Bukefalos 28 år!

Vilket är det bästa råd du fått?

Ponnytant

Trådstartare
Vilka råd/tips (alternativt insikter eller erfarenheter) har du fått "i ditt hästliv" som verkligen betydde något / gjorde skillnad? Dela med dig av dina guldkorn! Kan vara stora eller små saker!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det bästa råd jag fått är nog att inte slänga täcken på hästarna så fort det börjar regna på hösten. Utan låta dem sätta vinterpäls så att de själva kan reglera sin värme.

Har sett en del som tyckt det var kul att köpa fina täcken och i början tyckt att det varit kul att pyssla med det, och sen när halva vintern gått haft en massa besvär med kalla hästar och blöta täcken.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

När jag gick på ridskola på 60-70-talet fick vi besök av en "gästlärare" ett par ggr om året - en militär. Jag tror han var från Flyinge - (alt Strömsholm - men han pratade skånska). Ngt jag kommer ihåg väl var detta (om ni inte förstår - läs detta högt :-):
Ni moeste komma ihaug att det aerrrr histens foetterrrr ni skau pauverrrka - det aerrr ente mounnen di stannarrrr med!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Underbart!! :banana:

Det bästa rådet jag fått är att aldrig bli arg på hästen, så fort jag känner mig frustrerad eller så, så tar jag en paus ifrån det jag håller på med tills jag är lugn igen, det är så skönt att inte längre ha dåligt samvete över att ha låtit mitt dåliga humör gå ut över hästen och vår samvaro har blivit mer harmonisk. :idea: :love:
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

När jag var liten sa en gammal hästkarl "Små sår och fattiga vänner skall man inte förakta, -man vet aldrig vad det blir av dem"

När jag var yngre förstod jag inte riktigt vad han menade, :confused: nu tänker jag på det varje gång min häst kommer in med nya småsår och det är ofta!

Ordspårket är en riktig klassiker och så sant så sant..
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

På sina workshops brukar Hempfling tala om ifall hästen "är i sig själv" eller inte. Han börjar inte arbeta/dansa med hästen förrän den är i sig själv (dvs han hjälper hästen och kommunicerar med den på andra sätt tills den är i sig själv)

För mig betyder det att hästen är helt närvarande, mentalt, psykiskt och fysiskt och att den har kontakt med sig själv, vilket gör det lättare för mig att få kontakt med den. Det här har förändrat mitt sätt att se på hästar och deras sinnestillstånd väldigt mycket och gjort mig mer medveten om de signaler hästen sänder ut.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Ja, de gamla "hästkarlarna" har man lärt sig mycket av! Kom på en annan sak från "militären" (VARJE gång - till vår stora munterhet. Vansinnigt kul tyckte vi - men det "sitter" verkligen fortfarande!):

Nu töserrrr ska ni utförra bland det svaurrrraste inom rrridridkonsten - i skrrrrritt vända rrrrrätt upp och rrrrrrida rrrrrakt fraaam! Då mauste ni ha takt och schvung! Din (=hästen) fårrr icke bli som en aul (=ål).
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det finns många, men ett exempel är att man ska ställa hästen till vänster om det kommer en bil bakifrån. Om den blir orolig då så svänger den normalt sett ner rumpan i diket och inte ut i vägen.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det bästa rådet jag fått är från en tränare som sade.
-Låt hästen berätta vad den vill göra i olika situationer. Utifrån detta råd har jag lärt mig lyssna betydligt mer på hästen, istället för att själv bestämma allt själv. Nu får min häst även bestämma vilka vägar vi ska ta i skogen, hon kan vissa dagar tomt visa att vi INTE ska rida.. Kan bara säga att jag har en otroligt speciellt sto, som måste va på gott humör för att vilja jobba ärligt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Ja, de gamla "hästkarlarna" har man lärt sig mycket av! Kom på en annan sak från "militären" (VARJE gång - till vår stora munterhet. Vansinnigt kul tyckte vi - men det "sitter" verkligen fortfarande!):

Nu töserrrr ska ni utförra bland det svaurrrraste inom rrridridkonsten - i skrrrrritt vända rrrrrätt upp och rrrrrrida rrrrrakt fraaam! Då mauste ni ha takt och schvung! Din (=hästen) fårrr icke bli som en aul (=ål).

Haha! Det sitter verkligen kvar hos dig!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"Man ska inte härja med hästar"

Sagt av en "ardennergubbe".

Så sant. Man kommer mycket längre med att ta det lugnt än att bråka med hästar. De har nerver så det räcker och blir över.;)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det bästa rådet jag har fått är nog att bara för att hovarna är perfekt formade och raspade betyder det inte att det är optimalt för hästen. Varje häst måste skos indivduellt och det enda sättet att se det är att kolla hur hästen rör sina ben och vilken benställning den har. Även en häst med krokiga ben kan bli gallopör med rätt skoning.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Råd från en westerntränare:
"Öppna för hästen åt det håll du vill att den ska gå, stäng åt det håll den inte ska gå."
Gäller både från marken och uppsuttet, och har funnits i bakhuvudet och hjälpt mig otaliga gånger.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Ett bra råd jag har fått som ALLTID funkar vad hoppning (för mig i alla fall:p) är att inte, som många av mina gamla tränare sagt, jaga på hästen mot titthinder. Låt den istället titta innan avhoppet så kan den fokusera på nästa uppgift under och efter hoppet.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Detta är mer ord.. Men en gammal hästkompis som hjälpte mig förut sa:
Lyssna på din häst.

Jag är kär i meningen ;)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det är nog att byta till Mustang istället för Krafft . När det gäller foder ^^
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det bästa rådet jag fått är att aldrig bli arg på hästen, så fort jag känner mig frustrerad eller så, så tar jag en paus ifrån det jag håller på med tills jag är lugn igen, det är så skönt att inte längre ha dåligt samvete över att ha låtit mitt dåliga humör gå ut över hästen och vår samvaro har blivit mer harmonisk. :idea: :love:

Samma här. Mkt bra råd. DEt,och att inte glömma ANDAS ! Att ta några djupa andetag och komma i balans med mig själv har hjälpt mig många ggr .
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

KL

Det absolut bästa rådet, som jag försöker komma ihåg dagligen är att:

"Tro inte att du vet allt för då kommer du aldrig veta nåt"
"Tänk aldrig att du är fulllärd för då lär du dig inget!"

Var från två olika tränare, dom som format mig mest.
Min första ridskole lärare när jag var ca. 7 år och senare i tonåren från Leena Larson.

Båda har helt rätt, man får försöka komma ihåg att vara ltie ödmjuk och inte dryg, så fort man glömmer det slutar man vara öppen för att lära sig ju.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

fick rådet av min tränare att
"Även om du vill mycket med din ridning, så gör mindre så får du mer."

Han menade att hästar är så känsliga så vi kan ibland tendera att "skrika" med hjälperna vi ger.
Har en känslig herre som det verkligen har funkat kanon med vi har fått en helt annan harmoni nu.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Oj, svårt att välja ut det bästa! Men jag har 2 st som sitter djupt!

Sagt av en ridlärare på ett ridläger: När hästen själv kommer till dig med sadel och träns och ber dig rida den, då kan du få skylla på hästen. Men enligt min erfarenhet så är ridningen ryttarens idé och då får man även vara beredd på att allt inte går som man vill!




Ur en bok som jag tyvärr glömt namnet på (kommer inte ihåg det ordagrant men ska försöka...) Det var en pojke som skulle börja praktisera hos en hästkarl. Som "intagningsprov" lade mannen en sten i handen, stängde handen och bad pojken ta stenen från honom. pojken bände och tog i en lång stund men mannen var mycket starkare och till slut gav pojken upp. Då sa mannen: "varför bad du mig bara inte att ge den till dig?"
Ligger mycket i det. Hästar är ju känsliga djur och ofta behöver man bara be dom på rätt sätt för att de ska göra som man vill.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 594
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp