Bukefalos 28 år!

Vilka ska man skicka paket med egentligen?

De flesta företag har en transportförsäkring, men det finns alltid en självrisk. För småpaket brukar man utnyttja transportföretagens ersättning som i regel är x kr/kg (kan variera lite). Småpaket kan man skicka på många olika sätt, beroende på hur mycket man är villig att lägga på fraktkostnader. Man kan dock i regel utgå ifrån att man måste packa på ett sådant sätt att ett paket ska klara ett fall på ca 2 meter utan att den inpackade produkten ska gå sönder. Då är man på den säkra sidan. Så är det glas/porslin man skickar så är det rejält med bubbelplast och wellpapp som gäller och kartong av dubbelwell. Och det får inte finnas tomrum inuti kartongen så att produkten kan "åka runt". Vissa transportföretag har mer kross än andra, andra har mer försvunna sändnigar än andra. Både det ena och det andra kan variera beroende på var i landet man skickar från/till. Det är mina erfarenheter och jag har jobbat med sändningar i princip alla transportörer i ca 40 år.
 
Jag jobbar på ett dhl-ombud. De gånger paket har varit skadade, har det varit när folk har satt små tunga grejer i stora kartonger. Den tunga grejen kastas omkring i kartongen som inte håller särskilt bra, och när paketen staplas på varandra trycks kartongen in.
 
Jag föredrar posten. Kommer fram på 1-2 dagar. Schenker är otroligt sega och DHL ombuden här har noll koll så det är alltid jätteproblem att få paketen. Skulle aldrig våga skicka något därifrån.
 
En bekant som jobbar med paket sa lite ironiskt men ändå kanske med en viss sanning, att ju bättre paketerade desto mer vårdslöst hanteras dom. Skickar man nåt ömtåligt ska man i princip inte paketera alls, för då kastas det inte lika mkt med!
Men ja, jag vet ju inte sanningshalten bakom men kan tänka mig att delar av det stämmer!
DE kan väl inte se hur det är paketerat inne i kartongen? Avsändaren som har kvitto på inlämningen och vet hur det är paketerat ska väl göra reklamationen.
 
Generellt fungerar allt bättre när det är fråga om företag till företag (förutom PostNord då, det är strul där också har jag hört från folk som jobbar på riktigt stora företag som skickar mycket gods mellan butikerna med PostNord).

Privatperson till privatperson är lite knepigare. Att det klagas på DHL och Schenker vad gäller leveranstider förstår jag inte alls. De har billiga erbjudanden som naturligtvis tar längre tid. Inget problem, vill man ha snabbare leverans tar man en expressprodukt istället. Jag har aldrig varit med om att få något som har varit misshandlat av Schenker/DHL men det har jag varit med om vad gäller PostNord samt att det inte ens kommit fram då :meh:
 
Jag har bra och mindre bra erfarenheter av de fyra stora. Det är nog ungefär lika illa ;)

Beställde en bok tis vid 16, var hos ombudet ons vid 12, PostNord.

Beställde mineraler från UK som vanligt paket, stod på trappen efter ett par dagar osv.

Beställer mkt på nätet och än så länge har allt kommit fram även om DHL behöver jagas ibland trots företagspaket (typ enda stället i Gävle jag hittar till :rofl: ).
 
En bekant som jobbar med paket sa lite ironiskt men ändå kanske med en viss sanning, att ju bättre paketerade desto mer vårdslöst hanteras dom. Skickar man nåt ömtåligt ska man i princip inte paketera alls, för då kastas det inte lika mkt med!
Men ja, jag vet ju inte sanningshalten bakom men kan tänka mig att delar av det stämmer!
Det finns ett visst mått av sanning i det.
Där jag brukar jobba skickas nästan dagligen en typ av gods som är allas hatobjekt - stora, otympliga, svårhanterade kollin. Dessutom ganska dåligt emballerat. Och faktum är att det är ett högst medvetet val från avsändarens sida. De hade jätteproblem med transportskador när de hade bättre emballage och det har, enligt uppgift, minskat sedan de bytte emballagesystem.
 
Det skulle jag gissa beror på att kartongerna då kan stå. 90% av de cyklar jag har hanterat på terminal har bara emballage runt styre och ram, resten är oemballerat. Det emballage som finns sitter knappt kvar heller. Klart att det är lättare att hantera en kartong!
Letade reda på en artikel om företaget. Det var tydligen samma kartong. De bytte bara ut bilden på cykeln mot en på en tv.
http://www.ehandel.se/Ett-smart-trick-for-att-drastiskt-minska-transportskador,8694.html
 
En extra fråga då, har man någon säkerhet när man skickar produkter som företag? Man kan väl ha avtal med något har jag för mig. Är det försäkring som gäller?
Leverantören har (lagkrav) en ansvarsförsäkring vilket ger dig en ersättning på 8,33sdr per kilo. Sdr är en samlingsvaluta och du hittat aktuell kurs på nätet.

Har du något väldigt tungt i förhållande till sitt värde kan en sådan räcka. Annars kan du be om en varuförsäkring mot ett prispåslag. En sådan inkluderar värdet på godset + frakten + 10% handelsvinst. Ingen självrisk
 
Senast ändrad:
De flesta företag har en transportförsäkring, men det finns alltid en självrisk. För småpaket brukar man utnyttja transportföretagens ersättning som i regel är x kr/kg (kan variera lite). Småpaket kan man skicka på många olika sätt, beroende på hur mycket man är villig att lägga på fraktkostnader. Man kan dock i regel utgå ifrån att man måste packa på ett sådant sätt att ett paket ska klara ett fall på ca 2 meter utan att den inpackade produkten ska gå sönder. Då är man på den säkra sidan. Så är det glas/porslin man skickar så är det rejält med bubbelplast och wellpapp som gäller och kartong av dubbelwell. Och det får inte finnas tomrum inuti kartongen så att produkten kan "åka runt". Vissa transportföretag har mer kross än andra, andra har mer försvunna sändnigar än andra. Både det ena och det andra kan variera beroende på var i landet man skickar från/till. Det är mina erfarenheter och jag har jobbat med sändningar i princip alla transportörer i ca 40 år.

Ersättningen varierar inte utan är 8,33sdr/kilo
 
Postnord är så oaktsamma med paket och mycket verkar kastas hit och dit och gå sönder. Är dhl eller schenker bättre? Känner inte till fler alternativ :o
Nu handlar det om saker som är riktigt noggrant paketerade så dom måste ha varit gravt vårdslösa med dem, i stort sett kört över dem.
Vi skickar ett par tusen paket om dagen och jag måste säga att jag är imponerad över hur varor som ibland har färdats över halva världen hit till oss, helt oskadda, kan bli så totalt sönderslagna på väg ut till kund....
Problemet med Postnord tror jag är att när transporterna sker mellan terminalerna, så ligger allt löst i lastbilarna.
Vi lägger ju så fint i häckar, men när det packas om för längre transport så läggs allt löst i bilarna. Stort som smått.
Fick en chock första gången jag var på studiebesök. :)
Vi får stå för sönderslaget gods, det är väääldigt svårt att reklamera och full ersättning för faktisk kostnad utgår ej.
Vi ersätter kund för hela beloppet, vi får för inköpspris + moms i bästa fall....
 
Vi skickar ett par tusen paket om dagen och jag måste säga att jag är imponerad över hur varor som ibland har färdats över halva världen hit till oss, helt oskadda, kan bli så totalt sönderslagna på väg ut till kund....
Problemet med Postnord tror jag är att när transporterna sker mellan terminalerna, så ligger allt löst i lastbilarna.
Vi lägger ju så fint i häckar, men när det packas om för längre transport så läggs allt löst i bilarna. Stort som smått.
Fick en chock första gången jag var på studiebesök. :)
Vi får stå för sönderslaget gods, det är väääldigt svårt att reklamera och full ersättning för faktisk kostnad utgår ej.
Vi ersätter kund för hela beloppet, vi får för inköpspris + moms i bästa fall....

Det där har slagit mig också. Paket som kommer från andra sidan jorden kommer fram hela och i god tid (med annan leverantör även lokalt), men när jag postar ett litet paket här hemma som ska till stan 10 mil bort, så kommer det fram en vecka sent och alldeles trasigt?

Plus undersökning ger jag inte mycket för, alldeles för smalt underlag för att säga nått alls. Dessutom verkar ju variationen på kvalitet vara oerhört stor beroende på om du bor i glesbygd eller tätort. Hit tar tex Schenker alltid nästan en vecka på sig att få ut paketet den enda milen från terminal till utlämningsställe, DHL gör en "postnord" och låtsas ha försökt lämna av det utan att faktiskt ha varit på plats, Postnord delar ut med hemkörning ungefär ett paket av fem... (senast mötte jag postbilen när jag körde till utlämningsstället, där jag hämtade mitt lilla lilla paket stort som ett vanligt kuvert. Varför hamnade det inte i min låda?! Speciellt som försändelsen var betalad med extratillägg för hemkörning??)
 
Postnord ger jag inte ett dugg för. Jag beställer en del kläder från utlandet och ett tyskt företag har DHL i Tyskland och sen när det kommer till Sverige tar postnord över av någon outgrundlig anledning kanske är det billigare jag vet inte. Har slutat beställa från det företaget då det är mer regel än undantag att paketet kommer fram trasigt, en gång var paketet öppet i båda ändarna och med trasiga påsar. Kläderna ligger paketerade i påsar och sen i kartong. Dock var alla plagg jag beställt kvar. Så jag beställer numera inte från något företag där de har postnord som leverantör, helt värdelöst.
 
Löst? Vårt gods som går från terminal 1 till terminal 2 och sedan till postkontoren går alltid i burar.
Oki, då är det olika. När de kom till en stor terminal (i det här fallet var det i huvudstaden) så packades paketen om och lastades löst i lastbilarna för vidare transport. Innan de skulle sorteras igen.
Vi skickar i häckar och får vårt gods i häckar med. Men där vi var och tittade rationaliserades de bort. Häckarna tar för mycket plats, och det kan jag iof köpa...
För jösses vad de fick in i en lastbil från golv till tak! :)
mvh
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 353
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp