Bukefalos 28 år!

Vilken lön ska jag begära?

Piek

Trådstartare
Halv spinn off lönesamtals tråden men ville inte kapa den.

Jag kommer snart att bli butikschef i butiken där jag jobbar.
Med det kommer ett stort ansvar, jag ska gå att nå sju dagar i veckan och lösa problem som ev uppstår även när jag är ledig, jag ska ha koll på att alla beställningar sköts, ha all kontakt med försäljare etc, göra löneunderlag som ska skickas till lönekontoret, lika med bokföringsunderlag, lägga scheman och ha två st anställda under mig.

Utöver detta jobbar jag självklart på precis så som jag gör i dagsläget i butiken.

Jag kommer att ha fast lön med ob tillägg inräknat i den lönen.
Räknat på min timlön inkl två helgdagar i månaden så tjänar jag just nu 23482 kr före skatt (för 100% jobb).
Hur stor löneökning är rimligt för en chefstjänst? Lönesamtal blir inom ett par veckor...
 
Kommer du att tacka nej om det är för låg lönenivå?

Om det är så att du oavsett kommer att ta platsen, hade jag börjat med att se vad de erbjuder. Sedan tagit hem erbjudandet, känt och funderat. Återkommit med ett bud nu, eller bett om att skriva in nytt lönesamtal om 6 månader när tjänsten trillat på plats. Så du vet vad du tar betalt för, om jag säger så.
 
@Lovisaleonora det beror helt på budet. Jag vill givetvis ha mer än i dagsläget eftersom det blir ett stort ökat ansvar men samtidigt är jag inte girig, det är ändå nytt för mig och jag kommer behöva en inkörnings period innan jag lärt mig allt och blir helt själv gående. Jag går med nuvarande chefen nu fram till hon slutar om två månader så jag kommer ha koll på det grundläggande.

Jag funderar på att lägga mitt löneanspråk på 25-26000 kr. Är det rimligt till en början?
Jag vet att nuvarande chefen tjänar mindre än så men med hennes lön ökar jag knappt från min nuvarande.
 
@Lovisaleonora det beror helt på budet. Jag vill givetvis ha mer än i dagsläget eftersom det blir ett stort ökat ansvar men samtidigt är jag inte girig, det är ändå nytt för mig och jag kommer behöva en inkörnings period innan jag lärt mig allt och blir helt själv gående. Jag går med nuvarande chefen nu fram till hon slutar om två månader så jag kommer ha koll på det grundläggande.

Jag funderar på att lägga mitt löneanspråk på 25-26000 kr. Är det rimligt till en början?
Jag vet att nuvarande chefen tjänar mindre än så men med hennes lön ökar jag knappt från min nuvarande.
Handeln är sorgligt underbetald.

Jag hade nog inte lagt mig under 26' - med vetskapen om att det är svårt att höja sin lön under pågående anställning. Löften om att höja lönen senare infrias sällan...
 
@Idas tack så mycket!
Butiken är liten men har en ganska stor omsättning. Beställningarna handlar om mycket pengar så även där är det ett stort ansvar att det blir rätt.

Jag har ingen tidigare erfarenhet som chef men har skött en frisörsalong helt själv med allt vad det innebar. Var dock bara jag som jobbade där då.
Jag kan dessutom den här butiken i sömnen så allt runt själva butiken har jag sten koll på.
 
@Idas tack så mycket!
Butiken är liten men har en ganska stor omsättning. Beställningarna handlar om mycket pengar så även där är det ett stort ansvar att det blir rätt.

Jag har ingen tidigare erfarenhet som chef men har skött en frisörsalong helt själv med allt vad det innebar. Var dock bara jag som jobbade där då.
Jag kan dessutom den här butiken i sömnen så allt runt själva butiken har jag sten koll på.

Lägg fram de här argumenten! Det är ju toppen med någon som redan har stenkoll på allt inom butiken :)
 
Lägg fram de här argumenten! Det är ju toppen med någon som redan har stenkoll på allt inom butiken :)

Ja precis det var även så chefen motiverade att jag var självklar för tjänsten :)
Som det ser ut nu är det bara jag som blir kvar utav nuvarande anställda så det innebär också att jag måste lära upp de nya.

Känner att jag lär skriva ihop en lista med argument till samtalet, jag har ju egentligen ett ganska bra förhandlingsläge. Hoppas jag kan stå på mig bara när jag väl sitter där!
 
@Idas tack så mycket!
Butiken är liten men har en ganska stor omsättning. Beställningarna handlar om mycket pengar så även där är det ett stort ansvar att det blir rätt.

Jag har ingen tidigare erfarenhet som chef men har skött en frisörsalong helt själv med allt vad det innebar. Var dock bara jag som jobbade där då.
Jag kan dessutom den här butiken i sömnen så allt runt själva butiken har jag sten koll på.

Lägg ALDRIG omsättningen som ett argument. Det betyder inget, om inte vinsten följer med. Det är alltså ett icke-argument. Som i mina ögon snarare visar att du inte är påläst, snarare än att du är.

Vad händer om de nekar dig ditt löneanspråk? Det gäller att tänka framåt, för det blir inte lätt att ta jobbet om de erbjuder samma lön som din föregångare.
 
Lägg ALDRIG omsättningen som ett argument. Det betyder inget, om inte vinsten följer med. Det är alltså ett icke-argument. Som i mina ögon snarare visar att du inte är påläst, snarare än att du är.

Vad händer om de nekar dig ditt löneanspråk? Det gäller att tänka framåt, för det blir inte lätt att ta jobbet om de erbjuder samma lön som din föregångare.

De vill ju att det ska vara jag som tar jobbet och chefen är bra så jag hoppas det går att förhandla med honom lite iallafall.
Tar jag inte jobbet så finns det ingen annan som kan ta tjänsten utan då lär de ut och hitta någon helt ny. Vilket de sa när jag blev erbjuden jobbet att de inte ville.
För min del om jag nu tackar nej så får jag ha kvar min nuvarande tjänst så som den är antar jag. Men det kommer även bli så att jag får lära upp den nya chefen vilket ju blir lite skevt.

Pengar finns i företaget så går det inte att förhandla med honom alls och han ger ett på tok för lågt bud så är det enbart snålhet. Jag räknar inte med att få igenom ett bud på 26000 kr på en gång men lägger jag mig där kan vi förhoppningsvis mötas nånstans emellan.
Nuvarande chefs lön har hon haft sen företaget startade och inte haft något lönesamtal efter det jag gissar på att det är därför den är så pass låg.
 
Senast ändrad:
De vill ju att det ska vara jag som tar jobbet och chefen är bra så jag hoppas det går att förhandla med honom lite iallafall.
Tar jag inte jobbet så finns det ingen annan som kan ta tjänsten utan då lär de ut och hitta någon helt ny. Vilket de sa när jag blev erbjuden jobbet att de inte ville.
För min del om jag nu tackar nej så får jag ha kvar min nuvarande tjänst så som den är antar jag. Men det kommer även bli så att jag får lära upp den nya chefen vilket ju blir lite skevt.

Du måste nog börja med att sondera terrängen, ingen är oersättlig. Det kan bli svårt att jobba kvar efter att ha tackat nej till en erbjuden position, när det gått så långt att det fastnar på en löneförhandling. Det beror helt på er organisation, och den känner du bättre.

Om du vill ha mer pengar som oprövad, än nuvarande har behöver du nog hitta riktigt bra argument för detta.
 
Du måste nog börja med att sondera terrängen, ingen är oersättlig. Det kan bli svårt att jobba kvar efter att ha tackat nej till en erbjuden position, när det gått så långt att det fastnar på en löneförhandling. Det beror helt på er organisation, och den känner du bättre.

Om du vill ha mer pengar som oprövad, än nuvarande har behöver du nog hitta riktigt bra argument för detta.

Givetvis är jag inte oersättlig. Du har helt rätt i att jag inte får ställa in mig på det även om de sagt att jag är självklar för jobbet.

Ska jobba på en argument lista och tänka igenom min sida och även deras sida. Tack för din input!

Det här är det första lönesamtalet jag har där arbetsgivaren inte sagt att de följer kollektivavtalets mall. Ett samtal till handels är kanske inte helt fel så får jag lite mer kött på benen.
 
Om du vill ha mer pengar som oprövad, än nuvarande har behöver du nog hitta riktigt bra argument för detta.
Fast DET är väl ändå ganska vanligt? Att en ny person går förbi tidigare anställda lönemässigt. Just för att lön är svår att höja bara när den väl är satt.
Bästa sättet att höja lönen brukar ju vara att få en ny tjänst.
 
Bästa sättet att höja lönen brukar ju vara att få en ny tjänst.

Absolut, men det är ju en sanning som kanske är mest användbar när man byter företag. Jag har i o f s fått en annan tjänst skräddarsydd för att kunna gå upp lönemässigt (för att behålla mig i företaget), men det är en lite annan sits.

Det gäller ju också att argumentera för att man är värd en högre lön än den som går från tjänsten man ska tillträda.
 
Att gå med på samma lön som nuvarande chef skulle faktiskt inte kännas helt okej eftersom jag kanske får en femhundring mindre än henne i dagsläget. för så pass lite är det inte värt det ökade ansvaret som blir.

Jag känner att jag har ganska så bra argument
- jag är den enda som kan butiken
- jag har gått med chefen och lärt mig det mesta och de viktigaste delarna=jag är inte helt ny på det
- stora delar har jag skött i flera år så som beställningar och viss kontakt med säljare. Även haft ansvaret under semestrar
- jag har visioner att göra butiken bättre och även en plan på hur jag ska genomföra visionerna
- jag är redo att gå in för det här helhjärtat och ta det ansvaret som krävs.
Osv.
 
Fördelar för mig ifrån chefens sida är väl egentligen att jag får en trygg anställning på 100% (är skriven på 80% idag även om jag oftast jobbar mer) och att det är en väldigt snygg merit att ha på cvt.
 
KL. 30000, för att ha ett förhandlingsläge. Och så kan du gå ner till en gräns du bestämmer som en fast gräns. Under den accepterar du inte. Kanske kan gränsen vara mellan 25000-27000. Jag rekommenderar den högre.
 
@Lovisaleonora det beror helt på budet. Jag vill givetvis ha mer än i dagsläget eftersom det blir ett stort ökat ansvar men samtidigt är jag inte girig, det är ändå nytt för mig och jag kommer behöva en inkörnings period innan jag lärt mig allt och blir helt själv gående. Jag går med nuvarande chefen nu fram till hon slutar om två månader så jag kommer ha koll på det grundläggande.

Jag funderar på att lägga mitt löneanspråk på 25-26000 kr. Är det rimligt till en början?
Jag vet att nuvarande chefen tjänar mindre än så men med hennes lön ökar jag knappt från min nuvarande.

Jag tycker spontant att 26 är för lite. Jag hade begärt mer än 10.000 till om någon hade förväntat sig att jag skulle utföra butiksarbete, + löneunderlag, + ansvara för alla beställningar, + alltid gå att nå osv...
 
@Lovisaleonora det beror helt på budet. Jag vill givetvis ha mer än i dagsläget eftersom det blir ett stort ökat ansvar men samtidigt är jag inte girig, det är ändå nytt för mig och jag kommer behöva en inkörnings period innan jag lärt mig allt och blir helt själv gående. Jag går med nuvarande chefen nu fram till hon slutar om två månader så jag kommer ha koll på det grundläggande.o

Jag funderar på att lägga mitt löneanspråk på 25-26000 kr. Är det rimligt till en början?
Jag vet att nuvarande chefen tjänar mindre än så men med hennes lön ökar jag knappt från min nuvarande.
25 för att kunna nås alla dagar i veckan. Kommer du jobba mer än 40 timmar i veckan också på det? Även kvällstid? Riktigt uselt betalt måste jag säga. Jag har jobbat med barnskötare som haft mer än så och då är de aldrig avdelningsansvariga och jobbar endast dagtid.
 
25 för att kunna nås alla dagar i veckan. Kommer du jobba mer än 40 timmar i veckan också på det? Även kvällstid? Riktigt uselt betalt måste jag säga. Jag har jobbat med barnskötare som haft mer än så och då är de aldrig avdelningsansvariga och jobbar endast dagtid.

Yes det är 40 timmars veckor. Dagtidsjobb+ca två helger/månad
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att ev söka ett jobb. Och då kommer funderingarna kring löneanspråk. Jag HATAR sånt. Senaste tre jobben jag haft så det...
2
Svar
20
· Visningar
2 350
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Mitt jobb vill skicka mig på en utbildning i gbg i en hel månad och det känns super läskigt! Jag har varit där en gång i mitt liv och då...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 080
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Det har nu visat sig att jag har fått för låg lön i ett år. För ett år sedan så fick min arbetsplats kollektivavtal inom handels. Då jag...
Svar
3
· Visningar
1 406
Senast: swemale
·
Skola & Jobb Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här.. Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 418
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp