Vilka ska man skicka paket med egentligen?

Suspiria

Trådstartare
Postnord är så oaktsamma med paket och mycket verkar kastas hit och dit och gå sönder. Är dhl eller schenker bättre? Känner inte till fler alternativ :o
Nu handlar det om saker som är riktigt noggrant paketerade så dom måste ha varit gravt vårdslösa med dem, i stort sett kört över dem.
 
Det har cirkulerat filmer där DHL också hanterar paketen väldigt ovarsamt så det händer nog inom alla transportfirmor om fel personer får jobbet...

Vi använder oss av Postnord/DHL/Schenker och även andra transportbolag på mitt jobb och skulle nog säga att det ändå är extremt sällan vi får skadat gods. Och då skickar vi/tar emot både större och mindre paket, burar, pallar flera gånger/dag.
 
Postnord är så oaktsamma med paket och mycket verkar kastas hit och dit och gå sönder. Är dhl eller schenker bättre? Känner inte till fler alternativ :o
Nu handlar det om saker som är riktigt noggrant paketerade så dom måste ha varit gravt vårdslösa med dem, i stort sett kört över dem.

Det är så många personer som hanterar ens paket längs vägen att jag tror att man får räkna med att paketet träffar på åtminstone en idiot innan det kommer fram, trots att de allra, allra flesta sköter sitt jobb utmärkt. Det är bara att packa så gott man kan och hoppas på det bästa, jag hade inte skickat grejer som jag inte kan leva med att få förstört (och ev. inte få någon ersättning för).

Gällande vilket företag jag skickar med så brukar jag i första hand fråga mottagaren vad som fungerar bäst där denne bor. Schenker kan ha bättre ordning än postmord i en stad och det motsatta i en annan.
Frågar du någon som bor i en tillräckligt liten håla kan du få svar i stil med "Skicka med Schenker, Janne som kör ut deras paket vet att min extranyckel ligger under blomkrukan bakom hörnet, så är jag inte hemma ställer han grejerna i hallen." :love:
 
Jag skickade alla mina paket (många många hundra...) från Mulleshoppen med Schenker och hade väl några trasiga muggar men tror man ska se till att paketera allt ömtåligt EXTREMT väl, vem man än använder. Schenker var bra men lite långsamma ibland. När det drog ihop sig mot jul var dom toppen, allt kom fram före julafton fastän tiden var knapp.
För mig som företagare var det dock väldigt dyrt, folk var upprörda över mitt höga portopris men ändå gick jag back på portot.....
 
Jag skickade alla mina paket (många många hundra...) från Mulleshoppen med Schenker och hade väl några trasiga muggar men tror man ska se till att paketera allt ömtåligt EXTREMT väl, vem man än använder. Schenker var bra men lite långsamma ibland. När det drog ihop sig mot jul var dom toppen, allt kom fram före julafton fastän tiden var knapp.
För mig som företagare var det dock väldigt dyrt, folk var upprörda över mitt höga portopris men ändå gick jag back på portot.....
En extra fråga då, har man någon säkerhet när man skickar produkter som företag? Man kan väl ha avtal med något har jag för mig. Är det försäkring som gäller?
 
Jag skickar alla mina paket med DHL och det funkar superbra, nästan aldrig något som försvinner eller går sönder. Jag är med i något som heter Pluskontot, man betalar en avgift varje år (ca 900 kr + moms) och då får man rabatt hos lite olika företag bl. a. DHL och det är riktigt bra rabatt där.
 
Jag skulle vilja säga att alla är lika illa :angel: men jag tror att schenker har bäst för privatpersoner. Företagsmässigt måste jag ju säga Jetpak, men det är ju för att jag jobbar där ;) annars rekommenderar jag att kolla in fraktjakt.se som köper in sig hos flera olika transportörer och prispressar. Vi använder dem mycket från vårt lagerhotell.
 
Oaktsamheten bryr jag mig inte så överdrivet mycket om, man får packa väl. Men PostNord har jag inte mycket till övers för sett till borttappade försändelser, sena leveranser och att de markerar leveranser som levererade, fast de i själva verket levereras först flera dagar senare...

DHL och Schenker har jag bra erfarenhet av, aldrig träffat på en otrevlig chaufför heller. Eller ja, en gång har någon från Schenker hävdat att de både försökt leverera paket till mig, utan att det gick, samt försökt kontakta mig utan framgång, till en av mina leverantörer efter att jag efterlyst ett paket. En dag då jag befann mig på leveransadressen hela dagen, med full utsikt över gårdsplanen och utan att ha fått varken samtal eller mail, så någon ljög ju uppenbarligen. Speciellt då det avslutades med att de väntade på att bli kontaktade av mig, för att stämma av möjlig leverans, men paketet levererades dagen efter utan att jag kontaktat dem.

Men jag räknar med att det var en person och inget som representerar hela företaget, för i övrigt var jag väldigt nöjd med dem. Det var företagspaket och det levererades till företaget två dagar efter det nådde Sverige, så tidsmässigt var det inga konstigheter, speciellt inte då det var strax innan jul.
 
En extra fråga då, har man någon säkerhet när man skickar produkter som företag? Man kan väl ha avtal med något har jag för mig. Är det försäkring som gäller?
Jag vet faktiskt inte. Det hade inneburit för mycket jobb och tagit för mycket tid för mig att reklamera småsaker som tre trasiga muggar t.ex. Dessutom tror jag det är mottagaren som ska reklamera? Men där finns säkert någon form av försäkring. Startar jag upp webshoppen igen tänker jag hitta andra vägar. Där tror jag DHL har bra deal för företag.
 
DHL är grymt trevliga och jättebra. Jag skickar lastpallar med mina grejjer upp till Mässan vid Friends varje år och de står där så fint och väntar på mig i mässhallen när jag kommer. Varje gång är jag lika nervös men hittills har mina pallar anlänt punktligt :-)
 
Postnord är så oaktsamma med paket och mycket verkar kastas hit och dit och gå sönder. Är dhl eller schenker bättre? Känner inte till fler alternativ :o
Nu handlar det om saker som är riktigt noggrant paketerade så dom måste ha varit gravt vårdslösa med dem, i stort sett kört över dem.

En bekant som jobbar med paket sa lite ironiskt men ändå kanske med en viss sanning, att ju bättre paketerade desto mer vårdslöst hanteras dom. Skickar man nåt ömtåligt ska man i princip inte paketera alls, för då kastas det inte lika mkt med!
Men ja, jag vet ju inte sanningshalten bakom men kan tänka mig att delar av det stämmer!
 
En bekant som jobbar med paket sa lite ironiskt men ändå kanske med en viss sanning, att ju bättre paketerade desto mer vårdslöst hanteras dom. Skickar man nåt ömtåligt ska man i princip inte paketera alls, för då kastas det inte lika mkt med!
Men ja, jag vet ju inte sanningshalten bakom men kan tänka mig att delar av det stämmer!
Känns inte som nått jag skulle vilja testa i praktiken...
 
En bekant som jobbar med paket sa lite ironiskt men ändå kanske med en viss sanning, att ju bättre paketerade desto mer vårdslöst hanteras dom. Skickar man nåt ömtåligt ska man i princip inte paketera alls, för då kastas det inte lika mkt med!
Men ja, jag vet ju inte sanningshalten bakom men kan tänka mig att delar av det stämmer!
Rent trams enligt mig. Allt hanteras lika, såpass försiktigt som går. Paket sorteras på ett band. De tas från burar/pallar, lägga på band och sorteras ner i burar. Försiktigheten beror framförallt på mängden paket och tidspressen.
 
Och som sagt, jag har erfarenhet från en DHL-terminal och jobbar nu på Jetpak. Jag hanterar, bokar, tar emot paket dagligen.
 
DHL är grymt trevliga och jättebra. Jag skickar lastpallar med mina grejjer upp till Mässan vid Friends varje år och de står där så fint och väntar på mig i mässhallen när jag kommer. Varje gång är jag lika nervös men hittills har mina pallar anlänt punktligt :-)
jag jobbar i transportbranschen på somrarna (huvudsakligen pallgods) och jag skulle nog säga att paketgods generellt hanteras mer vårdslöst än gods på pall. Oavsett vem du skickar det med. Det är ju lite svårt att kasta runt pallar, liksom... :p
Men jag vet också hur man ibland staplar pallar uppepå varandra för att få med allt gods, trots att pallarna ifråga kanske inte alltid är lämpliga/förpackade för att staplas. Balansgång det där, ingen vill vänta en dag extra på sina grejer, samtidigt som allt helst ska komma fram i oskadat skick.

Jag har också sett filmerna där postnords chaufför kastar in kartonger i bilen. Och sådan hantering finns det nog inget åkeri eller speditör som anser vara acceptabelt. Men godset måste vara förpackat så att det åtminstone tål normal hantering.
 
De enda som jag faktiskt har haft problem med är Postnord och då i huvudsak brevbärarna. Sen verkar mina brev från sjukhuset komma med tidningsbud eller nåt för de anländer mitt i natten. Oavsett vad så har det flera gånger på ett halvår försvunnit brev från dem. Tur att jag vet att jag väntar brev så jag kan ringa och fråga..

Gällande paket har ett paket försvunnit och ett krossats (dåligt packat och stod redo i en sopsäck när vi skulle hämta för det var bara kladd). Jag tror att båda var Postnord. Eventuellt var det försvunna från schenker men jag tror inte det. Trots det väljer jag oftast schenker då jag upplever dem som mer pålitliga och snabbare leverans här.
 
Jag tror att det helt klart beror på var man bor. Här fungerar schenker utmärkt, dhl okej och postnord helt katastrofalt dåligt. Det sistnämnda väljer jag alltid bort, eftersom alla mina paket kommer fram helt förstörda eller inte kommer fram alls. Jag har beställt exakt samma saker från schenker och då har paketen kommit i felfritt skick :up:
 
Jag läste för ett tag sedan om ett företag som skickade cyklar till konsument och hade så otroligt mycket transportskador. De kom på att de flesta av deras cyklar rymdes i stora tv-kartonger. Sedan de börjat använda sådana kom nästan alla cyklar fram hela.
Så skicka i en låda från en (helst svindyr,kanske) tv. :up:
 
Jag läste för ett tag sedan om ett företag som skickade cyklar till konsument och hade så otroligt mycket transportskador. De kom på att de flesta av deras cyklar rymdes i stora tv-kartonger. Sedan de börjat använda sådana kom nästan alla cyklar fram hela.
Så skicka i en låda från en (helst svindyr,kanske) tv. :up:
Det skulle jag gissa beror på att kartongerna då kan stå. 90% av de cyklar jag har hanterat på terminal har bara emballage runt styre och ram, resten är oemballerat. Det emballage som finns sitter knappt kvar heller. Klart att det är lättare att hantera en kartong!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 936
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp