Vilken ras?

miamiSwing

Trådstartare
Vilken ras skulle ni föredra att ja skaffa om ja skulle ha hund!

Vill ha en aktiv hund som ja kan träna lydnad, spår, sök, IPO ja eller lättare sagt lite av varje.
Men även en trevlig och stabil familjemedlem.
Dock inte för liten.
Inte mega mega mycket päls men lite är ok.

Alla tips mottages!
 
Sv: Vilken ras?

Okej, Finns de dom som avlar på den "gamla" modellen? Tycker inte schäfern idag är så fina med sin lutande rygg.
 
Sv: Vilken ras?

ska du köra IPO är det väl schäfer eller malle som gäller, och därimellan är det väl mer en smaksak,även om scäfern känns rejälare, mer förlåtande och bättre att "börja med".

Sedan är jag nog tveksam till att slänga in IPO sådär lite om målet mest är att man vill börja med bruks och prova på mkt. För IPO eller för den delen Svensk-skydd är väldigt speciellt och ställer stora, stora krav på både föraren och hundmaterialet. IPO är för mig "steg 2" när man är insatt och kört mycket bruks sedan tidigare...

Är IPO-delen sekundär har du ju mkt mer att välja på! Kelpie och labbe tex, eller om du lägger ner lite jobb på att hitta en bra springer, eller tja vad kan man tänka sig mer, en borderterrier kanske. (och så kvarstår såklart schäfer och malle som alternativ)
 
Sv: Vilken ras?

Just IPO vill ja mest ha för lite omväxlande träning och för att testa på de själv men inget som ja känner är ett måste. annars är de väl mest lydnad, spår m.m
 
Sv: Vilken ras?

Fast IPO är ju lydnad, spår o skydd ;)

Schäfer lr malle känns ju som ett rätt så givet val isf. Bruksschäfer lr dito malle.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 553
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 264
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 280
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 708
Senast: Toktass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp