Vilken ras ska jag titta lite extra på?

DarkInNight

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att på något vis få till det så min/systers kanin som bor hemma hos mamma och pappa får en vän.

Hon hittades utslängd av sina ägare och var rätt mager och rädd när hon kom. Hon är inte mager längre men ligger fortfarande åt det rädda hållet om det händer något.
Ca 3 år, dvärgras av något slag. Väldigt väldigt söt :).
En stor fördel lilla fröken har är att hon håller sig där hon ska, dvs i buren och på mattorna som ligger framför buren. Det betyder att hon får ha buren öppen konstant och kan skutta runt som hon vill, men hon går aldrig ut på "öppet golv" s.a.s .

För att jag ens ska ha en chans att övertala mina föräldrar (som är djurvänner men som anser att "en kanin är nog") att lilla fröken skulle uppskatta en vän, vill jag ha en lugn och stabil kanin som både är snäll mot djur och människor. Med det stora kravet att den ska hålla sig där den ska, svårt, jag vet! :crazy:
Om det står mellan två raser skulle jag gärna välja en mer svårfödd än lättfödd ras då min mamma är hopplös på att skämma bort djur med mat (tro mig, jag vet inte hur många gånger diskuterat med henne om det...)

Ska det vara en hona eller kastrerad hane som sällskap? Liten eller stor i modellen?

Jag vet att i slutändan hänger det på individen, men det måste ju finnas någon ras där kaninerna överlag har ett visst beteende.

Tror ni det går att hitta en kanin som uppfyller mina stora krav? :o
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Klart du kommer hitta en lämplig kaninkompis till henne. :)

Dvärgvädur, var min spontana tanke, men de är väl inte precis svårfödda. :p Du har inte funderat på en vuxen omplacering - oavsett ras - som du kan ta på prov ett par veckor? En vuxen kanin är ju mer "färdig" i personligheten än en unge, och så märker du ju om de funkar ihop också. :)
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Beror på hur pass lugn du vill att kaninen ska vara. Dvärgvädurar har enligt min erfarenhet väldigt mycket energi, däremot kan lejonhuvad, teddylöwen eller hermelin var något. Givetvis är varje individ annorlunda hos varje ras men bland alla raser jag haft under 20 år skulle jag garanterat rekommendera dem tre.

Men sen beror det också på hur mycket pälsskötsel man vill ha. Lejon har tre typer av hårlag, enkelmanad (kräver ingen pälsvård), dubbelmanad (kräver knappt någon pälsvård), teddy (kräver pälsvård men teddy pälsen fälls av efter ett tag och kaninen blir antingen dubbel eller enkelmanad). Teddylöwen är långhårig över hela kroppen hela livet och kräver viss pälsvård. Hermelin kräver ingen pälsvård alls.
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Jag är partisk och föreslår en Gotlandskanin. De är väl dock generellt lättfödda men ofattbart mysiga :love: En vuxen omplacering från uppfödare skulle jag satsat på isof. Min första gotlänning var just en vuxen omplacering från uppfödare. Mysigare kanin har inte gått och få tag i. Men alla gotlänningar jag har haft sen dess har varit mysiga och trygga i sig själva.
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Jag är faktiskt mer inne på en vuxen kanin än en unge, som du säger är de mer "färdiga" i personligheten.

Nja dv är jag inte så säker på att jag vill ha, har två här hemma, den ena mer vild än den andra. Nu har jag iofs bara haft sammanlagt fyra dv, men alla dessa har mer än gärna skuttat runt på öppet golv, så i det fallet drar jag slutsatsen utifrån mina egna erfarenheter att dv inte gärna håller sig på mattan. Sen som du sa, de är inte svårfödda :p . Min mamma är hopplös, jag tror hon matar dem av kärlek, det är hennes sätt att visa att hon bryr sig. :crazy:
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Jag och syster har spånat lite åt hermelinhållet faktiskt. För mååånga år sedan hade mamma en liten kanin som förmodligen var av dvärgsort/hermelin, den höll sig till buren och mattorna. Han liknade faktiskt vår lilla donna vi letar kompis åt, liten mörk, lugn och inte gärna ut på golvet.

Ingen pälsskötsel, så långhåriga kaniner som behöver mycket borstning går tyvärr bort. Jag kommer bara förbi 1-4 ggr/veckan och tror knappast mamma eller pappa skulle fixa det.
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Trygg i sig själv låter som ett bra val till lilla fröken som ibland blir lite väl osäker.
Blir gotlandskaningen stora med ett stort rörelsebehov?

Ytan hon har att röra sig på är väl buren på 120*50 cm plus ca 200*1.20 matta. Jag hoppas få tag på en kaninkompis som hon kan dela den ytan med utan tjafs :)

Mina två här hemma klarar inte av att samsas om en sån liten yta, men när jag flyttade över min hane till lilla tuss på en liknande yta som den hon har nu gick det bra :)
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Gotlänningarna avlas inte på storlek eller färg. Så de kan vara både små och stora och kan vara både vanliga släthåriga och rexpälsad och i typ alla färger. Men köper man en vuxen kanin så ser man ju storleken den biten fixar sig ju :D
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

åhå!

Färg skiter jag fullständigt i :) , men en mindre kanin som får plats utan tjaffs är att föredra.

Ska diskutera med syster och sen kolla om det finns någon uppfödare av hermerlin och gotland i närheten...
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Aha. Finns ingen rasstandard då alltså, utan man håller bara koll genetiskt att de är renrasiga? Eller hur funkar det?
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Vet inte riktigt hur de fixar det. Min första gotlänning skaffade jag -98 han var då 3år gammal och första generationens registreringsbara gotlandskanin av vad jag förstår. De gjorde alltså en inventering på kaniner som kunde kallas gotlandskaniner typ -94 och sen stängdes genbanken och så avlar man bara på de som finns i den genbanken nu. Finns väl ett 1000-tal kaniner i genbanken idag men att få tag i en är nog inte allt för svårt. Många djurparker och sånt har genbank på den rasen.
 
Sv: Vilken ras ska jag titta lite extra på?

Tack för dagens faktaruta! Alltid lär man sig nåt nytt.:bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 443
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 092
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 505
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Jag bor på en hästgård med min mamma, pappa, 3 små syskon. På gården har vi 2 kaniner, 4 hästar, 2 hundar och 2 katter, vi ska även...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: jonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp