Bukefalos 28 år!

Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Hingstens mamma var skimmel & pappan var... återkommer om detta..

Vad menas med skimmel uppepå fuxfärgen?

Hingstens pappa var brun.
Är så dålig på färg genetik. Men när jag får tid så ska jag studera den noga. Tacksam för svaren jag får.. Nu väntar jag på fölet idag är det 340 dagar.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Alla hästar föds med en av grundfärgerna, fux, brun eller svart. Sedan kan andra anlag lägga sig ovanpå. Skimmel är ett sådant anlag.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Alla hästar föds med en av grundfärgerna, fux, brun eller svart. Sedan kan andra anlag lägga sig ovanpå. Skimmel är ett sådant anlag.

Innebär det att dom föds tex fux dvs blir avblekbar fux?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Njae, efter första eller andra fällningen så är alla hårstrån i regel gråa och då ser de ut som en vanlig gråskimmel. Det är därför som det är så svårt att se vilken färg en skimmel fötts med, såvida man inte var med och såg fölungen ifrån början
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Njae, efter första eller andra fällningen så är alla hårstrån i regel gråa och då ser de ut som en vanlig gråskimmel. Det är därför som det är så svårt att se vilken färg en skimmel fötts med, såvida man inte var med och såg fölungen ifrån början

Ja med från början det blir jag mitt sto har gått 340 dagar idag. Ska snart ner till stallet o kolla.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Njae, efter första eller andra fällningen så är alla hårstrån i regel gråa och då ser de ut som en vanlig gråskimmel. Det är därför som det är så svårt att se vilken färg en skimmel fötts med, såvida man inte var med och såg fölungen ifrån början

Är rätt ovanligt att de bleks av så snabbt hör nog mer till undantagen, många ser man klart och tydligt deras födelsefärg upp till minst 4-5 års ålder om de är heterozygota. Många ännu längre än så. Vist ser man att de har vita hårstrån bland de färgade men avskimlade är de ju inte.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

På bruna och svarta ja, men sällan på fuxar vad jag har varit med om iallafall.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Har sett många fuxar genom åren som fortfarande har fuxfärg kvar när de börjar tävla alltså i 4 års ålder så nog inte mkt ovanligare med dem än med de andra färgerna.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Eftersom jag får huvudvärk av genetik....Jag har en cremello. Och jag vet att om jag betäcker med en fux så är det garanterat en isabell. Och att jag inte ska betäcka med skimmel (för jag vill inte ha skimmel utan gul!)
Men hur ser det ut ifall jag betäcker med svart, brun, eller konstantskimmel (sistnämnda beror på grundfärg, antar jag? Lägger sej "ovanpå" grundfärgen, eller?) Ajj - ont i huvet;-)
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Svart = gulsvart, brun = gulbrun och konstatskimmel lägger sig ovanpå. Eller ja, det kan ju bli en isbell med svart och brun också, om de bär på ett fuxanlag. (Eftersom det inte syns på brun och svart)
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Men det kan inte bli något annat alltså? För gulbrun o gulsvart är ju oxå fint!:)
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Cremellon kommer ju alltid att ge ifrån sig sin gulgen. Så grundfärgen på avkomman blir isabell, gulbrun eller gulsvart, om partnern dessutom är konstantskimmel så kan det blir isabell konstantskimmel, gulbrun konstantskimmel eller gulsvart konstantskimmel. Det är 50% att partnern nedärver sitt konstantskimmelanlag.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Jahaa - dåså - allt är ju fina färger! Allt utom skimmel, alltså! Vi har en väldigt söt 1-årig "påskkyckling" här, och nästa blir nog oxå en isabell, men sedan kanske man kunde göra t.e.x en gulsvart - gulligt!!
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

KL

Ni som är färgkunniga, vet ni hur vitt så som den här hingsten har över bogen nedärvs?
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10496442

Fadern stod i Sverige i många år, jag såg honom och minns honom inte som något annat än normalbrun. Jag har även sett bilder på morfar, mormorsfar och mormorsmorfar och de har inte haft några såna fält. Förvisso kan bilderna ha varit tagna från en sida och fält funnits på den andra.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Det kan vara en somatisk förändring som inte nedärvs alls. Bara en tillfällig mutation som ploppat upp.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

KL

Jag har ett sto med stammen Patrice-Dragon-Fantom. Enligt BLUP är hon smokey black, på svenska kallas det väl gulsvart. Enligt förra ägaren (som finns här och gärna får rätta mig) så DNA testade dom mitt sto för att få reda på färgen. Det man fick fram var att hon var svart med gula inslag.

Om man nu skulle vilja avla på färg (vilket jag såklart inte kommer att göra, utan den dagen jag ska ta ett föl så tänker jag välja en hingst som matchar stoet), vad skulle man då betäcka med för att få roliga färger?

Här har ni en bild:

8226_177041856248_661606248_3242063_1210407_n.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Vad menar du med roliga färger ?

Om du tänker gula så är det alltid 50% chans att hon nedärver sitt gulanlag.
Om du använder en skimmel så finns risken att det blir en skimmel och då syns inte det gula.

Jag tycker att ditt sto har jättefin färg !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 692
Senast: _Zacke_
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 252
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 392
Senast: Wille
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp