Bukefalos 28 år!

Vilka pengar räknar jag u FP på?!

Arwyn

Trådstartare
Vi väntar nu vårt första barn och jag försöker räkna ut hur mycket jag kommer att få ut i föräldrapenning. Min grundlön är på 23.500, efter OB och tillägg ligger min lön på ca 30.000 och jag brukar få ut ca 20.000 rent. Vilken av dessa summor är det jag ska räkna på? :confused:
Min sambo pluggar med fullt studielån och jobbar så många timmar som han "får", det blir rent ca 12.000, vad ska HAN räkna på? Argh, måste det vara en sån himla djungel???
 
Sv: Vilka pengar räknar jag u FP på?!

Försäkringskassan räknar på det som du tjänat året före vill jag minnas. Jag får en aprilbebis enligt planen och min FP räknas på det jag tjänade det här året (taktiskt val av mig då jag jobbat mer under 2012 än 2011, som också skulle funka att skriva min SGI på).
 
Sv: Vilka pengar räknar jag u FP på?!

Nej det är den faktiska lönen som beräknas, dvs vad man tjänar idag.
 
Sv: Vilka pengar räknar jag u FP på?!

Intressant, den enda siffran de begärde av mig var vad jag tjänat under året. Jag sökte ju graviditetspenning iom att min chef tycker att mitt jobb är för riskfyllt för gravida :p och så vitt jag förstod ska jag inte fylla i någon ny inkomst för föräldrapenningen. Tilläggas bör då att jag under året som var jobbade mycket övertid, har alltid någon form av OB och detta ska vad jag förstår ha räknats in.
 
Sv: Vilka pengar räknar jag u FP på?!

Har du en fast månadslön så beräknas det på den. Om du jobbar olika mycket olika månader så går FK tillbaka i tiden för att basera FP.

Jag för höjd SGI på en gång när jag rapporterar en löneförhöjning eftersom jag har en fast månadslön.
 
Sv: Vilka pengar räknar jag u FP på?!

Men då borde det ju i TS fall vara så att de går tillbaka i tiden? Jag jobbar ju som fast anställd och får alltså alltid minst ett visst antal tusenlappar varje månad oavsett hur många timmar jag jobbar men jobbar en del övertid och får ju lön efter det då.
 
Sv: Vilka pengar räknar jag u FP på?!

Fast har man en grundlön/månadslön så räknar man på den. Den rörliga delen (övertid, OB etc.) tar de ett snitt på för mig och lägger till varje månad.

Jag får erkänna att jag inte riktigt vet hur det fungerar. Jag ringer till vårt lönekontor och frågar vad jag ska ange för summa till FK bara. ;)
 
Sv: Vilka pengar räknar jag u FP på?!

*Kl*

Jag är tyvärr inget klokare... :( Men det ska medges att jag upplever att jag har sirap i skallen nu för tiden... :p
 
Sv: Vilka pengar räknar jag u FP på?!

Föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:

Ta din sjukpenninggrundande inkomst.

Multiplicera den med faktorn 0,97.
Multiplicera igen med 0,8.
Dela summan med 365.

Resultatet är din ersättning per dag.


Exempel
I exemplet räknar vi med en sjukpenninggrundande inkomst på 240 000 kronor
240 000 x 0,97 = 232 800 kronor
232 800 x 0,8 = 186 240 kronor
186 240/365 = 510,24 kronor per dag
(avrundas till 510 kronor)

Källa: http://www.forsakringskassan.se/wps...7/ff_4070_foraldrapenning1301.pdf?MOD=AJPERES


Du kan hitta hur du räknar ut din SGI på http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld.



Kanske kan bli lite klokare av det?
 

Liknande trådar

H
Hästmänniskan Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen...
Svar
5
· Visningar
1 592
Senast: Hepzheba
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 878
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp