Bukefalos 28 år!

Vilken häst passar mig?

H

Hemlighetsfull

Som några kanske sett så går jag i hästköpar-tankar, och jag skulle behöva er hjälp att komma fram till vilken häst som passar mig bäst i dagsläget :) Vilken hästras, ålder och nivå på utbildning jag bör välja. Så jag ska försöka beskriva så bra som möjligt vad jag är ute efter:

- Allroundhäst för mycket markarbete, skogsridning och även hoppning.
- Lärmomästare, men då menar jag inte inom någon specifik gren. Jag är inte ute efter att tävla och hästen behöver inte vara högt utbildad. Men jag behöver någon som är stabil och följsam. Jag har satts (satt mig själv?) på alldeles för unga och outbildade hästar än vad jag har kunnat hantera senaste tiden och därför tappat gnistan och glädjen i ridningen.
- Jag är 165 lång och väger 55 kg. Vilken storlek på hästen bör passa?
- Jag vill givetvis ha en häst med stor och härlig personlighet :D
- Någon som jag kan träna, utvecklas och ha kul tillsammans med. Jag vill inte ha en ung häst men samtidigt vill jag att den ska hålla för lite hårdare träning ibland. I vilken ålder brukar man generellt sett trappa ner på träningen?
- Jag vill gärna att pojkvän och familj ska kunna testa rida ibland så den bör hålla för åtminstone 75 kg.

Ja, det blev ju en väldigt generell beskrivning som många hästar passar in på märkte jag :D Men kom gärna med alla tips och ideer ni har! Vilken prisklass bör jag räkna med?
 
Sv: Vilken häst passar mig?

Låter som en snäll 14-årigt norsvensk viktbärandehäst kanske? :D
 
Sv: Vilken häst passar mig?

Hästar är som vi människor individer-alla är olika.

Jag tycker inte att man bör snurra in sig för mycket på specifika krav när man letar häst, det blir då oftast ganska svårt att hitta någon som passar in på alla krav. Var istället öppen för det mesta, och solla bort det du absolut inte kan tänka dig. En ras kan inte säga hur en häst kommer att vara i temperamentet, men det finns ju dock de som är lugnare än andra.

Så mitt tips är helt enkelt att gå efter individ. Självklart bör du ju också försöka hitta en häst som passar för dina ambitioner, men återigen är alla olika och en 5 årig häst kan vara lugnare än en 15årig..
 
Sv: Vilken häst passar mig?

En trevlig halvblodsvalack på en sisådär 10-15 år som hoppar allt både inne och ute och som kan dressyrgrunderna som ett rinnande vatten?
Mellan 160-165cm hög och välmusklad? (alltså redan i bra kondition när du köper)

Leta efter annonser där hästen anses vara en läromästare!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 285
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 300
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 206
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp