Vilken är den bästa kattmaten?

Sv: Vilken är den bästa kattmaten?

De flesta vuxna idag ÄR laktosintoleranta. I norden har vi en lägre andel laktosintoleranta än i resten av världen, men även här tror man att betydligt mer är intoleranta än man trott tidigare. Tidigare pubertet har med ändrade levnadsvanor att göra och inte förändrad genetisk, precis som att vi blivit längre och lever längre.

Det var just därför jag tog det som exempel. Att vi i norden inte är lika laktosintoleranta som övriga jordens befolkning tros bero på att i de delar av världen där man får sin dos av D-vitamin via solen så behöver man inte mjölk vilket vi i norden inte kunde få under vinterhalvåret. Svenskarna har "bara" bott i Sverige i 4000 år och har ändå lyckats utveckla högre tolerans. Detta tyder på att det inte behövs lika många generationer som vissa verkar tro.

Ja och nej. Man vet att tjejer som är tidigt utvecklade blir populärare snabbare hos killar och därför löper större risk att föra sina gener vidare. Men ja, det finns aspekter som tyder på att det även har med livsstil att göra. Vilket pekar på min tes - Om man kan förändra
(i detta fall påskynda) kroppens funktioner genom sin mat - varför skulle inte då katter kunna vänja sig vid en annan typ av foder?

Förändrade utseenden är genetiskt sett identiska med ursprungskatter, det är så oerhört få anlag vi pusslar med för att få en "ras" att de inte går att skilja från en huskatt om man inte vet exakt vilka markörer man letar efter.

Absolut, men bevisligen går det rätt snabbt att avla fram nya egenskaper och det var enbart det jag ville påpeka.

Det ÄR väldigt många katter som blir sjuka pga felaktigt foder. De kraftigt ökande fallen av diabetes, överviktsrelaterade sjukdomar och allergier är just det.

Japp det är det, och det har jag heller inte sagt emot. Jag skrev att det finns katter som blir sjuka av torrfoder.
Men jag skrev också att de flesta faktiskt inte blir det och att jag därför utgår ifrån att det måste höra till evolutionen.

Min ena katt blev ju (som jag skrev tidigare) dålig av blötfoder men tål torrfoder.
Vissa katter blir sjuka av en sak och en annan blir sjuk av något annat.
Är det ett tecken på att min katt är förvrängd och konstig eller kan vi inte bara acceptera att katter faktiskt är olika?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag var till affären idag och skulle handla kattmat. Jag köper storpack av den maten och det var slut i affären. Tyvärr känner jag inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 373
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
1 851
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Sel
·
Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 614
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dagens nagellack!
  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Shoppingtråd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp