Bukefalos 28 år!

Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Ett tips för den kalla årstiden är att ha den typ av ridjacka som har aningens längre ärmar (som altså går fram över händerna när de inte är uppvikta). Innebär att man kan har sina vanliga ridhandskar utan att frysa. Om det inte är FÖR kallt förstås - men här i södra delen av Sverige brukar det klara sig för det mesta.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Knuffar till igen........... Finns säkert en del bra som hör årstiden till? Exempelvis.....

Skinnjacka är superbra att rida i när det är kallt!!! Jag säger bara - testa.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Jag kommer inte på något enskilt råd som haft stor betydelse. Men har begåvats med massor av bra tankesätt och idéer, bland annat av min ridlärare.

Mest grundläggande är nog att ridning handlar om balans. Och vad detta verkligen innebär. En häst i minsta obalans måste spänna sig någonstans för att parera - och kan då inte går optimalt. Detta faktum ställer STORA krav på ryttaren - att ha kroppskontroll, att själv vara i balans, tillsammans med hästen. Med detta inte sagt att hästen själv strävar efter "äkta balans", tvärtom, den vill gärna falla in i sina snedheter. Ryttarens uppgift är att känna av snedhet och brist på balans och hela tiden hålla hästen i korrekt balans, dvs rakrikta den, hålla ordning på ramen, i varje steg - med sitsen. Tygeln är av underordnad betydelse.

Ett mer handfast tips för årstiden är min hittills varmaste och bästa vantelösning: ett par vanliga fingervantar i ull och sedan ett par lite för stora, fodrade arbetshandskar utanpå! Funkar i minus 10, men kanske inte i minus 20?
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Kommer inte ihåg vart jag hittade det, men det här citatet sitter fastpräntat i mitt huvud; "Låt det ta den tid det tar, så tar det mindre tid."
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl*

Jag älskar den här tråden! :laugh:

Bob Avila (reiningguru): "Body control is not a big thing, it´s everything!

-"-: "Body control is the foundation of every GREAT horse".

Det han menar är att ju mer kontroll du har på hästens kropp ju trevligare häst har du att rida.

Never miss a good chance to rest your horse! Dvs, gör hästen rätt, låt den vila.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Kom på en grej som min tränare brukar säga hela tiden. "Lär hästen att göra sin uppgift, gör INTE jobbet åt den!

Jag brukar alltid se så otroligt sammanbiten ut när jag rider eftersom att jag koncentrerar mig så mycket och utifrån kan det då se ut som att jag är sur och arg så på en träning var det en tjej som kom fram efteråt och sa : LE för fasen människa, det ska vara roligt att rida!:D
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Jag rider dressyr för en gubbe på 73 bast. (Pratar dessutom skånska:)) Han sa till mig:

Man kan se hur välgjord en sak är men aldrig hur lång tid det har tagit.
Har du en het häst så rid lätt långsamt

En annan hoppkille sa: Det är bara dom "dåliga" hästarna som behöver ha en stamtavla att skryta med.

En annan ridlärare : Släpp handbromsen!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl

man ska veta när det är dags att sluta och avsluta alltid positivt.

hur många gånger tänker man inte, bara en gång till, och allt går åt skogen. eller gör samma övning tills hästen tröttnar bara för att det går så bra?

våga lita på hästen -jag är en rädd ryttare och måste verkligen lära mig att inte förvänta mig katastrof hela tiden

utan hovar, ingen häst

Jag hade problem med att jag gärna lutade mig framåt i lättridning. Då sa min tränare tänk på att du stänger en byrålåda utan händer alltså med nedre delen av magen typ. att rumpan ska med lite framåt. Då slutar överlivet falla framåt och balansen blev bättre
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Jag fick förra våren rådet av min arbetsgivare på Island att "ride with feeling." Jag måste lära mig att rida enligt hur hästen kändes, inte enligt vad jag hade planerat att göra före jag hoppade upp på hästryggen. Det kändes som en viktig lärdom att lära sig för mig.
Glömmer aldrig heller min ridlärares ord "rid alltid med naveln mot det håll du är på väg mot." Fick mig att inse hur viktigt det är att rida med hela kroppen, inte bara med benen och armarna.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Har inte läst hela tråden, men de första sidorna och redan fått många kloka råd.:)

Minns inte vem det var men det var en som sa: Ge honom (din häst) det han behöver, så ger han dig sitt hjärta. Tyckte det var riktigt fint :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl*

Vilken bra tråd! Mycket av det som framkommit här har man fått med sig.

När jag köpte min första islandshäst och skulle rida och behålla tölten (som tappades) frågade jag de jag köpte hästen av hur jag skulle göra, svaret blev:

Ha framförhållning!

Det har följt mej sedan, både i ridning och hästhållningen.....
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

KL
Snodde citat från Axel i en annan tråd om samling och bärighet. Passar här för det är så braigt enkelt.

Vad vill hästen?
Jo springa. använd det. vänta vänta vänta. då kommer samlingen med tiden, men för det krävs bjudning o då får man inte heller bli kvar i handen- bromsa samtidigt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

En tränare som sa:
-Följ hästens rörelser genom marken och inverka på den som när du går.
Och ett bok citat;
"Ledare betyder "tjänare" på indian språk" säger mycket för min bild om hästledarskapet:)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

let go of the mouth!
they can't turn before they go forward, let him extend!!

Skriket av en fransman där jag var på provjobb. Och det stämmer ju, jag har alltid gärna suttit och tjuvhållit med handbromsen i och inte låtit hästen bära sitt huvud själv. AJA BAJA. men då hjälper det att en fransman skriker rejält på en kan jag lova! =)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Nr ett av alla uttryck på samma tema som många varit inne på:

"Glöm aldrig att det är du som valt hästen - hästen har inte valt dig!"

Riduttryck (hört senast av Minna T):

Mal alltid mantrat: Yttertygel - innerskänkel - innertygel. Alltid i den ordningen, dvs ge den först stöd på ytter och använd alltid innertygeln som sista alternativ!
(Vid omställning/ byte av varv är det den NYA yttertygeln som är aktuell)

Sen några "gamla" uttryck (fördomsfulla?) som jag trots allt tycker mig ha märkt vissst fog för ;):

"Passa dig för hästar med mer än en virvel i pannan"
"Konvex panna tyder på humör"
"Röda (fuxar) märrar ger bekymmer"

Ps En gång hade jag ett fuxsto, med både virvlar och utbuktad panna - hon var inte att leka med!!! :crazy: ds
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

min ponny har två virvlar och han är världen snällaste ;)

Ett råd som hjälpt mig:
Tänk att det du driver fram med sätet/skänklarna ska du fånga i händerna :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Mal alltid mantrat: Yttertygel - innerskänkel - innertygel. Alltid i den ordningen, dvs ge den först stöd på ytter och använd alltid innertygeln som sista alternativ!
(Vid omställning/ byte av varv är det den NYA yttertygeln som är aktuell)
:bow: jag har skit svårt att ta ledande tygeltag och alla tränare jag haft har tjatat på mig om detta, men efter att jag istället struntat med att försöka med de ledande och istället rida hästen runt innerskänkel istället så har min ridning förbättras extremt mycket :D. en kontakt på yttertygel och inner skänkel räcker mycket längre än man tror för att få en bra ställning hos hästen :D
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Mina nyckelord och det absolut bästa jag fått lära mig:

Kärlek och respekt! :love:
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Tack för alla trevliga tips. Jag kom till att tänka på vad en ridlärare sa till mig när jag var barn. "Du ska kunna rida hästen med sytrådar till tyglar" Det rådet har jag ridit efter sedan dess.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

KL

Sit back, relax and BREATH.

Desmond O´Brien (jobbat på spanska ridskolan)



Om du ber hästen göra något och den inte gör det så har du frågat på fel sätt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
815
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 601
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp