist inte utan viss turbulens men knappast krig. Kom ner på jorden och se mer realistiskt på det hela.
Kollapsar Schengen så stoppas flyktingströmmarna norrut abrupt.
Det kan gå så långt att randstaterna betraktar flyktingströmmarna som invasion och med verkningseld sänker båtar eller stoppar folk vid sina gränser, men krig? knappast
 
Vist inte utan viss turbulens men knappast krig.
Det blir hur som helst oändligt mycket värre för Sverige än det blir att ta hand om de flyktingar som kommer.
Så det är vad jag menar med att rädda det som räddas kan.
Göra det bästa av situationen helt enkelt.

Å andra sidan så kommer räntorna då att gå upp så mycket att folk kommer att bli tvungna att sälja sina sommarstugor och andelslägenheter vilket ju löser bostadsproblemet i alla fall tillfälligt.
Det första som säljs i dåliga tider är ju det som man inte måste ha.
Fritidshus brukar vara oerhört billiga då liksom andelslägenheter.
Det var de i början på 1990-talet när IT-bubblan sprack.
 
Vill och vill.

Jag skall ta det igen.
Om vi får ett totalt krisläge så saknas det faktiskt inte alla dessa bostäder.
De finns men de som äger dem sätter sitt semesternöje föra andras tak över huvudet.
Då så är det inte bygga som egentligen är problemet utan att få tillgång till de bostäder som faktiskt finns.
Och det kan man lösa med tvång under undantagstillstånd.

Jag hoppas att vi inte hamnar där.
Men om vi inte löser problemet på frivillig väg så kan det bli resultatet när Europa översvämmas av människor utan någonstans att ta vägen.
Det är illa nu men Svensken vill inte se det utan tror att det löser sig om vi isolerar oss.

Vad händer om det blir ännu mer kris efter att man tagit alla fritidshus? Ska man tvinga folk att ta emot inneboende? Tvingas låna ut delar av huset för att det anses att man har plats för fler? Ska dom kunna ta ens bostadshus för att det är tillräckligt stort för att få in ett större antal flyktingar? De som bor där kanske bara är en liten familj som lätt kan flyttas till en liten lägenhet istället. Går man in och tar saker som är privatägda bara för att det anses inte vara behövande till den som äger det så kan man ju sedan gå hur långt som helst beroende på vad som anses vara ett behov. Och det tycker jag känns väldigt otryggt.
 
Det blir hur som helst oändligt mycket värre för Sverige än det blir att ta hand om de flyktingar som kommer.
Så det är vad jag menar med att rädda det som räddas kan.
Göra det bästa av situationen helt enkelt.

Å andra sidan så kommer räntorna då att gå upp så mycket att folk kommer att bli tvungna att sälja sina sommarstugor och andelslägenheter vilket ju löser bostadsproblemet i alla fall tillfälligt.
Det första som säljs i dåliga tider är ju det som man inte måste ha.
Fritidshus brukar vara oerhört billiga då liksom andelslägenheter.
Det var de i början på 1990-talet när IT-bubblan sprack.
Det må så vara men knappast så illa att man kan implicera krigslagar, vilket det undantagstillstånd du beskriver faktiskt är.
Och skulle dessa mot förmodan ändå införas skulle nog den då sittande regeringen hellre slänga ut flyktingarna med hjälp av krigslagarna än vända stora delar av befolkningen mot sig genom expropriationer till flyktingars fromma.
 
Hur många människor pratar vi om? Ska hela världsdelars befolkning lämna sina länder och fly till Tyskland, England och Sverige? Blir krisen så gigantisk att det rör sig om hundratals miljoner människor, DÅ blir det en världskris som samtliga länder måste ta sitt ansvar inför. Inte minst de rika Arabländerna, som har både ekonomi och utrymme - och en kultur som för många skulle betyda en mindre omställning. Men då har vi religionsmotsättningarna även inom de stora religionerna, givetvis.

Men även USA, Canada, Australien, Nya Zealand, Kina, Japan, Ryssland etc etc måste ta emot flyktingströmmar och det hela måste organiseras centralt. Hur nu det ska gå till.
 
Går man in och tar saker som är privatägda bara för att det anses inte vara behövande till den som äger det så kan man ju sedan gå hur långt som helst beroende på vad som anses vara ett behov. Och det tycker jag känns väldigt otryggt.
Men det är ju väldigt otryggt när situationen i världen svajar.
Så din känsla är ju helt riktig.
Men det gäller ju att försöka att minimera skadorna.
Vad händer om det blir ännu mer kris efter att man tagit alla fritidshus?
Jag hoppas ju att man skall hinna bygga ikapp.
 
Skulle det bli av, är jag rädd att SD skulle få egen majoritet i nästa riksdagsval. Och den tanken vill jag inte ens tänka!
Ja det är ju en överhängande risk.
Så det är en sax det där.
"Between a rock and a hard place"

För det var ju exakt vad som hände i Tyskland när Nazisterna tog makten.
De lovade att ordna upp med ekonomin.
Vilket de ju också gjorde till en början.

Min sammanfattning är nog "Vi har problem."
Nu så gäller det bara att lösa dessa så lindrigt som möjligt.
 
Men även USA, Canada, Australien, Nya Zealand, Kina, Japan, Ryssland etc etc måste ta emot flyktingströmmar och det hela måste organiseras centralt. Hur nu det ska gå till.
Vi måste avsätta mer resurser till FN.

Ryssland är inte en del av lösningen de är en (stor) del av problemet.
 
Just nu så är det nog bara Syriens befolkning som det handlar om.
För vår del då.
Det är 22 miljoner invånare så alla måste naturligtvis hjälpa till.

Det ar knappast enbart syrier som soker asyl nu. Det ar bara att kolla pa migrationsverkets statistik sa ser man att sa icke ar fallet.
 
Det ar knappast enbart syrier som soker asyl nu. Det ar bara att kolla pa migrationsverkets statistik sa ser man att sa icke ar fallet.
Jag vet.
Men det är väl just dem vi verkligen behöver ta emot.
Resten är jag inte så säker på att de har flyktingstatus.
 
Jag vet.
Men det är väl just dem vi verkligen behöver ta emot.
Resten är jag inte så säker på att de har flyktingstatus.
Kolla vad som gäller ensamkommande flyktingbarn. De borde få uppehållstillstånd och källa lika säker som en kvällstidning så kommer de flesta från Afghanistan. Det skulle vara intressant att veta om det stämmer. Men jag är dålig på pålitliga källor.
 
Det skulle vara intressant att veta om det stämmer.
Ja det stämmer enligt Migrationsverket.
http://www.migrationsverket.se/Om-M...8-200-asylsokande-de-senaste-sju-dagarna.html

Här är bra information om flyktingar i världen just nu.
"Det finns 60 miljoner människor i världen som är flyktingar eller lever i flyktingliknande situationer, en situation som inte skådats sedan andra världskriget. 86 procent av alla flyktingar uppehåller sig i utvecklingsländer och 2014 uppehöll sig flest flyktingar i Turkiet. De länder varifrån flest tvingas fly är Syrien, Afghanistan och Somalia. Var femte flykting 2014 var från Syrien."
http://www.migrationsinfo.se/migration/varlden/flyktingar-i-vrlden/
 
Sitter i bilen och hör på nyheterna att ett av regeringens förslag är att minska u-hjälpen med 40 % för att täcka kostnaderna för flyktingar i Sverige..Snacka om att ställa svaga grupper mot varandra.....
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 115
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 598
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp